انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
محو قطعه‌ای از رادیو
دنیا یک اردوگاه است
توپ فوتبال در زمین سینما
نیازمند برنامه جامع و حمایت جدی از هنرمندان هستیم
جدیدترین خبر از «مصائب شیرین ۲» داودنژاد
کتاب را جایگزین موبایل کنید
هر نویسنده از یک کتاب به دنیا می‌آید
به یک نوآوری فکر خواهم کرد
کاروانسرای قلعه خرگوشی در یک قدمی نابودی/۳ سال است که بودجه مصوب تخصیص نمی‌یابد
ضیافت موسیقی ایرانی در مدرسه بزرگان
دفتر موسیقی دیگر اجازه بازخوانی آهنگ‌های قدیمی را نمی‌دهد/تصمیمی که به خانه‌نشینی خوانندگان زن منجر می‌شود
هدفمان مخاطب جام‌جهانی نیست
چراغ همچنان روشن ادبیات داستانی
خانه اصلی جناب‌خان خندوانه است
در زمین فوتبال تجربه‌ای را از سر می‌گذرانیم که مختص راهپیمایی‌های سیاسی است/زنان در دنیای دیگری زندگی نمی‌کنند که فحش نشنوند
وداع با محمدامین قانعی راد
راه را بر موسیقی اصیل ایرانی بسته‌اند
هنر باید شگفتی بیافریند و واقعیت را بسازد
سطح سلیقه داستانی ما شبیه سریال‌های شبکه جم شده/کتاب نخواندن بهتر از خواندنِ کتابِ بد است
امید ما به مردم است
تلویزیون در رمضان ۹۷ فضای اندوه را رقم زد/ اسیر در چرخه تکرار
به‌جای وقت‌گذاشتن برای ظواهر،مطالعه کردم
ادبیات داستانی ایران، همچنان زنده و پویا
پایان زودهنگام سریال رمضانی شبکه سه
بازگشت مریلا زارعی به سینما
ایرانی‌ها رها شده در جام جهانی روسیه
بازی در«بچه مهندس» سفر به دنیای ناشناخته بچه‌ها بود
سهره طلایی؛ زیستن در تابلوی نقاش هلندی
سقف موزه ملی قرآن آب می‌دهد/۸۰ درصد نسخ خطی آسیب دیده‌اند
ما هر لحظه با اصغر شاهوردی می‌میریم
روایتی از گیشه‌ی بهاری سینمای ایران
نویسندگان جوان فلسطینی به مسئله اسرائیل نگاهی پر خشم و پر درد دارند
فیلم اصغر فرهادی در فرانسه ۵ میلیون دلاری شد
سریال‌های خوبی در راه تلویزیون هستند
کلاسیک‌های همه اعصار
بحران کاغذ دامن سه وزیر را گرفت/ کارگروه کاغذ جلسه ویژه تشکیل داد
انتقاد عسگرپور به حذف بخش‌هایی از « رهایم نکن»
چرا قسمت سانسورشده «رهایم نکن» تکرار نشد؟
درددل اهالی فرهنگ و هنر با رئیس‌جمهور
زوال رویای آمریکایی
درخواست رفع محدوديت از بهروز وثوقي
دوبلور باید صدایش صیقلی باشد
فتحی سریالش را تلخ تمام نمی‌کند
از بدشانس‌ترین نویسنده‌های ایران هستم!
صداي قيصر پس‌از‌۰‌۴سال
هنرمندان نه اختلاس کرده‌اند نه دنبال براندازی هستند/آقای مدیری چرا برنامه آقای مطیعی را پخش نکردید
مردم و فوتبالیست‌ها درباره سرود تیم ملی چه می‌گویند؟
مزاحم کار هنری ما نشوند
تاریخ نفاق در سینمای ایران به احمدی‌نژاد می‌رسد/فرهنگ و سینما از دست دولت روحانی رها شده‌است
تبریک به مسئولان که نادیده‌اش گرفتند/ناصرخان دیگه ممنوع‌التصویر نیستی
بیشتر
کد خبر: 21997 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۱۷ - 11:02
به چه قیمتی بخندیم؟/نقد برنامه‌های طنز تلویزیون

به چه قیمتی بخندیم؟/نقد برنامه‌های طنز تلویزیون

یک نویسنده با تاکید بر اینکه طنز و الزامات آن در ایران به درستی تعریف نشده است، گفت: «از برنامه‌های طنز انتظاری وجود دارد که من مصداقش را در برنامه‌های تولید شده ندیدم.»

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ايسنا، تاجبخش فنائیان درباره‌ی تغییر مفهوم طنز در بازه‌های مختلف زمانی، گفت: برنامه‌های طنز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در قالب‌های نمایش یا برنامه‌هایی مانند «خندوانه» و «دورهمی» هستند. طنز هم اشکال مختلف دارد که استندآپ کمدی جزئی از آن است. طنز در دوره‌ای به خصوص در ایران متکی به رفتار و کلمات رکیک بود که در قالب سیاه‌بازی خودمان یا نمایش‌های مضحکه‌ای اجرا می‌شد. این کلمات و رفتارهای رکیک برای تماشاگر خنده ایجاد می‌کردند زیرا یک خواسته و افکار پنهانی را برملا می‌کردند.

این کارگردان با اشاره به ظرفیت اصلی طنز اظهار کرد: در واقع طنز ظرفیت دیگری دارد از جمله انتقاد از رفتار و کردار نامطلوب در حوزه‌های مختلف جامعه مانند: سیاست، اقتصاد، اجتماع و خانواده. زمانی که رفتارهای نامطلوب حوزه‌های گوناگون اجتماعی به سخره گرفته می‌شوند، طنز ایجاد و موجب خنده می‌شود و همچنین این امر موجب اصلاح رفتارهای نامطلوب جامعه خواهد شد. در واقع مبنا و اصل طنز دفاع از شرافت، عقلانیت، خوبی و پاکی و ستیز با بی‌عقلی، حواس‌پرتی، حماقت و ناپاکی‌هاست.

او با انتقاد از به هر قیمتی خندیدن به مسائل، ادامه داد: خنده‌ای که پشتوانه عقلی ندارد، خنده احمقانه است. در حالی که ما باید به رفتار احمقانه بخندیم نه اینکه احمقانه بخندیم. گاهی سوءتفاهم پیش می‌آید که طنز عبارت است از ایجاد خنده‌های احمقانه و بدون تفکر برای تماشاگر. اما این تصور درست نیست و خنده‌دار است. در واقع برای افراد عاقل خندیدن احمقانه هم خنده‌دار است.

تاجبخش فنائیان افزود: کودکی که بدون پشتوانه عقلی و فکری بخندد، خنده پاکی دارد و همچنین خنده کودک از روی شناخت، خودش هم پاک و زیباست. زمانی خندیدن بزرگترها زیبا می‌شود که از روی عقل و به دلیل پدید آوردن و احیای زیبایی باشد. خنده‌هایی که از روی شنیدن حرف‌های رکیک و دیدن رفتارهای ناپسند باشد، زشت و ابلهانه است.

او با اشاره به برنامه‌های طنز تلویزیون بیان کرد: برنامه‌های تلویزیونی که طولانی تولید می‌شوند، ممکن است افت پیدا کنند و در یکی دو جا به خطا بروند. ما باید این برنامه‌ها را از روی کلیتشان قضاوت کنیم و به سوابق آن‌ها هم توجه کنیم.

این نویسنده با بیان اینکه طنز و الزامات آن در ایران به درستی تعریف نشده است، ادامه داد: مصداق انتظاری که از برنامه‌های طنز وجود دارد را در برنامه‌های تولید شده ندیدم. زمانی که یک کار خوب و قوی طنز تولید نشود، کار متوسط غنیمت شمرده می‌شود؛ شاید به همین دلیل است که برنامه‌های طنز ما دیده می‌شوند وگرنه طنز قوی در بین آنها به چشم نمی‌خورد.

او با اعتقاد بر اینکه باید سطح برنامه‌های  طنز و همچنین جدی را در تلویزیون ارتقاء داد، گفت: برنامه‌های جدی باید دو برابر طنز تولید شود. جامعه نباید یک دفعه به سمت طنز سرریز شود زیرا خطر خنده‌های ابلهانه، ما را تهدید خواهد کرد. طنز باید جایگاه، تعدد و تکثر داشته باشد اما نسبت به برنامه‌های جدی نمی‌تواند جایگاه بالاتری کسب کند. ما خنده و گریه را در کنار هم داریم اما واقعیت این است که  مباحث جدی ما در زندگی اجتماعی بیشتر است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.