انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
جلوی دوربین با «مامان اتی» خیالت راحت بود
شـاعـر بی‌کـتـاب
مهدي رحمانيان، نامزد رسانه‌هاي خصوصي
آلترناتیو مهران مدیری بودن افتخار است/از دیدن اجرای چهره‌ها در تلویزیون لذت می‌برم
هیچ بازیگری جای مجریان تلویزیون را تنگ نمی‌کند
متاسفم؛ «قدرت» جاي «تفكر» در سينما نشسته است
امام عسکری(ع) جایگاه قرآن را تثبیت کرد/احیای مناسک شیعه توسط امام
«خانم یایا» پرفروش شد
کشف‌کن، تجربه‌کن، یاد بگیر
تئاتر برای من ورزش است
از سینما جدا نمی‌شوم
ادبیات داستانی نباید تعلیمی باشد
تراکم اکران، فیلم‌سوزی و چند داستان دیگر
جشنواره کودک نیاز به دبیرخانه دائمی دارد
دبیرکل UNWTO تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور زد
تلویزیون بنگاه اقتصادی شرکت‌های سودجو نشود/ تجملاتی کردن مردم
بدون دستمزد به تلویزیون نیامده‌ام
شاعر قصه‌گو، قصه‌گوی شاعر
اهدای عنوان پروفسوری افتخاری به «مجید مجیدی»
عراقی‌ها بدون ویزا نمی‌توانند وارد ایران شوند
ژانر کمدی ایرادی ندارد
تریلر کاخ سفید
تئاتر ایران دچار نظام آپارتاید شده است
واقع‌نمایی در سینمای کودک خیلی مهم است
داستان، روشی برای کسب حقیقت است
پشت تسویه حساب‌های شخصی چه می‌گذرد؟
صداوسیما اختلاف افکنی را کنار بگذارد
کمدی را جدی نگرفتیم
محمدعلی سپانلو؛ مسافر زمان
حاشیه‌های برخی تصمیمات جدید شبکه ۳
آیین‌نامه سالن‌های خصوصی تئاتر به زودی اجرا می‌شود/شورای عالی نظارت بر اکران فیلم‌ها دستخوش تغییراتی تازه شده است
پیکر"ناصر ایرانی" به دانشگاه پزشکی تهران اهدا شد
جایی که سکوت جایز نیست
«نود» ادامه پیدا می‌کند
سینما ظرفیت پولشویی ندارد
می‌نویسم؛آتش می‌شوم،آب می‌شوم
«نود» از هفته آینده روی آنتن می‌رود/ بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» شد/ بازگشت احسان علیخانی به تلویزیون با برنامه‌ای جدید
«زنگ تئاتر» در مدارس به تربیت نسلی خلاق می‌انجامد
از اعتماد به تلويزيون لطمه خوردم؛خيلي
نویسنده‌ای پیکرش را هم وقف دانشگاه کرد
رقابت نزدیک کمدی و اجتماعی در صدرگیشه
سیاست، آزادی را از هنر می‌گیرد
«ممنوعه» پس از ماه صفر توزیع می‌شود
«خاچیکیان» به ژانر وحشت تسلط کافی داشت
لذت خواندن به روایت پروست
سینما برای مردم، دست به کار شد!
تشییع پیکر هنرمند مجسمه‌ساز
پول کثیف نداشتیم
زبان‌فارسی، وطنی است که همه‌جا با خودم می‌برم
بازیگر ۳۰ میلیونی دستمزد ۴۰۰ میلیونی می‌خواهد
بیشتر
کد خبر: 66148 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۱۶ - 12:30
هنرمند، محصول تفکر جامعه است

هنرمند، محصول تفکر جامعه است

جمشید مشایخی - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

آرمان- من با علی حاتمی از اوایل سال 40 آشنا شدم. آن زمان او برای تئاتر نمایشنامه می‌نوشت. با آقای فخیمی که خدا رحمتش کند، یک دفتر تبلیغاتی درست کرده بودند که یک روز از من هم دعوت کرد. در آنجا گفت که می‌خواهم یک فیلم سینمایی بسازم و نفشی برای شما در نظر گرفته‌ام که متاسفانه این فیلم ساخته نشد. گذشت تا اینکه در فیلم «طوقی» قرار بود نقش مهمی به من بدهند؛ نمی‌گویم برای کدام نقش و بعدتر کدام بازیگر آن را ایفا کرد. به هرحال من با تهیه‌کننده به توافق نرسیدم و در آن فیلم بازی نکردم. علی از من دلخور شد و فکر کرد من نمی‌خواهم با او کار کنم. این مساله باقی بود تا سال 1352 که قصد داشت مجموعه‌ای بر اساس شش داستان از مولانا بسازد. در این کار هم قرار شد باهم کار کنیم و برای هر شش قسمت، نقشی به من داده بودند. نشستیم و صحبت کردیم و درنهایت معلوم شد مسائل گذشته به چه شکلی بوده و کدورت‌ها برطرف شد. این مجموعه به شکلی بود که داستان هر قسمت در یکی از شهرها فیلمبرداری می‌شد و مجموعه برای تلویزیون تهیه می‌شد. سال 1353 ایشان سریالی ساختند به‌نام «سلطان صاحبقران» که من در آن نقش ناصرالدین‌شاه را بازی کردم. در سال 54 هم «سوته‌دلان» را باهم کار کردیم. پس از انقلاب در سال 58 بود که سریال «هزاردستان» را شروع کردند؛ سریالی که نقش اصلی آن را به من سپردند. بعد از این سریال که ساخت آن،زمان زیادی به طول انجامید، قرار بود در فیلم‌های دیگر او هم حاضر باشم و حتی برای دو فیلم گریم شدم که متاسفانه مسائلی پیش آمد و میسر نشد. در میان ‌آثار مشترکمان، «سوته‌دلان» را دوست دارم. البته سریال «هزار‌دستان» هم اثری جاودانه است. به‌نظرم، اینکه بعد از فوت حاتمی، از روی آن دو فیلم تهیه شد، کار درستی نبود و اصلا نمی‌دانم چرا این کار را کردند. متاسفانه ما در بحث حقوق مادی و معنوی خالقاین اثر دچار مشکل هستیم و دیگر زمانی که یک نفر عمرش به دنیا نباشد و از میان ما برود، آش شورتر هم خواهد بود. نمی‌دانم آیا واقعا روح علی حاتمی راضی به انجام این کار بود یا نه! به عقیده من علی حاتمی یک نابغه بود. سال‌ها پیش، زمانی که هنوز در قید حیات بودند، گفتم که علی حاتمی سعدی سینمای ایران است. این اعتقاد را هنوز هم دارم. در دیالوگ‌نویسی یگانه بود. این اواخر دیگر سناریو را از قبل به ما نمی‌داد، چون اتفاق افتاده بود که دیگران از دیالوگ‌های او در فیلم‌هایشان استفاده می‌کردند. برای همین دیالوگ‌ها را سر صحنه می‌گفت و چون دیالوگ‌هایش را دوست داشتم، همان‌جا سر صحنه از حفظ می‌شدم. دیالوگ‌های حاتمی زیبا و شاعرانه بود. هنرمند، محصول تفکر یک جامعه است. هر زمان که هنر به ابتذال کشیده شود، شک نکنید که جامعه این را خواسته تا هنر به این سمت کشیده شود. اگر امروز فیلمسازان ما مانند علی حاتمی نیستند، به ‌دلیل این است که شاید حتی اگر امروز علی حاتمی فیلمی به کیفیت سوته‌دلان بسازد، مردم ترجیح بدهند که به تماشای فیلم‌های دیگر بروند و این فیلم (مثل حسن‌کچل در دوران پیش از انقلاب اسلامی) با شکست مواجه شود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.