انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام آرمان ملی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 آرمان ملی شماره 61 آرمان ملی شماره 60 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
در تئاتر هیچ‌فرصتی برای اشتباه نیست
هشت پیشنهاد کتاب برای هفته کتاب
تنبیه یا تشویق برای مجریِ تور زلزله‌گردی
«صاحبدلان» سال‌ها خاک خورد و بعد سوگلی شد
داستان‌هایم را اول زندگی می‌کنم، بعد می‌نویسمشان
جریان اصلی سینما در بخش خصوصی است
ربیع الاول، ماه شادی اهل‌بیت/ اعمال خاصه در بهار ماه‌ها
بناهای تاریخی که در زلزله غرب کشور بیشترین آسیب‌ها را دیدند
به همدلی نیاز داریم
یکه‌تازی «زرد» درصدر
آدم‌های گمشده در روز ناتمامی
سانسور ترجیح می‌دهد آدم‌ها فردی زندگی کنند نه در تعامل با یکدیگر/مدیریت فرهنگی ما ادبیات دموکراتیک را نمی‌پسندند
به‌ازای هر ۵ فست‌فود نیازمند یک سالن‌تئاتر هستیم
پس از تهدیدهای ترامپ، هفت هزار گردشگر خارجی، رزرو هتل را کنسل کردند
از بناهای هخامنشی تا مسکن مهر/ داستان یک فروپاشی
چرا بازیگران برای کار بیشتر باید به تهران بیایند
وقتی رمان می‌نویسید، کتاب‌های دیگران را نخوانید
برخی بازیگران نقش می‌خرند
اولویت من درانتخاب کار، متن است
زن‌بودن دراین کره مردانه سخت است
مدیرکل جدید سازمان یونسکو معرفی شد
جزئیات ارائه وام به پروژه‌های سینمایی
اعلام نامزدهای کلوزآپ طلایی دومین جشنواره فیلم "شید"
موسیقی یک علم توام با خلاقیت است
سخت‌ترین نوع نوشتن، ساده‌نوشتن است
تغییر هرساله دبیر جشنواره‌فجر متاثر از تغییر دولت‌هاست
ژاندارک‌های زمانه
خط‌کشی در سینما معنا ندارد
دست مطبوعات را نبندید
دولت برای شجریان چه‌ کرد که برای من انجام بدهد؟
نگران فیلمسازان جوانم
جدیدترین آمار فروش فیلم‌های روی پرده
افشین هاشمی، چهره جدیدی در سینمای عروسکی ایران است
هیتلر پیش از نابودی اروپا، آلمانی‌ها را از بین برد
تخریب خانه «عفیف‌الدوله» بعد از مرمت!
برایم مهم است «آذر» خوب دیده شود
خانه دوست و ریشه‌هایی که خشک شدند
«نوار زرد» صحنه اضافه ندارد
عیادت نوبخت از جمشید مشایخی
«عقیق» بر اساس مستندات تاریخی ساخته شده است
نمایشگاه مطبوعات میدان گفتگوست/ هرکس نتواند نقد رسانه‌های رسمی را تحمل کند، به راه خطا می‌رود
جامعه‌ای که اخبارش را از بیرون از کشور مطالبه کند و به رسانه‌های داخلی اعتماد نکند؛ ناامن است/ باید به مقامات‌سالاری در رسانه‌ها پایان داد/ رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند
«پایتخت ۵» شوکه‌تان می‌کند
به آینده شعر فارسی خوشبینم
فیلم‌های کمدی مدعی اکران نوروز
«درجست‌و‌جوی آرامش» قصه‌ای درگیرکننده دارد
سیداحمد خمینی می‌گفت: بابا روزی دوبار با آهنگ ای‌ساربان اشک می‌ریزد/امام دو فتوا درباره موسیقی داد/آیت‌الله بهشتی موزیسین‌ها را غافلگیر کرد/رزمنده‌ها می‌گفتند: اینها مطرب هستند و نمازمان را باطل می‌کنند+عکس و صوت
نابودی سریال‌سازی را جدی بگیرید
ازحضور در اکران‌های خصوصی خوشم نمی‌آید
فیلم‌خارجی اکران نمی‌شود مگر...
بیشتر
کد خبر: 21997 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۱۷ - 11:02
به چه قیمتی بخندیم؟/نقد برنامه‌های طنز تلویزیون

به چه قیمتی بخندیم؟/نقد برنامه‌های طنز تلویزیون

یک نویسنده با تاکید بر اینکه طنز و الزامات آن در ایران به درستی تعریف نشده است، گفت: «از برنامه‌های طنز انتظاری وجود دارد که من مصداقش را در برنامه‌های تولید شده ندیدم.»

