انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام آرمان ملی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 آرمان ملی شماره 61 آرمان ملی شماره 60 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
جریان اصلی سینما در بخش خصوصی است
ربیع الاول، ماه شادی اهل‌بیت/ اعمال خاصه در بهار ماه‌ها
بناهای تاریخی که در زلزله غرب کشور بیشترین آسیب‌ها را دیدند
به همدلی نیاز داریم
یکه‌تازی «زرد» درصدر
آدم‌های گمشده در روز ناتمامی
سانسور ترجیح می‌دهد آدم‌ها فردی زندگی کنند نه در تعامل با یکدیگر/مدیریت فرهنگی ما ادبیات دموکراتیک را نمی‌پسندند
به‌ازای هر ۵ فست‌فود نیازمند یک سالن‌تئاتر هستیم
پس از تهدیدهای ترامپ، هفت هزار گردشگر خارجی، رزرو هتل را کنسل کردند
از بناهای هخامنشی تا مسکن مهر/ داستان یک فروپاشی
چرا بازیگران برای کار بیشتر باید به تهران بیایند
وقتی رمان می‌نویسید، کتاب‌های دیگران را نخوانید
برخی بازیگران نقش می‌خرند
اولویت من درانتخاب کار، متن است
زن‌بودن دراین کره مردانه سخت است
مدیرکل جدید سازمان یونسکو معرفی شد
جزئیات ارائه وام به پروژه‌های سینمایی
اعلام نامزدهای کلوزآپ طلایی دومین جشنواره فیلم "شید"
موسیقی یک علم توام با خلاقیت است
سخت‌ترین نوع نوشتن، ساده‌نوشتن است
تغییر هرساله دبیر جشنواره‌فجر متاثر از تغییر دولت‌هاست
ژاندارک‌های زمانه
خط‌کشی در سینما معنا ندارد
دست مطبوعات را نبندید
دولت برای شجریان چه‌ کرد که برای من انجام بدهد؟
نگران فیلمسازان جوانم
جدیدترین آمار فروش فیلم‌های روی پرده
افشین هاشمی، چهره جدیدی در سینمای عروسکی ایران است
هیتلر پیش از نابودی اروپا، آلمانی‌ها را از بین برد
تخریب خانه «عفیف‌الدوله» بعد از مرمت!
برایم مهم است «آذر» خوب دیده شود
خانه دوست و ریشه‌هایی که خشک شدند
«نوار زرد» صحنه اضافه ندارد
عیادت نوبخت از جمشید مشایخی
«عقیق» بر اساس مستندات تاریخی ساخته شده است
نمایشگاه مطبوعات میدان گفتگوست/ هرکس نتواند نقد رسانه‌های رسمی را تحمل کند، به راه خطا می‌رود
جامعه‌ای که اخبارش را از بیرون از کشور مطالبه کند و به رسانه‌های داخلی اعتماد نکند؛ ناامن است/ باید به مقامات‌سالاری در رسانه‌ها پایان داد/ رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند
«پایتخت ۵» شوکه‌تان می‌کند
به آینده شعر فارسی خوشبینم
فیلم‌های کمدی مدعی اکران نوروز
«درجست‌و‌جوی آرامش» قصه‌ای درگیرکننده دارد
سیداحمد خمینی می‌گفت: بابا روزی دوبار با آهنگ ای‌ساربان اشک می‌ریزد/امام دو فتوا درباره موسیقی داد/آیت‌الله بهشتی موزیسین‌ها را غافلگیر کرد/رزمنده‌ها می‌گفتند: اینها مطرب هستند و نمازمان را باطل می‌کنند+عکس و صوت
نابودی سریال‌سازی را جدی بگیرید
ازحضور در اکران‌های خصوصی خوشم نمی‌آید
فیلم‌خارجی اکران نمی‌شود مگر...
فیلم‌های خارجی باید ضوابط اکران را داشته باشند
محمود عزیزی: حضور سوپراستارها به ضررگروه‌های جوان است
چرا هنرمندان پیشکسوت خانه‌نشین شده‌اند
مشکل «رستاخیز» فراتر از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است
بلیت پنج سالن سینما دو روز در هفته نیم بها شد
بیشتر
کد خبر: 32267 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۲۶ - 13:19
منوشکین و نمایشنامه‌ای بدون تاریخ مصرف

منوشکین و نمایشنامه‌ای بدون تاریخ مصرف

مسعود دلخواه - کارگردان و بازیگر تئاتر

آرماناین روزها با نمایش «مفیستو» در خدمت علاقه‌مندان به تئاتر هستیم. این متن قوی و پرحجم از آرین منوشکین را انتخاب کردم. چندی پیش کارگاهی را برگزار کردیم که در آن عده‌ای هنرجوی بااستعداد حضور داشتند، در نتیجه به دنبال متنی گشتم که در عین قوی‌بودن، پرسوناژهای زیادی داشته باشد تا بتوانم از این استعدادهای جوان در اجرای این اثر بهره ببرم. زمانی که «مفیستو» را خواندم متوجه شدم که حدود سی بازیگر نیاز دارد و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد. تصمیم گرفتیم که در این دوره آموزشی از ثبت‌نام و شهریه بگذریم و با مدیریت تالار مولوی به صورت رایگان به عنوان یک تولید، به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و جوانان حرفه‌ای تئاتر فراخوان بدهیم و در نهایت از میان هفتصد مراجعه‌کننده حدود سی بازیگر، بیست همسرا، ده نوازنده و بیست نفر برای عوامل پشت‌صحنه را از سراسر ایران گرد یکدیگر بیاوریم. از تبریز، مشهد، قزوین، اهواز و شهرهای مختلف جوانانی را به روی صحنه آوردیم. این کار در بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تا امروز ادامه پیدا کرد. مفیستو بر اساس یکی از معروف‌ترین رمان‌های قرن بیستم آلمان «کلائوس مان» نوشته شده است. مسائلی که در این نمایش آمده است، برای گروه‌های تئاتری، مردم عادی، سیاستمداران، مدیران فرهنگی و... مفید است زیرا داستان این اثر در مورد یک گروه تئاتر است که باید در شرایط مختلف اجتماعی و سیاسی نمایش بر روی صحنه ببرند و موضع‌گیری کنند. اختلاف‌ها از همین‌جا آغاز می‌شود و هنرمندان مختلف در شرایطی خاص تصمیماتی متفاوت می‌گیرند. هرچند متن به صورتی است که هیچ‌کدام از مواضع تایید یا رد نمی‌شود و این دقیقا نقطه قوت این اثر است. نمایش حول محور یک بازیگر تئاتر آلمانی می‌چرخد. این نقش را آقای مرتضی اسماعیل‌کاشی بازی می‌کنند و نقش مقابل ایشان را آقای محمدرضا علی‌اکبری، که روش کار هر دو با در شرایط سخت با یکدیگر متفاوت است. در این نمایشنامه دو وضعیت وجود دارد؛ شرایط پیش از روی کارآمدن هیتلر و شرایط پس از روی کارآمدن او که در دو پرده نمایش داده می‌شود. در این میان افرادی نیز حضور دارند که با هیتلر در ظاهر و باطن موافق هستند و برخی نیز در باطن با او مخالفند. پرده دوم زمانی است که گروه‌های تئاتری پراکنده می‌شود و هرکدام به سمتی می‌روند. در متن اتفاقی که می‌افتد این است که هنرمندان مجبور می‌شوند هرکدام روش متفاوتی را اتخاذ کرده و گزینه‌ای را انتخاب کنند. چند هنرمند خودکشی می‌کنند، برخی فرار می‌کنند به مسکو می‌روند. برخی نیز در گروه‌ها باقی می‌مانند و به فعالیت خود تحت نظر حکومت رایش ادامه می‌دهند. مانند بسیاری از کارهایی که روی صحنه برده‌ام، به این نکته باید اشاره کنم که ما باید به اصل واقعه تاریخی وفادار بمانیم و تنها می‌توانیم در برخی مسائل مانند طراحی صحنه و نوع اجرا تغییراتی ایجاد کنیم و در این زمینه دستمان باز است. تمام اعضای گروه به دنبال مستندات تاریخی رفتند تا بتوانیم شناخت بهتری از آلمان دوران نازیسم پیدا کنیم. تحقیقات ما در طول این چند ماه ادامه داشت و چند کاراکتر آنها واقعی بودند و سعی کردیم بیشترین اطلاعات در مورد آنها را به دست بیاوریم. زمانی که قرار است نمایشی تاریخی را به روی صحنه ببرید نمی‌توانید برخی از قواعد مانند نوع پوشش را در نظر نگیرید. به هرحال امیدوارم این اثر بتواند نظر مثبت علاقه‌مندان به تئاتر را به دست بیاورد.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.