انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام ویژه آیت الله نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
زنگ تنفسی برای مخاطب
باید فقط ۱۱ فیلم در جشنواره فجر شرکت کنند
ما می‌نویسیم تا مدام همه‌چیز را نوکنیم
تئاتر دانشگاهی و طرح چند مساله
شهادت می‌دهم داوران همه فیلم‌ها را دیده‌اند
شایعه درباره سلامتی استاد آواز ایران
محمد توکلی، گرافیست و عکاس خبری درگذشت
درخشش تئاتری‌ها درجشنواره فیلم فجر
تاریخ به روایت دیگر
زنان چهارشنبه‌ها سفيد بپوشند كه چه بشود؟
دغدغه‌ام حرکت سینمای ایران فراتر از جشنواره‌هاست
درایران نویسنده ازجهت نویسنده‌بودنش آبرو ندارد
شهرداری با حذف سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران نشان داد شناختی از «خبر» ندارد/ دیوار خبرنگار همیشه کوتاه است
تندیس؛ میراث عاشقانه‌ای روی صحنه
«دارکوب» را با تحقیق زیاد ساختیم
نگران تکراری‌ بودن ایده فیلم خود نیستم
۶سیمرغ ‌برای‌ «تنگه ابوقریب»
پیشنهاد تبدیل خانه «نیما یوشیج» به سفره‌خانه!
در صف‌های مردمی فیلم فجر چه می‌گذرد؟
بلیت کدام فیلم را چند می‌خواهی؟
یاد بگیریم بی‌بهانه خوشحال باشیم
گزیده کار نیستم
زیستن در زمانه فاشیسم
ابراهیم حاتمی‌کیا با هیچ‌کس شوخی ندارد
نسل ما و کودکی‌هایش
سینمای ما باید از ابتذال و سطحی‌نگری فاصله بگیرد
همیشه مدافع حقوق زنان بوده‌ام
شرم ابراهیم حاتمی‌کیا برای توقیف «گزارش یک جشن»
درباره ‌ برخی نهادها نمی‌شود حرف زد!
همه‌ ساحت‌های ادبی ذات مشترکی دارند
ناگفته‌های مهران مدیری؛ از دستمزد میلیاردی‌ تا اجرای «هفت»
اگر روزی نتوانم بخوانم بدانید که مرده‌ام
بزرگداشت ۳ هنرمند در برج میلاد
در مقابل مردم دیوار نساخته‌ایم
از پیشنهاد سینماگران برای کمک به زلزله زدگان تا انتقاد از پایین آمدن کیفیت در سینما
«سایه‌بان» ذره‌ای دور از زندگی جامعه نبود
ادبیات عرب؛ صدای آزادی‌خواهی‌ اعراب
هیچ فیلمی به‌دلیل حاشیه‌دار بودن کنار گذاشته نشد
عاشق سینمای اکشن هستم
هیچ تفاوتی میان فیلم، شعر و ادبیات نیست
عبدی؛ گریم‌خورترین بازیگر تاریخ سینمای ایران
همه نوستالژي‌هاي زخم‌خورده
تولید سریال خوب وظیفه تلویزیون است
برخی مدیران کمر به قتل تئاتر در ایران بسته‌اند/تابوها سفت و سخت سر جای خودشان ایستاده‌اند
گلپا به هنر بداهه اعتبار بخشید
فیلسوف نیستم؛ متفکری آزادم
به عبور از خط قرمزها اصرار ندارم
به دستور وزارت ارشاد، اجرای نمایش "بلک لایت لند" متوقف شد
معرفی داوران سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر
هیچ‌ پیشرفتی در موسیقی به‌وجود نیامده است
بیشتر
کد خبر: 65947 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۹ - 11:24
عامل اصلی فیلم‌سوزی کمبود سالن سینماست

عامل اصلی فیلم‌سوزی کمبود سالن سینماست

آرمان- حسین شهابی کارگردان سینما تحلیل خود را درباره وضعیت اکران فیلم‌ها و مساله فیلم‌سوزی ارائه داد و کمبود سالن سینما و حرفه‌ای نبودن دفاتر پخش را از مهم‌ترین دلایل شکست فیلم‌ها در گیشه دانست.حسین شهابی کارگردان فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» که این روزها در گروه سینمایی آزاد روی‌پرده است درباره مساله فیلم‌سوزی که این روزها مطرح است،گفت: این یک واژه‌هزار پهلو و‌هزار معناست و همه فکر می‌کنند عامل اصلی این موضوع شورای صنفی نمایش است ولی من تنها آنها را مقصر نمی‌دانم بلکه نبودن یک برنامه‌ریزی و مکانیسم درست از سوی سازمان سینمایی را که قادر به ایجاد توازن بین تولید و اکران باشد، عامل اصلی این اتفاق می‌دانم.وی مهم‌ترین راهکار برای رفع مشکل موجود را افزایش تعداد سالن‌های سینما دانست و افزود: به یاد دارم که یک بار حجت‌ا... ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی از لزوم وجود سه‌هزار سالن سینما در کشور گفت که اگر همان سه‌هزار سینما فراهم می‌شد دیگر فیلم‌ها دچار چنین وضعیتی نمی‌شدند و هر فیلمی فرصت مناسبی برای اکران پیدا می‌کرد. از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره کرد بحث تبلیغات است، اساسا در همه جای دنیا تبلیغات یک فیلم همزمان با شروع تولید آن آغاز می‌شود اما ما این امکان را نداریم و در کشور ما مردم بعد از هفته سوم اکران متوجه می‌شوند که چه فیلم‌هایی روی‌پرده است و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند آن هم در حالی که فیلم‌هایی که سرگروه دارند تنها ۴ الی ۷ هفته برای اکران زمان دارند. در این میان فیلم‌هایی مثل فیلم من هم که سرگروه ندارند و در گروه آزاد اکران شده‌اند، وضعیت به مراتب دشوارتری را تحمل می‌کنند.شهابی اظهار کرد: به‌هر حال اگر همان سه‌هزار سینما در کشور وجود داشت، هیچ‌مشکلی برای اکران به‌وجود نمی‌آمد و شورای صنفی هم نه می‌توانست کاری انجام دهد و نه در مظان اتهام قرار می‌گرفت، اما مساله این است که دولت‌ها نمی‌خواهند سینما رشد کند زیرا در غیر این صورت یا نسبت به سالن‌سازی و یا به مدیریت این بحران اقدام جدی می‌کردند.کارگردان «روز روشن» راهکار سینماگران برای نجات فیلم‌هایشان را این‌گونه بیان کرد: فکر می‌کنم در چنین شرایطی باید اکران فیلم‌ها را به تاخیر بیندازیم تا فیلم‌ها در زمان مناسب و با سرگروه اکران شوند و بحث اکران در گروه آزاد هم منتفی شود چون اکران در گروه آزاد به گونه‌ای پاک کردن صورت مساله است و به‌تبع آن کارگردان و تهیه‌کننده اجازه می‌دهند که مسئولان هر وقت که دوست دارند فیلم‌ها را اکران کنند در حالی که خود آنها بهتر از هرکسی می‌دانند که فیلم‌ها فدای این مدیریت غلط خواهند شد. برای مثال من امسال هیچ‌فیلمی را ندیدم که در گروه آزاد اکران شود و سرمایه اولیه خود را به‌دست بیاورد. وی درباره این موضوع که فیلم‌های خوب بالاخره مخاطب خود را پیدا می‌کنند، تاکید کرد: هر فیلمی به صرف خوب بودن پتانسیل اقبال عمومی و موفقیت در گیشه را ندارد. یکی دیگر از نکات موثر در امر فیلم‌سوزی تنوع نداشتن فیلم‌ها در ژانرهای گوناگون است زیرا با اینکه ما فیلمسازان مستعد و خوبی در کشور داریم، اما سانسور فیلم‌ها و محدودیت پرداختن به بسیاری از موضوعات مانع از رشد سینما و رضایتمندی مخاطبان آن شده است. این سوال مهمی است که چرا فیلم‌های هنری ما در همه جشنواره‌های دنیا مهم‌ترین جایزه‌ها و بهترین موقعیت‌ها را کسب می‌کنند اما همین آثار نمی‌توانند در ایران اکران خوبی داشته باشند؟وی اضافه کرد: اگر برخی از فیلم‌ها در نوروز هم اکران شوند باز نمی‌توانند به فروش خوبی دست پیدا کنند. برای مثال من سال‌ها پیش فیلمی ساخته بودم که می‌دانستم نمی‌تواند با عموم مردم ارتباط برقرار کند اما برخی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان متوجه این موضوع نیستند و فکر می‌کنند اگر فیلمشان در گیشه موفق نشود قطعا در حقشان ظلم شده است. بنابراین می‌توانم بگویم که فیلم‌سوزی به آن معنا که مدنظر است در حق همه فیلم‌ها رخ نداده است.این کارگردان توضیح داد: در حال حاضر شاهد فیلمی روی پرده هستیم که بنا به نقد منتقدان و بسیاری از نظرات مردم نتوانسته است رضایت مخاطبانش را جلب کند. این فیلم با آنکه از یک شرکت پخش‌کننده قوی و تعداد زیادی سالن سینما برخوردار است اما نتوانسته است به گیشه خوبی دست پیدا کند. نمونه دیگر این موضوع فیلمی است که توانسته بود از جشنواره‌های زیادی جوایز مهمی کسب کند و در حالی که یکی از شرکت‌های پخش قوی ایران نیز توان زیادی برای نمایش آن گذاشت اما فیلم نتوانست به فروش خوبی برسد بنابراین بخشی از فیلم‌ها پتانسیل جذب مخاطب را ندارند. وی با اشاره به تاثیر تبلیغات یک فیلم بر فروش آن مطرح کرد: تبلیغات روی فروش یک فیلم بسیار تاثیر دارد، اما گاهی با وجود تبلیغات زیاد هم فیلم‌ها آن طور که باید نمی‌فروشد، برای مثال در حال حاضر فیلمی روی پرده است که ۹۰‌درصد مخاطبان آن بعد از تماشای فیلم، ناراضی از سینما بیرون می‌آیند اما صاحبان این اثر با تبلیغات زیاد سالن‌های خود را دوباره پر می‌کنند. این در حالی است که برخی فیلم‌ها با اینکه مخاطبانش راضی از سالن بیرون می‌آیند اما به‌دلیل نداشتن تبلیغات گسترده نمی‌توانند به گیشه خوبی دست یابد.شهابی توضیح داد: تبلیغات گسترده نیازمند اسپانسر یا یک سرمایه‌گذاری مجدد است از همین رو فیلم‌هایی که قدرت تبلیغات کافی ندارند قطعا در بین این همه فیلمی که یکی پشت دیگری روانه اکران می‌شوند، آسیب خواهند دید. به‌هرحال در شرایط کنونی بیشترین عامل تاثیرگذار روی فروش یک فیلم شرکت پخش و تبلیغات مناسب است و اگر این ۲ امکان برای هر تهیه‌کننده‌ای وجود نداشته باشد فیلمش از بین می‌رود. اینکه سازنده آن یک فیلم اولی یا کارگردان شناخته شده باشد، فرقی نمی‌کند فقط تفاوتش این است که چنانچه گیشه یک فیلم اولی شکست بخورد، دیگر جلب اعتماد سرمایه‌گذاران برای فیلم بعدی او مشکل‌تر خواهد شد.وی با اشاره به اینکه برخی از مافیای اکران برای فیلم‌سوزی یاد می‌کنند، عنوان کرد: نمی‌شود از واژه مافیای اکران برای این موضوع استفاده کرد چون ما سینمای چندان بزرگی نداریم که بگوییم مافیای خطرناکی در آن شکل گرفته است. در میان تعداد زیادی شرکت پخش که بسیاری از آنها ناکارآمد و فاقد سرمایه و امکانات پخش مناسب هستند، کسانی وجود دارند که علاوه بر دارابودن تجربه کافی با سرمایه‌گذاری کلان در تهیه سالن‌های سینما در اقصی نقاط کشور ریسک‌های بزرگی در حوزه پخش فیلم کرده‌اند. خوب یا بد به‌هرحال آنها این قدرت را به‌دست آورده‌اند و طبیعتا از آن استفاده خواهند کرد. این فقدان مدیریت برنامه‌ریزی شده از سوی مدیران مسئول است که در توزیع عادلانه فرصت‌های اکران خلل ایجاد کرده است.کارگردان «سرطان» گفت: همین افراد با تجربه‌ای که از آنها یاد کردم به اکران فیلم «آزاد به قید شرط» کمک کردند، اما برخی صاحبان سینما به دلایل شخصی و با اختصاص سانس‌های نامناسب به گیشه فیلم صدمات جبران‌ناپذیری وارد کردند. شهر بی‌کلانتر رسمش همین است یا باید هفت تیر داشته باشی یا جلیقه ضد گلوله بر تن کنی! وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های پخش کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند، اظهار کرد: برخی شرکت‌های پخش ابتدایی‌ترین امکانات لازم برای پخش یک فیلم را ندارند بنابراین اگر اکران عید را هم به فیلم‌های این شرکت پخش بدهند بازهم در گیشه شکست خواهد خورد. همان‌گونه که یک فیلمنامه خوب نیازمند یک کارگردان خوب است، یک فیلم خوب هم نیازمند یک پخش خوب و توانمند است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.