ريزش مو بعد از ابتلا به کرونا

بسياري از افراد، ماهها پس از بهبودي از بيماري کرونا، دچار ريزش موي شديد مي شوند. در حال حاضر، ما مي دانيم که بيش از 20% افرادي که بعلت ابتلا به کوويد 19 بستري شده اند، 3 تا 6 ماه پس از بستري شدن، دچار ريزش مو مي شوند.  در مورد افرادي با علائم خفيف تر، نشان مي دهند که ريزش مو پس از ابتلا به کرونا ممکن است شايع تر باشد.

دلايل زيادي براي ريزش مو بعد از کرونا وجود دارد و استرس يکي از علل شايع مي باشد. اصطلاح پزشکي براي ريزش موي مرتبط با ابتلا به کوويد، تلوژن افلوويوم مي باشد. اين شرايط، حدوداً سه ماه پس از رويداد استرس زا اتفاق مي افتد و بهطور معمول تا 6 ماه طول ميکشد. تلوژن افلوويوم، اغلب پس از رويدادهاي استرس زاي ديگر در زندگي مانند زايمان يا جراحيهاي ديگر نيز رخ مي دهد.

از علل ديگر ريزش مو پس از ابتلا به کوويد:

تب شديد و بالا رفتن دماي بدن: تب ناشي ازکرونا يکي از عوامل مهم در بروزريزش موهاست.

تغيير تغذيه:در طول مدت بيماري افراد بنابر شرايط بيماري و حد وخامت آن ممکن است مانند سابق تغذيه کافي نداشتهباشد.

داروها:در طول درمان بيماري،داروهاي مختلفي براي درمان تجويز مي شود، بخشي از ريزش مو ممکن است ناشي از عوارض دارو درماني باشد.

علائم اوليه ريزش مو بعد از کرونا چه مواردي هستند؟

از دست دادن 100 تار مو در روز، کاملاً طبيعي است. در ريزش موي تلوژن افلووويوم، افراد نزديک به 300 تار مو در روز از دست ميدهند و اين ريزش مو ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد. شما ممکن است متوجه شويد به هنگام شانه کشيدن يا شست و شوي مو، موهاي بيشتري ميريزند و موهاي شما نازک يا ظريف تر به نظر ميرسند.

اين ريزش شديد و ناگهاني اغلب به صورت نازکي و پراکندگي قابل توجه در کناره هاي شقيقهها ظاهر مي شودو به سادگي قابل مشاهده و تشخيص هستند.

درمان ريزش مو بعد از ابتلا به کرونا:

براي درمان ريزش موي ناشي از ابتلا به کوويد و کمک به رويش مجدد و سريعتر موها به نکات زير توجه کنيد:

کمبودهاي تغذيهاي را اصلاح کنيد.

مصرف ويتامين دي و آهن کافي به بهبود درمان ريزش مو بعد از کرونا کمک مي کند بنابراين مصرف زياد پروتئين، ميوه و سبزيجات توصيه ميشود.

صبوري پيشه کنيد.

اکثر مواقع ريزش مو در طي مدت 6 تا 12 ماه کاهش پيدا مي کند.

مکمل و داروهاي تقويت رشد مجدد مو استفاده کنيد

داروها و مکمل هاي متنوعي براي رشد مجدد مو موجود است که يکي از بهترين مکمل ها بيوتين مي باشد.

استرس خود را مديريت کنيد

تقويت قواي روحي و رواني به شما در کنترل استرس کمک مي کند.زماني که شما در حالت عادي و بدون تنش قرارداريد، ريزش موي شما نيز به صورت چشمگير کاهش پيدا مي کند.

از موهاي خود به خوبي مراقبت کنيد

تا زمان بهبود وضعيت ريزش مو بهتر است از سشوار کردن، اتو يا فر کردن مو خودداري کنيد.

به طور منظم ورزش کنيد.

ورزش منظم باعث کاهش استرس فيزيکي و رواني شده ، سيستم ايمني را تقويت مي کند و باعث شروع مجدد رشد مو مي شود.

خواب کافي داشته باشيد.

خواب کافي سلامت عمومي بدن را افزايش داده و سيستم ايمني را تقويت ميکند.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه