انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
در تمام این سال‌ها سیاست‌گذاران فرهنگی غلط تصمیم گرفتند؛ غلط برداشت کردند و غلط هم مدیریت کردند/ صفر تا صد پرونده گاندو دست سپاه بود/ فکر می‌کردم نقش همه مدیران بی‌کفایت دزد را بازی می‌کنم
تعطیلی «۸۷ متر» تمام می‌شود
اصلاح فرآیند اکران در «هنر و تجربه»
به‌جای صحبت از کمبودها از قلب‌ها بگوییم
نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم
واقعیتی است که سریال‌های کره‌ای مخاطب دارند
روس‌ها، فرهنگ ایرانی را از مهم‌ترین تمدن‌های جهان می‌دانند
در «عین شین قاف» یک نقش متفاوت بازی کرده‌ام
ناصر هوشمندوزیری درگذشت
«گاندو» مخاطب را درگیر می‌کند
کار با مهران مدیری را دوست داشتم
فیلم کوتاهی که ناتمام ماند!
تلویزیون ما ایدئولوژی‌زده است/ مکتب انتقادی در ایران جواب نمی‌دهد/ نود و حالا خورشید به دلیل اتفاقاتی در مدیریت تلویزیون تعطیل شدند
بدلکاران هیچ امنیت شغلی ندارند/ گفتند بدلکاری هنر نیست تا در جشنواره فجر باشد/ همچنان به دنبال برگزاری جشنواره بدلکاری در ایران هستم
این زندگی زیباست، آقا!
نقش متفاوتی در سریال «گاندو» دارم
تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند با بازیگران فالووربالا کار کنند
۶۰ درصد سریال‌های دنیا معمایی و پلیسی هستند/ در سینما و تلویزیون تنوع ژانر نداریم/ یک چهارم جمعیت جهان حاشینه‌نشین هستند
هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد
نویسنده موعظه‌گر نیست
تشکیل سازمان نظام صنفی، مانع دخالت برخی نهادها در کار رسانه‌ها می‌شود
کبودی‌های برزخ
جاه‌طلبی در رأس برنامه‌های آمریکایی‌هاست
«حافظ»برترین‌ها را شناخت/ پیشتازی «بانوی عمارت» و«متری شیش و نیم»
تئاتر سوژه می‌شود
اولیس یا یولسیز؛ مساله این نیست!
برای اینکه به قانون بی‌احترامی نشود بهتر است شورای پروانه ساخت و نمایش را به مراکز دیگر منتقل کنیم!/ رابطه "ارتفاع پست" و "ما همه باهم هستیم" در چیست؟
ثبت آثار« مرادی کرمانی» در کمیته ملی حافظه جهانی
بار هستی
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی۳ فیلم کار کردم
گله‌مندم، اما ادامه می‌دهم
تکلیف حریم تئاتر شهر امسال مشخص می‌شود
جمعیت پاپی‌های امروزی برای موسیقی کشور تصمیم‌گیری نمی‌کنند/ موسیقی امروز صرفا وسیله تفریح و تفنن است!
اجرای محمد معتمدی به نفع سیل‌زدگان
تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند
گوستاو فلوبر به روایت جولین بارنز
درخشش تابلوی «فرشچیان» در حراج تهران
در گاندو با یک‌سری جاسوس خنگ طرفیم/ نشان دادن شیوه‌های سنتی جاسوسی نیم قرن پیش خنده‌دار است/ یک جاسوس می‌تواند در هر شغلی باشد، هنرمند، پزشک و حتی روحانی
«فریدون شهبازیان» یک استاد و معلم بزرگ است
در عرصه تئاتر دچار بی‌سوادی شده‌ایم
شرایط امروز ما دلخواه نیست
برگرد به عقب
«حنیف» مکمل ۲ نقش قبلی‌‌ام بود
رسانه‌های ما به پول نفتی و آگهی عادت کرده‌اند/ تیراژهای اعلامی مطبوعات غیرواقعی‌ست/ می‌کوشیم کاغذ را مستقیم به چاپخانه برسانیم/ به خبرنگاران اخراجی مشاوره حقوقی می‌دهیم
پرندگان ما را نشانه کرده‌اند
آبیار: مردم نظراتشان درباره فیلم را منتشر کنند
تلویزیون تلاش گسترده‌ای می‌کند که به فشار امواج ماهواره‌ای پایان دهد/ هیچ خانمی نگفته ما می‌خواستیم در عصر جدید فلان عملیات را انجام دهیم ولی نگذاشتند/ خیلی از مجری‌ها اجازه پخش زنده ندارند
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
ادامه تعمیرات در سالن اصلی تئاترشهر
بیشتر
کد خبر: 109656 | تاریخ : ۱۳۹۸/۲/۲۳ - 12:54
فکر می‌کردم از طرف جامعه هنری حمایت می‌شوم

فکر می‌کردم از طرف جامعه هنری حمایت می‌شوم

آرمان- روز شنبه تئاترشهر میزبان سومین روز از جلسات آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر با سخنرانی شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی و نادر برهانی مرند، دبیر 38 امین جشنواره تئاتر فجر بود. در این نشست که عنوان جمع‌بندی دو روز نخست را یدک می‌کشید، با پاسخ کرمی و برهانی‌مرند به پرسش حضار سپری شد.شهرام کرمی پس تمجید از برگزاری این نشست و اشاره به حضور مداومش در جلسات، گفت: «اولین گام من در اداره کل، تدوین سند جشنواره بود که با وجود انتقادها توسط عالی‌ترین شخصیت وزارت تایید شد. می‌توان آن را تحلیل کرد و آسیب‌هایش بررسی شود.» وی درباره انتخاب مجدد برهانی‌مرند گفت: «نمی‌خواستم با عدم انتخاب برهانی مرند به‌جای نخست بازگردم. شک ندارم جشنواره امسال بهتر از جشنواره سال گذشته برگزار می‌شود. مطالبه از جشنواره فجر بسیار بالاست و همین مانع پذیرش دبیری توسط برهانی مرند شده بود. ملاک این نیست که همه بار تئاتر کشور روی دوش فجر باشد.» کرمی با اشاره به سه بند مربوط به چشم‌انداز جشنواره که نخستین آنها رسیدن به الگویی برای برگزاری دیگر جشنواره‌ها است، گفت: «در این نشست می‌گفتند که رقابت را حذف کنید و من هم با این مساله توافق دارم؛ اما در جشنواره‌های غیررقابتی که حضور داشتم در سردترین جشنواره‌های فجر حاضر بودم.» وی درباره اهداف فجر و اصرار برخی افراد به خصوصی‌شدن آن گفت: «فجر یک جشنواره دولتی است که با اهداف نظام شکل گرفته شده است.» وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز فجر الگوشدن جهانی است، گفت: «جشنواره فجر یک جشنواره شناخته‌شده در جهان است. ما معتقدیم باید تحولی در جشنواره شما بمیرد و من زمانی خودم بر این باور بودم که جشنواره نیاز به یک پوست‌اندازی دارد.» کرمی در بخشی از صحبت‌ها گفت: «قرار بود پس از آیین‌نامه یک شیوه‌نامه نیز تدوین شود؛ ولی ما به این رسیدیم تا سیاست جشنواره را ترسیم کنیم.» برهانی‌مرند در اشاره به آیین‌نامه مصوب گفت: «من به محض ورود به فجر با آیین‌نامه مواجه شدم، آیین‌نامه با واقعیت امروز نزدیک نبود. همان موقع گفتم باید اشکالات فاحش آن را بر طرف کنیم.» وی درباره وضعیت فجر گفت: «سال پیش دستم بسته بود؛ ولی امسال با توجه به مباحث سال گذشته می‌توانیم به پیشواز تغییر ساختار جشنواره برویم و آن کهنگی مورد بحث را بزداییم.» برهانی‌مرند در پاسخ به اینکه آیا فجر جریان‌ساز بوده است، گفت: «از یک جشنواره دولتی چه میزان توقع جریان‌سازی داریم آن هم جشنواره‌های که اهداف مشخصی دارد. بااین حال این جشنواره در دوره‌هایی با توجه به گفتمان‌های حاکم موفق به جریان‌سازی شده است. باید جشنواره را به قبل و بعد از تئاتر خصوصی تقسیم کرد و جشنواره پیش از این خصوصی‌سازی جریان‌ساز بوده است.» کرمی نیز گفت: «جشنواره با هدفی خاص آغاز شد و می‌خواست هنرمندان بار دیگر فرصت حضور داشته باشند. جشنواره قصد داشت نقش هنری در انقلاب داشته باشد و در دهه هفتاد به سینما معرفی هنرمندان شهرستانی پیش رفت. دهه هشتاد بیشترین نقش در جریان‌سازی داشت و نسل مهمی از هنرمندان تئاتری را به تئاتر معرفی کرد. در آن زمان تعداد محدودی گروه هنری فعال بود و هنوز تولید آثار هنری تثبیت نداشت.» کرمی درباره فقدان چشم‌انداز بین‌المللی اذعان داشت، «در این بخش ضعف داریم با اینکه بدان فکر می‌کنیم.» وی با اشاره به وجود این بستر،درباره تمایل کشورها برای دستیابی به فراخوان جشنواره گفت که متاسفانه از این مساله استفاده نشده است. برهانی نیز گفت: «این آرزومندی تا زمانی که در کشور کمپانی به شکل درست آن شکل نگیرد به این مهم دست نخواهیم یافت.» کرمی درباره نقدهایی گرفته شده به شیوه برگزاری جشنواره گفت:«ما با ماهیت جشنواره مشکلی نداریم و دچار سردرگمی در تعریف نیستیم و انتقادات بیشتر به شیوه برگزاری آن است. باید مشخص شود که ما چگونه گام برداریم. در این چند ساله بیشتر مطالبه داشتیم تا اینکه چگونه پیش برویم. بیشترین انتقادات هم به بخش انتخاب آثار بوده است.» وی افزود: «جشنواره یک امتیاز دارد که در آن دبیرش یک هنرمند است. این انتقاد وجود دارد که می‌گویند مدیران فرهنگی نباید از خود جامعه هنری باشد.واقعیت آن است که مدیریت تئاتر یک موضوع جداست و من در این عرصه با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو شدم. من بعد از شش ماه بریدم. فکر می‌کردم از طرف جامعه هنری حمایت می‌شوم؛ اما دیدم من باید از یک جامعه حمایت کنم، بدون اینکه از من حمایتی شود. بدبینی موجود در تئاتر ناشی از حواشی تئاتر است.شرایط اقتصادی و بخش خصوصی و عناصر مختلف دست‌به‌دست هم داده تا بخشی از حاشیه تئاتر به کلیت آن تبدیل شده است.» کرمی در بخشی از صحبت‌هایش پیرامون انتظاراتش از دبیر جشنواره از نادر برهانی‌مرند خواست تا جشنواره دوره 38 تُنُک شود.در این نشست نادر برهانی‌مرند در پاسخ به این سوال که راهکارش در مورد تئاتر شهرستان‌ها چیست، گفت: «سال گذشته می‌خواستم قول‌هایی در این زمینه بدهم و هر طور شده است پای آن بایستم که نشد. این بسیار بد است که دوستان ما از شهرستان‌ها و استان‌ها تنها برای روی صحنه‌بردن اثر خودشان در جشنواره حاضر می‌شوند و پس از آن ناچار به بازگشت هستند. بسیار مایلم امسال پیرو صحبت آقای کرمی در مورد تُنُک کردن جشنواره، شرمنده دوستان شهرستانی نشویم که فقط برنامه پرکن ما باشند و بعد از اجرا به شهر خود برگردند و نتوانند جشنواره را ببینند.» وی افزود که امسال قرار است جشنواره‌های استانی بسیار باشکوه‌تر برگزار شود و ممکن است تنها ورودی استان‌ها به جشنواره جشنواره‌های استانی باشد تا پیشکسوتان نیز از این طریق وارد شوند و به آن رونق ببخشند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.