با رکود کسب وکار فروشگاه های اینترنتی
ارسال کالا دیگر رایگان نیست!
يکي از مزيت هايي که فروشگاه هاي اينترنتي به مشتريان خود ارائه مي کردند ارسال رايگان کالا بود اما به نظر مي رسد وضعيت نامطلوب فروش اينترنتي موجب شده است که اين مزيت را از دستور کار خود خارج کنند.
ارسال رايگان فروشگاه هاي آنلايني از قبيل ديجيکالا، تنها در شرايطي براي مشتريان فراهم است که يکي از کالاهاي موجود در دسته «ارسال توسط فروشنده» را انتخاب کنند و به پست فروشندهاي بخورند که از خود ديجيکالا سخاوتمندانهتر رفتار ميکند. يک برند مشهور لباس هم از خريداران سبد 9 تا 10 ميليوني، 100 هزار تومان هزينه ارسال ميگيرد.
ديجيکالا تازهترين دستاورد خود را «کاهش هزينه ارسال» معرفي ميکند و در نوشتهاي که روي سايتش قرار داده به مشتريان خبر ميدهد از آبان 1401 به اينطرف، «تمامي سبدهاي خريد با هر مبلغ سفارش» را «با هزينه يکسان» دريافت خواهند کرد. پيش از اين، اگر ارزش سبد خريد شما بالاي 500 هزار تومان بود، بهعنوان مزيت رقابتي خريد غيرحضوري، ديجيکالا بابت تحويل آن هزينه ارسال دريافت نميکرد.
ديگر فروشگاههاي اينترنتي ايراني هم با توجه به شهرت و محبوبيت خود تلاش ميکردند با وعده ارسال رايگان سفارش، مهلت تست، ضمانت بازگشت، تعويض بيقيد و شرط و چيزهايي از اين دست مشتري جذب کنند، اما دقيقا در روزهايي که خبرهاي غيررسمي از افت و کاهش درآمد فروشگاهها و کسبوکارهاي اينترنتي حکايت دارد، بزرگترين و معروفترين فروشگاه اينترنتي کشور، با حذف گزينه ارسال رايگان تصميم گرفته با مشتريان خود به سبک و سياق ديگري رفتار کند. بررسيهاي فرارو نشان ميدهد در ساير فروشگاههاي اينترنتي، حتي سايت فروش آنلاين برندهاي سرشناس هم چنين اتفاقي مشهود است.
ديجيکالا پيش از اين براي ارسال رايگان بستهها سقف قيمت در نظر ميگرفت. يعني بستههايي که ارزش آنها تا عدد مشخصي مثل 500 هزار تومان بود رايگان براي مشتري ارسال ميشد، اما بهتازگي ارسال رايگان ديجيکالا منتفي شده است. در توضيح مربوط به اين تصميم، تقريبا آن را يک دستاورد معرفي کردهاند: «هماکنون با يکپارچهسازي هزينه ارسال براي همه سبدهاي خريد، تلاش شده هزينه ارسال براي سبدهاي کوچکتر با کاهش حدود 50 درصدي همراه باشد. به اين ترتيب، هزينه ارسال سفارشها از آبان 1401 براي تمامي سفارشهاي عادي 20 هزار تومان و براي تمامي سفارشهاي سوپرمارکتي 15 هزار تومان است.»
تحويل عادي سفارش مشتريان ديجيکالا با نام اکسپرس در تهران، کرج، اصفهان، تبريز، کرمانشاه، قم، يزد، قزوين، زنجان، اردبيل، گرگان، اروميه، اراک، خرمآباد، مشهد، اهواز، شيراز، کرمان، بندرعباس، زاهدان، رشت، نوشهر، بابل و همدان امکانپذير است و در شهرهاي مشهد، اهواز، شيراز، کرمان، بندرعباس، زاهدان که امکان ارسال هوايي وجود ندارد، بين سه تا پنج روز کاري زمان ميبرد. هزينه ارسال سفارشهاي ديجيکالا توسط پست پيشتاز 20 هزار تومان است.
خريداران ديجيکالا براي دريافت سفارش خود گاهي بايد بيشتر از 20 هزار تومان بپردازند. محصولاتي که در دسته کالاهاي سنگين قرار ميگيرند، حتي اگر در تهران تحويل داده شوند بين 50 تا 150 هزار تومان هزينه روي دست مشتري ميگذارند. يخچال، اجاق گاز، ماشين ظرفشويي و لباسشويي، کولر، کتابخانههاي بزرگ، ميز تلويزيون، مبلمان و موتورسيکلت جزو کالاهاي سنگين هستند و گاهي شيوه محاسبات هزينه ارسال آنها سروشکل عجيبي بهخود ميگيرد، مثلا اگر ساکن تهران باشيد و يک تلويزيون 50 اينچ دوو با وزن بستهبندي بالاتر از 10 کيلوگرم بخريد، هزينه ارسال آن 50 هزار تومان تعيين ميشود.
پنکه ويداس با وزن 7.5 کيلوگرم را هم در دسته کالاهاي سنگين قرار دادهاند، ولي براي ارسال آن 60 هزار تومان هزينه حمل محاسبه شده است. هزينه ارسال يک يخچال سايد باي سايد کرهاي با قيمت 80 ميليون، 150 هزار تومان است و براي خريد موتورسيکلت از ديجيکالا بايد 100 هزار تومان هزينه ارسال پرداخت کنيد.