هوای پایتخت

علیرضا دادونژاد*

من تحقیق کردم فهمیدم هر چقدر که ما در پایتخت آلودگی هوا داریم به همان اندازه هم سازمان و ارگان و دفتر و بخش و حوزه جهت کنترل این آلودگی داریم و آنقدر لیست مسئولان و ادارات ذی‌ربط در این زمینه بلندبالاست که شاید اولین گام برای رسیدن به استانداردهای هوای پاک انحلال دوجین از این ادارات موازی باشد تا شاید با کم‌شدن تردد در همین سطح هم شاهد بارقه‌های امیدبخش در خصوص کاهش آلودگی هوا باشیم. با اجازه دوستان و در یکی از جلسات در کنارشان بودیم تا بتوانیم از نزدیک شاهد زحمات و نقطه‌نظرات کارشناسی این عزیزان باشیم. اولین موضوعی که در نشست و کارگروه مربوطه پیگیری شد حذف صفر از شاخص‌های آلودگی بود؛ به این صورت که فلان شاخص از 140 با حذف صفر به 14 تبدیل شده و به‌طور اعجاب‌انگیزی شاهد کاهش بیش از نوددرصدی آلودگی هوا هستیم. این طرح در ابتدا بسیار مورد توجه تصمیم‌گیران و سپس در چندماه بعد و پس از ارائه گزارش‌های بسیاری از تبعات مثبت این ایده و اجرای آن در اختیار عموم قرار گرفت!(در این جلسه گزارش مبسوطی از روند مثبت اجرای این طرح قرائت شد.) موضوع دوم با توجه به اینکه برخی مدیران و مسئولان ما برای پیشرفت در امر مدیریت حداقل یک‌بار به ژاپن سفر کرده‌اند، به این صورت مطرح شد که در خاور دور از سنین پایین و سطح دانش‌آموزی موضوع مقابله با آلودگی هوا آموزش داده می‌شود و حتی تا جایی‌که هیچ دانش‌آموزی در ژاپن رانندگی نمی‌کند و این امر می‌تواند به کم‌شدن ترافیک شهری و به‌تبع آن آلودگی هوا کمک شایانی کند. در این راستا موضوع حداقل سن رانندگی بالای 12سال مطرح شد که بعدا به ایشان متذکر شدند در حال حاضر سن رانندگی بالای 18 بوده و بهتر است پیگیر موارد دیگری شوند. در این بین یکی از عزیزان نکته‌ای را اشاره کردند که بنا به مشاهدات میدانی ایشان در ژاپن، موتورسیکلت جایگزین خودروها شده است و این مسیر و این طرح موفق می‌تواند ما را سریع‌تر به هدف برساند. در آنجا دوستی تذکر دادند که آلودگی موتورها بیشتر از خودروها بوده و ظاهرا آن عزیز یا جای دیگری رفته و فکر می‌کند ژاپن رفته یا سوار مرکب دیگری شده است و فکر می‌کند موتور بوده است! جلسه کنترل آلودگی هوا در حال حاضر نیز ادامه دارد که از نتایج مباحث مطروحه و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان آن در شماره بعد بیشتر خواهیم گفت.

* طنزپرداز

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه