انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام ویژه آیت الله نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شفاف‌سازی حساب‌های دولت
ایران، مدلی برای امنیت و آزادی
از اقتصاد چینی تا اقتصاد ایرانی
چه خوب که رفتی، آقای هاشمی!
خدمتی که ترامپ به برجام کرد!
نامه دادستان تهران به شهردار
گفت‌وگوي ملي ضد فساد در سياست
پيشرفت جوانان را در عمل بايد قبول كرد
ارائه گزارش ناآرامی‌های اخیر به رئیس‌جمهور/ پیشنهاد وزارت کشور برای جلوگیرى از وقوع حوادث مشابه
عقیم شدن ابر‌ها علمی نیست
از اطلاع‌رسانی تا سفر استانی
سیاستگذاری براساس خواست مردم
مجلس پیگیر تخلفات در شهرداری سابق
لزوم تجدید نظر در روابط دولت و ملت
دنیا یکسال پس از ترامپ
ریشه اعتراضات، شرایط اقتصادی و فساد است
همیشه در بحران زندگی می‌کنیم
برجام نبود، روزی هزارمیلیارد ضرر می‌کردیم
اصولگرايان به دنبال تطهير در ناآرامي‌ها
اعتماد با«نگفتن» ايجاد نمي‌شود
تعداد زیادی از دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر در روزهای اول آزاد شدند/بسیاری از مأموران انتظامی در جریان ناآرامی‌ها مورد آسیب و تعرض قرار گرفتند
چشم‌پوشی برخی مقامات از قصور چین جای تعجب دارد/ ضرورت طرح دعوای حقوقی برای دریافت غرامت
ترامپ همانند احمدی‌نژاد خود را قهرمان آمریکایی‌های فراموش‌شده معرفی کرد/ امیدوارم سفارت آمریکا در ایران بازگشایی شود/ حتی تصور انتخاب مجدد ترامپ هم دشوار است
لاوروف: آمریکا ثابت کند ما به کره‌شمالی کمک می‌کنیم/ثبات استراتژیک با کمک روسیه و چین شدنی است
جهانگیری: با محدودیت‌های بودجه‌ای طرح‌های مهم کشور طولانی می‌شود
هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌«شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است/ جلسه کمیسیون عمران با نجفی درباره تفحص از شهرداری تهران
فضای مجازی در کشور میدان جولان شایعه‌پراکنی است/ عناصر معامله‌گر از حادثه سانچی سواستفاده سیاسی کردند/هیچ عاقلی نمی‌گوید شبکه‌های اجتماعی را باید بست
موسویان: خروج از برجام باعث افزایش بی‌اعتمادی بین‌المللی به آمریکا می‌شود
مسئولین باید آگاه به مشکلات و مسائل روز باشند/ جهان اسلام به شجاعت و انسجام احتیاج دارد
دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است/ «امید» لازمه خروج از هر بن‌بست و بحرانی است
ریشه‌ اعتراضات باید تحلیل دقیقی شود/صرف اشاره به عوامل خارجی و زمینه داخلی کفایت نمی‌کند
رحیمی: ورود مراجع نظارتی به تخلفات شهرداری تهران موجب جلب اعتماد مردم می‌شود
بودن یا نبودن رسانه‌های اجتماعی
مناطق آزاد محور توسعه
همبستگی ارگانیک نیاز جامعه
افشاگری با اقدام یا بلااقدام
تغییرات در وزارت‌ خارجه
تجلیل از علوم انسانی مستقل
کاش آن نادان بجای پرچم ایران من را ۱۰ بار آتش می‌زد
روز آغاز تجمعات در سفر سبزوار بودم/ موج اعتراض‌ها از تهران آغاز شد/ از اتهامات واهی باکی ندارم
آیت الله هاشمی رفسنجانی تحولات درونی مثبت خود را تبدیل به روابط موثر می‌کرد
اولتيماتوم ايران دفاع موشكي غيرقابل مذاكره
شهادت می‌دهم آقای هاشمی از قتل‌های زنجیره‌ای مبرا بود
فقر زلزله اصلي است
پشتوانه‌ مردمی را از دست ندهیم
پایانی برای آقای قالیباف
لزوم پاسخگویی شهردار قبلی تهران
آسیب‌شناسی فراجناحی ناآرامی‌ها
زلزله و تخریب چاه‌های کشاورزی
شاخص توسعه پیش روی دشت مغان
بیشتر
کد خبر: 54661 | تاریخ : ۱۳۹۶/۷/۲۰ - 11:22
حذف ایستگاه‌های میلیاردی و مقررات‌زدایی

حذف ایستگاه‌های میلیاردی و مقررات‌زدایی

مهندس اکبر ترکان - تحلیلگر مسائل سیاسی

آرمان- اینکه بخواهیم بگوییم چرا فساد اتفاق می‌افتد باید ریشه‌ها را جست‌وجو کرد. برای بررسی موضوع فساد باید به این نکته بپردازیم که ببینیم در فرایند نظام تصمیم‌گیری کشور چه ایستگاه‌هایی وجود دارد که ارزشش میلیاردی است؟ اگر نیش قلم کسی ارزش میلیاردی داشت، فیل هم باشد به زانو درمی‌آید و این خودش یک خطر بالقوه است. بنابراین ما باید فرآیند تصمیم‌گیری کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ایستگاه‌هایی که نیش قلمشان ارزش میلیاردی دارد را به اینکه از تصمیم گیری فردی خارج شود و به سمت تصمیم‌گیری سیستمی بیاید، تبدیل کنیم. مثلا در ایالات متحده 50 سال پیش برای مقابله با یک چنین موضوعی همه تصمیمات اقتصادی مهم را از طریق فرآیند پست انجام دادند. فرآیند پست ارتباط رخ به رخ و چهره به چهره افراد را از بین می‌برد و همه آدم‌ها لازم نیست که روبه‌رو و چهره به چهره مواجه شوند و این سیستم است که تصمیم می‌گیرد. ارسال ارتباطات از طریق پست انجام می‌شود و تصمیم گیری هم از طریق سیستم اتفاق می‌افتد. این امکان وقوع فساد را کم می‌کند، نقش افراد را به حداقل می‌رساند و نقش را از افراد می‌گیرد و به سیستم می‌دهد. این یکی از موضوعات مهم است که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بنابرابن باید ایستگاه‌های میلیاردی را از بین برد و نیش قلم هیچ‌کس ارزش میلیاردی نداشته باشد و افراد به جای اینکه رخ به رخ با هم روبه‌رو شوند، نظام تصمیم‌گیری کارشان را انجام دهد. مطلب دوم، پدیده‌ای به نام «جنگل مقررات» است. در درس‌های مدیریتی می‌خوانیم که وقتی مقررات انبوه شد، وقتی جنگلی از مقررات به وجود آمد، در کشوی میز هر کادر اداری انواع مقررات وجود دارد که با این انواع مقررات می‌توان همه کار کرد. بر حسب اینکه آن فرد دلش بخواهد کاری را راه بیندازد یا نخواهد که کاری را راه بیندازد، هزاران برگه مقررات وجود دارد که به او همه جور امکان می‌دهد. اگر می‌خواهیم نظام اداری ما سالم شود، باید جنگل مقررات را از بین ببریم. به این پدیده مقررات‌زدایی می‌گویند که برای مبارزه با فساد مقرراتی است. بنابراین راه خروج از پدیده جنگل مقررات، مقررات‌زدایی است؛ یعنی آسان کردن مقررات. ببینید!

اگر فکر کنیم با 50 مدل تبصره، بند، مقررات و آیین‌نامه می‌توانیم دقت در تصمیم‌گیری را بالا ببریم، اشتباه است و به فساد اضافه می‌کند. ما باید مقرراتمان را آزاد کنیم و فکر نکنیم که کثرت مقررات به ما کمک می‌کند، فکر نکنیم پیچیدگی مقررات به ما کمک می‌کند. بلکه مقررات باید بسیار آسان و قابل فهم برای ذهن‌های بسیار معمولی باشد نه اینکه ذهن‌های خیلی پیچیده فقط قادر به فهم مقررات باشند. بنابراین قسمت اول حذف ایستگاه‌های میلیاردی است و قسمت دوم هم مقررات‌زدایی است که باید تصمیم گیری شود. یک موضوع بسیار مهم دیگر اینکه هرکس کار خودش را دقیق انجام دهد. الان ما شاهد هستیم که مجلس محترم برای اینکه مطابق سلیقه خودش جلو رود، مسائلی که اسمش مقررات است را به قانون تبدیل می‌کند. یعنی مواردی را که ماهیتا جزو مقررات است، به قانون تبدیل می‌کند. بنابراین در نظام اجرایی مداخله می‌کند. قوه‌قضائیه هم می‌تواند وارد میدان شود. فرض کنید هواپیمایی در یک از استان‌ها تاخیر دارد. مسئول قضائی آن استان دستور می‌دهد که رئیس هواپیمایی را برای تاخیر هواپیما به دادسرا احضار کنند! درحالیکه این یک موضوع مجرمانه نیست و یک موضوع مقرراتی است. به عبارت دیگر ما در پایین مسائلی را مشاهده می‌کنیم که به عنوان علامت به‌چشم می‌نشیند و می‌تواند نشان‌دهنده عدم توافق در سطوح عالی باشد. مثلا رئیس یکی از قوا با رئیس قوه دیگر به کمک رسانه‌ها حرف می‌زند. روسای قوای ما در سطوح عالی به هر دلیلی که باشد از طریق رسانه‌ها با هم سخن می‌گویند لذا لایه‌های پایینی همه پی می‌برند که در سطوح عالی شرایطی وجود دارد که نتیجه آن می‌شود اینکه مثلا در خطای تاخیر هواپیما، ورود می‌کند یا در حالت دیگر برای خطای مدیریتی، قوه مقننه ورود می‌کند. در چنین حالتی می‌توان گفت که قوا در سطوح اجرایی با همدیگر در تلاطم قرار دارند و چنین وضعیتی مناسب اداره کشور نیست و سخن آخر اینکه اینها مانع برخورد با فساد است.

 

نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.