انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
خوراکی‌هایی برای بهبود سلامت ریه‌ها
خواص شگفت‌انگیز دانه‌های چیا
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
خوراکی‌هایی که بدن را خنک می‌کنند
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
خواص مهم آلو برای سلامتی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
هندوانه از فواید تا عوارض
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
تغذیه مناسب برای کودکان
مواد غذایی مضر برای مغز
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
راهکارهایی برای سلامت قلب
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
خواص بادام‌زمینی برای سلامتی
آشنایی با سبزیجات کم قند
موادغذایی مفید برای بدن
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
تغذیه و سلامت دهان و دندان
غذاهایی برای پوست
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
همه خواص تره‌فرنگی
غذاهایی که موجب اختلال در ‌خواب می‌شوند
بهترین و بدترین غذاها برای شام
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
نکاتی در مورد ویتامین A
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
بیشتر
کد خبر: 110236 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۱۹ - 13:31
راهکارهایی برای سلامت قلب

راهکارهایی برای سلامت قلب

آرمان- بیماری‌های قلبی‌وعروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است و افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف دخانیات بوده که بی‌تردید به‌دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی و صنعتی‌شدن است. امروزه مردم نسبت به گذشته، بیشتر غذاهای پرکالری مصرف می‌کنند و از طرفی تحرک بدنی آنان نیز کمتر از گذشته شده است، بنابراین یکی از مهم‌ترین مداخلات به‌منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌وعروقی اصلاح رژیم غذایی است.باید توجه کرد که عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی‌وعروقی شامل اختلال در چربی‌های خون و بالابودن سطح کلسترول خون، کم‌تحرکی، فشارخون بالا، رژیم غذایی نامناسب، استرس و فشارهای روحی و روانی، چاقی و استعمال دخانیات است.

کاهش مصرف مواد قندی

مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه‌ها، باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشارخون و چربی خون شده و منجر به بروز بیماری‌های قلبی‌وعروقی می‌شود. بنابراین باید در برنامه غذایی روزانه از مصرف بیش از اندازه آنها خودداری کرد.

استفاده از روغن زیتون

از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان به‌جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد، برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون استفاده کنید. از طرفی مصرف روغن زیتون و مغزها به‌دلیل کنترل انرژی دریافتی، باید متعادل باشد. بنابراین از روغن‌های مایع معمولی (غیر سرخ‌کردنی) و روغن زیتون در سرخ‌کردن غذاها استفاده نکنید.

کاهش مصرف چربی

سعی کنید غذاها را تا حد امکان به‌صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی مصرف کرده و از سرخ‌کردن زیاد غذا خودداری کنید. همچنین مصرف غذاهای سرخ‌شده، سوسیس، کالباس، خامه، چیپس، پفک، سس‌ها، مغز، دل و قلوه، کله و پاچه را در برنامه غذایی‌تان کاهش دهید و پوست مرغ و چربی‌های قابل مشاهده گوشت و مرغ را قبل از طبخ جدا کرده و از قسمت‌های کم چرب گوشت‌ها استفاده کنید.

کاهش مصرف نمک

مصرف نمک باید به هنگام تهیه و طبخ غذا کاهش یابد و از نمکدان در هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود. همچنین از مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده آماده، به‌دلیل دارابودن مقادیر زیادی نمک و از مصرف بیش ازاندازه غذاهای شور مانند ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور، سوسیس و کالباس خودداری کنید و برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.

افزایش مصرف فیبر

فیبرها ترکیباتی هستند که در دیواره سلول‌های گیاهان مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات و مغزها وجود دارند. مصرف فیبرها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی را کاهش می‌دهند و همچنین از یبوست پیشگیری می‌کنند.

افزایش مصرف میوه‌ و سبزی‌

میوه‌ها و سبزی‌ها در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی‌وعروقی و برخی از انواع سرطان‌ها به‌خصوص سرطان‌های سیستم گوارشی و یبوست موثرند. بنابراین توصیه می‌شود که روزانه سه الی پنج واحد میوه‌ و سبزی‌ در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

راهکار داشتن قلبی سالم

اولا فعالیت بدنی، ورزش منظم، متناسب با سن و شرایط جسمی خود را فراموش نکنید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. دوم اینکه استرس و فشارهای روانی یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است، بنابراین روش‌های کنترل و برخورد مناسب با استرس را یاد بگیرید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.