انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود/ طبق قانون پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند/ گاهی اجساد را به دلیل جمع شدن بدنه‌ها نمی‌توانیم از خودرو خارج کنیم
قیمت طلا به نرخ ۲ سال قبل رسید
افزایش تسهیلات مسکن مهر پردیس به ۵۰ میلیون تومان/ منابع تامین تسهیلات اجاره را وزارت اقتصاد باید پاسخ دهد
مسکن اقساطی کارمندان به سازمان برنامه ارجاع شد
جهانگیری: بازگشت ایران به برجام کار بسیار ساده‌ای است
صدور حکم سید هادی رضوی/ ورود قوه قضائیه به ماجرای نفتکش توقیف شده ایران/ آزادی متهمان پرونده دارو با قرار وثیقه/ تکذیب خبر بازداشت یکی از منسوبین به رئیس پیشین دستگاه قضا
مرغ به کانال ۱۴هزارتومان پرکشید/سنگ هم بباردصادرات نبایدمتوقف شود
دلایل کاهش نرخ ارز در بازار / پیش‌شرط‌های تداوم ثبات در بازار
مسکن از دلار جلو زد
ممنوعیت واردات ۱۴۴۸ قلم کالا به کشور/ تولیدکنندگان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند
ممنوعیت خروج کالاهای اساسی مربوط به یکسال قبل است
قیمت طلا، سکه و ارز در روز دوشنبه
کم‌فروشی در بسته‌های اینترنتی را رد نمی‌کنیم/ برای لو نرفتن سوالات کنکور در ۲۱۰ نقطه، اینترنت را قطع کردند
بلاتکلیفی پیش‌خریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت
۳ دروغ بزرگ درباره‌ وزیر نفت
«تیغ‌زدن» کارجویان با تله‌‌ استخدام
حکم ۱۵ سال حبس بهروز و فیروز ریخته گران‌ قطعی شد
دهک‌های پردرآمد بیش از ۱۷ برابر دهک‌های کم‌درآمد از یارانه منتفع می‌شوند/ امکان هدفمند کردن یارانه‌ها وجود ندارد
توقیف نفتکش بی‌پاسخ نمی‌ماند/ درباره اقدام انگلیس تصمیم می‌گیریم
نرخ نیما به بازار آزاد نزدیک شد/بازار ارز از ثبات برخوردار است
اگر ۴ سال به عقب برگردیم باز هم برجام را امضا خواهم کرد
شکست بازار مسکن در شمال پایتخت + قیمت
قرار نیست بنزین گران شود/ می‌توان کارت‌های عابر را به عنوان کارت سوخت هم استفاده کرد
نشست شورای حکام نشان‌گر میل جمعی برای نجات برجام بود/ هیچ اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد/ حمایت چین و روسیه از ایران، کار آمریکا را سخت کرده است/ قبل از بازگشت به برجام باید به دیپلماسی بازگردیم
عراق می‌تواند مسیر ترانزیت کالا‌های ایرانی شود/ بازاریابی محصولات ایرانی را به عهده می‌گیریم/ عربستان، ترکیه و امارات از ایرانی‌ها پیشی گرفتند
با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن بیت کوین در ایران!
اختلال در توزیع مسکن
شرکت نفت قصد فروش املاک زنجانی را دارد/ ادعای ممانعت وزارت نفت از پیگیری این پرونده یک شوخی است
خرید ۳۸ هزار سکه توسط یک نفر!
زود است که از بحران اقتصادی در ایران نام ببریم
وقتی اسم زنجانی را می‌آوریم عده‌ای جیره‌خوار به ما حمله می‌کنند/ رئیس حراست محلی، با حفر چاه ۵ متری نفت می‌دزدید/چوب مبارزه با فساد را می‌خورم
زنگ خطر شاخص فلاکت به صدا درآمد
اظهارات «لاریجانی» درباره روش بودجه‌نویسی، یارانه، دریافت مالیات، طرح‌های عمرانی و ...
اصلاح نظام بانكي دست بانك‌ها را ازجيب بانك مركزي بيرون مي‌آورد
توقف کامل واردات غیرضروری
نتایج دادگاه‌های مفاسد اقتصادی کاملاً شفاف به اطلاع مردم رسانده شود
آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی همچنان امن و به‌صرفه است/ مخالفتی با انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام ندارم/ شرط واگذاری فرودگاه‌ها به استانداری‌ها
صنعت خودروسازی باید از نخبگان استفاده کند/ دستگاه‌های دولتی ظرفیت پذیرش این همه فارغ‌التحصیل را ندارد
مقام‌ها به گونه‌ای اظهارنظر نکنند که معادله معکوس شود/ اروپا، روسیه و چین باید پشت درهای بسته نسبت به اقدامات ایران توجیه شوند/ «کاهش تعهدات برجامی» و «مذاکره با اروپا» را همزمان انجام دهیم
پای رئیس وقت مجلس به پرونده باز شد/ ضیایی مربی غندالی و امامی است نه مهره آنها/ اعضای شرکت‌ها همه کارتن خواب بودند
قیمت لاستیک کاهش یافت
توقیف نفتکش ایرانی بی‌پاسخ نمی‌ماند/دست به ماشه آماده واکنش هستیم
افزایش ابهامات نسبت به عوامل صادرات شکر یارانه‌ای
فراز و فرودهای ارز دلالان را غافلگیر کرد
قیمت سکه، طلا و ارز در روز سه‌شنبه
ایران به خوبی مقاومت در شرایط تحریم را می‌داند/ فشار حداکثری آمریکا جواب نداده است/ نشست شورای حکام، فرار رو به جلوی ترامپ برای دور کردن انتقادهاست
خودروسازان بازار را تشنه نگه‌ داشته‌اند/ هزینه بهره‌وری پایین خودروسازان را مردم می‌پردازند/ تولید خودرو سرپوش‌گذاری روی موضوع تولید ملی بود
جعفرزاده: دولت هرچه سریع‌تر لایحه ممنوعیت بیت‌کوین را تدوین کند
تعرفه مکالمه برای حجاج اعلام شد
بیشتر
کد خبر: 110423 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۲۶ - 13:54
طراحی پلت‌فرم راه نجات خودروسازان از مونتاژکاری

طراحی پلت‌فرم راه نجات خودروسازان از مونتاژکاری

آرمان- امیر داداشی: «شرکت‌های خودروسازی ایران واقعا خودروساز هستند یا صرفا مونتاژکارانی هستند که نام خود را شرکت خودروسازی گذاشته‌اند؟»؛ این پرسشی است که کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی برای آن دارند. تعدادی از تحلیلگران صرف تولید و فروش خودرو را به معنای خودروسازی می‌دانند و عده دیگری برای خودروسازشدن یک شرکت پارامترهای مختلفی را برمی‌شمارند که یکی از آنها ایجاد حداقل یک پلت‌فرم خودرویی است؛ پارامتری که هیچ‌گاه شرکت‌های خودروسازی ایران نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند و صرفا به برنامه‌ریزی برای ایجاد پلت‌فرم بسنده کرده‌اند. با این حال اخیرا قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از طراحی پایه خودرو یا همان پلت‌فرم‌های جدید در یک برنامه زمان‌بندی سه‌ساله برای تولید خودروهای جدید خبر داد، اما نباید فراموش کرد که در طول سال‌های گذشته حتی طرح‌های گسترده‌تری طراحی شده‌اند که در زمان اجرا به حاشیه رفته‌اند تا صنعت خودروسازی ایران در سال ۲۰۱۹ نه‌تنها پلت‌فرمی در دست اجرا نداشته باشد، بلکه همچنان به مونتاژ خودروهای پنج دهه قبل کشورهای پیشرفته ببالد و خود را جزو خودروسازان به شمار آورد و در مقابل کسانی که آنها را مونتاژکار خطاب می‌کنند بایستد.

سال‌های سال است که مجادله‌ای بین مسئولان صنعت خودروسازی کشور و متقاضیان بازار حاکم است و آن هم به قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی محدود می‌شود. خریداران خودرو همواره به کیفیت و ایمنی پایین و قیمت‌های سرسام‌آور محصولات خودروسازان معترضند و دست‌اندرکاران این صنعت هم همواره دست روی آدرس‌های اشتباهی نظیر رواج دلالی، تحریم، قیمت ارز، نبود قطعه و ... می‌گذارند. از این رو با سیاست‌هایی نظیر ممنوع‌کردن واردات خودرو، پرداخت تسهیلات بانکی و ... همواره درصدد حفظ تقاضای موجود برمی‌آیند. شاید آنها هم به این ماجرا پی برده‌اند که در شرایط رقابتی دیگر مشتریان اعتنایی به بازار خودروهای داخلی ( با شرایط کنونی) نشان نمی‌دهند و نیاز خود را از طرق دیگری برطرف می‌کنند. مدیران صنعتی کشور با اینکه همواره به نبود قطعه معترضند و به جای مسئول در مقام منتقد ظاهر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد آنها به گفته‌های خود هم توجهی ندارند و معلوم نیست بر چه اساسی هر بار طرح جدیدی از پیش‌فروش و فروش فوری خودرو می‌گذارند. مشتریان هم در این بازار انحصاری با اینکه می‌دانند احتمال پایبندی شرکت‌های خودروساز به تعهدات خود نزدیک به صفر است، اما گویا آنها هم جز گام‌برداشتن در مسیر این شرکت‌های دولتی چاره‌ دیگری ندارند. متاسفانه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا مجادله‌ای که به آن اشاره شد شکل بگیرد و هر بار انگشت اتهام مقصر جدیدی را نشان دهد و اصل ماجرا را به باد فراموشی بسپارد. اما امروز انتظار می‌رود تا خودروسازان، مشتریان، کارشناسان، فعالان بازار و حتی مخالفان دولت به یک هم‌فکری عمومی برسند و نقشه راهی جدید پیش روی این صنعت مهم کشور قرار دهند. صنعتی که روزی متولیان آن مدعی بودند پس از نفت، بار اصلی اقتصاد ایران را به دوش می‌کشند، اما امروز خود به باری روی دوش اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند. نقشه راهی که امروز می‌تواند این صنعت را به جایگاه اصلی خود برساند و اهداف برنامه ششم توسعه را محقق سازد را هم باید در تولید و استفاده از راهکارهایی است که دیگر کشورها برای رشد تولیدات صادرات‌محور خود امتحان کرده‌اند. طراحی یک یا چند پلت‌فرم پیشنهادی است که می‌تواند تحول شگرفی به صنعت خودروسازی کشور ببخشد و شرکت‌های خودروسازی ایران را از مونتاژکارانی صرف، به خودروسازان بزرگی تبدیل کند که در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند و بخش مهمی از تامین ارز کشور را در شرایط تحریم‌های نفتی بر عهده بگیرند. در واقع استفاده از مجموعه زیربندی و جلوبندی، مجموعه شاسی و سیستم تعلیق و همچنین محل قرارگیری موتور که بتوان بدنه‌های مختلف، با طراحی متفاوت، را روی آن سوار کرد معنای ساده‌ای از پلت‌فرم خودروست. اما نداشتن چنین مجموعه‌ای یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های خودروسازی ایران در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود و در مقایسه با آنچه امروز در کشورهای دیگر به عنوان خودروسازی شناخته می‌شود پر بیراه نیست شرکت‌هایی که در ایران با عنوان خودروسازی فعالیت می‌کنند، مونتاژکار تلقی شوند، اما راه مقابله با این انتقادات طبعا هجمه رسانه‌ای یا ایجاد یک مجادله جدید نیست، بلکه می‌‌توان با استفاده از تجربه سایر کشورها و طراحی‌های پلت‌فرم‌های پیشرفته نقشه راه جدیدی مقابل صنعت خودروسازی کشور قرار داد تا منتقدان هم به حمایت از این شرکت‌ها بپردازند.

توفیق اجباری تحریم

«عرضه اولین خودرو با پلت‌فرم ایرانی در سال 2020» تیتری بود که در آبان 96 پس از نشست مدیران ایران‌خودرو و شرکای خارجی در بسیاری از رسانه‌ها به چشم می‌خورد، اما متاسفانه با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97، این شرکا هم یکی پس از دیگری خاک ایران را ترک کردند تا طراحی اولین پلت‌فرم ایرانی خودرو هم به آینده‌ای مبهم موکول شود. با این حال نباید تصور کرد با بروز یک تحریم از سوی یک کشور، حتی اگر آن کشور آمریکا باشد، دیگر نمی‌توان در راستای بهبود دانش و فناوری گام برداشت. زیرا در کشور ما دانشگاه‌هایی مانند امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و ... مشغول به فعالیت هستند که در آن نخبه‌هایی حضور دارند که با بهادادن به علم و جوانی آنها نه‌تنها می‌توان چنین پلت‌فرم‌هایی را طراحی کرد، بلکه امید می‌رود تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال 1404 به تحقق بپیوندد. همچنین اگر ظرفیت بالقوه‌ای که در بخش خصوصی ایران وجود دارد به حالت بالفعل درآید شاید دیگر نیازی به حضور رقبای خارجی در کشور نباشد و همین بخش بتواند به عنوان بزرگ‌ترین رقیب بخش دولت در صنعت خودروسازی فعالیت داشته باشد. در این صورت دیگر نیازی هم نیست تا خودروسازان همچنان به مونتاژ خودروهای پرتیراژ قدیمی ادامه دهند؛ آنها با روی‌آوردن به این پلت‌فرم‌ها علاوه بر تامین سلیقه داخلی، می‌توانند رقابت در بازارهای جهانی را تنگ‌تر کنند. آنگاه دیگر نه مدیران کشور بابت تولید خودرو نگرانی خواهند داشت و نه مشتریان هر روز با قیمت‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شوند. این صنعت حتی می‌تواند اقتصاد ایران را از حالت تک‌محصولی دربیاورد و به عنوان منجی بخش تولید، ارز مورد نیاز بازار را هم تامین کند، البته پوشاندن جامه عمل به این هدف در کوتاه‌مدت میسر نیست، بلکه نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح صنعت خودروسازی کشور دارد. متاسفانه ما تا امروز فرصت‌های مغتنمی را از دست داده‌ایم، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که با تغییر شیوه مدیریت صنایع، این صنعت را در مسیر سوددهی قرار دهیم. متاسفانه در حال حاضر برخی مدیران، به‌ویژه در بخش خودروسازی، حضور دارند که صرفا به دنبال منافع گروهی و گاه مالی خود می‌گردند و در صحبت‌هایشان مدام به تحریم و شرایط نابسامان ارزی اشاره می‌کنند تا به این روش از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، اما نباید فراموش کرد زمانی هم که آنها مسئولیت ‌پذیرفتند، تحریم‌ها وجود داشت و شرایط ارزی به‌مراتب بدتر از امروز بود؛ حال اگر آنها توانایی مدیریت در چنین شرایطی را ندارند، انتظار می‌رود که میدان را به مدیرانی کارآمد بسپارند تا شاید آنها بتوانند راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط پیدا کنند. شرایطی که نه‌تنها به معنای بن‌بست اقتصادی نیست، بلکه می‌توان از آن به عنوان فرصتی برای فرار از اقتصاد تک‌محصولی مبتنی بر نفت یاد کرد. در این زمینه اخیرا قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: طراحی پایه خودرو یا همان پلت‌فرم‌های جدید در یک برنامه زمان‌بندی سه‌ساله برای تولید خودروهای جدید در دستور کار قرار گرفته است. بهزاد اعتمادی اظهار کرد: استراتژی ‌ایدرو در صنعت خودروسازی کشور، تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو جدید در پسابرجام تا سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بود، اما با خروج آمریکا از برجام به‌ناچار مجبور به تغییر استراتژی شدیم. در واقع خروج شریکان خارجی صنعت خودرو از کشورمان سبب شد تا در کوتاه‌مدت ادامه تولید خودروهای پرتیراژ قدیمی را در دستور کار خود قرار دهیم. او توضیح داد: همچنین تقویت شرکت‌های طراحی، مهندسی و مراکز تحقیق و توسعه با همکاری صاحبان این فناوری‌ها در جهان در دستور کار قرار خواهد گرفت که می‌توان از توانمندی خارجی‌ها در قالب آموزش نیروی انسانی بهره برد. این خبر خوبی است که از زبان قائم‌مقام ایدرو شنیده شد، اما نباید فراموش کرد که در سال‌های اخیر بارها چنین خبرهایی درز پیدا کرده‌اند، اما در زمان اجرا بنا به دلایل مختلف، از جمله سوءمدیریت داخلی، به بیراهه کشیده شده‌اند. حال انتظار می‌رود اکنون دولت دست از حمایت‌های همه‌جانبه از دردانه‌های مونتاژکار خود بردارد و هراسی نسبت به پرشدن پارکینگ‌های این شرکت‌ها به خود راه ندهد. آنگاه خود این شرکت‌ها در بازاری رقابتی سعی می‌کنند خودروهایی طراحی کنند که از کیفیت، ایمنی و قیمت مناسبی برخوردار باشند و درنهایت رضایت مشتری را جلب کنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.