انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام آرمان ملی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 آرمان ملی شماره 61 آرمان ملی شماره 60 برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
دوست داشتم در«مختارنامه» نقش منفی بازی کنم
افزایش عوارض، تنبیهِ سفر به خارج است
ماجرای نقاشی یک دختر خوشبخت
بازگشت من به تئاتر خیلی تعجب‌آور است
انسان خردمند در جست‌وجوی ابرانسان
اهالی موسیقی در غم فقدان فرهودی
هنرمند، محصول تفکر جامعه است
خسارت ۴ و نیم میلیاردی به بناهای تاریخی استان کرمان/مسئولیت احیای قنات‌ها با جهاد کشاورزی است
می‌خواهیم از استاد شجریان تقدیر کنیم، اما نمی‌پذیرد
نبوغ ادبی برای تکه‌تکه‌کردن جهان
قصه بالکنی با گل‌های اقاقیا
فیلمسازانی مثل من امکاناتی برای تبلیغ کردن ندارند
وقتی نقاش طبیعت، حوصله به خرج داده
هنوز برای پخش مجدد شب‌کوک مجوز نداده‌اند
من ايراني‌ام با ادبيات و هنر اين سرزمين
سیاست اصلی افزایش ظرفیت نمایشی فیلم‌هاست
جدیدترین رقم فروش گیشه سینماها به روایت پخش‌کنندگان
اصفهان برای همه
عامل اصلی فیلم‌سوزی کمبود سالن سینماست
نقش مردان کم نیست
نوشتن باید حس لذت به نویسنده بدهد
همسرم پرونده‌ دیگری دارد
«ربیع» بهار شیعیان/ مهدویت در گرو درک حقیقت حضور امام عصر(عج)
تعداد خواننده‌ها از تعداد مخاطبان بیشتر است
داستان کوتاه ژانر اصلی زمانه ماست ‌
چند نکته درباره کتابگردی
تقدیر ویژه جوایز آسیاپاسیفیک از نوید محمدزاده
تشکیل کارگروهی به‌پیشنهاد علم‌الهدی برای تعیین‌تکلیف کنسرت‌‌ها
در تئاتر هیچ‌فرصتی برای اشتباه نیست
هشت پیشنهاد کتاب برای هفته کتاب
تنبیه یا تشویق برای مجریِ تور زلزله‌گردی
«صاحبدلان» سال‌ها خاک خورد و بعد سوگلی شد
داستان‌هایم را اول زندگی می‌کنم، بعد می‌نویسمشان
جریان اصلی سینما در بخش خصوصی است
ربیع الاول، ماه شادی اهل‌بیت/ اعمال خاصه در بهار ماه‌ها
بناهای تاریخی که در زلزله غرب کشور بیشترین آسیب‌ها را دیدند
به همدلی نیاز داریم
یکه‌تازی «زرد» درصدر
آدم‌های گمشده در روز ناتمامی
سانسور ترجیح می‌دهد آدم‌ها فردی زندگی کنند نه در تعامل با یکدیگر/مدیریت فرهنگی ما ادبیات دموکراتیک را نمی‌پسندند
به‌ازای هر ۵ فست‌فود نیازمند یک سالن‌تئاتر هستیم
پس از تهدیدهای ترامپ، هفت هزار گردشگر خارجی، رزرو هتل را کنسل کردند
از بناهای هخامنشی تا مسکن مهر/ داستان یک فروپاشی
چرا بازیگران برای کار بیشتر باید به تهران بیایند
وقتی رمان می‌نویسید، کتاب‌های دیگران را نخوانید
برخی بازیگران نقش می‌خرند
اولویت من درانتخاب کار، متن است
زن‌بودن دراین کره مردانه سخت است
مدیرکل جدید سازمان یونسکو معرفی شد
جزئیات ارائه وام به پروژه‌های سینمایی
بیشتر
کد خبر: 66148 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۱۶ - 12:30
هنرمند، محصول تفکر جامعه است

هنرمند، محصول تفکر جامعه است

جمشید مشایخی - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

آرمان- من با علی حاتمی از اوایل سال 40 آشنا شدم. آن زمان او برای تئاتر نمایشنامه می‌نوشت. با آقای فخیمی که خدا رحمتش کند، یک دفتر تبلیغاتی درست کرده بودند که یک روز از من هم دعوت کرد. در آنجا گفت که می‌خواهم یک فیلم سینمایی بسازم و نفشی برای شما در نظر گرفته‌ام که متاسفانه این فیلم ساخته نشد. گذشت تا اینکه در فیلم «طوقی» قرار بود نقش مهمی به من بدهند؛ نمی‌گویم برای کدام نقش و بعدتر کدام بازیگر آن را ایفا کرد. به هرحال من با تهیه‌کننده به توافق نرسیدم و در آن فیلم بازی نکردم. علی از من دلخور شد و فکر کرد من نمی‌خواهم با او کار کنم. این مساله باقی بود تا سال 1352 که قصد داشت مجموعه‌ای بر اساس شش داستان از مولانا بسازد. در این کار هم قرار شد باهم کار کنیم و برای هر شش قسمت، نقشی به من داده بودند. نشستیم و صحبت کردیم و درنهایت معلوم شد مسائل گذشته به چه شکلی بوده و کدورت‌ها برطرف شد. این مجموعه به شکلی بود که داستان هر قسمت در یکی از شهرها فیلمبرداری می‌شد و مجموعه برای تلویزیون تهیه می‌شد. سال 1353 ایشان سریالی ساختند به‌نام «سلطان صاحبقران» که من در آن نقش ناصرالدین‌شاه را بازی کردم. در سال 54 هم «سوته‌دلان» را باهم کار کردیم. پس از انقلاب در سال 58 بود که سریال «هزاردستان» را شروع کردند؛ سریالی که نقش اصلی آن را به من سپردند. بعد از این سریال که ساخت آن،زمان زیادی به طول انجامید، قرار بود در فیلم‌های دیگر او هم حاضر باشم و حتی برای دو فیلم گریم شدم که متاسفانه مسائلی پیش آمد و میسر نشد. در میان ‌آثار مشترکمان، «سوته‌دلان» را دوست دارم. البته سریال «هزار‌دستان» هم اثری جاودانه است. به‌نظرم، اینکه بعد از فوت حاتمی، از روی آن دو فیلم تهیه شد، کار درستی نبود و اصلا نمی‌دانم چرا این کار را کردند. متاسفانه ما در بحث حقوق مادی و معنوی خالقاین اثر دچار مشکل هستیم و دیگر زمانی که یک نفر عمرش به دنیا نباشد و از میان ما برود، آش شورتر هم خواهد بود. نمی‌دانم آیا واقعا روح علی حاتمی راضی به انجام این کار بود یا نه! به عقیده من علی حاتمی یک نابغه بود. سال‌ها پیش، زمانی که هنوز در قید حیات بودند، گفتم که علی حاتمی سعدی سینمای ایران است. این اعتقاد را هنوز هم دارم. در دیالوگ‌نویسی یگانه بود. این اواخر دیگر سناریو را از قبل به ما نمی‌داد، چون اتفاق افتاده بود که دیگران از دیالوگ‌های او در فیلم‌هایشان استفاده می‌کردند. برای همین دیالوگ‌ها را سر صحنه می‌گفت و چون دیالوگ‌هایش را دوست داشتم، همان‌جا سر صحنه از حفظ می‌شدم. دیالوگ‌های حاتمی زیبا و شاعرانه بود. هنرمند، محصول تفکر یک جامعه است. هر زمان که هنر به ابتذال کشیده شود، شک نکنید که جامعه این را خواسته تا هنر به این سمت کشیده شود. اگر امروز فیلمسازان ما مانند علی حاتمی نیستند، به ‌دلیل این است که شاید حتی اگر امروز علی حاتمی فیلمی به کیفیت سوته‌دلان بسازد، مردم ترجیح بدهند که به تماشای فیلم‌های دیگر بروند و این فیلم (مثل حسن‌کچل در دوران پیش از انقلاب اسلامی) با شکست مواجه شود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.