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ايسنا، تاجبخش فنائیان درباره‌ی تغییر مفهوم طنز در بازه‌های مختلف زمانی، گفت: برنامه‌های طنز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در قالب‌های نمایش یا برنامه‌هایی مانند «خندوانه» و «دورهمی» هستند. طنز هم اشکال مختلف دارد که استندآپ کمدی جزئی از آن است. طنز در دوره‌ای به خصوص در ایران متکی به رفتار و کلمات رکیک بود که در قالب سیاه‌بازی خودمان یا نمایش‌های مضحکه‌ای اجرا می‌شد. این کلمات و رفتارهای رکیک برای تماشاگر خنده ایجاد می‌کردند زیرا یک خواسته و افکار پنهانی را برملا می‌کردند.

این کارگردان با اشاره به ظرفیت اصلی طنز اظهار کرد: در واقع طنز ظرفیت دیگری دارد از جمله انتقاد از رفتار و کردار نامطلوب در حوزه‌های مختلف جامعه مانند: سیاست، اقتصاد، اجتماع و خانواده. زمانی که رفتارهای نامطلوب حوزه‌های گوناگون اجتماعی به سخره گرفته می‌شوند، طنز ایجاد و موجب خنده می‌شود و همچنین این امر موجب اصلاح رفتارهای نامطلوب جامعه خواهد شد. در واقع مبنا و اصل طنز دفاع از شرافت، عقلانیت، خوبی و پاکی و ستیز با بی‌عقلی، حواس‌پرتی، حماقت و ناپاکی‌هاست.

او با انتقاد از به هر قیمتی خندیدن به مسائل، ادامه داد: خنده‌ای که پشتوانه عقلی ندارد، خنده احمقانه است. در حالی که ما باید به رفتار احمقانه بخندیم نه اینکه احمقانه بخندیم. گاهی سوءتفاهم پیش می‌آید که طنز عبارت است از ایجاد خنده‌های احمقانه و بدون تفکر برای تماشاگر. اما این تصور درست نیست و خنده‌دار است. در واقع برای افراد عاقل خندیدن احمقانه هم خنده‌دار است.

تاجبخش فنائیان افزود: کودکی که بدون پشتوانه عقلی و فکری بخندد، خنده پاکی دارد و همچنین خنده کودک از روی شناخت، خودش هم پاک و زیباست. زمانی خندیدن بزرگترها زیبا می‌شود که از روی عقل و به دلیل پدید آوردن و احیای زیبایی باشد. خنده‌هایی که از روی شنیدن حرف‌های رکیک و دیدن رفتارهای ناپسند باشد، زشت و ابلهانه است.

او با اشاره به برنامه‌های طنز تلویزیون بیان کرد: برنامه‌های تلویزیونی که طولانی تولید می‌شوند، ممکن است افت پیدا کنند و در یکی دو جا به خطا بروند. ما باید این برنامه‌ها را از روی کلیتشان قضاوت کنیم و به سوابق آن‌ها هم توجه کنیم.

این نویسنده با بیان اینکه طنز و الزامات آن در ایران به درستی تعریف نشده است، ادامه داد: مصداق انتظاری که از برنامه‌های طنز وجود دارد را در برنامه‌های تولید شده ندیدم. زمانی که یک کار خوب و قوی طنز تولید نشود، کار متوسط غنیمت شمرده می‌شود؛ شاید به همین دلیل است که برنامه‌های طنز ما دیده می‌شوند وگرنه طنز قوی در بین آنها به چشم نمی‌خورد.

او با اعتقاد بر اینکه باید سطح برنامه‌های  طنز و همچنین جدی را در تلویزیون ارتقاء داد، گفت: برنامه‌های جدی باید دو برابر طنز تولید شود. جامعه نباید یک دفعه به سمت طنز سرریز شود زیرا خطر خنده‌های ابلهانه، ما را تهدید خواهد کرد. طنز باید جایگاه، تعدد و تکثر داشته باشد اما نسبت به برنامه‌های جدی نمی‌تواند جایگاه بالاتری کسب کند. ما خنده و گریه را در کنار هم داریم اما واقعیت این است که  مباحث جدی ما در زندگی اجتماعی بیشتر است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.