انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام آرمان ملی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 آرمان ملی شماره 61 آرمان ملی شماره 60 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
وزیر علوم را با برنامه‌هایش قضاوت کنیم
کیفیت صندوق‌ها را ارتقا دهیم
غلامی گزینه‌ای ناشناخته
آقامصطفی خمینی امید امام بود
خانه احزاب بیانیه مشترک حمایت از دولت بدهد
نامه اعتراضی ظریف به موگرینی
چه‌كساني مي‌خواهند كلك زنجاني زودتر كنده شود؟
ذره‌ای از نشانه‌های آقازادگی در مرحوم مصطفی خمینی نبود
قانون اساسی خوبی داریم اما مدام دورش می‎زنیم
دولت روحاني بيش از دولت اصلاحات تحت فشار است
ظریفیان: رییس‌جمهور از سیاست‌های اعتدالی خود عدول نکرده است
واقعا نمی‌دانم سرنوشت برجام چه می‌‌شود/ به دوستانم گفتم به پول درآوردن در ایران ادامه دهید
حاکمیت ایران بر شبکه‌های اجتماعی اعمال شود/دیوار کشیدن جزو طرح های بالا بردن امنیت مجلس نبود
باید از ناطق نوری و سید حسن خمینی در تصمیم‌گیری‌ها و تریبون‌ نماز جمعه استفاده کرد/ ملاحظات روحانی برای آرام نگهداشتن فضای سیاسی کشور است
تیلرسون: طرف‌های بحران قطر آماده مذاکره نیستند/دوحه: کشورهای عربی به تحریک و مداخله پایان دهند
روحانی: سیدمصطفی خمینی نقش مهمی در حفظ نهضت اسلامی داشت
ذره‌ای از نشانه‌های آقازادگی در مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی نبود
آقازاده‌ای که هنوز آقا و الگوست
رئیس شورا و شهردار پاسخ دهند
چرایی حمایت اروپا از برجام
حقوق دفاعی متهم
رسانه فراگیری برای ندیدن
نگاه درآمدی به تبلیغات ‌شهری
در باب تایید قانون جدید
زنان و توسعه
گذری بر دل‌نگرانی‌ها در مورد انتخاب وزیر‌نیرو
آنکارا شایعه جریمه ۶ بانک ترکیه به بهانه نقض تحریم‌های ایران را رد کرد
اعلام وصول سوال نماینده تهران از وزیر کشور درباره نحوه نظارت بر شرکت بیمه زائران اربعین
ولایتی: سفر عبادی به تهران سفری حیاتی است/ هلند منتقد عهدشکنی آمریکاست
کشف و ضبط محموله‌ی سلاح از باندهای اشرار
طلب حلالیت حائری شیرازی از رئیس دولت اصلاحات
حل موضوع حصر به وحدت كمك مي‌كند
انعقاد پیمان دولت و مجلس برای بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد/ حذف ردیف‌های غیرضروری از بودجه سال آینده
نارضايتي از دولت در مجلس بالاست
بقایی قبل از ورود به دادگاه: این دادگاه سیاسی است
اول شوخی بود، حالا جدی شد!
اعتدال و اعتماد به جوانان دو روی یک سکه
عدم همکاری بابک زنجانی از منظر حقوقی
لزوم حضور یادگاران امام در تریبون نمازجمعه
کاستی‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران
انتظار از دولت در معرفی وزیر علوم
حمایت سران اتحادیه اروپا از برجام
موضوع«حصر» در ايستگاه پاياني...
اروپا قراردادهاي بزرگ‌تري هم مي‌بندد
کره شمالی: آمریکا باید با برنامه اتمی ما کنار بیاید/ به فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهیم
مشکل کشور نظام انتخاباتی است/ برای ایجاد نظام پارلمانی باید احزاب تقویت شوند
حمله اسرائیل به ۳ پایگاه ارتش سوریه
رحیمی: صداوسیما ضابطه ممنوع‌التصویری را مشخص کند
ایران آماده تامین انرژی ترکیه است/ هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری سالانه به‌زودی محقق می‌شود
۶۷ درصد آمریکایی‌ها مخالف خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای هستند
بیشتر
کد خبر: 54661 | تاریخ : ۱۳۹۶/۷/۲۰ - 11:22
حذف ایستگاه‌های میلیاردی و مقررات‌زدایی

حذف ایستگاه‌های میلیاردی و مقررات‌زدایی

مهندس اکبر ترکان - تحلیلگر مسائل سیاسی

آرمان- اینکه بخواهیم بگوییم چرا فساد اتفاق می‌افتد باید ریشه‌ها را جست‌وجو کرد. برای بررسی موضوع فساد باید به این نکته بپردازیم که ببینیم در فرایند نظام تصمیم‌گیری کشور چه ایستگاه‌هایی وجود دارد که ارزشش میلیاردی است؟ اگر نیش قلم کسی ارزش میلیاردی داشت، فیل هم باشد به زانو درمی‌آید و این خودش یک خطر بالقوه است. بنابراین ما باید فرآیند تصمیم‌گیری کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ایستگاه‌هایی که نیش قلمشان ارزش میلیاردی دارد را به اینکه از تصمیم گیری فردی خارج شود و به سمت تصمیم‌گیری سیستمی بیاید، تبدیل کنیم. مثلا در ایالات متحده 50 سال پیش برای مقابله با یک چنین موضوعی همه تصمیمات اقتصادی مهم را از طریق فرآیند پست انجام دادند. فرآیند پست ارتباط رخ به رخ و چهره به چهره افراد را از بین می‌برد و همه آدم‌ها لازم نیست که روبه‌رو و چهره به چهره مواجه شوند و این سیستم است که تصمیم می‌گیرد. ارسال ارتباطات از طریق پست انجام می‌شود و تصمیم گیری هم از طریق سیستم اتفاق می‌افتد. این امکان وقوع فساد را کم می‌کند، نقش افراد را به حداقل می‌رساند و نقش را از افراد می‌گیرد و به سیستم می‌دهد. این یکی از موضوعات مهم است که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بنابرابن باید ایستگاه‌های میلیاردی را از بین برد و نیش قلم هیچ‌کس ارزش میلیاردی نداشته باشد و افراد به جای اینکه رخ به رخ با هم روبه‌رو شوند، نظام تصمیم‌گیری کارشان را انجام دهد. مطلب دوم، پدیده‌ای به نام «جنگل مقررات» است. در درس‌های مدیریتی می‌خوانیم که وقتی مقررات انبوه شد، وقتی جنگلی از مقررات به وجود آمد، در کشوی میز هر کادر اداری انواع مقررات وجود دارد که با این انواع مقررات می‌توان همه کار کرد. بر حسب اینکه آن فرد دلش بخواهد کاری را راه بیندازد یا نخواهد که کاری را راه بیندازد، هزاران برگه مقررات وجود دارد که به او همه جور امکان می‌دهد. اگر می‌خواهیم نظام اداری ما سالم شود، باید جنگل مقررات را از بین ببریم. به این پدیده مقررات‌زدایی می‌گویند که برای مبارزه با فساد مقرراتی است. بنابراین راه خروج از پدیده جنگل مقررات، مقررات‌زدایی است؛ یعنی آسان کردن مقررات. ببینید!

اگر فکر کنیم با 50 مدل تبصره، بند، مقررات و آیین‌نامه می‌توانیم دقت در تصمیم‌گیری را بالا ببریم، اشتباه است و به فساد اضافه می‌کند. ما باید مقرراتمان را آزاد کنیم و فکر نکنیم که کثرت مقررات به ما کمک می‌کند، فکر نکنیم پیچیدگی مقررات به ما کمک می‌کند. بلکه مقررات باید بسیار آسان و قابل فهم برای ذهن‌های بسیار معمولی باشد نه اینکه ذهن‌های خیلی پیچیده فقط قادر به فهم مقررات باشند. بنابراین قسمت اول حذف ایستگاه‌های میلیاردی است و قسمت دوم هم مقررات‌زدایی است که باید تصمیم گیری شود. یک موضوع بسیار مهم دیگر اینکه هرکس کار خودش را دقیق انجام دهد. الان ما شاهد هستیم که مجلس محترم برای اینکه مطابق سلیقه خودش جلو رود، مسائلی که اسمش مقررات است را به قانون تبدیل می‌کند. یعنی مواردی را که ماهیتا جزو مقررات است، به قانون تبدیل می‌کند. بنابراین در نظام اجرایی مداخله می‌کند. قوه‌قضائیه هم می‌تواند وارد میدان شود. فرض کنید هواپیمایی در یک از استان‌ها تاخیر دارد. مسئول قضائی آن استان دستور می‌دهد که رئیس هواپیمایی را برای تاخیر هواپیما به دادسرا احضار کنند! درحالیکه این یک موضوع مجرمانه نیست و یک موضوع مقرراتی است. به عبارت دیگر ما در پایین مسائلی را مشاهده می‌کنیم که به عنوان علامت به‌چشم می‌نشیند و می‌تواند نشان‌دهنده عدم توافق در سطوح عالی باشد. مثلا رئیس یکی از قوا با رئیس قوه دیگر به کمک رسانه‌ها حرف می‌زند. روسای قوای ما در سطوح عالی به هر دلیلی که باشد از طریق رسانه‌ها با هم سخن می‌گویند لذا لایه‌های پایینی همه پی می‌برند که در سطوح عالی شرایطی وجود دارد که نتیجه آن می‌شود اینکه مثلا در خطای تاخیر هواپیما، ورود می‌کند یا در حالت دیگر برای خطای مدیریتی، قوه مقننه ورود می‌کند. در چنین حالتی می‌توان گفت که قوا در سطوح اجرایی با همدیگر در تلاطم قرار دارند و چنین وضعیتی مناسب اداره کشور نیست و سخن آخر اینکه اینها مانع برخورد با فساد است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.