تحریم کالاهای خارجی بیشناسنامه
آرمان - فریبا نهاوندی: کالایی را که شرکت آن دفتر نمایندگی و خدمات پس از فروش ندارد، تحریم کنید؛ این درخواست روز گذشته توسط معاون اول رئیسجمهور در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شد. در این همایش که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در آن به ایراد سخنرانی پرداخت در عین حال که به وظایف تولید کنندگان در قبال مصرف کنندگان پرداخته شد، موضوع توجه مصرف کنندگان به خرید کالای با کیفیت نیز مورد توجه قرار گرفت. بازارهای ایران به دلیل قاچاق بالای کالا انباشته از کالای بی کیفتی است که در مواردی هیچ شناسنامهای ندارند. این کالاها گاه به دلیل ارزانی مورد استقبال شهروندان قرار میگیرد، حال آنکه نه تنها خرید این کالاها زیانهای اقتصادی به دنبال داشته و به تولید ملی لطمه میزند که سلامت شهروندان را نیز به مخاطره میاندازد.
الزام به تاسیس نمایندگی برای فعالیت در ایران
روز گذشته معاون اول رئیسجمهور در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به اهمیت رعایت حقوق مصرف کننده اظهار داشت: اگر بخواهیم تولید کننده موفق و سرفرازی باشیم باید تولیدات باکیفیتی ارائه کنیم و بنگاهها به حقوق مصرف کنندگان کالا توجه کنند. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه بنگاههای موفق در دنیا به موضوع مشتری اهمیت زیادی میدهند، اظهار داشت: اعتماد مشتری به کالا و خدمات مهمترین سرمایه یک بنگاه است و معتقدم که سرمایه اجتماعی از سرمایههای مادی و طبیعی مهمتر است. او با اعلام اینکه اگر مردم به نظام اعتماد داشته باشند از دهها چاه نفت اهمیت بیشتری دارد، گفت: همچنین در بنگاههای اقتصادی اعتماد اهمیت زیادی دارد و یک مدیر باید بداند که فقط ماشین آلات سرمایه وی نیست. معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر اینکه هیچ موضوعی مهمتر از اعتماد مشتری نیست، عنوان کرد: رقابت حرف اول و آخر را در تولید محصول میزند. او ادامه داد: دولت میتواند ظرفیتها و استعددها را فراهم کند اما این سرمایهگذار است که تعیین میکند در چه زمینه ای فعالیت کند و یک بنگاه وقتی دید محصولش مورد استقبال مردم است باید آن را توسعه بدهد و ظرفیتها را افزایش دهد. جهانگیری با اشاره به اینکه تعرفه نباید آنقدر بالا باشد که مصرف کننده از سر اجبار، کالای داخلی بخرد گفت: تعرفه سه ذینفع اصلی دارد: اول مصرفکننده، دوم تولیدکننده و سوم دولت که این سه باید در تدوین تعرفهها نقش داشته باشند. او با اشاره به اینکه انجمن حمایت از مصرف کننده باید نقش دفاع از مصرف کنندگان را بر عهده بگیرد، گفت: سازمان حمایت باید فکری کند تا نقش دفاع از مصرف کننده را چه کسی بر عهده داشته باشد باید فکری کرد که یک نهاد مدنی از حقوق مصرف کننده در دولت دفاع کند. جهانگیری ادامه داد: در بخش دولتی هم دستگاهها و نهادهایی که بیشترین خدمات را به مردم ارائه میدهند نهادهای حکومتی هستند که اینها هم باید حقوق مصرف کننده را رعایت کنند. او با تاکید بر اینکه خیلی از کالاهای ایرانی بهتر از انواع خارجی آن است به خصوص برخی کالاها که از برخی کشورها وارد کشور میشود، گفت: گاهی مردم کالایی بدون هویت میخرند که ضمانت نامه ندارد و مشخص است که از بازار غیررسمی وارد کشور شده بنابراین مردم هم باید به این موضوع توجه کنند. معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر توجه به موضوع خدمات اظهار داشت: این برای ملت ایران خوب نیست که یک شرکتی خارجی کالای خود را در ایران میفروشد، اما دفتر خدمات پس از فروش را در ایران ندارد بنابراین به دنبال این هستیم هر شرکتی که میخواهد در ایران کالایی را به فروش برساند نمایندگی و خدمات پس از فروش تاسیس کند و آیین نامه آن هم نهایی شده اما اجرایی شدن آن، نیاز به عزم جدی دارد.
تشکر از خرید کالای ایرانی
در این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از مصرف کنندگان بابت توجه به تولیدات داخلی و خرید محصولات ایرانی تشکر میکنم افزود: خودروسازان برای بهبود ارائه خدمات به صاحبان خودرو به دنبال استفاده از بالگرد علاوه بر خودروهای امدادی در جادهها هستند. محمدرضا نعمت زاده افزود: از تولید کنندگان هم به ویژه تولید کنندگان کالاهای با دوام و محصولات غذایی برای تولید کالاهای رقابت پذیر برای استفاده در داخل و صادرات هم قدردانی میکنم. او افزود: رشد 34 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در 10 ماهه که از نظر ارزش حدود 9 درصد رشد داشته است، این موفقیت را نشان میدهد. نعمت زاده گفت: در زمینه حمایت از حقوق مصرف کنندگان یک قانون کلی و یک قانون خاص برای حمایت از مصرف کنندگان خودرو داریم و در آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کنندگان آمده است اگر خودرو بیش از یک روز در تعمیرگاه متوقف شد، شرکت خودروساز ملزم به تحویل خودروی جایگزین است. وزیر صنعت اظهار داشت: خودروسازان برای بهبود ارائه خدمات به صاحبان خوردو به دنبال استفاده از بالگرد علاوه بر خودروهای امدادی در جادهها هستند. نعمت زاده گفت: سلامت مشتری، مسائل زیست محیطی، اثرگذاری درازمدت به ویژه در مصرف مواد غذایی و دارو در روان و جسم انسانها و حتی نسلهای بعدی مهم است و در طراحی، تولید، معرفی و خدمات پس از فروش هم باید مد نظر باشد. او اعلام کرد: با همکاری سازمان ملی استاندارد تصمیم گرفتیم تعداد استانداردهای اجباری خودرو را به 83 مورد افزایش دهیم و به جمع بندی رسیدیم که پلتفرم برخی خودروها پاسخگو نیست و تلاش داریم سطح استانداردها را بالا ببریم. نعمت زاده گفت: باید بحث حقوق مصرف کننده را به نحوی در آموزش و پرورش جلو ببریم تا مردم نسبت به حقوق خود آگاه باشند و این فرهنگ از کودکی در مردم نهادینه شود.