تفاوت‌هاي جشنواره و مركز خريد

سيامك احصائي*

بنده در پنجمين جشنواره مد و لباس فجر كار طراحي و مشاوره چيدمان داخلي نمايشگاه را بر عهده داشتم و سعي كردم براساس امكانات و سخت‌افزارهايي كه در اختيار بود بهترين طراحي و چيدمان ممكن را انجام بدهم. هرچند بنده تنها در يك دوره از جشنواره‌هاي پيشين حضور داشته‌ام و نمي‌توانم اين جشنواره را با دوره‌هاي پيشين مقايسه كنم اما در سال گذشته آن چيزي كه شاهد آن بوديم بيش از آنکه يك جشنواره لباس باشد يك مركز خريد بود. زماني كه شما درباره يك جشنواره صحبت مي‌كنيد بدين معناست كه محلي مقرر مي‌شود تا هنرمندان يك عرصه آثار توليدي خود را به نمايش بگذارند. بنابراين تبديل جشنواره به محلي براي خريد و فروش ماهيت آن را زير سوال مي‌برد. در گذشته به قدري غرفه‌هاي فروش جشنواره زياد بودند كه آنجا اصلا حالت نمايشگاه نداشت و بيشتر شبيه يك مركز خريد بود. البته بنده فعاليتم در حوزه لباس و پوشش به تئاتر و سينما مربوط است و چندان با موضوع پوشاك مشتري و مردم آشنايي ندارم و اساسا در اين زمينه كار نمي‌كنم. امسال به جز كمكي كه در شكل اجرايي انجام دادم بيشتر نظرات را از كساني شنيدم كه در ساليان گذشته در جشنواره حضور داشتند و آنها معتقد بودند كه جشنواره مد و لباس فجر امسال از نظر طراحي و ارائه و برگزاري بهتر از دوره‌هاي پيش است. هرچند فضايي كه در گذشته در اختيار برگزاركنندگان جشنواره بود يك فضاي نمايشگاهي با امكانات بيشتر بود و بودجه‌اي كه به برگزاري آن تخصيص داده شده بود به مراتب بيشتر از بودجه امسال بود. اتفاق عجيبي كه در اين دوره رخ داد كنار كشيدن حاميان مالي و اسپانسرهايي بود كه قرار بود به برگزاري جشنواره كمك كنند اما ناگهان همه ناپديد شدند و بنابر دلايلي كه بنده نمي‌دانم كمكي به برگزاركنندگان نكردند. به هرحال بنده در جريان اتفاقات و حواشي اين جشنواره نيستم و تنها مي‌توانم در بحث زيبايي‌شناسانه آن صحبت كنم كه به نظر بهتر از دوره‌هاي گذشته بوده و براساس امكاناتي كه در اختيار ما قرار داده شده بود سعي كرديم طراحي و اجراي آبرومندانه‌اي داشته باشيم اما اينكه چقدر توانسته‌ايم از تمام ظرفيت‌هاي موجود استفاده كنيم موضوعي است كه ديگران بايد به آن بپردازند.

* كارگردان و طراح صحنه
و لباس تئاتر و سينما

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه