انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تلویزیون ما ایدئولوژی‌زده است/ مکتب انتقادی در ایران جواب نمی‌دهد/ نود و حالا خورشید به دلیل اتفاقاتی در مدیریت تلویزیون تعطیل شدند
در تمام این سال‌ها سیاست‌گذاران فرهنگی غلط تصمیم گرفتند؛ غلط برداشت کردند و غلط هم مدیریت کردند/ صفر تا صد پرونده گاندو دست سپاه بود/ فکر می‌کردم نقش همه مدیران بی‌کفایت دزد را بازی می‌کنم
تعطیلی «۸۷ متر» تمام می‌شود
«حافظ»برترین‌ها را شناخت/ پیشتازی «بانوی عمارت» و«متری شیش و نیم»
ثبت آثار« مرادی کرمانی» در کمیته ملی حافظه جهانی
هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد
واقعیتی است که سریال‌های کره‌ای مخاطب دارند
بدلکاران هیچ امنیت شغلی ندارند/ گفتند بدلکاری هنر نیست تا در جشنواره فجر باشد/ همچنان به دنبال برگزاری جشنواره بدلکاری در ایران هستم
درخشش تابلوی «فرشچیان» در حراج تهران
تئاتر سوژه می‌شود
به‌جای صحبت از کمبودها از قلب‌ها بگوییم
این زندگی زیباست، آقا!
بار هستی
ناصر هوشمندوزیری درگذشت
نقش متفاوتی در سریال «گاندو» دارم
اصلاح فرآیند اکران در «هنر و تجربه»
اولیس یا یولسیز؛ مساله این نیست!
روس‌ها، فرهنگ ایرانی را از مهم‌ترین تمدن‌های جهان می‌دانند
تشکیل سازمان نظام صنفی، مانع دخالت برخی نهادها در کار رسانه‌ها می‌شود
نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم
در «عین شین قاف» یک نقش متفاوت بازی کرده‌ام
۶۰ درصد سریال‌های دنیا معمایی و پلیسی هستند/ در سینما و تلویزیون تنوع ژانر نداریم/ یک چهارم جمعیت جهان حاشینه‌نشین هستند
در گاندو با یک‌سری جاسوس خنگ طرفیم/ نشان دادن شیوه‌های سنتی جاسوسی نیم قرن پیش خنده‌دار است/ یک جاسوس می‌تواند در هر شغلی باشد، هنرمند، پزشک و حتی روحانی
«گاندو» مخاطب را درگیر می‌کند
برای اینکه به قانون بی‌احترامی نشود بهتر است شورای پروانه ساخت و نمایش را به مراکز دیگر منتقل کنیم!/ رابطه "ارتفاع پست" و "ما همه باهم هستیم" در چیست؟
کبودی‌های برزخ
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی۳ فیلم کار کردم
کار با مهران مدیری را دوست داشتم
جاه‌طلبی در رأس برنامه‌های آمریکایی‌هاست
فیلم کوتاهی که ناتمام ماند!
تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند با بازیگران فالووربالا کار کنند
نویسنده موعظه‌گر نیست
تکلیف حریم تئاتر شهر امسال مشخص می‌شود
در عرصه تئاتر دچار بی‌سوادی شده‌ایم
آبیار: مردم نظراتشان درباره فیلم را منتشر کنند
رسانه‌های ما به پول نفتی و آگهی عادت کرده‌اند/ تیراژهای اعلامی مطبوعات غیرواقعی‌ست/ می‌کوشیم کاغذ را مستقیم به چاپخانه برسانیم/ به خبرنگاران اخراجی مشاوره حقوقی می‌دهیم
جمعیت پاپی‌های امروزی برای موسیقی کشور تصمیم‌گیری نمی‌کنند/ موسیقی امروز صرفا وسیله تفریح و تفنن است!
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
پرندگان ما را نشانه کرده‌اند
شرایط امروز ما دلخواه نیست
تلویزیون تلاش گسترده‌ای می‌کند که به فشار امواج ماهواره‌ای پایان دهد/ هیچ خانمی نگفته ما می‌خواستیم در عصر جدید فلان عملیات را انجام دهیم ولی نگذاشتند/ خیلی از مجری‌ها اجازه پخش زنده ندارند
گله‌مندم، اما ادامه می‌دهم
«حنیف» مکمل ۲ نقش قبلی‌‌ام بود
ادامه تعمیرات در سالن اصلی تئاترشهر
گوستاو فلوبر به روایت جولین بارنز
برگرد به عقب
«فریدون شهبازیان» یک استاد و معلم بزرگ است
اجرای محمد معتمدی به نفع سیل‌زدگان
تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند
بیشتر
کد خبر: 109623 | تاریخ : ۱۳۹۸/۲/۲۲ - 13:58
آسیب‌ جشنواره فجر تغییر مدیریت است

آسیب‌ جشنواره فجر تغییر مدیریت است

آرماندومین روز «آسیب‌شناسی جشنواره بین‌المللی تئاترفجر»، در قالب سه نشست تخصصی تئاتر در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.نشست اول با موضوع ساختار اجرایی و هنری با حضور مهرداد رایانی‌مخصوص، مدیر نشست، شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی و نادر برهانی‌مرند، دبیر سی‌وهفتمین و سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، بهروز غریب‌پور، حسین مسافرآستانه و ناصر حبیبیان، کارشناسان تئاتر برگزار شد.در این نشست حسین مسافرآستانه جایگزین حسین پارسایی شد.بهروز غریب‌پور در ابتدای نشست عنوان کرد: ایرادی اساسی که در زمینه برگزاری جشنواره‌ها وجود دارد، این است که ما هر سال با دلایل مختلف جشنواره را از نو ابداع و از صفر آغاز می‌کنیم. همچنین آسیب‌شناسی را به‌خاطر آسیب‌شناسی انجام می‌دهیم؛ نه برای بررسی کارشناسانه. من می‌پذیرم که محدودیت‌هایی وجود دارد که هنگام اجرا دست و پای دبیر جشنواره را می‌بندد و بلندپروازی‌های او را به حداقل می‌رساند؛ به‌گونه‌ای که تصور می‌کنیم دبیر حرف هیچ‌کسی را گوش نداده و هیچ نوع آسیب‌شناسی‌ای را مدنظر قرار نداده است.وی با بیان اینکه خوش‌بین است و بودن جشنواره را از نبودنش بهتر می‌داند، افزود: البته معتقدم هر جشنواره فارغ از جشنواره قبلی داستان را از نو شروع کرده و گاهی دبیر اصلا فرصت نمی‌کند که نقاط قوت دوره قبل را ببیند.غریب‌پور با تاکید بر لزوم بلندپرواز بودن دبیر جشنواره تصریح کرد: من دبیر را کمتر از یک نویسنده یا کارگردان نمی‌دانم و در غیر این صورت، دبیر تبدیل به یک کارمند می‌شود.بلندپروازی یک کارگردان، یک نویسنده، یک بازیگر و یک هنرمند اگر در دبیر نباشد آن جشنواره فاقد امتیاز هنری است.حسین مسافرآستانه که دو دوره دبیری جشنواره تئاتر فجر را نیز در کارنامه دارد، گفت: من قرار نبود مزاحم اوقات‌تان بشوم و آمده بودم که گوش کنم و یاد بگیرم. اینجا که آمدم به من تکلیف شد که به‌دلیل عدم حضور دوست عزیزم، حسین پارسایی باید در خدمت شما باشم.ما از ابتدا تاکنون جشنواره برگزار کرده‌ایم که جشنواره برگزار کرده باشیم و تئاترمان یک جریان بزرگ ملی و بین‌المللی داشته باشد.اگر موفقیت‌هایی هم در دوره‌هایی داشته‌ایم و در دوره‌هایی نه، بسته به ذوق شخصی دبیرانی بوده که جشنواره را مدیریت کرده‌اند؛ والا هیچ وقت با برنامه‌ای هدفمند روبه‌رو نبوده‌ایم.این کارگردان تئاتر اظهار داشت:  شورای سیاستگذاری هر سال تعیین می‌شود و دبیر به این شورا گزارشی می‌دهد و می‌گوید من این کارها را کرده‌ام و این کارها را می‌خواهم بکنم و آنها هم می‌گویند موفق باشید! ما فراموش کرده‌ایم که داشتن برنامه برای برگزاری جشنواره، مهم‌تر از انتخاب دبیر است. الان زحمت اول تا آخر کارهای جشنواره با دبیر است. یعنی ما به‌دنبال آدمی قدرتمند و محبوب می‌گردیم، مسئولیت همه کارها را بر عهده‌اش می‌گذاریم و بعد هم بازخواستش می‌کنیم و او هم خسته می‌شود و می‌رود. بزرگ‌ترین آسیب، تغییر مداوم دبیر جشنواره است.وی در پایان افزود: جشنواره تئاتر فجر نباید جشنواره‌ای تولیدمحور باشد. تئاتر ما اینگونه نیست که محصولی نداشته باشد و ملزم باشیم جشنواره برگزار کنیم تا تولید داشته باشیم. ما تئاتر داریم و زیاد هم داریم، من در دوره اول دبیری خود جلوی این مساله ایستادم.  ناصر حبیبیان دیگر مهمان این نشست گفت: فکر می‌کنم باید نظام‌نامه‌ای بنویسیم که جنبه حقوقی داشته باشد. من سه، چهار سال پیش چنین کاری کردم و اینجا برای‌تان را خدمت‌تان می‌خوانم. فاز یک، تاریخچه است. بخش دوم اسناد پشتیبان است و بررسی آیین‌نامه‌های داخلی و بین‌المللی که اولی در طول بود و دومی در عرض. در دومی می‌خواهیم بدانیم جشنواره‌های کشورهای همسایه چه می‌کنند و این دانستن، اسناد پشتیبان ما را شکل می‌دهد. آسیب‌شناسی حقوقی مقررات و آیین‌نامه‌ها و به‌روزآوری قوانین توسط متخصصان تئاتر بخش دیگر ماجراست. با جمع‌شدن همه اینها می‌توانیم به تنظیم بیانیه ماموریت و ارائه تعاریف‌مان بپردازیم و سپس به اساسنامه برسیم.وی همچنین گفت: بهتر است جشنواره ترکیبی و شامل آثار تولیدی و شامل مرور آثار پیشین باشد.حسین مسافرآستانه نیز در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در مورد بخش دانشجویی، من با تعریف قسمتی جداگانه به‌عنوان این بخش مخالفم و آن را تخفیف دانشجویان می‌دانم. گویی که نتوانسته‌اند با دیگران رقابت کنند و ما حقیرشان می‌شماریم. کار خوب و خلاقانه چه دانشجویی باشد و چه غیردانشجویی باید بتواند حضور داشته باشد. عذر می‌خواهم که این عبارت را به کار می‌برم، اما این نگاه‌ها به هیچ بخشی درست نیست.وی اظهارداشت: حال در مورد تئاتر شهرستان‌ها هم می‌گویم، تئاتر شهرستان گاهی می‌تواند بهتر از تئاتر تهران باشد. دانشجو، شهرستانی، تهرانی و غیره باید با کارشان مدنظر قرار بگیرند و کارشان را ملاک ارزیابی قرار دهیم. این لطف نیست.مسافرآستانه با اشاره به بحث دولتی و خصوصی بودن تئاتر گفت: به عقیده من هر آن ظرفیتی از تئاتر خصوصی را که برای جشنواره آبرو می‌آورد، باید مورد توجه قرار داد. باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که حضور در جشنواره تئاترفجر افتخار باشد و جایزه آفت این افتخار است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.