جزئیات مهاجرت شمارههای موبایل
ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه طرحی است که در قالب آن مشترکان میتوانند دو بار در سال با حفظ شماره و پرداخت هزینهای معادل ۵۰۰۰ تومان از یک اپراتور به اپراتور دیگر مهاجرت کنند. به گزارش ایسنا، ترابردپذیری شمارهها که گفته میشود پس از سالها وقفه قرار است از امسال اجرایی شود، طرحی است که به واسطه اجرای آن مشترک میتواند بدون آنکه شماره خود را تغییر دهد اپراتور ارائه دهنده خدمات خود را تغییر داده و به عنوان مثال با داشتن شماره همراه اول از خدمات ایرانسل استفاده کند یا بالعکس. پیش از این عنوان شده بود که این طرح اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی میشود، اما به دلیل برخی موضوعات فنی اجرای آن به آینده نزدیک موکول شد. طی روزهای گذشته نیز سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اینگونه اعلام کرد که مرحله اجرای آزمایشی این طرح به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر، آغاز شده و هر یک از اپراتورهای تلفن همراه میتوانند روزانه برای حداکثر ۵۰۰ شماره، عملیات ترابرد را انجام دهند.
اجرای آزمایشی یک ماهه
علی اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه دوره آزمایشی طرح به صورت یک ماهه پیشبینی شده است، درباره تفاوت بین دوره آزمایشی و راهاندازی تجاری عنوان کرد: تنها تفاوت دوره آزمایشی با دوره بهرهبرداری و راهاندازی تجاری، محدودیت تعداد شمارههای قابل ترابردشدن و عدم امکان ترابرد شماره برای مشترکان حقوقی است. عمیدیان با اشاره به اینکه دوره آزمایشی به منظور اطمینان از عملکرد صحیح اپراتورها و ارتقای کیفیت خدمات در دوره راهاندازی تجاری در نظر گرفته شده است، افزود: در صورتی که سقف مجاز روزانه اپراتورها (۵۰۰ درخواست) تکمیل شود، از متقاضیان خواسته میشود که روز کاری بعدی درخواست خود را پیگیری کنند. او درباره نحوه ترابرد شماره و مهاجرت مشترکان تلفن همراه به سایر اپراتورها اظهار داشت: متقاضیان ترابرد شماره میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکهاش را دارند از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و درخواست خود را ثبت کنند. اما پس از فعالسازی این طرح، اپراتوری که قرار است مشترک به شبکه آن منتقل شود (اپراتور پذیرا) باید با رعایت اصل عدم تبعیض، کلیه خدمات ارائه شده در شبکه خود شامل مکالمات و خدمات ارزش افزوده را به مشترک ترابردشده ارائه کند. همچنین اپراتور پذیرا نباید نسبت به ارائه پیشنهاد خاص به مشترکان ترابرد شده نسبت به جذب مشترکان اپراتورهای دیگر اقدام کند و باید امکان استفاده از کلیه خدمات ارائهشده در شبکه اپراتور پذیرا به صورت یکسان برای تمامی مشترکان اپراتور پذیرا (اعم از مشترکان ترابردشده و یا مشترک اصلی اپراتور مذکور) فراهم باشد. علاوه بر این، اپراتورها اعم از فرستنده و پذیرا موظف هستند کلیه تمهیدات لازم از قبیل اقدامات فنی و حقوقی مورد نیاز را درشبکه خود و در سمت مشترکان انجام دهند تا ضمن مسیریابی صحیح، ارائه خدمات ارزش افزوده از قبیل خدمات پیامکی تراکنشی مربوط به شخص حقوقی ثالث برای مشترک ترابرد شده محقق شود.
پرداخت قبض و شارژ پس از ترابردپذیری
در ارتباط با موضوعات مالی این طرح نیز اپراتور فرستنده میتواند قبل از تایید درخواست ترابرد مشترک، نسبت به صدور صورتحساب موقت برای مشترک پسپرداخت(سیم کارتهای دائمی) اقدام و صورتحساب و مهلت پرداخت آن را طبق زمانبندی اعلام شده در قواعد تجاری ترابرد از طریق پیامک به مشترک اعلام کند و در صورتی که مشترک نسبت به پرداخت صورتحساب موقت در مهلت اعلام شده اقدام نکند، درخواست او را رد و به مرکز مدیریت ترابرد با ذکر دلیل اعلام کند. البته در صورتی که صورتحساب موقت صادر شده برای مشترک پس پرداخت کمتر از ۲۰ هزار ریال باشد و دلیل دیگری برای رد درخواست ترابرد موجود نباشد، اپراتور فرستنده باید بلافاصله نسبت به تایید درخواست ترابرد اقدام و آن را برای مرکز مدیریت ترابرد ارسال کند و مبلغ صورتحساب موقت را در صورتحساب قطعی لحاظ کند. همچنین در صورتی که مشترک نزد اپراتور فرستنده مبالغی به عنوان تضمین پرداخت داشته باشد و صورتحساب موقت کمتر از مبلغ تضمین پرداخت باشد، اپراتور فرستنده باید بلافاصله نسبت به تایید درخواست ترابرد اقدام و آن را برای مرکز مدیریت ترابرد ارسال کند. در این صورت اپراتور میتواند با اطلاعرسانی به مشترک، نسبت به کسر صورتحساب موقت از مبلغ تضمین پرداخت او اقدام کند. پس از ترابرد شماره پیشپرداخت(سیم کارت اعتباری)، اعتبار مشترک صفر میشود و اپراتور فرستنده موظف به اطلاعرسانی لازم درباره این موضوع به مشترک پیش پرداخت است. در صورتی که پس از ترابرد، اپراتور فرستنده اقدام به صدور صورتحساب قطعی کرده و مشترک از پرداخت آن خودداری کند، اپراتور فرستنده میتواند از طریق اپراتور پذیرا اخطارهای لازم را به مشترک ارسال و نسبت به تسویه صورتحساب اقدام کند. در این صورت اپراتور پذیرا باید مطابق با روش اپراتور فرستنده در زمینه مشترکان بدهکار اقدام کند. در صورتی که مبلغ بدهی مشترک در صورتحساب قطعی کمتر از مبلغ باقیمانده تضمین پرداخت باشد، اپراتور فرستنده باید پس از تسویه حساب نسبت به اطلاع رسانی به مشترک اقدام و در صورت تمایل مشترک مبلغ باقیمانده تضمین پرداخت را حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت به وی بازگرداند. در صورتی که مشترک ترابردشده به هر دلیلی، به مدت شش ماه در شبکه اپراتور پذیرا فاقد تراکنش باشد، عملیات بازیابی باید در اپراتور پایه صورت بگیرد.