افزایش قیمت سوخت، در انتظار کلید روحانی

آرمان: در حالی که بودجه امسال مجوز افزایش 38‌درصدی قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده است اما با توجه به توقف اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت این افزایش قیمت را توجیه‌پذیر نمی‌داند؛ به‌طوری که احتمال آن می‌رود که دولت دهم در مدت باقی مانده تا پایان کارش این بند از بودجه سال جاری را اجرا نکرده و این وظیفه را به دولت یازدهم محول کند. هرچند که در این میان این مساله مشخص نیست که دولت دهم یا دولت یازدهم، این میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به چه بخشی اختصاص دهد، چرا که بر اساس قانون دولت می‌تواند میزان 38‌درصدی افزایش قیمت را در هر یک از حامل‌های انرژی تقسیم‌بندی کرده یا تنها به یکی از این حامل‌ها اختصاص دهد. در این میان بنا به اعلام رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، در سال 1391 و در کل عملکرد هدفمندسازی یارانه‌ها تنها 32‌هزار میلیارد از محل اصلاح حامل‌های انرژی بوده است. در این میان، درآمدهای حاصل از اصلاح حامل‌های انرژی در سال جاری با کاهش 4‌هزار میلیارد تومانی به 28‌هزار میلیارد تومان رسیده تا دولت با اتکای کمتری به این درآمدها، بخشی از اصلاح قیمتی را اجرا کند. به گزارش ایسنا، در حالی که دولت با پیشنهاد ردیف 120‌هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به دنبال اجرای گام دوم این قانون بود،‌ نمایندگان مجلس عنوان کردند که با این پیشنهاد دولت قیمت‌ها چند برابر می‌شود. در نهایت مجلس درآمد 50‌هزار میلیارد تومانی را برای اجرای قانون هدفمندسازی در نظر گرفت و اجازه نداد که دولت سناریوی چند برابر شدن قیمت‌ها را پیاده کند. اما این اقدام در حالی صورت گرفته که با توقف اجرای گام دوم، مجلس مجوز افزایش 38‌درصدی قیمت حامل‌های انرژی را صادر کرده است و بنا شده که تا مبلغ 38‌هزار و 800‌میلیارد تومان به صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمت‌های مواد یک و 3 قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و مبلغ 11‌هزار و 200‌هزار میلیارد تومان از محل یارانه‌های نان، برق و سایر کالاهای خدماتی مندرج در این قانون تامین شود. با وجود این هنوز دولت اعلام نکرده که افزایش 38‌درصدی قیمت حامل‌های انرژی را در چه بخش‌هایی اعمال خواهد کرد. در این شرایط بلاتکلیفی افزایش قیمت سوخت اما میزان مصرف سوخت همچنان روند صعودی به خود گرفته است. به گزارش مهر، همزمان با ورود به ششمین سال اجرای نظام سهمیه‌بندی بنزین، متوسط مصرف این فرآورده نفتی با ثبت رشدی 15‌درصدی از مرز 75 میلیون لیتر در روز عبور کرد و در این بین معاون وزیر نفت نسبت به جهش مصرف بنزین در آستانه ماه مبارک رمضان هشدار داد. علیرضا ضیغمی با ورود نظام سهمیه بندی بنزین به ششمین سال اجرای خود، گفت: در سال 1385 و تا پیش از اجرای سهمیه‌بندی و عرضه کارتی بنزین، به‌طور متوسط روزانه بیش از 27 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه در چند سال گذشته تاکنون با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، حتی واردات این فرآورده نفتی از خارج کشور به‌طور کامل متوقف شد، اظهار کرد: سال 1389 با اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها، مصرف بنزین و گازوئیل کشور به نوعی مدیریت و رشد آن مهار شد. سهمیه‌بندی بنزین پنجم تیرماه سال جاری 6 ساله شد تا با اجرای نظام کارت هوشمند سوخت عملا ایران از یک کشور وارد کننده صرف این فرآورده استراتژیک نفتی به یکی از صادرکنندگان بنزین در سطح منطقه تبدیل شود. بر این اساس تا پیش از اجرای نظام سهمیه‌بندی، وزارت نفت برای مثبت کردن تراز عرضه و مصرف بنزین مجبور به واردات سالانه 4 تا 6 میلیارد دلار بنزین بود. در شرایط فعلی متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی به مرز 65‌میلیون لیتر رسیده که با بهره‌برداری از چندین طرح جدید پالایشگاهی علاوه بر توقف واردات بنزین، کشور به یکی از صادرکنندگان این فرآورده میان تقطیر پالایشگاهی به برخی از کشورهای همسایه همچون افغانستان تبدیل شده است. در همین میان و با آغاز عرضه بنزین یورو 4 در برخی جایگاه‌های تهران، گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی جایگاه‌ها از عرضه بنزین یورو 4 انصراف داده‌اند. به گزارش تسنیم، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران از اعلام انصراف برخی جایگاه‌داران از عرضه بنزین یورو ۴ به‌دلیل فرّاریت بیش از حد این بنزین و خسارت مالی به آنها خبر داد و گفت: عدم اطلاع‌رسانی مناسب به مردم خسارت به سرمایه‌های عمومی را در پی دارد.

read why women cheat on their husband women who like to cheat

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه