انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام آرمان ملی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 آرمان ملی شماره 61 آرمان ملی شماره 60 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تهمیدات لازم برای برگزاری حج با عزت هموطنان اندیشیده شده است
دیدنی‌های یک عاشق خودویرانگر!
وزیرارشاد درتایید یا تکذیب یک فیلم دخالت مستقیم ندارد
هزارتوی کره‌ شمالی در جهنم ادبیات
برنامه‌ ویژه‌ای با حضور«لیلا حاتمی» درکانادا
تراژدی و کمدی بدون آکسسوار!
بلیت‌های نجومی «اعتراف» باطل می‌شوند
ادبیات بر سیاست تاثیر می‌گذارد
وزارت ارشاد را از دایره ملتهب معامله بیرون نگه داریم
بلیت یک میلیونی برای تئاتر شهاب حسینی!
اي نشسته صف اول، نكني خود را گم!
رکوردشکنی یا شوآف؟!
گاهی انسانیت از تکنولوژی پیشرفته‌تر است
تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی
تئاترایران ازخلاقیت دورشده است
ادبیات مقدم برتاریخ و سیاست است
ارائه خدمات ویژه به اعضای خانه تئاتر
پیکر حبیب‌الله کاسه‌ساز به آرامگاه ابدی بدرقه شد
عوامل پیداش جنبش علمی و فرهنگی در زمان امام صادق(ع)
اعلام زمان و مکان تشییع پیکر کاسه‌ساز
خسرو شکیبایی ازجان‌گذشته بود
نوشتن يكي از راه‌هاي رهايي است
تئاتر در برخورد با مسائل اجتماعی نقش موثری دارد
منوشکین و نمایشنامه‌ای بدون تاریخ مصرف
توقیف در ادبیات سینمایی غلط است
شعر دوباره جایگاه خود را بازمی‌یابد
درآمدِ ۷۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی عربستان از حج امسال
نقش‌های خاکستری را دوست دارم
دلایل اسباب کشی از تلویزیون/ آمار مخاطبان ما غیر واقعی نیست
۴ نسل از کارگردانان تجلیل شدند
دیدگاه معاون سیما درباره‌ «شهرزاد» و «عاشقانه»
گردشگران چه کشورهایی برای درمان به ایران سفر می‌کنند؟
«پرستاران» به آنتن تلویزیون رسید
موسیقی و معضلات سخت‌افزاری
نباید به صرف یک اعتراض فیلم را از اکران خارج کنیم
تهران‌کُشی در ساعت ۵ عصر
زمانی که تئاتر عشق بود
سیاستمداران نباید سینماگران را وارد زمین خود کنند
جشنواره فیلم کودک فقط یک چیزکم داشت
پست‌مدرنیسم در ادبیات، نخ‌نما ‌شده است
وظیفه‌ای که آن را فراموش کرده‌ایم
سینمای کودک ظرفیت جذب مخاطب بالا را دارد
اگر آن‌قدر قدرت داشتم...
سهراب سپهری رکورددارحراج تهران شد
تقوایی، آل‌احمد، گلستان و دیگران
پای مجوزها می‌ایستیم
به چه قیمتی بخندیم؟/نقد برنامه‌های طنز تلویزیون
معرفی برگزیدگان سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان
پرواز را به خاطر بسپار!
امیدوارم حال خوب سینمای کودک برگردد
بیشتر
کد خبر: 32267 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۲۶ - 13:19
منوشکین و نمایشنامه‌ای بدون تاریخ مصرف

منوشکین و نمایشنامه‌ای بدون تاریخ مصرف

مسعود دلخواه - کارگردان و بازیگر تئاتر

آرماناین روزها با نمایش «مفیستو» در خدمت علاقه‌مندان به تئاتر هستیم. این متن قوی و پرحجم از آرین منوشکین را انتخاب کردم. چندی پیش کارگاهی را برگزار کردیم که در آن عده‌ای هنرجوی بااستعداد حضور داشتند، در نتیجه به دنبال متنی گشتم که در عین قوی‌بودن، پرسوناژهای زیادی داشته باشد تا بتوانم از این استعدادهای جوان در اجرای این اثر بهره ببرم. زمانی که «مفیستو» را خواندم متوجه شدم که حدود سی بازیگر نیاز دارد و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد. تصمیم گرفتیم که در این دوره آموزشی از ثبت‌نام و شهریه بگذریم و با مدیریت تالار مولوی به صورت رایگان به عنوان یک تولید، به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و جوانان حرفه‌ای تئاتر فراخوان بدهیم و در نهایت از میان هفتصد مراجعه‌کننده حدود سی بازیگر، بیست همسرا، ده نوازنده و بیست نفر برای عوامل پشت‌صحنه را از سراسر ایران گرد یکدیگر بیاوریم. از تبریز، مشهد، قزوین، اهواز و شهرهای مختلف جوانانی را به روی صحنه آوردیم. این کار در بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تا امروز ادامه پیدا کرد. مفیستو بر اساس یکی از معروف‌ترین رمان‌های قرن بیستم آلمان «کلائوس مان» نوشته شده است. مسائلی که در این نمایش آمده است، برای گروه‌های تئاتری، مردم عادی، سیاستمداران، مدیران فرهنگی و... مفید است زیرا داستان این اثر در مورد یک گروه تئاتر است که باید در شرایط مختلف اجتماعی و سیاسی نمایش بر روی صحنه ببرند و موضع‌گیری کنند. اختلاف‌ها از همین‌جا آغاز می‌شود و هنرمندان مختلف در شرایطی خاص تصمیماتی متفاوت می‌گیرند. هرچند متن به صورتی است که هیچ‌کدام از مواضع تایید یا رد نمی‌شود و این دقیقا نقطه قوت این اثر است. نمایش حول محور یک بازیگر تئاتر آلمانی می‌چرخد. این نقش را آقای مرتضی اسماعیل‌کاشی بازی می‌کنند و نقش مقابل ایشان را آقای محمدرضا علی‌اکبری، که روش کار هر دو با در شرایط سخت با یکدیگر متفاوت است. در این نمایشنامه دو وضعیت وجود دارد؛ شرایط پیش از روی کارآمدن هیتلر و شرایط پس از روی کارآمدن او که در دو پرده نمایش داده می‌شود. در این میان افرادی نیز حضور دارند که با هیتلر در ظاهر و باطن موافق هستند و برخی نیز در باطن با او مخالفند. پرده دوم زمانی است که گروه‌های تئاتری پراکنده می‌شود و هرکدام به سمتی می‌روند. در متن اتفاقی که می‌افتد این است که هنرمندان مجبور می‌شوند هرکدام روش متفاوتی را اتخاذ کرده و گزینه‌ای را انتخاب کنند. چند هنرمند خودکشی می‌کنند، برخی فرار می‌کنند به مسکو می‌روند. برخی نیز در گروه‌ها باقی می‌مانند و به فعالیت خود تحت نظر حکومت رایش ادامه می‌دهند. مانند بسیاری از کارهایی که روی صحنه برده‌ام، به این نکته باید اشاره کنم که ما باید به اصل واقعه تاریخی وفادار بمانیم و تنها می‌توانیم در برخی مسائل مانند طراحی صحنه و نوع اجرا تغییراتی ایجاد کنیم و در این زمینه دستمان باز است. تمام اعضای گروه به دنبال مستندات تاریخی رفتند تا بتوانیم شناخت بهتری از آلمان دوران نازیسم پیدا کنیم. تحقیقات ما در طول این چند ماه ادامه داشت و چند کاراکتر آنها واقعی بودند و سعی کردیم بیشترین اطلاعات در مورد آنها را به دست بیاوریم. زمانی که قرار است نمایشی تاریخی را به روی صحنه ببرید نمی‌توانید برخی از قواعد مانند نوع پوشش را در نظر نگیرید. به هرحال امیدوارم این اثر بتواند نظر مثبت علاقه‌مندان به تئاتر را به دست بیاورد.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.