انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام ویژه آیت الله نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
زنگ تنفسی برای مخاطب
باید فقط ۱۱ فیلم در جشنواره فجر شرکت کنند
ما می‌نویسیم تا مدام همه‌چیز را نوکنیم
تئاتر دانشگاهی و طرح چند مساله
شهادت می‌دهم داوران همه فیلم‌ها را دیده‌اند
شایعه درباره سلامتی استاد آواز ایران
محمد توکلی، گرافیست و عکاس خبری درگذشت
درخشش تئاتری‌ها درجشنواره فیلم فجر
تاریخ به روایت دیگر
زنان چهارشنبه‌ها سفيد بپوشند كه چه بشود؟
دغدغه‌ام حرکت سینمای ایران فراتر از جشنواره‌هاست
درایران نویسنده ازجهت نویسنده‌بودنش آبرو ندارد
شهرداری با حذف سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران نشان داد شناختی از «خبر» ندارد/ دیوار خبرنگار همیشه کوتاه است
تندیس؛ میراث عاشقانه‌ای روی صحنه
«دارکوب» را با تحقیق زیاد ساختیم
نگران تکراری‌ بودن ایده فیلم خود نیستم
۶سیمرغ ‌برای‌ «تنگه ابوقریب»
پیشنهاد تبدیل خانه «نیما یوشیج» به سفره‌خانه!
در صف‌های مردمی فیلم فجر چه می‌گذرد؟
بلیت کدام فیلم را چند می‌خواهی؟
یاد بگیریم بی‌بهانه خوشحال باشیم
گزیده کار نیستم
زیستن در زمانه فاشیسم
ابراهیم حاتمی‌کیا با هیچ‌کس شوخی ندارد
نسل ما و کودکی‌هایش
سینمای ما باید از ابتذال و سطحی‌نگری فاصله بگیرد
همیشه مدافع حقوق زنان بوده‌ام
شرم ابراهیم حاتمی‌کیا برای توقیف «گزارش یک جشن»
درباره ‌ برخی نهادها نمی‌شود حرف زد!
همه‌ ساحت‌های ادبی ذات مشترکی دارند
ناگفته‌های مهران مدیری؛ از دستمزد میلیاردی‌ تا اجرای «هفت»
اگر روزی نتوانم بخوانم بدانید که مرده‌ام
بزرگداشت ۳ هنرمند در برج میلاد
در مقابل مردم دیوار نساخته‌ایم
از پیشنهاد سینماگران برای کمک به زلزله زدگان تا انتقاد از پایین آمدن کیفیت در سینما
«سایه‌بان» ذره‌ای دور از زندگی جامعه نبود
ادبیات عرب؛ صدای آزادی‌خواهی‌ اعراب
هیچ فیلمی به‌دلیل حاشیه‌دار بودن کنار گذاشته نشد
عاشق سینمای اکشن هستم
هیچ تفاوتی میان فیلم، شعر و ادبیات نیست
عبدی؛ گریم‌خورترین بازیگر تاریخ سینمای ایران
همه نوستالژي‌هاي زخم‌خورده
تولید سریال خوب وظیفه تلویزیون است
برخی مدیران کمر به قتل تئاتر در ایران بسته‌اند/تابوها سفت و سخت سر جای خودشان ایستاده‌اند
گلپا به هنر بداهه اعتبار بخشید
فیلسوف نیستم؛ متفکری آزادم
به عبور از خط قرمزها اصرار ندارم
به دستور وزارت ارشاد، اجرای نمایش "بلک لایت لند" متوقف شد
معرفی داوران سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر
هیچ‌ پیشرفتی در موسیقی به‌وجود نیامده است
بیشتر
کد خبر: 66148 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۱۶ - 12:30
هنرمند، محصول تفکر جامعه است

هنرمند، محصول تفکر جامعه است

جمشید مشایخی - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

آرمان- من با علی حاتمی از اوایل سال 40 آشنا شدم. آن زمان او برای تئاتر نمایشنامه می‌نوشت. با آقای فخیمی که خدا رحمتش کند، یک دفتر تبلیغاتی درست کرده بودند که یک روز از من هم دعوت کرد. در آنجا گفت که می‌خواهم یک فیلم سینمایی بسازم و نفشی برای شما در نظر گرفته‌ام که متاسفانه این فیلم ساخته نشد. گذشت تا اینکه در فیلم «طوقی» قرار بود نقش مهمی به من بدهند؛ نمی‌گویم برای کدام نقش و بعدتر کدام بازیگر آن را ایفا کرد. به هرحال من با تهیه‌کننده به توافق نرسیدم و در آن فیلم بازی نکردم. علی از من دلخور شد و فکر کرد من نمی‌خواهم با او کار کنم. این مساله باقی بود تا سال 1352 که قصد داشت مجموعه‌ای بر اساس شش داستان از مولانا بسازد. در این کار هم قرار شد باهم کار کنیم و برای هر شش قسمت، نقشی به من داده بودند. نشستیم و صحبت کردیم و درنهایت معلوم شد مسائل گذشته به چه شکلی بوده و کدورت‌ها برطرف شد. این مجموعه به شکلی بود که داستان هر قسمت در یکی از شهرها فیلمبرداری می‌شد و مجموعه برای تلویزیون تهیه می‌شد. سال 1353 ایشان سریالی ساختند به‌نام «سلطان صاحبقران» که من در آن نقش ناصرالدین‌شاه را بازی کردم. در سال 54 هم «سوته‌دلان» را باهم کار کردیم. پس از انقلاب در سال 58 بود که سریال «هزاردستان» را شروع کردند؛ سریالی که نقش اصلی آن را به من سپردند. بعد از این سریال که ساخت آن،زمان زیادی به طول انجامید، قرار بود در فیلم‌های دیگر او هم حاضر باشم و حتی برای دو فیلم گریم شدم که متاسفانه مسائلی پیش آمد و میسر نشد. در میان ‌آثار مشترکمان، «سوته‌دلان» را دوست دارم. البته سریال «هزار‌دستان» هم اثری جاودانه است. به‌نظرم، اینکه بعد از فوت حاتمی، از روی آن دو فیلم تهیه شد، کار درستی نبود و اصلا نمی‌دانم چرا این کار را کردند. متاسفانه ما در بحث حقوق مادی و معنوی خالقاین اثر دچار مشکل هستیم و دیگر زمانی که یک نفر عمرش به دنیا نباشد و از میان ما برود، آش شورتر هم خواهد بود. نمی‌دانم آیا واقعا روح علی حاتمی راضی به انجام این کار بود یا نه! به عقیده من علی حاتمی یک نابغه بود. سال‌ها پیش، زمانی که هنوز در قید حیات بودند، گفتم که علی حاتمی سعدی سینمای ایران است. این اعتقاد را هنوز هم دارم. در دیالوگ‌نویسی یگانه بود. این اواخر دیگر سناریو را از قبل به ما نمی‌داد، چون اتفاق افتاده بود که دیگران از دیالوگ‌های او در فیلم‌هایشان استفاده می‌کردند. برای همین دیالوگ‌ها را سر صحنه می‌گفت و چون دیالوگ‌هایش را دوست داشتم، همان‌جا سر صحنه از حفظ می‌شدم. دیالوگ‌های حاتمی زیبا و شاعرانه بود. هنرمند، محصول تفکر یک جامعه است. هر زمان که هنر به ابتذال کشیده شود، شک نکنید که جامعه این را خواسته تا هنر به این سمت کشیده شود. اگر امروز فیلمسازان ما مانند علی حاتمی نیستند، به ‌دلیل این است که شاید حتی اگر امروز علی حاتمی فیلمی به کیفیت سوته‌دلان بسازد، مردم ترجیح بدهند که به تماشای فیلم‌های دیگر بروند و این فیلم (مثل حسن‌کچل در دوران پیش از انقلاب اسلامی) با شکست مواجه شود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.