سینمـــا

پرويز پرستويي:

«باديگارد» خوب نبود
قبول نمي‌كردم

پرويز پرستويي گفت: اگر مسأله‌اي با شخص ابراهيم حاتمي‌كيا داشتم، پيشنهاد «باديگارد» را به سرعت قبول نمي‌كردم. بازيگر ركورددار جشنواره فيلم فجر بعد از قطعي شدن اكران «باديگارد» در نوروز 95 اكران موفقي را براي اين فيلم پيش‌بيني كرد و در گفت‌وگو با ايسنا درباره همكاري دوباره‌اش با ابراهيم حاتمي‌كيا بعد از ده سال اظهار كرد: در طول اين سال‌ها براي بازي در فيلم‌هاي «دعوت»، «گزارش يك جشن» و «چ» هم دعوت شدم اما شرايطم جور نبود و نمي‌توانستم كار كنم. وي ادامه داد: هيچ‌وقت تجربه نخستين همكاري‌مان در «آژانس شيشه‌اي» را فراموش نمي‌كنم. البته برخلاف نظر دوستاني كه بعد از 20 سال تازه ايراد مي‌گيرند و مي‌گويند چرا آن نقش را شاد بازي نكردم!. پرستويي تاكيد كرد: با وجود احترامي كه به حاتمي‌كيا دارم اما اگر واقعا فيلمنامه «باديگارد» خوب نبود، تعارف ندارم و قبول نمي‌كردم. اين بازيگر درباره مقايسه‌هايي كه بين دو كاراكتر حاج كاظم و حيدر مي‌شود گفت: خود حاتمي‌كيا هم اعتقاد دارد حيدر چند سال بعد حاج‌كاظم است. اما من به‌عنوان بازيگر يك لحظه دربازي «باديگارد» به حاج كاظم فكر نكردم تا بخواهم از آن وام بگيرم. حاج كاظم فرياد زياد مي‌زد اما حيدر در طول فيلم يك جا داد نمي‌زد و از درون ماجرا را نگاه مي‌كرد. پرستويي درباره جديد بودن كاراكتر «محافظ» براي مخاطب كه در آن به ايفاي نقش پرداخته است گفت: شايد براي نخستين باراست كه قصه اين آدم‌ها روايت مي‌شود. البته قصد حاتمي‌كيا ساخت فيلم درباره يك محافظ نبود بلكه شرايط پيرامون آن مد نظر بود. آدم‌هايي مثل حيدر ذبيحي رفتشان با خودشان است اما برگشتشان با كرام‌الكاتبين است. سختي‌هاي زيادي دارند كه ديده نمي‌شود. اين بازيگر درباره رسيدن به كاراكتر حيدر گفت: برخي كارگردان‌ها شرايطي را قبل از فيلمبرداري براي بازيگر جهت آشنا شدن بيشتر با نقش فراهم مي‌كنند. كاري كه مجيد مجيدي در «بيد مجنون» كرد و خود من هم هميشه از آن استقبال كرده‌ام. در «باديگارد» شرايطي فراهم شد تا آموزش‌هاي لازم را توسط محافظ رئيس‌جمهور ببينم. چندين بار با ايشان به محل آموزششان رفتم كه تلاش و آموزش‌هاي در حين خدمت برايم بسيار جالب بود. خود اين افراد آموزش‌ها و تمرين‌هاي حين خدمت دارند و مدام صحنه‌هايي را بازسازي و اجرا مي‌كنند كه در اين حين خود من هم اطلاعات خوبي كسب كردم. پرستويي با اشاره به مشكلات زيادي كه خانواده اين افراد دارند ادامه داد: وقتي ايشان تعريف مي‌كرد، بغض مي‌كردم. ما قصه‌اي را تعريف كرديم كه كار آن آدم حفاظت است اما قرار نبود فقط به او بپردازيم. اميدوارم گوشه‌اي از كار و زندگي‌شان را به تصوير كشيده باشم. نمايشي براي يك‌سري از اين افراد با خانواده‌هايشان داشتيم كه ديده بسياري از اعضاي خانواده نسبت به اين شغل تغيير كرد و پي به ارزش آن بردند. اين بازيگر با اشاره به آسيب‌هايي كه پيش از فيلمبرداري و در طول كار به او وارد شد گفت: در فيلم «باديگارد» سه نقص عضو پيدا كردم. قبل از فيلمبرداري مچ دستم شكست و مي‌ترسيدم نتوانم كار كنم و حتا انصراف دادم تا كار به مشكل نخورد. در طول فيلمبرداري دنده‌ام شكست و بعد از كار هم تاندوم دستم را عمل كردم و همچنان مشغول فيزيوتراپي هستم. وي افزود: حاتمي‌كيا معمولا تصاوير را به ترتيب فيلمنامه مي‌گيرد اما به خاطر شكستگي دستم جابه‌جايي‌هايي انجام داد. در صحنه درگيري در پارك دستم مشكل داشت و عذاب زيادي كشيدم اما واقعا فنون اجرا شد تا قابل باور باشد؛ صحنه‌هايي كه اگر در نمي‌آمد كمدي مي‌شد. پرستويي درباره شباهت گريم‌اش در «باديگارد» به سردار سليماني گفت: از ابتدا قرار نبود چهره‌ام به سردار سليماني كه ارادت زيادي به ايشان دارم شباهت داشته باشد. وقتي تست گريم‌ها انجام شد در جايي متوجه اين شباهت شديم؛ چيزي كه از ابتدا قرار نبود و بعد هم گفتيم چه اشكالي دارد؟. بازيگر برگزيده جشنواره فيلم فجر درباره اظهارنظر يكي از داوران اين جشنواره درباره ايراد‌هاي فيلمنامه «باديگارد» گفت: وقتي مي‌بينيم داوري كه خودش كارگرداني مي‌كند با لفظ بدي اشاره مي‌كند كه اين يارو اول فيلم مي‌آيد با چشم‌اش شروع مي‌شود اما بعد فراموش مي‌شود، شايد من پرستويي يارو باشم اما اين آدم‌ها يارو نيستند و احترام دارند. احتمالا موقع ديدن فيلم حالت خوب نبوده است. در طول فيلم حداقل شش جا روي چشم تأكيد دارد و چه جوري بايد اين را در مغز شما كرد؟ اول فيلم با چشم حيدرشروع مي‌شود، بعد به خانه مي‌آييم و نخستين پلان در بالكن خانه چشم‌هايش سرخ شده و مي‌گويد چرا اين روز تمام نمي‌شود و نمي‌تواند بخوابد. بعد در سي‌تي‌اسكن ديده مي‌شود كه نوار مغز گرفته مي‌شود و دو جاي ديگر كه همسرش چفيه به چشم‌اش مي‌بندد تا چشم‌اش استراحت كند. اگر مي‌خواهيد قضاوت كنيد با حال خوب فيلم را ببينيد. معلوم است با دقت فيلم را نديديد. پرستويي نمايش‌هاي دانشگاهي «باديگارد» را هم موفق عنوان كرد وادامه داد: طي اين مدت تنها از رسانه ملي خودمان شنيدم كه «باديگارد» فيلم بدي است و پيش خودم سوال كردم در دنيا فقط اين يك منتقد فيلم را مي‌فهمد؟ دانشجويان و ساير تماشاگران كه از فيلم استقبال كردند، يعني نمي‌فهمند و تنها اين آقاي منتقد مي‌فهمد؟!وي با اشاره به نمايش‌هاي اين فيلم در كيش گفت: فيلم براي عموم به نمايش درآمد و در هر سه اكران استقبال بسيار خوب بود. با توجه به اينكه كيش محل تفريح است، كنجكاو بودم ببينم با فيلم چطور برخورد مي‌كنند كه خوشبختانه بسيار خوب بود.

 

 

آخرين نمايشگاه گالري اثر در سال94

نمايشگاه سالانه گالري اثر با نمايش آثار11 هنرمند از 12 هنرمند ثابت اين گالري آغاز شده است. اين واپسين نمايشگاه گالري اثر در سال 1394 است كه به رسم سالانه اين گالري بدل شده است و در آن از هر هنرمند، يك اثر به تماشا است. محمدحسين عماد، احمد مرشدلو، ايمان افسريان، سميرا عليخان زاده، عليرضا آدم بكان، ركسانا منوچهري، پيام مفيدي، الهه حيدري، مجتبي تاجيك و رضا عظيميان هنرمنداني هستند كه آثارشان در اين نمايشگاه روي ديوار است. حضور آثار معاصر، سبك‌هاي متنوع، كنش‌هاي متفاوت هنري و تماشاي جهان دروني اين هنرمندان از جمله جذابيت‌هاي اين نمايش گروهي است. شايان ذكر است دوازدهمين هنرمند گالري اثر رضالواساني نقاش و مجسمه ساز است كه ممكن است روزهاي آينده با آماده شدن اثر تازه‌اش به اين گردهمايي دلنشين هنري پايان سال گالري اثر بپيوندد. نمايشگاه سالانه گالري اثر تا 23 اسفند ماه به نشاني خيابان طالقاني، خيابان موسوي، خيابان برفروشان، روبروي خانه هنرمندان، پلاك 16 ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه