پرواز بر فراز دلواپسی!

آرمان - فریبا نهاوندی: ورود اولین هواپیمای ایرباس نو به ایران که اتفاقی بی‌سابقه طی نیم قرن گذشته است اصلا اتفاق مهمی نیست! آغاز نوسازی ناوگان به شدت فرسوده ایران که خود نشانه‌ موفقیت‌آمیز بودن برجام است، نه تنها برای کشور ما فایده‌ای ندارد که به ضرر ما هم تمام شده است! و... این نظر دلواپسان است؛ افراد و گروه‌هایی که انگار روز پنج شنبه هفته گذشته که اولین ایرباس نو به ایران آمد و در آشیانه هما آرام گرفت، بدترین روز زندگی‌شان بود. واقعیت هم این است که این موفقیت بزرگ نشان دهنده بی اساس بودن اظهارات آنها درباره دستاورد‌های توافق هسته‌ای ایران بود. بر این اساس لازم بود موضوعی پیدا کنند و با شانتاژ رسانه‌ای، آن موضوع فرعی را برجسته کرده و به این وسیله بخواهند دستاورد دولت در زمینه حمل و نقل هوایی را زیر سوال ببرند: اسم رمز دلواپسان برای حمله به دولت محرمانگی است!

محرمانه‌ها را افشا کنید!

دلواپسی با اسم رمز «محرمانگی» موضوع جدیدی نیست؛ در سال‌های اخیر و به ویژه پس از برجام بار‌ها شاهد بوده‌ایم که قرارداد‌های بین‌المللی ایران با این بهانه که چرا اطلاعات آن کاملا افشا نشده، زیر سوال رفته است. افراد و رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص در جریان تصویب قرارداد‌های جدید نفتی که دستاورد‌های مهمی برای ایران به دنبال دارد، مدام بر این مساله تاکید کردند که چرا بخشی از مسائل محرمانه است. واقعیت این است که در هر قرارداد اقتصادی و تجاری، چه طرف قرارداد ایرانی باشد و چه خارجی، ممکن است بند‌هایی محرمانه بماند، اما این مساله بدیهی به بهانه دلواپسان تبدیل شده و آنها بدون توجه به قواعد پذیرفته شده مدام عنوان می‌کنند سرمان کلاه رفته است! در این میان برخی رسانه‌ها با انتخاب عناوینی مانند «لزوم ورود نهادهای نظارتی و مجلس‌ به قرارداد‌های خرید هواپیما‌» و «محرمانه‌ بودن قرارداد‌ به احتمال مغایرت با منافع ملی قوت می‌بخشد» سعی کرده‌اند نهاد‌های دیگر را به واکنش وادارند و دولت را درست در زمانی که میوه برجام به ثمر رسیده بیش از پیش تحت فشار قرار دهند.

شلیک به پرنده تازه‌رسیده با تفنگ خالی!

روز پنج شنبه اولین ایرباس نو به ایران رسید. قبل و بعد از این اتفاق تاریخی بار‌ها مسئولان در اظهار نظر‌هایی اطلاعات کلی قرارداد‌های ایران با غول‌های هواپیمایی را ارائه داده‌اند. اخیرا هم اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین‌الملل درباره رقم کلی قرارداد‌ها عنوان کرده است:«اعداد اعلام شده، بر اساس کاتالوگ پرایس است، یعنی ارقامی که در دفترچه قیمت‌های شرکت نوشته می‌شود. رقم قرارداد با بوئینگ را بر همین اساس، 6/16 میلیارد دلار و قرارداد ایرباس را 18میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. این ارقام برای خرید 118 هواپیما بوده ولی حالا که تعداد آن به 100 هواپیما رسیده، قطعا این رقم کمتر شده است. در کل به هیچ وجه قیمت‌هایی که ما خرید کرده‌ایم، از 50 درصد کاتالوگ بالاتر نیست و تخفیف‌های بسیار زیادی از هر دو طرف گرفته شده است.» با وجود این، دلواپسانی که با تفنگ‌های خالی پرنده تازه رسیده را هدف گرفته‌اند گوش‌شان بدهکار این حرف‌ها نیست؛ از نظر آنها موضوع روشن است: ارزان خریده باشیم یا گران، کلاه سرمان رفته است!

انصاف داشته باشید!

هر چند برای شهروندان ایرانی که از ورود اولین هواپیمای نو به ایران خوشحال‌اند روشن است که بسیاری از نقد‌ها نه فنی که سیاسی است، با وجود این هجمه‌های گسترده علیه دولت آزار دهنده است و در مواردی مسئولان را مجبور به اظهار نظر کرده است. روز گذشته مدیر عامل ایران ایر عنوان کرد: رسانه‌ها باید انصاف را رعایت کنند. هیچ ابهامی در قرارداد خرید هواپیما از ایرباس وجود ندارد اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها به این قراردادها که نشان بازگشت عزت مندانه ایران به صحنه اقتصاد بین‌المللی است، نقدهای غیر منصفانه دارند. رقم قرارداد خرید هواپیما نه تنها در مورد معامله ایرباس با ایران‌ایر بلکه در خصوص قرارداد تمام شرکت‌های هواپیمایی که با فروشندگان و سازندگان هواپیما منعقد می‌شود، قابل افشا نیست. بارها از سوی مسئولان گفته شده که در قراردادها یک کاتالوگ پرایس یا همان قیمت کاتالوگی و یک قیمت مذاکره مطرح است که قیمت مذاکره قابل افشا نیست. به گزارش ایلنا، فرهاد پرورش ادامه داد: قیمت‌های مذاکره ای برای خرید هواپیماها برای شرکت‌های مختلف هوایی متفاوت است. شرکتی ممکن است یک هواپیما از شرکت فروشنده خریداری کند و شرکتی هم ممکن است از همان مدل هواپیما 20 فروند قرارداد خرید به امضا برساند. به طور قطع قیمت این مدل هواپیما برای این دو شرکت با توجه به تعداد هواپیمای مورد معامله، یکسان نخواهد بود. به گفته او شرایط خرید هواپیما برای هر ایرلاینی از هر کشوری متفاوت است. یک ایرلاین ممکن است تمام صندلی‌های هواپیما را از نوع اکونومی انتخاب کند و یا اینکه شرکتی دیگر درخواست 20 صندلی بیزنس کلاس را برای همان مدل هواپیما بدهد. بنابراین طبیعی است قیمت این مدل هواپیما برای این دو ایرلاین که متقاضی آپشن‌های متفاوتی بودند، متفاوت باشد. پرورش بیان کرد در همین ایرباس‌های خریداری شده برای ایران ایر درخواست تانکر اضافه سوخت را داشته‌ایم که این انتخاب چند میلیون بر قیمت هواپیما اضافه کرد. حال اینکه ممکن است سایر ایرلاین‌ها چنین درخواستی را از ایرباس نداشته باشند. بنابراین تمام این شرایط در تعیین قیمت نهایی قرارداد تاثیر گذار هستند. او عنوان کرد: یک فروند هواپیمای ایرباس 321 قیمت مشخص و یکسانی ندارد و نمی‌توان گفت که ایرباس 321 برای تمام ایرلاین‌ها با قیمت مشخص عرضه می‌شود. البته نمی‌توان هم گفت که اختلاف قیمت یک ایرباس 321 برای ایرلاین‌های مختلف به 50 درصد می‌رسد اما یک قیمت مشخص هم ندارد. درصدی اختلاف قیمت به دلیل نوع مذاکرات جود دارد که هر شرکتی می‌تواند با مذاکره قوی‌تر تخفیف بیشتری را بگیرد. پرورش تاکید کرد: قیمت تمام قراردادهای خرید و فروش هواپیما در دنیا محرمانه است.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه