انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
نگاه نو، نسل مديران جوان مي‌خواهد
اصلاح‌طلبان جبران مافات کنند
حرکات معنادار در قم و ریشه‌های آن
رئیس جمهور پشت پرده‌ها را بیان کند
توضیح محورهای طرح استیضاح وزیر کشور
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل: تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا نامشروع است
ما ملت مسالمت هستیم/ قدرت نظامی به معنای جنگ‌طلبی نیست/ اگر به دنبال تجاوز بودیم، فرصت‌های زیادی وجود داشت
فساد در بازار ارز‌و‌سکه ازدولت احمدی‌نژاد شروع‌شد
امروز کسی از تهدید نظامی علیه ایران صحبت نمی‌کند/ آمریکا را بی‌اعتبار کرده‌ایم
بیش از ۱۰۰ انبار در تهران مورد بازرسی قرار گرفته‌ است/تشریح نحوه عرضه کالاهای احتکارشده به مصرف‌کنندگان
خواست آمریکا،کشتارمسلمانان به‌دست‌یکدیگر است
تایید بدهی ۵۵ هزار میلیاردی شهرداری تهران
استيضاح رحماني فضلي قطعي شد
تولید نخستین هواپیمای جنگنده ایرانی/ «کوثر» به پرواز درآمد
وزارت اقتصاد تنها مامور تامین درآمدهای دولت است
مذاکره با محبت و عطوفت سازگاری ندارد
پوست‌اندازی نیاز جریان اصلاح‎طلبی
افشاي پشت پرده كودتاي ارزي
اصلاح طلبان انسجام و برنامه‌ريزي مي‌خواهند
تهديد علني رئيس جمهور باوركردني نيست
چرا رياست فرهاد رهبرشيرين نبود؟
سیاست آمریکا جنگ‌افروزی و کشتار مسلمانان به‌دست یکدیگر است
زمان حضور روحانی درمجلس اعلام شد/جزئیات جلسه غیر علنی با وزیردفاع
نیازمند وحدت در میان کارگزاران نظام هستیم/ رئیس‌جمهور با اقتدار در مجلس حاضر می‌شود
رفع محدودیت رئیس دولت اصلاحات به نتیجه رسیده است/ روحانی هم می‌توانست در گفت‌وگوی تلویزیونی از مردم عذرخواهی کند
سال 98 به لیستی شبیه سال 94 رای نمی‌دهیم
گروه اقدام ایران چه می‌کند؟
سوال از رئیس‌جمهور بایدها و نبایدها
پیوند مسائل سیاسی روز با صدر اسلام؟
کودتای ۲۸ مرداد، حمله به استقلال ایران
دلواپسان مراقب جو مجلس باشند!
رسالت سران قوا
نیاز امروز اقتصاد ایران
تنزل شأن دولت-ملت
اصلاح‌طلبان از دولت جدا نمي شوند؛ منتقد مي مانند
این آخرین فرصت برای آگاه کردن مردم است
پاسخگو نبودن اعتراض‌ها را افزايش مي‌دهد
مبارزه با فساد در قالب تسویه حساب‌های شخصی صورت نگیرد
قصد رئیس‌‌جمهور شدن ندارم/از جایگاه جهانگیری در دولت کاسته نشده است/نباید از هزینه دادن برای مردم ترسید/اثرگذاری‌ اصلاح‌طلبان به اندازه پیروزی‌هایشان نبود
اطمینان خاطر نهاوندیان در مورد کنترل نوسانات ارزی
توضیحات معاون پارلمانی رییس جمهوری درباره نحوه پاسخ‌گویی روحانی به مجلس
مردی از جنس مردم
آزادی آزادگان و واقعیت‌های ناگفته آن
راهکار سیاسی مبارزه با فساد اقتصادی
تخریب‌ها، مانع حضور افراد صلاحیت‌دار
اصلاح‌طلبان در۲ انتخابات‌آینده تغییر تاکتیک می‌دهند
استانداران دخالت نمايندگان را افشا كنند
احمدي‌نژاد پايه‌گذار بي‌اخلاقي در سياست /بی‌اخلاقی‌های سیاسی روایت می‌کند
کدخدامنشی دیگر جواب نمی‌دهد
جمع‌بندی جلسات موسوی‌لاری و خاتمی/ آغاز فعالیت شورای عالی سیاستگذاری پیش از زمستان ۹۷ / اصلاح‌طلبان درمورد محوریت خاتمی اختلاف‌نظری ندارند
بیشتر
کد خبر: 54661 | تاریخ : ۱۳۹۶/۷/۲۰ - 11:22
حذف ایستگاه‌های میلیاردی و مقررات‌زدایی

حذف ایستگاه‌های میلیاردی و مقررات‌زدایی

مهندس اکبر ترکان - تحلیلگر مسائل سیاسی

آرمان- اینکه بخواهیم بگوییم چرا فساد اتفاق می‌افتد باید ریشه‌ها را جست‌وجو کرد. برای بررسی موضوع فساد باید به این نکته بپردازیم که ببینیم در فرایند نظام تصمیم‌گیری کشور چه ایستگاه‌هایی وجود دارد که ارزشش میلیاردی است؟ اگر نیش قلم کسی ارزش میلیاردی داشت، فیل هم باشد به زانو درمی‌آید و این خودش یک خطر بالقوه است. بنابراین ما باید فرآیند تصمیم‌گیری کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ایستگاه‌هایی که نیش قلمشان ارزش میلیاردی دارد را به اینکه از تصمیم گیری فردی خارج شود و به سمت تصمیم‌گیری سیستمی بیاید، تبدیل کنیم. مثلا در ایالات متحده 50 سال پیش برای مقابله با یک چنین موضوعی همه تصمیمات اقتصادی مهم را از طریق فرآیند پست انجام دادند. فرآیند پست ارتباط رخ به رخ و چهره به چهره افراد را از بین می‌برد و همه آدم‌ها لازم نیست که روبه‌رو و چهره به چهره مواجه شوند و این سیستم است که تصمیم می‌گیرد. ارسال ارتباطات از طریق پست انجام می‌شود و تصمیم گیری هم از طریق سیستم اتفاق می‌افتد. این امکان وقوع فساد را کم می‌کند، نقش افراد را به حداقل می‌رساند و نقش را از افراد می‌گیرد و به سیستم می‌دهد. این یکی از موضوعات مهم است که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بنابرابن باید ایستگاه‌های میلیاردی را از بین برد و نیش قلم هیچ‌کس ارزش میلیاردی نداشته باشد و افراد به جای اینکه رخ به رخ با هم روبه‌رو شوند، نظام تصمیم‌گیری کارشان را انجام دهد. مطلب دوم، پدیده‌ای به نام «جنگل مقررات» است. در درس‌های مدیریتی می‌خوانیم که وقتی مقررات انبوه شد، وقتی جنگلی از مقررات به وجود آمد، در کشوی میز هر کادر اداری انواع مقررات وجود دارد که با این انواع مقررات می‌توان همه کار کرد. بر حسب اینکه آن فرد دلش بخواهد کاری را راه بیندازد یا نخواهد که کاری را راه بیندازد، هزاران برگه مقررات وجود دارد که به او همه جور امکان می‌دهد. اگر می‌خواهیم نظام اداری ما سالم شود، باید جنگل مقررات را از بین ببریم. به این پدیده مقررات‌زدایی می‌گویند که برای مبارزه با فساد مقرراتی است. بنابراین راه خروج از پدیده جنگل مقررات، مقررات‌زدایی است؛ یعنی آسان کردن مقررات. ببینید!

اگر فکر کنیم با 50 مدل تبصره، بند، مقررات و آیین‌نامه می‌توانیم دقت در تصمیم‌گیری را بالا ببریم، اشتباه است و به فساد اضافه می‌کند. ما باید مقرراتمان را آزاد کنیم و فکر نکنیم که کثرت مقررات به ما کمک می‌کند، فکر نکنیم پیچیدگی مقررات به ما کمک می‌کند. بلکه مقررات باید بسیار آسان و قابل فهم برای ذهن‌های بسیار معمولی باشد نه اینکه ذهن‌های خیلی پیچیده فقط قادر به فهم مقررات باشند. بنابراین قسمت اول حذف ایستگاه‌های میلیاردی است و قسمت دوم هم مقررات‌زدایی است که باید تصمیم گیری شود. یک موضوع بسیار مهم دیگر اینکه هرکس کار خودش را دقیق انجام دهد. الان ما شاهد هستیم که مجلس محترم برای اینکه مطابق سلیقه خودش جلو رود، مسائلی که اسمش مقررات است را به قانون تبدیل می‌کند. یعنی مواردی را که ماهیتا جزو مقررات است، به قانون تبدیل می‌کند. بنابراین در نظام اجرایی مداخله می‌کند. قوه‌قضائیه هم می‌تواند وارد میدان شود. فرض کنید هواپیمایی در یک از استان‌ها تاخیر دارد. مسئول قضائی آن استان دستور می‌دهد که رئیس هواپیمایی را برای تاخیر هواپیما به دادسرا احضار کنند! درحالیکه این یک موضوع مجرمانه نیست و یک موضوع مقرراتی است. به عبارت دیگر ما در پایین مسائلی را مشاهده می‌کنیم که به عنوان علامت به‌چشم می‌نشیند و می‌تواند نشان‌دهنده عدم توافق در سطوح عالی باشد. مثلا رئیس یکی از قوا با رئیس قوه دیگر به کمک رسانه‌ها حرف می‌زند. روسای قوای ما در سطوح عالی به هر دلیلی که باشد از طریق رسانه‌ها با هم سخن می‌گویند لذا لایه‌های پایینی همه پی می‌برند که در سطوح عالی شرایطی وجود دارد که نتیجه آن می‌شود اینکه مثلا در خطای تاخیر هواپیما، ورود می‌کند یا در حالت دیگر برای خطای مدیریتی، قوه مقننه ورود می‌کند. در چنین حالتی می‌توان گفت که قوا در سطوح اجرایی با همدیگر در تلاطم قرار دارند و چنین وضعیتی مناسب اداره کشور نیست و سخن آخر اینکه اینها مانع برخورد با فساد است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.