صادرات 27 سنتي، واردات يک دلاري بنزين


آرمان امروز| در روزهاي اخير اخبار ضدو نقيض زيادي در خصوص افزايش مصرف بنزين و عبور از 130 ميليون ليتر در روز شنيده مي شود ؛ آماري که با توجه به آمار نه چندان دقيقي که از توليد بنزين داخلي اعلام شده احتمال واردات بنزين را تقويت کرده است . در واقع واردات بنزين شايد به نوبه خود چندان حائز اهميت نباشد اما در شرايط کنوني که بحران انرژي جهاني قيمت بنزين را در اکثر کشورهاي جهان با افزايش قابل ملاحظه اي مواجه کرده، اينکه پالايشگاه هاي ايران که از ظرفيت توليد 110 ميليون ليتري در روز برخوردارند اما در دو ماه اخير ميانگين توليد آنها به 90 ميليون ليتر رسيده و واردات بنزين را اجتناب ناپذير مي کند.  فارغ از اينکه صادرات بنزين با قيمتي حدود 27 سنت در شرايطي که کشور با کمبود بنزين مواجه است مويد برنامه ريزي نامناسب دولت است  بلکه هزينه بالايي را به اقتصاد بحران زده کشور تحميل خواهد کرد حتي اگر خريد بنزين از کشورهاي همسايه از طريق تهاتر صورت گيرد.
بر اساس اين گزارش، افشين مهدوي، مدير برنامه‌ريزي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در خصوص ميزان توليد بنزين گفته : « از يکم فروردين ماه سال 1401 تا پايان تير ماه امسال به طور ميانگين روزانه 100 ميليون و 900 هزار ليتر بنزين در کشور توزيع شده است.» که نشان دهنده افزايش 14 درصدي مصرف بنزين دارد.  
اما سخنان مدير هماهنگي و نظارت بر عمليات شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي نشان مي‌دهد متوسط توليد بنزين در خرداد ماه سال جاري حدود 95 ميليون ليتر در روز بوده است. آمار غيررسمي نيز از افت بيش از پيش توليد در تير ماه سال جاري حکايت دارد، در حالي که ظرفيت توليد بنزين کشور حدود 110 ميليون ليتر در روز است که اغلب، در تابستان با به پايان رسيدن تعميرات دوره‌اي پالايشگاه‌ها، بايد شاهد توليد بنزين نزديک به ظرفيت اسمي باشيم، اما در تابستان سال جاري به نظر مي‌رسد اوضاع متفاوت از سال‌هاي پيش بوده و برخي پالايشگاه‌ها در دريافت خوراک ورودي و تحويل فرآورده نهايي با کاهش مواجه شده‌اند. به گونه اي‌که برخي از شنيده ها ميزان توليد بنزين را حدود 76 ميليون ليتر عنوان مي کند.
درحالي که براساس آمار غيررسمي و رسمي، افزايش فاصله بين توليد و مصرف بنزين را شاهد هستيم، زمزمه آغاز واردات بنزين در ماه جاري از يکي از کشور‌هاي همسايه به گوش مي‌رسد. بحث تهاتر بنزين مطرح است، حال آنکه اين تهاتر با چه کالايي صورت گيرد، مشخص نيست. با توجه به افزايش قيمت سوخت به ويژه بنزين در بازار‌هاي منطقه و جهاني، واردات بنزين يا تهاتر آن با کالايي ديگر، در هر ليتر براي کشور هزينه‌اي بيش از يک دلار به دنبال خواهد داشت و اين سوال مطرح مي‌شود که اگر فاصله بين مصرف و توليد، در حال تبديل ايران از يک کشور صادرکننده بنزين به يک کشور واردکننده بنزين است، چرا در سه ماهه بهار، در شيوه‌اي خارج از بورس انرژي، بنزين با قيمتي زير قيمت منطقه و جهان، به کشور‌هاي ديگر صادر شده و سوال مهم‌تر اينجاست که چرا در چنين شرايطي، طرح‌هاي مديريت مصرف آن‌طور که وزير اقتصاد تاکيد کرده، در دستور کار وزارت نفت قرار نمي‌گيرد؟ سيد احسان خاندوزي، وزير اقتصاد در نشست خبري اخير خود در اين زمينه گفت: «سياست دولت با توجه به دستور رئيس‌جمهوري مبني بر عدم افزايش قيمت، تلاش بر اين است تا از راه‌هاي ديگر مانند گازسوز کردن خودرو‌ها شرايط طوري باشد که مصرف بنزين افزايش نيابد و نياز به واردات بنزين نداشته باشيم.»
اين در حالي است که همايون صالحي، رئيس کانون انجمن‌هاي صنفي جايگاه‌داران درباره کمبود عرضه بنزين در برخي جايگاه‌ها اعلام کرده است: تاکنون هيچ‌گونه گزارشي مبني بر کمبود يا خودداري توزيع بنزين از سوي جايگاه‌هاي عرضه در کشور ارايه نشده مگر اينکه حادثه‌اي در پمپ بنزين خاصي پيش آمده و از چرخه فعاليت خارج شده باشد.
رئيس کانون انجمن‌هاي صنفي جايگاه‌داران متوسط مصرف بنزين در چهار ماهه سال جاري را حدود 101 ميليون ليتر در روز اعلام کرد و گفت: ميزان توليد بنزين در کشور در بهترين حالت 104 ميليون ليتر در روز است و زماني که تعميرات اساسي باشد به کف 94 ميليون ليتر مي‌رسد. در حال حاضر تناسبي بين توليد و مصرف وجود ندارد، در اين شرايط بايد براي تامين بنزين تمهيداتي انديشيده شود مگر اينکه عرضه به شکلي طراحي شود که مصرف کاهش يابد.
صالحي تاکيد کرد: مشکل مصرف بنزين در کشور ما اين است که هنوز حمل و نقل عمومي اصلاح نشده و خودرو‌هايي حتي در حد استاندارد‌هاي بسيار قديمي دنيا هم نداريم. در حال حاضر مصرف بنزين در خودرو‌هاي دنيا 4.5 ليتر در هر 100 کيلومتر است در حالي که اين رقم در کشور ما بيش از 12 ليتر در هر 100 کيلومتر است.

 

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه