چـهـره‌ها

رضا رحمانی، وزیر صمت:

با توجه به روند صعودی نرخ بیکاری، بر اهمیت رونق تولید در رفع مشکلات بیکاری و معیشت تاکید می‌کنم. فناوری و صادرات دو بال تولید هستند، باید روی فناوری و خودکفایی واحدهای بزرگ تاکید کنیم تا مشکلات حل شود. در ضمن، سال گذشته برنامه‌ای برای کاهش واردات ۱۰ میلیارد دلاری در نظر گرفتیم که منجر به کاهش ۲۲ درصدی واردات شد. با لحاظ بازار ۸۰ میلیونی در کشور، واحدهای صنعتی باید در حرکت به سمت دانش فعال باشند و جوان نخبه کشور را جدی بگیرند. اگر خانواده صنعت خودکفایی را سرلوحه کار خود قرار دهد علاوه بر شکوفا شدن دانشگاه‌ها، صنعت هم تقویت می‌شود. جوانان کارآفرین نباید دغدغه دیده‌شدن را داشته باشند. نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، شروعی برای تغییر افکار گذشته و توجه به صنعت دانش‌بنیان است. اگر تولید افزایش پیدا کند درآمد مالیاتی افزایش می‌یابد، صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی فعال می‌شوند و نیروی انسانی بیشتری به‌کار گرفته می‌شود. از این رو، صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در جهت تلاش برای پویاتر کردن اقتصاد کشور است. مردم باید احساس کنند که ما در جبهه اقتصادی قرار داریم و با رونق تولید چرخه‌های اقتصادی را به حرکت درمی‌آوریم.

 

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت:

برای آنکه بازار کالاهای صادراتی ایران حفظ شود، ورود به عرصه‌هایی همچون خرید برندهای خارجی که از کالاهای ایرانی استفاده می‌کنند، راهکاری مهم و قابل تامل است. ایران در صادرات برخی کالاها از مزیت نسبی و منابع قابل توجهی برخوردار است. برای مثال ما در عرصه‌ نفت و گاز و کالاهای حاصل از آنها همچون صنعت پتروشیمی، یک مزیت مهم و قابل اتکا داریم. از سوی دیگر، برآیندی که از مشتریان پتروشیمی ایران به دست می‌آید، مثبت است و این نشان‌دهنده محبوبیت کالاهای ما در این بخش است. برای تضمین‌شدن بازار کالاهای مزیت‌دار باید شیوه‌های تجاری مختلف اجرا شود. برای توسعه صادرات پتروشیمی از یکسو باید زنجیره تولید کالایی گسترش پیدا کند که این مساله در سیاست‌های صنعتی کلان کشور تعریف می‌شود و از سوی دیگر باید سیاست‌های تجاری به سمت افزایش نفوذ کالاهای ایرانی حرکت کند. امروز بسیاری از کشورهای جهان برای آنکه صادرات خود را تضمین کنند، به‌سراغ خرید برندها و کارخانه‌هایی می‌روند که اصلی‌ترین مشتری محصولاتشان هستند. با این اتفاق هدایت کارخانه‌ای که مشتری صادراتی آن کشور است، در اختیار خودشان قرار می‌گیرد و صادرات تضمین می‌شود. ما اگر بتوانیم تنها در حوزه پتروشیمی و با مشتریان منطقه‌ای چنین سیاستی را به پیش ببریم، قطعا یک برد اقتصادی مهم خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه