انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اجتماعی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
علل پيدا و پنهان قتل شير محمد علي
نظارت بر«شهریه‌»‌ دریافتی مدارس/استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس تا مهر
كاهش دارو بيماران را بيمارتر كرد
کمیته‌های انضباطی حق ورود به کرسی‎های آزاداندیشی را ندارند/برخی مدیران مانع ایجاد می‌کنند
استان‌هایی که رتبه‌ اول و دوم رانش زمین را به خود اختصاص داده‌اند
"پایان‌نامه‌ها" راستی‌آزمایی می‌شوند/ "یافته‌های علمی محرمانه" در ایران داک ثبت نمی‌شوند
افسوس! خاكي كه سالانه يك درصد بيابان مي‌شود
توقف آهنگ رشد مصرف مواد در کشور/ طرح نو برای مبارزه با مواد مخدر
ساکنان محدوده طرح ترافیک و زوج‌فرد با طرح جدید از چه تسهیلاتی برخوردارند؟
بررسی 1200 سایت و شبکه در موضوع اسلحه/ تشکیل 10 پرونده در مورد فروش سوالات کنکور 98
تغییر ساعت‌کاری ادارات مُسکن موقت
کیفیت پایین هتل‌ها عامل رکود صنعت گردشگری
واکنش عضو شورا به احتمال دریافت رشوه در کمیته‌های نما/امکان فساد و رانت در هر سازمانی که اعمال سلیقه می‌کند، وجود دارد
جزئیات سهمیه کنکور ۹۸ برای داوطلبان مناطق سیل زده
22 استان کشور درگیر با فرسایش خاک‌
خريدهاي‌اينترنتي كاهش يافته ‌است
جزئیات تغییر ساعت کاری ادارات
افسانه‌ باندهای خانودگی کارِ کودکان دروغ است/ چگونه شبکه‌های مخفی زباله‌گردی سازماندهی می‌شوند؟
۵ هزار شاغل در مراکز اسقاط خودرو بیکار شده‌اند/ کارگران زیر بار سیاست‌های غلط شانه خم می‌کنند
معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم/برای مرزنشینان به این زودی‌ها شغل دیگری تامین نمی‌شود
ممنوعیت واردات ۳۳۲ کالای پزشکی / علت نوبت‌های طولانیِ جراحی در بیمارستان‌ها
افزايش زباله‌گردي؛ نبايد شرم كنيم؟
کودکان زنان ایرانی با پدر خارجی در آمارهای رسمی نیستند/ امیدوارم ایرادهای شورای نگهبان پیش از آغاز سال تحصیلی جدید برطرف شود
تهران با ۱۴۰۰ دوربین نظارتی رصد می‌شود/ پلیس حرفه‌ای‌تر شده است
ثبت‌احوال در انتظار تولید انبوه بدنه کارت ملی هوشمند
جزئیات تردد در محدوده زوج یا فرد + قیمت‌ها
تابوشکنی ازدواج سالمندان
افزایش افسردگی در سایه آلودگی‌های بصری
مطبوعات همچنان در باتلاق بحران کاغذ گرفتارند
کشف ۶۱ درصد مرفین جهان در ایران/ ۷۵ درصد کشفیات تریاک
وجود ۱۴ هزار «زباله‌گرد» غیررسمی در کشور/۸۹ درصد زباله‌گردان مهاجران غیرقانونی‌اند
آغاز پرداخت مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌های فرودین به همراه حقوق خرداد
طرح سلامت در سكوت؛ دستاوردها چه بود؟
بازگشت سیل‌زدگان به خانه‌های ناامن/پرداخت فقط نیمی از کمک هزینه بلاعوض به مردم و عدم امکان برداشت آن از حساب بانکی/ کارگرانِ سیل‌زده بیکار نیازمند حمایت بیمه‌ای هستند
۶ هزار طلاق صوری گزارش شده است/ برای دریافت مستمری مرتکب فعل حرام می‌شوند/ عادت دادن مردم به طلاق و ترک کار، تبعات اجتماعی ناگواری دارد
ابطال مدارک دانشجویانِ با پایان‌نامه تقلبی قطعی است/ بی‌اعتمادی مردم به مدارک دانشگاهی/ هزاران مدرک جعلی در دست افراد
«طلاق‌های صوری» جیب تامین‌اجتماعی را خالی‌تر‌می‌کند
مصلحت کشور در کاهش اختلافات و افزایش وحدت است/ هیچ حاکمی نباید خود را بری از خطا و اشتباه بداند
مرگ تدریجی جنگل‌ها در سایه ارائه برنامه‌های ناکارآمد
شیب کاهش تخلفات در شهرداری کُند است/ برخی تغییرات در رده‌های بالا و میانی شهرداری به دلیل دریافت رشوه رخ داد/ "حوزه شهرسازی" در رتبه اول اخذ رشوه از مردم
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
از یک تخلف عُرفی تا ماجرای آنتن‌فروشی به پزشکان
علت کمبود برخی داروهای خارجی / وضعیت تامین پانسمان بیماران "ای‌بی‌"
دانشجویان از حضور در کرسی‌های آزاد اندیشی می‌ترسند/ آزادی دانشجویان باید تضمین شود/فرهنگ آقازادگی در کشور ریشه کرده است
افزایش خشونت در سایه اعتیاد به گیم
مدارس به كاهش خشونت نياز دارند
تاثیرپذیری ۱۸ استان پرجمعیت کشور از فرونشست‌ها/آخرین رتبه بندی استان‌های درگیر با مخاطرات زمین
۱۴ هزار کیلومتر راه و ۴۰۰ پل در کشور بر اثر سیل تخریب شدند
خودروهای سیاسی و دیپلماتیک حق استفاده از خطوط ویژه بی‌آرتی را ندارند/فقط سفرا و تعداد محدودی از مقامات کشوری و لشکری اجازه تردد دارند
بیشتر
کد خبر: 109998 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۵ - 12:05
کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌و‌نقل پاک

کاهش آلودگی‌ هوا در سایه توسعه حمل‌و‌نقل پاک

آرمان- گروه اجتماعی: امروزه حمل‌و‌نقل یکی از چالش‌های اصلی شهرها به حساب می‌آید،به‌گونه‌ای که با افزایش بی‌‌‌رویه ترافیک در سطح شهرهابسیاری از مسئولان بر این شدند که حمل‌و‌نقل پاک را بیشتر مورد توجه قرار دهند، اما این در حالی است که برای تحقق این مهم باید زیرساخت‌های لازم تامین شود.

گفتنی است رواج حمل‌و‌نقل خود می‌تواند عاملی برای تخریب محیط زیست، گرم شدن زمین،آلودگی هوا و همچنین افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود، از این رو توجه به حمل‌و‌نقل پاک خود می‌تواند عاملی برای کاهش چشمگیر آلودگی های هوا و در نهایت حفاظت از محیط زیست و حفاظت از جان مردم باشد.امروزه میزان آلودگی هوا ناشی از تردد بیش از اندازه خودروها است که این خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای سلامت افراد باشد، بنابراین کارشناسان معتقدند که با استفاده از حمل‌و‌نقل پاک می‌توان تا حد زیادی مانع از افزایش آلودگی هوا شد. با نگاهی گذرا بر خیابان‌های کشور‌های اروپایی می‌توان به این مهم دست یافت که امروزه استفاده از دوچرخه در حمل‌و‌نقل درون شهری بسیار رایج شده است، هرچند این کشورها خود بزرگترین تولید‌کننده خودرو در جهان به حساب می‌آید به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت فرهنگ‌سازی نقش بسزایی در افزایش استفاده از دوچرخه دارد چراکه با استفاده از این وسیله حمل‌و‌نقل هم می‌توان به سلامت افراد کمک کرد و هم اینکه سطح آلودگی هوا را تا حد چشمگیری کاهش داد.به طور کلی باید در نظر داشت که با روی کار آمدن پیروز حناچی به‌عنوان شهردار تهران شاهد آن بودیم که در روزهای سه‌شنبه بدون خودرو برای تردد تا محل کار خود از دوچرخه و یا مترو استفاده می‌کند که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی برای استفاده از حمل‌و‌نقل پاک داشته باشد، هرچند در اینجا باید یادآور شد که برای دستیابی و تحقیق و توسعه حمل‌و‌نقل پاک نیازمند عزم ملی تامین زیرساخت‌های لازم و همچنین فرهنگ‌سازی می‌باشد.

بررسی موانع توسعه حمل‌و‌نقل پاک

پر واضح است که امروزه متاسفانه توسعه حمل‌و‌نقل پاک با مشکلات بسیاری مواجه می باشد، چراکه به‌عنوان مثال استفاده از خودروهای هیبریدی و یا استفاده از دوچرخه و همچنین پیاده‌روی در بسیاری از کلانشهرها با مشکل مواجه است، هرچند در حال حاضر در برخی از خیابان‌های شهر تهران مسیرهای استفاده از دوچرخه تبیین شده است، اما این در حالی است که متاسفانه خط های ویژه مخصوص دوچرخه‌سواران به محل عبور موتورسواران تبدیل شده است، از این رو انتظار می‌رود با برخورد قانونی و همچنین فرهنگ‌سازی تا حد زیادی این مشکل مرتفع شود.

شکست طرح پیاده‌راه سازی

باید در نظر داشت که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که متاسفانه طرح پیاده‌راه سازی که به منظور رواج حمل‌و‌نقل پاک چندی پیش توسط شورای شهر به مرحله اجرا در آمد موفق نبود،چراکه متاسفانه در این طرح پیوست‌های فرهنگی و معنوی شهر نشده بود که این خود می‌تواند مهر تاییدی برای شکست این پروژه باشد از این رو انتظار می‌رود برای اجرا و یا تحقق هرگونه پروژه برای شهرها در ابتدا آن طرح‌ها را با پیوست‌های فرهنگی حاکم بر جامعه منطبق نمایند، چراکه همان‌گونه که می‌دانیم باورها و ارزش‌ها یک اصل انکارناپذیر برای توسعه شهری هستند و نادیده گرفتن آنها خود می‌تواند عاملی برای شکست پروژه‌های شهری محسوب شود، هرچند در مقابل برخی از افراد بر این باور هستند که اجرای پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی بعد از گذشت زمان خواه‌ناخواه مورد استفاده و یا استقبال مردم قرار می‌گیرد، اما باید یادآور شد که این‌گونه برنامه‌ریزی برای پروژه‌های عمرانی تنها محکوم به شکست می‌باشد، چراکه شهر را نمی‌توان از فرهنگ و ارزش‌ها جدا دانست.

باز شدن گره کور ترافیک

بدیهی است که یکی از مهمترین برکات توسعه حمل‌و‌نقل پاک کاهش سطح ترافیک شهرها می باشد، چراکه تجربه کشورهای موفق در این زمینه نشان می‌دهد هرگاه حمل‌و‌نقل پاک به‌صورت اصولی توسعه یابد به یقین می‌توان انتظار داشت که سطح ترافیک نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد،به‌عنوان مثال برخی از افراد برای سفرهای کوتاه درون شهری و همچنین برای کاهش وزن از دوچرخه استفاده می کنند که این خود می‌تواند عاملی اصلی برای کاهش ترافیک محسوب شود، اما این در حالی است که تنها زمانی می‌توان این انتظار را داشت که شرایط برای توسعهحمل‌و‌نقل پاک فراهم شود.

احیای شهر دوچرخه‌ها

همانگونه که می دانیم یزد یکی از شهرهای تاریخی کشور است که به لحاظ بافت تاریخی که دارد از سوی میراث فرهنگی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این شهر در گذشته‌های نه چندان دور به شهر دوچرخه‌ها معروف بوده است، چراکه مردم برای ترددهای درون شهری خود از دوچرخه استفاده می‌کردند، اما امروزه متاسفانه بنا به دلایل مختلف شاهد کاهش دوچرخه‌سواری در این شهر هستیم که این خود می‌تواند عاملی برای تخریب بناهای تاریخی شود، از این رو انتظار می‌رود مسئولان با اتخاذ تدابیر خاص شهر دوچرخه‌ها را دوباره احیا کنند، چراکه دوچرخه‌سواری یکی از فرهنگ های اصیل شهر یزد به حساب می آید.

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

شایان ذکر است که یکی از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی برای دستیابی به حمل‌و‌نقل پاک راه‌اندازی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو است که البته این مهم طی چند ماه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، هرچند تا همگانی شدن آن فاصله بسیاری وجود دارد، اما این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با شرکت هرچه بیشتر مسئولان در این پویش‌ها شاهد ایجاد فرهنگ‌سازی‌های لازم برای رواج حمل‌و‌نقل پاک باشیم. در خاتمه باید خاطرنشان کرد که برداشتن موانع پیش‌روی حمل‌و‌نقل پاک در مقابل رواج آن می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه شهرها و بالا رفتن کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.