انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام آرمان ملی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 آرمان ملی شماره 61 آرمان ملی شماره 60 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیمارستان‌ها در کما
حواشی سامانه آیداتیس
ریسک‌پذیری، خصوصیت بارز جوانان
امروز هم دیر است آلودگی را دریابید
قربانیان قاتل خاموش
توجه به زنان در مدیریت بحران
زخم تبلیغات بر تن شهر
افزایش سقط درمانی
مسکن مهر را به سازندگانش بدهید!
وقتی اختلال روان، جان می‌گیرد!
حمایت از کودکان با پلیس اطفال
کوچ فقرا به تهران
تب استخدام بادیگارد در میان سلبریتی‌ها
اعتراف فرماندار
چادرخوابی همراهان بیماران
کودکان، بازیچه فخرفروشی والدین
خانه‌نشینی معلولان ممنوع!
مافیا در انتشار کمک‌درسی‌ها
قرض می‌گیرند تا معتبر شوند!
جنگل‌ها را می‌چرانیم!
حقوق محیط‌بانان، نصف حقوق کارمندان!
خدمات به حیوانات، مجازات حیوان‌آزار
تهران و چالش آب آلوده
پایان ناپایداری درآمدی در شهرداری
تشنگی دریای‌خزر
سواحل کشور به تاراج رفته است
داریم پیرگوش می‌شویم!
حاشيه نشیني در تهران، عبور از بحران
ازدواج از ترس تجرد قطعی
زندگی در میان زباله‌ها
کنار آمدن با برزخ اعتیاد
پلیسی برای جرایم کودکانه
رونق گردشگری با مدیریت سفر
وقتی مدرسه به بیمارستان می‌رود
زنان خشونت دیده در معرض خودکشی هستند
همراهی مردمی برای افزایش روزهای پاک
نوشداروی قطار‌های رزروی برای مترو
میل مبهم تجویز داروی خارجی
ترک اعتیاد به شرط ترک دیار!
ابرها را بارور کردند، سیل راه افتاد!
آوردن بیمارستان به خانه
دست‌انداز بر سر راه لایحه امنیت زنان
تعریف درستی از کودکان کار نداریم
دستگیری کودکان کار کودک آزاری است
پزدادن با منوهای عجیب‌و‌غریب
رهاسازی زباله‌های عفونی ممنوع!
تبدیل پایتخت به کارگاه ساختمان‌سازی
پرندگان ایرانی بازیچه شیوخ عرب
جنگل‌های شمال قربانی سوء‌مدیریت
تنفس مصنوعی به تهران
بیشتر
کد خبر: 65511 | تاریخ : ۱۳۹۶/۸/۲۲ - 12:19
وقتی اختلال روان، جان می‌گیرد!

وقتی اختلال روان، جان می‌گیرد!

آرمان- آرزو ضیایی: در ســال۱۳۰۳ اولیــن مقــررات عبــورومــرور تحــت‌عنــوان نظامنامــه درشــکه‌های‌عمومــی بــه تصویــب رسـید کـه درشـکه‌ها را ملـزم بـه پـلاک‌گـذاری و هدایت‌کننـدگان آن را مشـمول مقـررات درشـکه‌رانی می‌کـرد. در ســال۱۳۰۱ اولین گواهینامــه‌‌رانندگــی در ایــران صــادر شــد. در آن زمــان فقـط ۲۰ نـوع علائم‌رانندگـی وجــود داشــت. هفــت ســال بعد اولیــن آموزشــگاه‌رســمی آمــوزش‌رانندگــی توســط پنــج‌تــن از پیشکســوتان اتومبیلرانـی در کشـور در تهـران تاسـیس و راه‌انـدازی شـد. بیـن سـال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۰۸ بـا افزایـش ورود خـودرو، صـدور گواهینامـه‌رانندگـی به‌طور گسترده آغـاز شد.

بر اساس آمارها از میزان متوفیات و مصدومان رانندگی در ایران در سال 95، 15‌هزار و 932نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان باختند و 333‌هزار و 71 نفر نیز مصدوم شدند. به‌گفته رئیس پلیس راه کشور روزانه 50نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند. سردار محمدحسین حمیدی با بیان اینکه عامل انسانی در تصادفات تاثیرگذار است و همچنان بیشترین سهم را در بروز تصادفات دارد، گفت: برای کنترل عامل انسانی سازوکارهایی وجود دارد و می‌توان با آموزش رانندگان و فرهنگسازی برای آنها درک بیشتری از خطرات موجود برای آنها ایجاد کرد. مطالعـات اخیـر در انگلسـتان و ايـالات‌متحـده نشـان می‌دهد در حـدود 95‌درصد از تصادفـات، انـواع مختلـف خطـاي‌انسـاني بـه عنـوان عاملـي موثـر ثبـت شده‌اند. بنابرايــن هدايــت عامــل‌انســاني در راستای تــلاش بــراي حــل مشــكلات ايمنــي، امــري ضــروري و حياتـي اسـت. اساس این کار نیز ایجاد نظام کارآمد تعلیم و امتحان‌رانندگی است. در کشورهای صنعتی رانندگان جوان که بین 17 تا 21سال سن دارند، تنها 10‌درصد دارندگان گواهینامه را تشکیل می‌دهند، اما بیش از 20‌درصد از تمام تصادفات مربوط به آنهاست و یک راننده جوان مذکر، هفت‌برابر یک مرد میانسال در تصادفات منجر به فوت شرکت دارد. تحلیل آماری با استناد به گزارش سازمان پزشکی‌قانونی درباره تصادفات منجر به فوت در سال 93 نشان می‌دهد میانگین سن کشته‌شدگان در سوانح رانندگی 6/38سال است. بنابراین به‌نظر می‌رسد جوانان ایرانی نیز مانند جوانان در کشورهای صنعتی عامل بیشتر حوادث رانندگی هستند و متاسفانه در این حوادث کشته یا زخمی می‌شوند. عامل اصلی این تصادفات اغلب علاقه‌ جوانان به سرعت و بی‌توجهی آنها به مقررات راهنمایی و رانندگی است.

اهمیت وجود نظام کارآمد تعلیم‌رانندگی

با اینکه در سال‌های اخیر توجه زیادی به بحث ایمنی جاده‌ها و راه‌های کشور شده است، اما همچنان نمی‌توان ادعا کرد که تمام معابر کشور از ایمنی مناسب برخوردارند. برای‌مثال استان فارس رکورددار مرگ‌ومیر در تصادفات جاد‌ه‌ای است. در تعطیلات نوروز آمار تصادفات‌رانندگی در کشور به‌طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند و جاده‌ها افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشانند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن افزایش میزان خودروهای عبوری و ظرفیت نامتناسب جاده‌ها به نسبت تعداد خودروهاست. این ظرفیت نامتناسب رانندگان را به‌ناچار در صف‌های عریض و طویلی از خودرو متوقف می‌سازد و آنها در هنگام مواجهه با ترافیک دو راهکار در پیش می‌گیرند. در راهکار اول آنها با سعه‌صدر با این معضل برخورد کرده و بردبارانه ساعات سپری‌شده در ترافیک را تحمل می‌کنند تا بتوانند به‌سلامت به مقصد برسند؛ برخی دیگر نیز تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن از شر ترافیک خلاص شوند و سبقت‌های غیرمجاز می‌گیرند یا در مناطق‌مسکونی و به‌محض رهایی از ترافیک به سرعت خود می‌افزایند. اگر بخواهیم واقع‌بینانه و به دور از هرگونه جانبداری سخن بگوییم، تقریبا همه افراد متفق‌القولند که این افراد مقصر بروز اکثر تصادفات رانندگی هستند.

روانشناسی ترافیک در آزمون‌های رانندگی

آمار بالای تصادفات و تلفات ناشی از آن ضرورت برگزاری نخستین کنگره روانشناسی ترافیک را ایجاد کرد. در واقع برگزارکنندگان این کنگره لزوم توجه به مبانی علمی علوم‌رفتاری و روانشناسی رانندگان را به‌عنوان یک اصل در هنگام صدور گواهینامه‌رانندگی ضروری می‌دانند و بر آن تاکید دارند. روانشناسی ترافیک یک اصل شناخته‌شده و قابل قبول در بسیاری از کشورهای دنیاست. برای مثال در کشور آلمان بیش از 100سال است که روانشناسی ترافیک و بررسی ابعاد روانشناسی رانندگان وجود دارد، یا در آزمون‌ رانندگی در کشور سوئد به مفاهیم روانشناسی شناختی رانندگان نیز توجه شده است. بنابر مبانی علمی و روانشناسی رانندگان، در صورتی که آستانه تحمل فرد پایین باشد، او دچار اختلالات روانی است. جاده‌‌ای پرترافیک را تجسم کنید که در آن چندین‌هزار خودرو پشت‌به‌پشت یکدیگر ایستاده‌اند. همگی ما در جاده‌ها شاهد رفتار رانندگانی خشمگین از وضعیت ترافیک بوده‌ایم که دندان به هم می‌فشارند و به‌محض گشایشی در مسیر پا را روی گاز گذاشته و ویراژ می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت آگاهی کامل از قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت این اصول به‌تنهایی برای صدور گواهینامه رانندگی کافی نیست و پایین‌بودن آستانه تحمل افراد در رفتار رانندگی آنها بسیار تاثیرگذار است. بر اساس مبانی روانشناسی رانندگان افراد مضطرب رانندگی تهاجمی دارند و این نوع از رانندگی اغلب سبب تصادفات مرگبار و جبران‌ناپذیر می‌شود. در واقع بررسی ابعاد روانشناسی رانندگان در هنگام صدور گواهینامه رانندگی دیدگاه آموزش رانندگی را از کنترل خودرو به خودکنترلی شخصی گسترش می‌دهد. حرکات راننده در هنگام رانندگی، برای‌مثال رانندگی در هنگام خستگی، خواب یا مستی، سبقت‌های غیرمجاز و پرخاشگری رفتاری یا کلامی در هنگام رانندگی، سپربه‌سپر راندن خودرو، سرعت غیرمجاز، اضطراب در هنگام رانندگی در مسیرهای طولانی و در جاده و... از مصادیق رفتاری است که متاسفانه در هنگام صدور گواهینامه رانندگی به هیچ‌یک از این تخلفات توجهی نشده و معیاری برای ارزیابی رفتاری فرد در هنگام مواجهه با ترافیک یا میزان مدیریت بحران او در هنگام حوادث وجود ندارد. نکته ‌قابل‌توجه آن است که بر اساس مبانی علم روانشناسی ترافیک مشکلات شخصی رانندگان نیز بر نوع رانندگی آنها تاثیرگذار است و می‌تواند در تنظیم احساسات رانندگان مشکل ایجاد کند و شیوه رانندگی آنها را تغییر دهد. در نهایت باید گفت چگونگی رانندگی با خودرو به‌خوبی نشان‌دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری است، زیرا رعایت قوانین و مقررات، احترام به حقوق دیگران، کنترل درونی و بیرونی فرد در مقابل محرک‌های ترافیکی، میزان پاکیزگی و سلامت ایمنی خودرو و ایجاد فضای آرامبخش برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه‌هایی از رفتار اجتماعی راننده است که هنگام رانندگی، ناخودآگاه شخصیت واقعی یا هوش هیجانی فرد را منعکس می‌کنند.

لزوم توجه به ابعاد روانشناختی رانندگان

یک روانشناس در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به لزوم توجه به ابعاد روانشناختی رانندگان می‌گوید: متاسفانه وضعیت ترافیک و نوع رانندگی افراد در جاده‌های برون‌شهری سبب بروز میزان قابل‌توجهی از تصادفات شده است. اما وضعیت نامناسب جاده‌ها یا ایمنی ناکافی خودروها تنها عامل بروز میزان بالای تصادفات نیست و عوامل فردی و شخصیتی به میزان قابل‌توجهی تاثیرگذارند. بهروز بیرشک می‌افزاید: سهم عوامل فردی و شخصیتی در بروز تصادفات را باید مورد ارزیابی قرار دهیم. ثبت خطای رانندگی افراد متخلف در پرونده و سابقه رانندگی آنها نوعی محدودیت برای رانندگان ایجاد می‌کند، اما در ایران افراد به‌راحتی تخلف و تصادف می‌کنند و به‌راحتی نیز این موضوع نادیده گرفته می‌شود، درحالی که نیاز به ارزیابی شخصیت افراد وجود دارد. او تاکید می‌کند: افراد باید از نظر روانی سنجش شوند تا مشکلات یا اختلالات روانی آنها مشخص شود. ارزیابی روانی هر فرد متقاضی دریافت گواهینامه‌ فرایندی بسیار زمانبر است؛ اینکه افراد را تحت انواع آزمایشات‌روانشناختی قرار دهیم، به صرف نیرو و زمان زیادی نیاز دارد، اما می‌توان ارزیابی‌ روانشناختی محدودی روی آنها انجام داد و میزان اضطراب، خشم و آستانه تحمل آنها را ارزیابی کرد. بیرشک می‌افزاید: این آزمایشات از دریافت گواهینامه توسط افرادی که دچار اختلالات روانی هستند، جلوگیری می‌کند. قوانین می‌توانند مانع رانندگی این دسته از افراد شوند تا زمانی که آنها تحت ارزیابی‌های کلی و گسترده قرار بگیرند و در صورت نیاز مشاوره‌های روانی برای آنها انجام گیرد؛ در این صورت در وضعیت بهتری از نظر سلامت روان قرار خواهند گرفت. او خاطرنشان می‌کند: در کشورهایی که دارای قوانینی برای ارزیابی روانشناختی رانندگان هستند، به‌محض بروز تخلفی خارج از چارچوب پذیرفته‌شده، برای‌مثال رانندگی غیرقابل‌قبول، سرعت غیرمجاز، بروز درگیری و خشونت توسط رانندگان و... گواهینامه افراد به‌سرعت ضبط می‌شود و آنها به‌هیچ‌عنوان حق رانندگی ندارند. اگر افراد بدون گواهینامه پشت فرمان بنشینند، جرم بدی مرتکب می‌شوند که تا مدت‌ها در پرونده آنها ثبت می‌ماند. بنابراین افراد به‌دلیل آنکه پرونده‌ای سراسر تخلف نداشته باشند، سعی در رعایت بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی می‌کنند. بیرشک بیان می‌کند: موسسات آموزش‌رانندگی نیز می‌توانند آموزش رانندگی برای افرادی را که مظنون به اختلالات روانی هستند، به تعویق بیندازند و از مراجع قانونی ذیر‌بط برای آنها درخواست کمک کنند تا این افراد قادر به کنترل احساسات خود شوند و شخصیت آرام‌تری داشته باشند. او می‌افزاید: بروز بخشی از تصادفات رانندگی ناشی از تخلفات‌انسانی به‌دلیل نامطلوب بودن شرایط‌روانی راننده است. گاهی افراد در هنگام رانندگی مواد مصرف می‌کنند و از شرایط روحی عادی خارج می‌‌شوند. برخی دیگر بیش از اندازه احساس خستگی می‌کنند، اما با این وضعیت به رانندگی‌های طولانی‌مدت اصرار می‌ورزند و به‌دلیل خواب‌آلودگی دچار حادثه رانندگی می‌شوند. افرادی نیز تمرکز کافی بر رانندگی خود ندارند. جوانان نیز عاشق سرعتند و تحت‌تاثیر یکدیگر مرتکب تخلفات رانندگی می‌شوند. بنابراین خصوصیات شخصیتی و فردی افراد بر رانندگی آنها تاثیرگذار است و باید ویژ‌گی‌های روانی افراد را در هنگام صدور گواهینامه مورد ارزیابی قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.