انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اجتماعی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
علل پيدا و پنهان قتل شير محمد علي
نظارت بر«شهریه‌»‌ دریافتی مدارس/استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس تا مهر
كاهش دارو بيماران را بيمارتر كرد
خريدهاي‌اينترنتي كاهش يافته ‌است
افسوس! خاكي كه سالانه يك درصد بيابان مي‌شود
بررسی 1200 سایت و شبکه در موضوع اسلحه/ تشکیل 10 پرونده در مورد فروش سوالات کنکور 98
واکنش عضو شورا به احتمال دریافت رشوه در کمیته‌های نما/امکان فساد و رانت در هر سازمانی که اعمال سلیقه می‌کند، وجود دارد
افسانه‌ باندهای خانودگی کارِ کودکان دروغ است/ چگونه شبکه‌های مخفی زباله‌گردی سازماندهی می‌شوند؟
"پایان‌نامه‌ها" راستی‌آزمایی می‌شوند/ "یافته‌های علمی محرمانه" در ایران داک ثبت نمی‌شوند
کمیته‌های انضباطی حق ورود به کرسی‎های آزاداندیشی را ندارند/برخی مدیران مانع ایجاد می‌کنند
تغییر ساعت‌کاری ادارات مُسکن موقت
استان‌هایی که رتبه‌ اول و دوم رانش زمین را به خود اختصاص داده‌اند
توقف آهنگ رشد مصرف مواد در کشور/ طرح نو برای مبارزه با مواد مخدر
جزئیات تغییر ساعت کاری ادارات
ساکنان محدوده طرح ترافیک و زوج‌فرد با طرح جدید از چه تسهیلاتی برخوردارند؟
۵ هزار شاغل در مراکز اسقاط خودرو بیکار شده‌اند/ کارگران زیر بار سیاست‌های غلط شانه خم می‌کنند
کیفیت پایین هتل‌ها عامل رکود صنعت گردشگری
جزئیات سهمیه کنکور ۹۸ برای داوطلبان مناطق سیل زده
22 استان کشور درگیر با فرسایش خاک‌
معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم/برای مرزنشینان به این زودی‌ها شغل دیگری تامین نمی‌شود
ممنوعیت واردات ۳۳۲ کالای پزشکی / علت نوبت‌های طولانیِ جراحی در بیمارستان‌ها
افزايش زباله‌گردي؛ نبايد شرم كنيم؟
کودکان زنان ایرانی با پدر خارجی در آمارهای رسمی نیستند/ امیدوارم ایرادهای شورای نگهبان پیش از آغاز سال تحصیلی جدید برطرف شود
تهران با ۱۴۰۰ دوربین نظارتی رصد می‌شود/ پلیس حرفه‌ای‌تر شده است
جزئیات تردد در محدوده زوج یا فرد + قیمت‌ها
ثبت‌احوال در انتظار تولید انبوه بدنه کارت ملی هوشمند
تابوشکنی ازدواج سالمندان
افزایش افسردگی در سایه آلودگی‌های بصری
کشف ۶۱ درصد مرفین جهان در ایران/ ۷۵ درصد کشفیات تریاک
بازگشت سیل‌زدگان به خانه‌های ناامن/پرداخت فقط نیمی از کمک هزینه بلاعوض به مردم و عدم امکان برداشت آن از حساب بانکی/ کارگرانِ سیل‌زده بیکار نیازمند حمایت بیمه‌ای هستند
آغاز پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌های فرودین به همراه حقوق خرداد
وجود ۱۴ هزار «زباله‌گرد» غیررسمی در کشور/۸۹ درصد زباله‌گردان مهاجران غیرقانونی‌اند
مطبوعات همچنان در باتلاق بحران کاغذ گرفتارند
ابطال مدارک دانشجویانِ با پایان‌نامه تقلبی قطعی است/ بی‌اعتمادی مردم به مدارک دانشگاهی/ هزاران مدرک جعلی در دست افراد
طرح سلامت در سكوت؛ دستاوردها چه بود؟
مصلحت کشور در کاهش اختلافات و افزایش وحدت است/ هیچ حاکمی نباید خود را بری از خطا و اشتباه بداند
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
«طلاق‌های صوری» جیب تامین‌اجتماعی را خالی‌تر‌می‌کند
مدارس به كاهش خشونت نياز دارند
دانشجویان از حضور در کرسی‌های آزاد اندیشی می‌ترسند/ آزادی دانشجویان باید تضمین شود/فرهنگ آقازادگی در کشور ریشه کرده است
افزایش خشونت در سایه اعتیاد به گیم
۱۴ هزار کیلومتر راه و ۴۰۰ پل در کشور بر اثر سیل تخریب شدند
خودروهای سیاسی و دیپلماتیک حق استفاده از خطوط ویژه بی‌آرتی را ندارند/فقط سفرا و تعداد محدودی از مقامات کشوری و لشکری اجازه تردد دارند
علت کمبود برخی داروهای خارجی / وضعیت تامین پانسمان بیماران "ای‌بی‌"
تاثیرپذیری ۱۸ استان پرجمعیت کشور از فرونشست‌ها/آخرین رتبه بندی استان‌های درگیر با مخاطرات زمین
۶ هزار طلاق صوری گزارش شده است/ برای دریافت مستمری مرتکب فعل حرام می‌شوند/ عادت دادن مردم به طلاق و ترک کار، تبعات اجتماعی ناگواری دارد
شیب کاهش تخلفات در شهرداری کُند است/ برخی تغییرات در رده‌های بالا و میانی شهرداری به دلیل دریافت رشوه رخ داد/ "حوزه شهرسازی" در رتبه اول اخذ رشوه از مردم
مرگ تدریجی جنگل‌ها در سایه ارائه برنامه‌های ناکارآمد
از یک تخلف عُرفی تا ماجرای آنتن‌فروشی به پزشکان
بیشتر
کد خبر: 109878 | تاریخ : ۱۳۹۸/۲/۳۱ - 14:40
واردات اتوبوس‌هاي دست دوم به بهاي جان شهروندان

واردات اتوبوس‌هاي دست دوم به بهاي جان شهروندان

آرمان-گروه اجتماعی: خرید اتوبوس‌های خارجی همواره یکی از دغدغه‌های شهرداری‌ها در ادوار مختلف بوده است، چراکه ناوگان حمل‌و‌نقل شهری همیشه با کمبود اتوبوس همراه بوده که این خود می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی و همچنین کاهش استفاده مردم از اتوبوس برای سفرهای درون شهری شود، اما این در حالی است که طی چند ماه گذشته شاهد واردات بی‌‌‌رویه اتوبوس‌های دست دوم به کشور هستیم که این خود می‌تواند معایب بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.

گفتنی است واردات اتوبوس‌های دست دوم یک اقدام غیرکارشناسی است که خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات دیگر در شهر و برای مردم شود، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود با این واردات بسیاری از کارگران نیز خانه نشین شوند.

واردات اتوبوس‌های دست دوم توجیه اقتصادی ندارد

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که واردات اتوبوس‌های دست دوم هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد و خود می‌تواند هزینه‌های بسیاری را نیز به دولت تحمیل کند از این رو می‌توان گفت در این شرایط اقتصادی واردات اتوبوس نه تنها توجیهی ندارد، بلکه خود می‌تواند موجب تعطیلی و یا کم کاری بسیاری از واحد‌های تولیدی اتوبوس و مینی بوس در کشور شود، هرچند در اینجا باید یادآور شد که برخی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که در حال حاضر به‌دلیل نبود مواد اولیه، تولید اتوبوس در کشور با مشکل مواجه شده است، اما این مهم نیز نمی‌تواند بهانه مناسبی برای واردات اتوبوس‌های دست دوم باشد.آنچه مسلم است واردات اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده از کشورهای دیگر خود می‌تواند جان مردم را به مخاطره بیندازد، چراکه امروزه یکی از مشکلات سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کشور فرسودگی برخی از اتوبوس‌ها است که به‌طور حتم واردات اتوبوس‌های دست دوم نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای حل این موضوع باشد.

افزایش آلودگی هوا

همانگونه که می‌دانیم امروزه خودروهای فرسوده در سطح شهر‌ها منبع مهمی برای تولید آلودگی هوا هستند از این رو انتظار می‌رفت مسئولان امر برای کاهش آلودگی هوا اقدامات اساسی و مناسب‌تری انجام دهند، چراکه واردات اتوبوس‌های دست دوم خود می‌تواند عاملی برای افزایش آلودگی هوا شود، حال با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که مسئولان با چه منطقی اقدام به واردات اتوبوس‌های دست دوم کرده‌اند. اتوبوس‌هایی که از نظر قیمتی نیز هیچ‌گونه توجیه اقتصادی برای کشور به‌دنبال نداشته است.

واردات در سال رونق تولید ملی

باید در نظر داشت در حال مشاهده واردات اتوبوس‌های دست دوم به داخل کشور هستیم که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید ملی نامگذاری شده است. انتظار می‌رفت با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کشور مسئولان به جای واردات بی‌‌‌مورد خود زمینه‌ای را برای افزایش اشتغال و یا ثبات اشتغال کارگران فراهم نمایند، اما این در حالی است که با واردات اتوبوس‌های دست دوم به یقین شاهد بیکاری بسیاری از کارگران نیز خواهیم بود که این خود جای بسی تأمل دارد.

قیمت بالای قطعات یدکی

دبیر انجمن خودروسازان در مورد واردات خودروهای دست دوم به کشور گفت: واردات چنین خودروهایی اقتصادی نیست و شرکت‌های خارجی نیز به دلایلی همچون مصرف سوخت بالا ، آلایندگی بالا یا قیمت گزاف قطعات یدکی می‌خواهند آنها را بفروشند. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که برخی از مسئولان بر این باور هستند علت اصلی واردات اتوبوس‌های دست دوم به کشور به‌دلیل ممنوعیت واردات اتوبوس‌های نو می‌باشد، حال این سوال مطرح می‌شود با توجه به اینکه ظرفیت تولید اتوبوس در کشور وجود دارد چرا باید در این شرایط اتوبوس‌های دست دوم وارد کشور شود که این خود می‌تواند هم هزینه‌بر باشد و هم عاملی برای افزایش آلودگی هوا نیز محسوب شود، همچنین در اینجا باید یادآور شد اختصاص ارز آن هم برای واردات اتوبوس‌های دست دوم نه تنها هیچ‌توجیهی ندارد، بلکه خود می‌تواند باعث بروز مشکلات اقتصادی بسیاری شود. جالب است بدانیم که بنا به اظهار نظر رئیس هیات‌مدیره یک شرکت بخش خصوصی که زیر نظر شرکت اتوبوسرانی تهران فعالیت می‌کند واردات هر دستگاه اتوبوس با شرایط ذکر شده با ارز دولتی، نزدیک به 250‌میلیون تومان تمام می‌شود که نصف قیمت اتوبوس‌های ساخت داخل است.

عمر مفید اتوبوس 8 سال است

باید در نظر داشت بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 90، عمر مفید اتوبوس حدود 8 سال است، با این احتساب اگر شهرداری تهران اقدام به واردات اتوبوس‌های با عمر بالای 5 سال کند، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت تنها سه سال برای به کارگیری و استفاده استاندارد از اتوبوس‌های مربوطه را خواهد داشت.حال این سوال مطرح می‌شود که آیا صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید اتوبوس‌های دست دوم و وارد کردن آن به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری آن هم تنها برای سه سال می‌تواند توجیه اقتصادی در پی داشته باشد، چراکه صرفه این هزینه‌ها آن هم برای سه سال نه تنها هیچ‌ توجیهی ندارد، بلکه می‌تواند نشان از کم‌توجهی برخی از مسئولان داشته باشد. با این اوصاف می‌توان ادعا داشت که استفاده از تجهیزات و وسایلی که دچار نقص و مشکل فنی هستند، خود یک معضل جدید و بزرگ برای پایتخت خواهد بود.

بی‌توجهی به سلامت شهروندان

پر واضح است که واردات اتوبوس‌های دست دوم خود می‌تواند نشان از بی‌‌‌توجهی به سلامت شهروندان باشد، چراکه این تصمیم با جان مردم بازی می‌کند، از این رو انتظار می‌رود نیروی انتظامی این خودروها را به هیچ‌وجه پلاک‌گذاری نکند، چراکه در برخی از موارد دیده شده است که اتوبوس‌های وارداتی چندان با استانداردهای موجود همخوانی ندارد، چراکه از عمر مفید آنها چند سالی است که می‌گذرد. در پایان باید یادآور شد که در سایه واردات اتوبوس‌های دست دوم می‌‌توان شاهد افزایش آلودگی هوا و به خطر افتادن جان و سلامت افراد بود، همچنین صرف هزینه‌های هنگفت برای اتوبوس‌هایی که عمر مفید خود را سپری کرده‌اند نیز هیچ‌ توجیه اقتصادی در پی نخواهد داشت، بلکه در مقابل با عکس افزایش آمار بیکاری خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.