پزشکــی

توصیه‌های غذایی برای تصفیه خون

محیط زندگی آلوده و افزودنی‌های مضر از دغدغه‌های همگانی است. به همین دلیل برنامه‌های سم‌زدایی روبه گسترش است زیرا با پیروی از این برنامه‌ها با روشی طبیعی از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌شود... تصفیه خون یکی از موارد پراهمیت است زیرا جریان خون موادغذایی حیاتی و اکسیژن را به اندام‌های بدن می‌رساند. هنگامی که سموم در جریان خون باشند، اندام‌ها آسیب می‌بینند و در معرض خطر قرار می‌گیرند و در این زمان سردرد، مشکل تنفس، خستگی، آلرژی و... ظاهر می‌شوند.برای پیروی از این برنامه باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد:مصرف غذاهایی که جریان خون را تصفیه می‌کنند باید در دستورالعمل غذایی قرار گیرند. این موادغذایی شامل اسفناج، مارچوبه، موسیر، تره‌فرنگی، کرفس و هویج است. از این رو توصیه می‌شود اسفناج، کرفس و هویج به سالاد افزوده شود، موسیر و تره‌فرنگی را نیز باید خرد کرد و همراه با سوپ مصرف کرد. مارچوبه بخارپز شده نیز به املت اضافه شود.مصرف غذاهای مفید برای کبد، از آنجایی که کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌هایی است که سموم بدن را جدا می‌کند، خوردن غذاهای مفید برای کبد، برای تصفیه خون نیز مفید خواهد بود. این موادغذایی شامل سبزیجات دارای برگ سبز، خردل سبز، کلم پیچ، شاهی آبی و... است که باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند پودر تخم کتان، جوی دوسر و پاپایا، آناناس، آلو و... برای روده‌ها مفید است و سلامت را افزایش می‌دهد. تنظیم حرکات روده‌ای برای تصفیه خون ضروری است زیرا یبوست باعث می‌شود سموم دوباره جذب و وارد جریان خون شوند.مصرف چای سبز به دلیل برخورداری از خواص آنتی‌باکتریال از زمان‌های قدیم در چین رواج داشته است. این چای همچنین برای سلامت عمومی و طول عمر نیز مفید است. کاتچین‌های موجود در چای سبز خون را رقیق می‌کنند و از این رو از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌شود.این چای همچنین در کاهش قند خون و سطح کلسترول مفید است لذا توصیه می‌شود روزانه حداقل سه فنجان چای سبز نوشیده شود.کاهش میزان مصرف غذاهای فرآوری شده. توصیه می‌شود به جای مصرف غذاهای فرآوری شده از مواد غذایی خانگی استفاده شود زیرا افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های مصنوعی مضر و سوخت و ساز آنها برای بدن دشوار است.از این رو باید از موادطبیعی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات فصلی و منابع پروتئینی مانند گوشت بوقلمون بیشتر استفاده شود.

 

 

 

ماهي بخوريد، لاغر شويد

مي‌خواهيد لاغر شويد و در عين حال نمي‌توانيد از خوردن غذاهاي محبوبتان دست بكشيد. ما يك پيشنهاد ويژه و هوس انگيز براي شما داريم، مصرف ماهي خود را افزايش دهيد. هر چند برخي افراد از خوردن ماهي به بهانه بوي نامطبوع و داشتن تيغ پرهيز مي‌كنند؛ ولي با اين كار تنها و تنها خودشان را از يك منبع غذايي بي‌نظير محروم كرده‌اند. لاغري به پديده و خواسته شايع اين روزهاي ما بدل شده است، خواسته‌اي كه در عين دوست داشتني بودن چندان سهل الوصول نيست. با اين حال، مصرف برخي خوراكي‌ها و كنار گذاشتن بخشي ديگر تاثير شگرفي در كم شدن وزن و رسيدن به اندام ايده آل دارد. در اين ميان، از ماهي يا هر خوراكي ديگري كه داراي مقادير قابل توجهي اسيد چرب امگا 3 باشد مي‌توان به عنوان يك عامل لاغري نام برد. در واقع، اسيدهاي چرب امگا 3 بر خلاف اسمشان جزو چربي‌هاي خوب دسته‌بندي مي‌شوند و نقش مهمي در از بين بردن سلول‌هاي چربي مضر موسوم به چربي‌هاي سفيد و تبديل آنها به چربي‌هاي مفيد بازي مي‌كنند. طبيعتا ماهي‌ها به عنوان يكي از منابع سرشار امگا 3 از چنين خاصيتي بهره‌مند هستند و خوراكي مناسب براي آنها كه مي‌خواهند وزنشان را كم كنند محسوب مي‌شوند. از طرف ديگر، ماهي‌ها ميزان چربي‌هاي خوب را كه به موازات بيشتر شدن سن در بدن كاهش مي‌يابد، افزايش مي‌دهند و از اين طريق مانع متراكم‌شدن چربي‌ها در دوران ميانسالي مي‌شوند. يكي از تبعات افزايش سطح چربي‌هاي خوب مقاوم شدن بدن در برابر بسياري از بيماري‌ها سخت از جمله سرطان، سكته‌هاي قلبي و مغزي و التهاب‌هاي بدني است. بنابراين، چندان عجيب به نظر نمي‌رسد كه مردم در شرق آسيا نسبت به ديگر نقاط دنيا عمر طولاني ‌تري دارند؛ راز اين زندگي طول و دراز را بايد در عضو ثابت سفره غذايي آنها يعني ماهي دانست.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه