آيا شما واقعا شاد هستيد؟

اگر شما هم مي خواهيد که شاد باشيد اول بايد اين موضوع را درک کنيد که شما مي توانيد و بايد شاد باشيد. در ادامه مطلب بر آنيم تا به چند راهکار ساده اما عملي براي شاد بودن اشاره کنيم.

اول بفهميد که چه چيزي موجبات خوشحالي شما را فراهم مي آورد. هر کس به صورت کاملا مجزا و متفاوت به المان هايي نياز دارد تا بتواند از طريق کسب آنها خوشحالي را لمس کند. نبايد اين نکته را از ياد برد که اين نيازها در افراد گوناگون متفاوت است.

براي رسيدن به اهدافي که فکر مي کنيد شما را شاد خواهند کرد، برنامه ريزي کنيد. پس از برنامه ريزي دقيق انسجام فکري شما بيشتر و بالطبع خلق و خوي شما بهتر مي شود. شما از اينکه به صورت کاملا هدفمند به دنبال عناصر شادکننده زندگي تان مي گرديد، احساس خوبي خواهيد داشت.

خود را در حلقه انسان هاي شاد قرار دهيد. اگر در ميان افرادي محاصره شديد که به چيزي جز افکار منفي نمي انديشند، آلوده شدن شما به آن طرز تفکر به آساني اتفاق می‌افتد. به ياد داشته باشيد که شادي هم مسري است و شما مي توانيد اين حس خوب را از اطرافيانتان کسب کنيد.

هنگامي که مشکلي برايتان پيش مي آيد سعي کنيد با تأمل و صبر راه حلي منطقي براي آن بيابيد. بدانيد که زانوي غم بغل کردن مشکلات شما را دو چندان خواهد کرد. افرادي که به شادي ايمان دارند، به خوبي مي دانند که پس از طي دوران گذار از مشکلات دوباره به همان حال خوب اوليه دست خواهند يافت.

هر روز فقط چند دقيقه به اين موضوع فکر کنيد که چه چيزهايي شما را امروز شاد کردند. اين چند دقيقه به مغز شما اين فرصت را مي دهد که مثبت فکر کردن را به عنوان يک عادت بپذيرد و شما به صورت خودکار پس از چند وقت احساس شادي خواهيد کرد.

سعي کنيد در طول روز براي خودتان کارهاي خوبي انجام دهيد. پس از بازگشت از محل کار اندکي استراحت کنيد. اين مهم موجبات آرامش روحي شما را فراهم مي آورد.

به دنبال موقعيت هاي شادکننده بگرديد. اگر هم در مواقعي مجبور هستيد که جدي و خشن رفتار کنيد، هيچگاه اجازه ندهيد که اين حس در وجودتان نهادينه شود.

هميشه در مورد سلامت جسماني تان دقت لازم را داشته باشيد. حتي ظاهر فيزيکي شما هم در شاد بودنتان مؤثر است. چاقي مفرط يا حتي نخوردن غذاهاي داراي ارزش غذايي بالا خود به خود بر حال و خلق و خوي شما تأثير مي گذارد. به علاوه شما مي توانيد با ورزش کردن ترشح «آندروفين» را در بدنتان بالا ببريد که اين مهم باعث مي شود شما بيشتر شاد باشيد.

شما بايد باور کنيد که استحقاق شاد بودن را داريد. اشخاصي که خود را لايق شاد بودن نمي دانند نخواهند توانست هيچگاه شادي را تجربه کنند. هر روز با خود بگوييد که من مستحق شادي هستم و بايد شاد باشم.

شادي را اولين اولويت زندگي تان کنيد. اگر شادي در صدر فهرست خواسته هاي زندگي شما نباشد، ديگر خواسته ها جاي آن را پر مي کنند و اگر چيزي جز شادي در نوک پيکان اهداف زندگي تان باشد، مطمئن باشيد که تلاش هايتان را براي شاد بودن کم اثر يا بي‌اثر خواهند کرد.

وظايف محوله به خود را به گونه اي انجام دهيد که هميشه از نحوه انجام آن ابراز رضايت کنيد. رضايت شخصي از کارهاي انجام شده موجب مي شود تا فطرت انسان نيز شاد شود. پس مي توان نتيجه گرفت که مي‌شود با کار کردن درست نيز شاد بود.

نقاط قوت خود را شناسايي کنيد. به خود بگوييد که شکست ها مقدمه پيروزي هاي بعدي خواهند بود. همواره به ياد نقاط قوت خود بيفتيد و به نيمه پر ليوان بينديشيد. اين مهم موجب مي شود تا شاد شويد.

کنجکاو باشيد. هميشه تلاش کنيد که راه هاي شاد زندگي کردن را بيابيد. هميشه به راه هاي جديدي فکر کنيد که شما را بيشتر شاد مي کنند.

از داشته هاي خود راضي و شکرگزار باشيد. ممکن است فلاني چيزي داشته باشد که من از داشتن آن محرومم، اما من هم چيزي دارم که او آرزوي داشتن آن را دارد.

خودتان را دوست داشته باشيد و به خودتان عشق بورزيد. بدانيد که ما اول بايد دوست داشته باشيم تا دوست داشته شويم. دوست داشتن ديگران و مورد لطف ديگران قرار گرفتن، شاه کليد خوشحالي و شادي است.

انرژي و وقت خود را براي بنا کردن روابط پايدار و منطقي با اطرافيان بگذاريد. افراد شاد براي اصلاح و ترميم روابط اجتماعي وقت کافی مي گذارند. افراد شاد از حمايت اطرافيان نيز برخوردار خواهند شد. افراد شاد سخاوتمندتر و دوستانه تر رفتار مي کنند.

به اجتماع بازگرديد. بدانيد که انزوا و تنهايي
ره آوردي جز ناراحتي شما نخواهد داشت. به اطرافيانتان لبخند بزنيد.

افکار هرز را از ذهن خود دور بريزيد. براي رسيدن به يک زندگي شاد بايد ذهن خود را عادت دهيد تا به صورت خودکار افکار منفي را دور بريزيد و به جاي آن اميد و افکار مثبت را وارد کنيد.

خواب و استراحت کافي داشته باشيد. خواب کافي باعث مي شود که انرژي لازم و کافي براي فعاليت‌هاي روزمره خود داشته باشيد. استفاده از برخي روش‌هاي مديتيشن نيز توصيه مي شود.

آنچه را که مي توانيد کنترل کنيد، کنترل کنيد. هرگاه هم موضوعي از کنترل شما خارج بود، آن را بپذيريد. اين باور باعث آرامش و شادي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه