بیشتر بد انیم

کاهش استرس با تغذیه

استرس جزو جدايي‌ناپذير زندگي امروزي است، بنابراين مديريت استرس از مهم‌ترين تكنيك‌هايي است كه بايد ياد بگيريم. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد با تغذيه صحيح مي‌توان تا حدودي عوارض استرس‌هاي روزانه را كم كرد.

تغذيه چقدر در كاهش استرس موثر است؟

استرس معمولا در اثر عوامل محيطي بروز مي‌كند و اگر اين عوامل شديد باشند، نبايد انتظار داشت كه با تمهيدات تغذيه‌اي فردي ناآرام را به فردي آرام و بي‌استرس تبديل كرد. اما بايد بدانيد عادات بد غذايي و تغذيه نادرست مي‌تواند توان ذهني را در مواجهه با عوامل استرس‌زا كاهش دهد و در نتيجه مديريت شرايط استرس‌زا كم مي‌شود و اين مساله به ضرر فرد است. همچنين تغذيه خوب و درست به فرد كمك مي‌كند از حداكثر توانايي رواني و جسمي خود بهره بگيرد و با شرايط استرس‌زا بهترين مقابله را داشته باشد. مهم‌ترين اصل، داشتن نظم غذايي است زيرا بي‌نظمي غذايي خود استرس‌زاست. داشتن تنوع غذايي اصل مهم ديگر است. ميوه‌ها و سبزي‌ها به‌خصوص انواع رنگي‌شان‌، منابع غذايي كربوهيدرات‌هاي پيچيده، املاح معدني و برخي دمنوش‌ها نيز به كاهش استرس كمك مي‌كنند. ميوه و سبزي‌ها غني از ويتامين‌ها، آنتي‌اكسيدان‌ها و فيتوكميكال‌ها (مواد شيميايي حياتي گياهي) هستند كه در تقويت سيستم ايمني و كاهش استرس نقش دارند.

آووكادو بخوريد

در اين ميان آووكادو به دليل تركيبي كه دارد، بسيار مفيد است. اين ميوه چرب گرمسيري به دليل داشتن اسيدهاي چرب خاص و پتاسيم به كنترل فشارخون كه در شرايط استرس‌زا بالا مي‌رود، كمك مي‌كند. پتاسيم برخلاف سديم كه عموم مردم آن را به عنوان بالابرنده فشارخون مي‌شناسند روي قطر رگ‌ها تاثير مي‌گذارد و فشارخون را پايين مي‌آورد.

قندهاي ساده ممنوع

نكته مهم ديگر كاهش مصرف قندهاي ساده است. در واقع هر چه قندهاي ساده بيشتري مصرف كنيم، قندخون سريع بالا و سپس پايين مي‌آيد. با افت قندخون برخي هورمون‌ها نظير هورمون استرس در بدن ترشح مي‌شوند تا قند را حفظ كنند و حالتي شبيه شرايط و حالت‌هاي استرس در ما رخ مي‌دهد. در اين شرايط معمولا افراد سعي مي‌كنند شيريني بخورند تا آرامش خود را بازيابند. به مرور شخصي كه اين روش را پيش مي‌گيرد به مواد قندي معتاد مي‌شود و با آن آرامش مي‌يابد.

پتاسيم فراموش نشود

املاح معدني به‌خصوص پتاسيم، روي، مس و آهن در توليد ميانجي‌هاي عصبي ضروري است. كمبود اين املاح به‌خصوص آهن در كاهش توانايي‌هاي ذهني موثر است و در ضمن مي‌توانند توان فرد را در مقابل بسياري از عوامل استرس‌زا كاهش دهند. براي تامين املاح معدني و همچنين برخي ويتامين‌ها مانند E، B و اسيدهاي چرب ضروري مغزها بهترين منبع غذايي هستند.

 

 

 

 

اثرات مخرب كم‌خوابي بر بدن

كمبود خواب مي‌تواند در مدتي كوتاه اثرات جبران‌ناپذيري بر بدن بگذارد و سلامتي افراد را به خطر بيندازد. شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه به علت دغدغه‌هاي فراوان و كارهاي به تعويق افتاده نتوانيد در طول شب خوب بخوابيد. اما اگر بدانيد بي‌خوابي با بدن شما چه مي‌كند هرچه سريع‌تر آن را كنار مي‌گذاريد. خميازه كشيدن طبيعي است اما اگر زياد و پشت سر هم خميازه مي‌كشيد به اين معنا است كه بدن شما دارد به شما نشان مي‌دهد كه يك چيزي سر جاي خودش نيست و شما دچار كمبود خواب هستيد. بي‌خوابي و كمبود خواب بر سلامتي عمومي بدن تاثير مي‌گذارد و با گذشت زمان شما را با مشكلات جدي روبه‌رو مي‌كند و از همه مهم‌تر كيفيت زندگي شما را پايين مي‌آورد و حس خستگي دائمي در شما به وجود مي‌آورد كه پس از مدتي بهبود آن كار آساني نيست. در اينجا به 10 تاثير مخرب كمبود خواب بر بدن اشاره مي‌كنيم تا شما با توجه به آنها ساعات خواب خود را تنظيم كنيد. علاوه بر خواب كافي، كيفيت خوابيدن نيز تاثيرگذار است.

كم‌خوابي به طور تدريجي سبب بروز مشكلات بسياري همچون اختلالات قلبي و عروقي مي‌شود و كيفيت زندگي را پايين مي‌آورد.

كمبود خواب به راحتي مي‌تواند عملكرد مغز را با مشكل مواجه كند. علاوه بر اين، كم‌خوابي به طور تدريجي حافظه كوتاه‌مدت را كند مي‌كند و همچنين باعث بروز مشكلاتي در حافظه بلندمدت مي‌شود.

كم‌خوابي شما را بي‌حوصله، خسته، دمدمي مزاج، حساس، زودرنج و بدخلق مي‌كند به طوري كه بر اثر عوامل كم‌اهميت و جزئي كنترل خود را از دست مي‌دهيد.

كم‌خوابي به يكي از مهم‌ترين دلايل تصادف‌هاي رانندگي است و احتمال وقوع آن را افزايش مي‌دهد.

هنگامي كه شما كمبود خواب داريد، تمركز شما افزايش مي‌يابد و در نتيجه قدرت خلاقيت و مهارت‌هاي كنترل مشكلات در شما كاهش مي‌يابد.

اگر به مدت طولاني خوب و به طور كافي نخوابيده باشيد كم‌كم دچار برخي توهم‌ها مي‌شويد.

بر اثر كم‌خوابي سيستم ايمني بدن ضعيف مي‌شود و به‌راحتي بيمار مي‌شويد. گاهي اوقات علت يك سرماخوردگي ممكن است بي‌خوابي باشد. از طرف ديگر، بي‌خوابي خطر ابتلا به افسردگي را افزايش مي‌دهد.

اگر براي مدتي طولاني خواب خوبي نداشته باشيد به طور ناخودآگاه به چرت‌هاي فراوان و متعدد در طول روز دچار مي‌شوید به طوري كه ممكن است فعاليت‌ها و كارهاي روزانه شما را با مشكل روبه‌رو كند. اين مشكل حين رانندگي يا كارهاي حساس ديگر مي‌تواند حادثه‌ساز شود.

اگر شما مبتلا به فشار خون بالا هستيد، ممكن است بي‌خوابي فشار خون شما را در طول روز افزايش دهد. علاوه بر اين بي‌خوابي به مرور زمان باعث مبتلا شدن به فشار خون بالا مي‌شود.

كم‌خوابي بر مقدار انسوليني كه بعد از غذا خوردن در بدن شما آزاد مي‌شود تاثير مي‌گذارد و به همين دليل خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را در شما افزايش مي‌دهد.

 

 

 

خوردن سالاد همراه غذا افسردگی می‌آورد

اضطراب، افسردگی و خستگی می‌تواند از عوارض جانبی سالادی باشد که همراه با غذا خورده اید.به گفته محققان، برخی غذاها و مواد خوراکی طبیعتا سالم هستند، اما همراه با هم می‌توانند منجر به بروز برخی علائم مشکل ساز از جمله اضطراب و خستگی شوند. دکتر سوتلانا کوگان، متخصص داخلی در نیویورک، علت آن را وجود بالای مس در برخی مواد خوراکی عنوان می‌کند.سبزیجات برگدار، نخود، آووکادو و صدف به طور طبیعی سرشار از مس هستند که بدن ما برای رشد طبیعی به آن نیاز دارد.به گفته دکتر کوگان، مصرف بیش از اندازه این مواد خوراکی می‌تواند فرد را در معرض ریسک بالا قرار دهد و به اصطلاح فرد دچار مسمومیت با مس می‌شود.دکتر کوگان توصیه می‌کند بهترین روش درمان مسومیت مس رفتن به سونا است که در نهایت سموم از طریق عرق دفع شوند. مس علاوه بر کمک به هدایت عصبی به متابولیسم آهن در بدن نیز کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه