انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
«گاندو» مخاطب را درگیر می‌کند
کبودی‌های برزخ
نویسنده موعظه‌گر نیست
تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند
تکلیف حریم تئاتر شهر امسال مشخص می‌شود
در عرصه تئاتر دچار بی‌سوادی شده‌ایم
برگرد به عقب
«فریدون شهبازیان» یک استاد و معلم بزرگ است
جمعیت پاپی‌های امروزی برای موسیقی کشور تصمیم‌گیری نمی‌کنند/ موسیقی امروز صرفا وسیله تفریح و تفنن است!
کار با مهران مدیری را دوست داشتم
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی۳ فیلم کار کردم
گله‌مندم، اما ادامه می‌دهم
فیلم کوتاهی که ناتمام ماند!
گوستاو فلوبر به روایت جولین بارنز
تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند با بازیگران فالووربالا کار کنند
اجرای محمد معتمدی به نفع سیل‌زدگان
جاه‌طلبی در رأس برنامه‌های آمریکایی‌هاست
«حنیف» مکمل ۲ نقش قبلی‌‌ام بود
شرایط امروز ما دلخواه نیست
رسانه‌های ما به پول نفتی و آگهی عادت کرده‌اند/ تیراژهای اعلامی مطبوعات غیرواقعی‌ست/ می‌کوشیم کاغذ را مستقیم به چاپخانه برسانیم/ به خبرنگاران اخراجی مشاوره حقوقی می‌دهیم
آبیار: مردم نظراتشان درباره فیلم را منتشر کنند
تلویزیون تلاش گسترده‌ای می‌کند که به فشار امواج ماهواره‌ای پایان دهد/ هیچ خانمی نگفته ما می‌خواستیم در عصر جدید فلان عملیات را انجام دهیم ولی نگذاشتند/ خیلی از مجری‌ها اجازه پخش زنده ندارند
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
پرندگان ما را نشانه کرده‌اند
نظارت بر صدا و سیما هیچ‌گاه چارچوب قانونی مشخص نداشته است/ علی‌عسگری مدت‌هاست به مجلس نیامده
علی نصیریان یک کلاس بازیگری است
تا زمانی که ارز دولتی باشد مشکل کاغذ حل نمی‌شود
نویسنده‌ها داستان‌های خوب و جذاب نمی‌نویسند
خاموشی راوی «جاده‌ابریشم»
علی نصیریان: پرویز بهرام بازیگر بی‌نظیری بود
ادبیات؛ یگانه منعکس‌کننده ماهیت‌درونی انسان‌ها
برای برادرجانی که چشمه‌ای زلال است
جایگاه یک هنرمند را مردم مشخص می‌کنند/ شخصیت مهراد به روحیات خودم خیلی نزدیک بود/ مردن مهراد ایراد داستان است/ بعد از گریم کاملا از رضا یزدانی جدا می‌شدم
«علی نصیریان» رکن اصلی سریال است
چاوش وارد می‌شود
ادامه تعمیرات در سالن اصلی تئاترشهر
تذکره‌الاولیاء؛ هشت قرن بعد
پرویز بهرام درگذشت
نقش منفی کامیار در «دلدار» پیش‌ برنده است
جایگاه یک هنرمند را مردم مشخص می‌کنند
براهنی یک متفکر ادبی است
از آزادی مطبوعات حمایت می‌کنیم/تنها خط قرمز ما، سخن بی‌‌دلیل و غیرمستند است/ فرقی بین دانه ریز و دانه درشت قائل نیستیم
نمی‌توانم تصنعی بازی کنم
شفافیت را در تمام شئون سینما پیگیری می‌کنیم
خداحافظی شهبازیان از ارکستر ملی
نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود
تنها راه نجات صنعت چاپ از بحران، عدم دخالت دولت است/ بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این صنعت ارتزاق می‌کنند
مردم کتاب‌های نویسندگان بومی را بخوانند
کـوه طـلا
بیشتر
کد خبر: 110008 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۵ - 12:27
برای برادرجانی که چشمه‌ای زلال است

برای برادرجانی که چشمه‌ای زلال است

سجاد افشاریان - بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

آرمان- مي‌شود صدایت كرد چشمه، همان‌قدر از سرچشمه زلال، همان‌قدر مثل زلال آفتاب، همان‌قدر تمام‌نشدنى و جوشان، من قَدرى زندگى زندگى كرده‌ام، زيسته‌ام، انسان‌هاى زيادى را ديده‌ام، با آدم‌ها از عشق گفته‌ام و همخونى چون تو نديده‌ام برادرجان، در اين ميان وقت‌هايى هم نوشته‌ام و با مصائب شيرين نوشتن آشنايى دارم و در تمامى اين سال‌ها مردى آشنا به روح يكايك كلام و كلمات چون تو كم ديده‌ام؛ اين چنين مسلط به زندگى، به مردم و در نوشتن فيلمنامه و ديالوگ مسلط به زبان آركائيك و آرگو، باز هم از كلام و كلمه‌ات خواهم نوشت كه تو چون سرچشمه‌ترين چشمه‌اى. باشى، بُمانى و از قرار و بي‌قرارى‌هاى عالم مستمان كنى برادر جانم سعيد نعمت‌اله که در سریال برادرجان درخشیدی. لفظ آرگو ريشه فرانسوي دارد و اولين‌بار آن را در قرن پانزدهم به کار برده‌اند. زبان مخفي معاصر را آرگو گويند؛ زبان مخفي در اصل يک زبان مستقل نيست و يکي از شکل‌ها و گونه‌هاي هر زبان معيار است. زبان مخفي عمدتا در حوزه واژگان و تا حدي اصطلاحات و عبارت‌هاي فعلي ابداع هر زبان مي‌شود. بخشي از اين واژه‌ها به‌سبب کثرت استعمال به زبان مردم کوچه و بازار راه پيدا مي کند و جزئي از زبان معيار مي شود. باستان‌گرایی یا آرکاییزم یکی از آرایه‌های ادبی است. شاید پس از وزن و قافیه، معروف‌ترین و پرتاثیرترین راه‌های تشخص‌دادن به زبان کاربرد آرکائیک زبان باشد، یعنی استعمال الفاظی که در زبان روزمره و عادی به‌کار نمی‌روند. اینکه زبان شعر همیشه زبانی ممتاز از زبان کوچه و بازار بوده است، یکی از علل آن همین اصل باستان‌گرایی است. احیای واژه‌هایی که در دسترس عامه نیست سبب تشخص زبان می‌شود. همچنین اگر ساخت نحوی کهنه زبان، جانشین ساخت نحوی معمولی و روزمره شود خود از عوامل تشخص زبان است. خدا تو را براى جانان و ما و لبخندهاى جانانت را براى تو و ما حفظ كند.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.