انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
قیمت واقعی دلار و یورو چند؟
تاب‌آوری ناوگان هوایی در دوران تحریم
مسئولان منافع شخصی خود را در مورد پیوستن به FATF کنار بگذارند/ حضور نماینده ایران در نشست شورای امنیت ضروری است
ایجاد «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های نفتی و واردات ایران
کارمندان منتظر افزایش حقوق نباشند
بودجه ۹۸ در چند سناریو و الزامات مقابله باتحریم تدوین می‌شود
گوجه‌فرنگی برای خارجی‌ها ۲۰۰۰ تومان ارزان‌تر از ایران
کسی به بازار ارز سر نمی‌زند؟
راه‌های کسب رضایت مشتری از خودروهاي داخلی
چنگ‌زدن آمریکا بر ریسمان پوسیده
اوپک روز گذشته پاسخ مثبتی به ترامپ نداد/ خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی‌شود/ قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تغییر می‌کند
کمبود کالا نداریم؛ مردم را به وحشت نیندازید
تنها راه احیای قدرت خرید مردم حذف بازار ثانویه است
پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو از سه‌شنبه آغاز می‌شود
خانه‌به‌دوشان در جست‌وجوی کار
کارگر ایرانی با پس‌انداز ۲۷ ماه حقوقش می‌تواند صاحب خودرو شود/خودروهای وطنی نصیبِ «از ما بهتران» می‌شود
خودروهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند
هدررفت نقدینگی در نهادهای غیرمولد
برای خرید 5 فروند هواپیمای ای.تی.آر وام کوتاه مدت داخلی گرفتیم/ انتشار اوراق مشارکت برای پرداخت وام است نه خرید هواپیمای جدید
پشت پرده توطئه برخی اعضای اوپک علیه ایران
اجناس محتکران هنوز وارد بازار نشده است/ به زودی قیمت‌ها می‌شکند
مخالفان انتشار لیست‌‌ ارزبگیران دولتی به هلدینگ‌های بانک‌ها و صندوق‌ها وصل هستند/ تحقیق و تفحص‌های مجلس اغلب عقیم می‌ماند
ارز دیجیتال تلگرام، می‌تواند پول ملی را زیر سوال ببرد
عمده سپرده‌های مردم در کدام بانک‌هاست؟
دست‌ها به لوازم التحرير نمي‌رسد
هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین نگرفته‌ایم/ بسیج 15 هزار ناوگان اتوبوسی برای جابه جایی زائران
واردات خودرو فعلا ممنوع است/ روند ترخیص انواع کالاهای وارداتی
چالش های حوزه سلامت در شرایط تحریم/ گلایه از بیمه ها
سازمان هواپیمایی کشوری هیچ اختیاری در تعیین نرخ بلیت هواپیما ندارد/ایرلاین‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمی‌کنند
هشدار نسبت به تاثیر منفی افزایش قیمت مصالح بر اتمام پروژه‌های درمانی مناطق زلزله‌زده
آزادسازی نرخ ارز در راستای سیاست‌های شوک درمانی است
۸ علت مهاجرت جمعیت در سال گذشته/ «جستجوی شغل» دومین عامل مهاجرت
عراق، مقصد کالاهای کمیاب ایران
آخرین وضعیت بررسی استیضاح شریعتمداری و آخوندی در مجلس
ترخیص موبایل‌ها از گمرک آغاز شده است/ ثبت سفارش موبایل‌های جدید از هفته آینده آغاز می‌شود/ مسئولان سریع‌تر گوشی‌های موبایل را قیمت‌گذاری کنند
کوپن الکترونیکی کالاهای اساسی را به نرخ دولتی به دست مردم می‌رساند/کوپن الکترونیکی نه اختلال در بازار ایجاد می‌کند و نه رانت
دولت موضوعات را از مردم پنهان نکند/کاهش واردات موجب رکود می‌شود/خریدهای مرزی تاثیری در قحطی و صادرات ندارد/اسامی دریافت‌کنندگان ارز 4200 باوجود تاکید رییس‌جمهور منتشر نشد
مجلس با رفع توقف ثبت سفارش خودرو موافقت نمی‌کند
بسته اشتغال باز شد
روند قاچاق دلار از افغانستان به ایران شدت گرفته است/ واردات کالا از ایران صرفه اقتصادی دارد/ مهاجران افغانی در حال ترک ایران هستند
تخصیص ارز ٧ هزار توماني برای زائران
بررسی توزیع کوپن الکترونیکی در کمیسیون اقتصادی/ تا ۶ ماه باید شرایط اضطرار وجود داشته باشد/ دست به کار نشویم، مسیر ونزوئلا را خواهیم رفت
نرخ پروازهای اربعین باارز بازارثانویه/پتروشیمی‌ها علیه ایرلاین‌ها
خروج ثروت 80 میلیون ایرانی از مرزها
وضعیت سدها بحرانی است
کری خطاب به ترامپ: اگر می‌خواهی چیزی از توافق هسته‌ای یاد بگیری کتابم را بخر
توضیحات تعزیرات حکومتی البرز درباره پوشک‌های احتکار شده/توزیع به زودی آغاز می‌شود
اجرایی شدن حمایت‌های غذایی و اجتماعی دولت از اقشار ویژه در نیمه دوم سال جاری/ می‌خواهیم فشارهای ناشی از نوسانات قیمت‌ها را پوشش دهیم
قیمت‌های نجومی خودرو "فِیک" است
سود بانکی هم سد راه دلار نشد
بیشتر
کد خبر: 65540 | تاریخ : ۱۳۹۶/۸/۲۳ - 16:40
خودروهای برقی؛ راهی برای کاهش آلودگی

خودروهای برقی؛ راهی برای کاهش آلودگی

آرمان- نوشین ایزدپناه: بر اساس ابلاغیه جدید سازمان امور مالیاتی خودروهای برقی-بنزینی و خودروهای الکتریکی ساخت داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند. هرچند در سال‌های اخیر تاکید زیادی بر افزایش درآمد‌های مالیاتی شده، اما نباید از این واقعیت غافل ماند که مالیات‌ستانی ابزاری برای تنظیم اقتصاد در سطح کلان است و معافیت‌های مالیاتی بجا می‌تواند در بلندمدت تاثیرات مثبتی داشته باشد. ایران سال‌هاست از آلودگی هوا رنج می‌برد و سالانه میلیارد‌ها تومان خسارت از این طریق به شهروندان وارد می‌شود. تشویق به تولید و استفاده از خودرو‌هایی که از سوخت پاک استفاده می‌کنند، می‌تواند خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا در ایران را به میزان زیادی کاهش دهد.

کاهش منابع سوخت فسیلی و آلایندگی‌های بسیار محیط‌زیست در اثر مصرف بالای سوخت در وسایل نقلیه مانند اتومبیل‌ها، موتورسیکلت‌ها و... باعث توجه روزافزون تمام کشورهای جهان به استفاده از تجهیزات استفاده‌کننده از سایر منابع انرژی شده است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در صورتی که مصرف انرژی به همین صورت ادامه یابد، میزان دی‌اکسیدکربن موجود در محیط زیست در سال 2050 به دو برابر میزان آن در سال 2005 خواهد رسید. به همین دلیل تولید خودروهای تمام‌الکتریکی و برقی به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین روش‌ها جهت مقابله با آلودگی هوا، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها، گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. پیشرفت فناوری باتری‌ها و ابداع راهکارهای جدید برای شارژ این خودروها باعث شده در ده سال اخیر شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا به سوی طراحی و تولید خودروهای برقی پیش بروند و در جهت رقابت با یکدیگر هریک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. دولت انگلیس قرار است تا سال ۲۰۴۰ تولید و فروش تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی را در این کشور ممنوع اعلام کند تا بدین وسیله با معضل آلودگی هوا مقابله کرده و خودروهای دوستدار محیط زیست را به کار بگیرد. پس از انگلستان، کشورها و شهرهای دیگری همچون فرانسه، مادرید، مکزیکوسیتی و آتن نیز می‌خواهند روند تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کنند. اکنون تولید این خودروها در کشور ما و منطقه نیز بازار گسترده‌ای دارد و به همین علت توجیه اقتصادی برای حرکت به سمت صنعتی‌سازی به وجود آمده است. در صورت طراحی و تولید انبوه چنین خودروهایی در کشور می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده علاوه بر ارائه نسل جدید خودروهای شهری، حضور ایران نیز در عرصه‌‌های بین‌المللی توسعه پیدا کند.

حمایت‌های دولت برای تولید خودرو برقی

از آنجا که یکی از موضوعات اساسی در صنعت خودرو بحث هزینه‌های تولید است، بنابراین تولید خودروهای برقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آنکه تولید خودرو برقی در کشور تحقق یابد، دولت باید الزامات و مشوق‌هایی را برای تولید در نظر بگیرد، از جمله اینکه کمک‌هزینه‌های تحقیق و گسترش شرکت‌های خودروساز برای طراحی و تولید این خودروها را پرداخت کند. هزینه تولید خودرو برقی با تیراژ پایین (زیر ۲۱‌هزار دستگاه در سال) سه‌برابر خودرو بنزینی است؛ بنابراین تولید یک خودرو رانا، ۹۶‌میلیون تومان هزینه ‌در بر دارد که با فرض تیراژ بالا و اقتصادی‌بودن و تضمین خرید آنها، این هزینه کمتر از دو برابر نخواهد شد. یکی از مشوق‌هایی که دولت در راستای افزایش تولید خودروهای برقی در نظر گرفته است، معافیت‌های مالیاتی است. محمد مسیحی، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، طی ابلاغیه‌ای تاکید کرده است که به‌موجب تبصره ماده9 قانون هوای پاک مصوب 25 تیر 96 مجلس، خودروهای برقی-بنزینی، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند. بر این اساس عرضه کالاهای مذکور مشمول معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده است. در ماده 9 قانون هوای پاک، وزارت‌ کشور موظف شده است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)‌، زمینه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200‌هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی‌ـ‌بنزینی(هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند. به‌گزارش برنا، دبیر انجمن خودروسازان در این مورد گفته است: در دنیا قیمت خودروهای برقی خیلی گران‌تر از خودروهای بنزینی است. این معافیت در حقیقت یک مشوق برای ورود صنعت خودرویی کشور به مبحث تولید محصولات برقی است. احمد نعمت‌بخش در ادامه افزود: مسلم است ما زیرساخت‌های لازم جهت تولید خودروی برقی را در کشور فراهم نکرده‌ایم. به‌عنوان مثال برای ایستگاه تزریق برق از چهار تا پنج سال پیش به شورای شهر پیشنهاد کردیم ساختمان‌هایی در تهران ساخته ‌شود که امکانات مربوط به شارژ خودرو در پارکینگ‌ها و اتصال آنها به کنتور برق در هر واحد را داشته باشند؛ این مساله هنوز محقق نشده است. او در مورد فعالیت‌های انجام‌شده در مجموعه خودروسازان کشور برای تولید خودرو برقی گفت: در خودروسازی در حد نمونه‌سازی چند خودرو برقی تولید شده است و کار تحقیقاتی در حال انجام است. ایران‌خودرو با شرکت «ماهله» آلمان قراردادهایی را برای تولید موتور برقی و سوار کردن آن روی خودروهای موجود منعقد کرده است. همچنین شرکت سایپا نمونه‌سازی کار کرده و بقیه نیز در حد نمونه‌سازی فعالیت می‌کنند، اما منتظر زیرساخت‌ها هستیم تا امکانات آن فراهم شود. نعمت‌بخش در ادامه افزود: قرار بود یک بسته حمایتی توسط دولت در مورد تولید ماشین‌های برقی به تصویب برسد؛ ما منتظر این بسته حمایتی هستیم. همان‌طور که گفتم، خودروهای برقی گران است و خریداران عقب‌نشینی می‌کنند، مگر اینکه دولت برای خرید این محصولات یارانه در نظر بگیرد. همزمان با این سوبسیدها، کاهش تعرفه‌های مالیاتی هم به کاهش قیمت تمام‌شده خودروی برقی در کشور کمک می‌کند. تصویب این بسته حمایتی انگیزه تولید خودرو برقی در کشور را افزایش می‌‌دهد و انجمن پیگیر این مساله است.

جایگاه ایران در تولید خودروهای برقی

یک کارشناس خودرو در مورد پیش‌بینی خود از آینده این نوع خودروها به «آرمان» می‌گوید: تولید خودروهای برقی در کشورهای پیشرفته دنیا آینده بسیار روشنی دارد و بسیاری از خودروسازان به سمت تولید خودروهای برقی می‌روند، ولی متاسفانه در ایران تا جایی که اطلاع دارم، برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد. امرا... امینی می‌افزاید: دلیل توجه به این نوع خودروها مسائل مربوط به محیط زیست و آلودگی هواست. کشورهایی که حساسیت بسیاری نسبت به این مساله دارند و قصد دارند استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند، به سمت برقی‌شدن اتومبیل‌ها و شارژ کردن باتری پیش می‌روند که متاسفانه در ایران چون نبست به مساله محیط زیست توجه جدی وجود ندارد و قیمت بنزین نسبتا ارزان است تولید خودروهای برقی نسبت به کشورهای پیشرفته جایگاه قابل توجهی پیدا نکرده است. او با بیان اینکه دولت نقش مهمی در افزایش تولید این خودروها دارد، تصریح می‌کند: دولت باید به موسسات و شرکت‌های فعال در این زمینه کمک کند. کمک‌های دولت درواقع یک نوع سرمایه‌گذاری است که در آینده از منافع آن بهره‌مند خواهد شد. این کارشناس می‌افزاید: ساخت خودروهای هیبریدی و برقی سال‌هاست در دسته مطالبات از دولت قرار دارد و برای شهرهای بزرگی مانند تهران ساخت این نوع خودروها ضرورت دارد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.