انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام آرمان ملی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 آرمان ملی شماره 61 آرمان ملی شماره 60 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
۱۱میلیون حاشیه‌نشین در وضعیت نامناسب
افزایش ۴۰ درصدی ترافیک در مهرماه/ واگن های جدید مترو در راه است
آغاز جشن شکوفه‌ها برای 1.4 میلیون کلاس اولی
ازدواج کودکان جنایت است
اعتراض با هشتگ کودک_دستگیر نشود
جریانی فکری می‌خواهد محارمشان در اجتماع باشند، اما سایر زنان در خانه بمانند
1000 میلیارد تومان به معلمان بدهکاریم/ تلاش برای پرداخت بخشی از معوقات تا قبل از مهر ماه
رهاسازی نوزادان دوقلو در بیمارستان
خیانت مدارس برند به دانش‌آموزان
۵۱ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد ۲۰ هزار کامیون است
ایدز و هپاتیت در کمینِ کودکانِ زباله‌‌گرد/ دریافتِ کارت‌ زباله‌ جمع‌کنی با ۸۰۰ هزار تومان
از ۱۵۰ دانشجوی نخبه یک نفر در ایران مانده است
شیوع پدیده «خون‌بازی» در دانش‌آموزان/ کسی «خون‌بازی»را جدی نگرفت
استقرار پایه یازدهم از اول مهر/ خداحافظی با دوره پیش‌دانشگاهی درشهریور97
بازگشت بیش از ۳۶ هزار زائر ایرانی از سرزمین وحی به کشور
الگوهای رفتاری سنتی پاسخگوی نیاز نوجوانان امروز نیست/فقدان مکانیسم‌های کنترلی علت اصلی رفتارهای پرخطر نوجوانان
افزایش اعتیاد در زنان جوان
۱۱ مسافر، قربانی سقوط اتوبوس
زندگی زیرزمینی بیماران هپاتیت c/تعدادی از بیماران پرخطر در زندان‌ها و پاتوق‌ها هستند/۱۵۰ هزار نفر مبتلا داریم
جنجال "بیهوشی" و اعتصاب در اتاق‌های عمل
دعوا بر سر نرخ بلیت اربعین/ ایرلاین‌ها نرخ نظارتی را قبول نداشتند
از مدیریت ناکارآمد منابع آبی تا نگرانی از بروز طوفان نمکی در «ارومیه»
اعتیاد در ۲۶‌درصد کارگران
واگذاری املاک در شهرداری سابق بدون تصویب شورا
حذف ۶۰۰ کد رشته دانشگاه آزاد
وضعیت مبهم بازی‌های رایانه‌ای ایران/ بازاری که زنده به پول است!
حذف واژه طلاق از شناسنامه باعث بدبینی به دختران می‌شود/ زنان را به دلیل مطلقه‌بودن طرد نکنیم
دولت بدنبال 140 هزاربازمانده از تحصیل دوره ابتدایی/نداشتن «سواد زندگی» علت اول «طلاق»
متهمان پرونده «بنیتا» علنی محاکمه می‌شوند
بازماندن ۵۰‌درصد دختران از تحصیل
۵۰ درصد دختران در استان‌های مرزی از تحصیل در مقطع متوسطه باز می‌مانند/ازدواج از عوامل اصلی ترک تحصیل
تمهیدات پلیس راهور برای بازگشایی مدارس/ استقبال از همیاران پلیس در چهارراه ها
حضور در ورزشگاه‌ها، حق شهروندی زنان?
افزایش خودکشی‌های موفق در زنان
بیش از ۲۳ درصد ایرانی‌ها اختلالات روحی و روانی دارند
تدابیر پلیس برای تعطیلات عید غدیر/افزایش سفرها در نیمه دوم شهریور و برخورد با تخلفات حادثه ساز
تجهیزات لازم برای درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی را نداریم/ کمک‌های دولت متوقف شده‌است
آغاز عملیات بزرگ علیه سارقان و مال‌خران
بیش از یک‌میلیون کودک بی‌شناسنامه در ایران
ادای سوگندنامه در شورا ابتکار شورای پنجم بوده است
در حوادث جاده‌ای تنها راننده مقصر نیست/ انتظار خواب‌آلوده نشدن راننده بیهوده است
نتایج آزمایش DNA خانواده شهدای منا تا هفته آینده اعلام می شود
سال 96 سال سخت مالی برای شهرداری/امروز ظهر چهار نفر از معاونین شهردار معرفی می‌شوند
مرگ سالانه 800 هزارتن در جهان دراثر«خودکشی»/نرخ پایین خودکشی در ایران نسبت به میانگین جهانی
نوزادان خريد و‌فروش مي شوند
دستگیری 213 اوباشگر تهران در پاتک شبانه پلیس
شناسنامه برای کودکان دوملیتی
حکم پرونده آتنا اصلانی به طرفین ابلاغ شده است/ فعلا اعتراضی به حکم نشده است
با دستور وزیر حرکت اتوبوس اردوهای دانش‌آموزی در شب ممنوع شد/حال یکی از دانش‌آموزان مصدوم وخیم است
ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس/ راه‌های نفوذ و فساد را باید ببندیم
بیشتر
کد خبر: 32222 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۲۵ - 12:30
 وام می‌گیرند تا عمل زیبایی کنند!

وام می‌گیرند تا عمل زیبایی کنند!

آرمان-  نگین باقری: این روزها به شدت شاهد تبلیغات و ترویج مصرف گرایی هستیم، آن‌چنان که حتی این مساله در فضای مجازی دامنگیر برخی جوانان شده است؛ جوانانی که فریب تبلیغات را خورده و در راستای انجام عمل‌های زیبایی نامتعارف گام بر می‌دارند. امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره ترویج مصرف‌گرایی در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: اکنون همگی ما در محاصره تبلیغات هستیم و این روند نیازهای کاذبی را به وجود آورده که در ادامه نوعی از لوکس‌گرایی و تجمل‌گرایی را به دنبال خود دارد. برخی افراد هم در شبکه‌‌های مجازی می‌خواهند خود را بزرگ‌تر جلوه دهند و این خودبزرگ‌بینی با مصرف بیشتر همراه است.

امروزه شاهد ترویج تبلیغات در جامعه هستیم، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی که نمود آن به وضوح نمایان است. هجمه‌های مصرف گرایی چگونه خود را نشان می‌دهند؟

جامعه ما به یک جامعه مصرف زده تبدیل شده است، یعنی در جهتی حرکت می‌کند که افراد بیشتر از نیازهایشان در حال مصرف هستند؛ نیازهایی که در آن انتخابی نیست. از سوی دیگر، تبلیغات به‌گونه‌ای تجلی یافته که گویی برخی از رفتار‌های لوکس برای افراد پرستیژ اجتماعی، شادی، نشاط و خوشبختی می‌آورد. بر همین اساس تمام تبلیغات به این مسائل تکیه دارند. این در حالی است که اکنون به جایی رسیده‌ایم که حتی سلامت انسان هم رنگ کالا به خود گرفته است؛ تبلیغاتی در رابطه با لاغر شدن، مصرف قرص‌های مختلف برای تناسب اندام و.... به خورد مردم می‌روند، اما موردی که بسیار جای تاسف دارد این است که آموزش هم به خود رنگ تبلیغات گرفته است. در واقع اکنون همگی ما در محاصره تبلیغات هستیم و این روند نیازهای کاذبی را به وجود آورده که در ادامه نوعی از لوکس‌ گرایی و تجمل گرایی را به دنبال خود دارد. برخی افراد هم در شبکه‌های مجازی می‌خواهند خود را بزرگ‌تر جلوه دهند و این خود بزرگ بینی با مصرف بیشتر همراه است، همان‌طور که قبلا اشاره کردم با کمک تبلیغات انتخابی روی برخی کالاها نداریم و بدون آنکه متوجه شویم این مساله موجب سلب آرامش ما می‌شود. برای مثال بارها کالاهایی را خریداری کرده ایم که هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. البته تبلیغات یک امر طبیعی در دنیای صنعتی است. قاعدتا پس از تولید باید مردم از طریق تبلیغات با آن کالا آشنا شوند و این اتفاق یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر حوزه تجارت و بازار است، اما باید کنترلی روی آن باشد تا مشخص شود آیا اطلاعاتی که در مورد کالای مدنظر می‌دهند درست است یا نه؟ در حالی که در ایران کنترلی روی تبلیغات نیست به ویژه در شبکه‌های مجازی که تبلیغ برخی کالاها و روش‌ها آسیب زا نیز بوده است، آن‌چنان که تبلیغات در مورد عمل‌های زیبایی صدماتی را به افراد وارد کرده است. از سوی دیگر، با حجم گسترده انواع تبلیغات مردم گیج شده اند که بالاخره پیرو کدام تبلیغ باشند. در مورد مواد خوراکی هم وضع به همین شکل است. البته اخلاق می‌گوید که کالا را بر اساس نیازمان تهیه کنیم، اما تبلیغات این اخلاق را گرفته است. به عبارت دیگر تبلیغات آن‌چنان ما را محاصره کرده که برده آن شده‌ایم. در واقع ایران جزو مصرف‌زده‌ترین جوامع دنیاست و در همه چیز بیشترین مصرف را دارد. اکنون مردم سربازان و اسیران بی اختیار جنگی هستند که اربابان آن یعنی صنایع از طریق فروش اجناس بی کیفیت خود به آنها درآمد زیادی را به دست آورده‌اند. در واقع جنگی میان رقبای صاحبان کالاست که قصد دارند به هر طریقی اجناس خود را به فروش برسانند.

نفوذ تبلیغات را در اذهان عمومی نمی‌توان نادیده گرفت، در حالی که اکنون ما با برخی تبلیغات مخرب رو به رو هستیم که پیامدهای ناگواری را به همراه دارد. ارزیابی شما در این باره چیست؟

یکی از کارکردهای تبلیغات القاست. القا واژه‌ای است که امروزه در کشورمان خیلی با آن درگیر شده ایم؛ القای درمان، القای آموزش، القای روش‌های زندگی و... در واقع همه چیز به ما القا می‌شود بدون آنکه فرصت فکر کردن داشته باشیم و ببینیم که آیا نیازمان از این طریق برطرف می‌شود یا نه. قشر متوسط رو به بالای جامعه در رابطه با مصرف شدیدا تنوع گرا شده است. در واقع سریع به خرید یک چیز ترغیب می‌شوند و سریع هم آن جنس از چشمشان می‌‌افتد. به عبارت دیگر افراد بر اثر تبلیغات تنوع طلب و ظاهرپسند در مصرف شده‌اند. بنابراین چگونه می‌توانیم از آنها توقع داشته باشیم که در زندگی شخصی نیز به این شکل نباشند؟ اکنون این درد بزرگ جامعه ماست، یعنی تنوع‌طلبی القا شده توسط تبلیغات زندگی‌ها را دستخوش حقارت کرده است. برای مثال اگر فلان کالا را نداشته باشیم، در چشم دیگران حتما فرد ضعیفی هستیم؛ این رویکرد بسیار آسیب زاست. البته به نظر بنده مد چیز خوبی است. بشر دوست دارد رو به مد و پیشرفت باشد، حتی علاقه دارد که در این مسیر هم هزینه نکند، اما نباید درگیر آن شود و دائما مورد انتخاب‌های تحمیل شده قرار گیرد. از سوی دیگر، رسانه هم در این زمینه بدترین نقش را ایفا می‌کند. برنامه‌های تلویزیون را ببینید. به ناگهان وسط یک برنامه جدی یک اتومبیل لوکس تبلیغ می‌کنند. برای مثال آن را به عنوان جایزه قرار می‌دهند و در حین برنامه قرعه کشی می‌کنند. چندی پیش بنده در یکی از برنامه‌های جدی تلویزیون تلفنی صحبت می‌کردم. اتفاقا موضوع برنامه این بود که چرا مردم شاد نیستند. فوری تبلیغی از روغن در آشپزخانه‌ای مدرن با مجهزترین امکانات پخش شد که بنده به عوامل برنامه گفتم خودتان دارید این شیوه از زندگی را تبلیغ می‌کنید. آنها هم زیر بار نرفته و گفتند مربوط به بخش بازرگانی است، در حالی که مردم تلویزیون می‌بینند و به بخش بازرگانی کاری ندارند، اما از آنجا که تبلیغات یک منبع درآمد و حامی است، حتی در آموزنده‌ترین برنامه‌ها هم برخی برندها انواع و اقسام کالاهایشان را به شکل اغراق آمیز در تلویزیون تبلیغ می‌کنند.

امروزه تبلیغات موجب چشم و هم چشمی در زمینه عمل‌های زیبایی شده است و ما شاهد افزایش چهره‌های مصنوعی در سطح شهر هستیم، به گونه‌ای که علاوه بر دختران، پسران نیز به تغییر چهره روی آورده‌اند. قطعا این اتفاق جوانان را به سمت و سویی می‌کشاند که قابل بازگشت نیست. دیدگاه شما در این باره چگونه است؟

حیف واژه زیبایی که برای این عمل‌های عجیب و غریب به کار ببریم. زبیایی یک نوع هارمونی است، در حالی که برخی عمل‌ها این هارمونی را به هم می‌زنند. موج تبلیغات به حدی زیاد است که برخی افراد وام می‌گیرند تا هزینه عمل‌های زیبایی را بپردازند. آنها احساس می‌کنند که باید کمبودهای خود را از این طریق جبران کنند. به نظر این افراد عمل زیبایی رمز موفقیت است که به سراغش می‌روند، آن‌چنان که اکنون در جامعه بیشتر افراد شبیه به هم شده‌اند. در تلویزیون بارها پزشکانی که اعمال جراحی زیبایی انجام می‌دهند به برنامه‌ها دعوت شده اند، در حالی که این عمل موجب تبلیغ آنها می‌شود. بنده یکی از استادان درجه یک زیبایی را می‌شناسم که می‌گفت اکثر افرادی که به بنده مراجعه می‌کنند اصلا نیازی به عمل زیبایی ندارند. من هم زیر بار عمل کردن آنها نمی‌روم، چون چهره شان به هم می‌ریزد. اکنون در جامعه ما افراد تصنعی شده اند، یعنی ظواهر و شخصیت‌های خود را دستکاری می‌کنند و این مساله جای نگرانی بسیاری دارد، چرا که انجام عمل‌های زیبایی جزو آمال و آرزوهای دختران و اخیرا پسران شده که می‌خواهند چهره خود را مطابق فلان الگو تغییر ‌دهند تا زیبا شوند، در حالی که زیبایی این گونه نیست.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.