انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
خیام؛ پرآوازه‌ترین و پرترجمه‌ترین شاعر جهان‌
گلایه امين تارخ از تلويزيون
حالا حالاها دبیر هستم
از خط قرمزهای صورتی تلویزیون تا بی‌اعتمادی به هنرمندان
«شهاب‌ها» بیکار و افسرده شده‌اند
من یک دهاتی‌ام که از آمریکا سردرآوردم/با کشک و ماست و قروت زندگی می‌کنم
حمایت حسین علیزاده ازعلی رهبری
در داستان‌هایم، شخصیت زن قوی‌تر از مرد است
کاش زودتر می‌مُردم و اینقدر دروغ نمی‌شنیدم/ دنبال مسببان ممنوع‌الفعالیتی‌ام می‌گردم/ آدم سیاست نیستم
از سینما پول درنمی‌آورم
پرونده عجیب رودریک مک‌ری
برای مردی که هیچ‌گاه شیفته شهرت نشد
برگزاری کنسرت در رمضان تا روز پانزدهم، منع قانونی ندارد
صدای ماندگاری که خاموش شد
حمایت حاتمی کیا از جعفر پناهی
مخاطبان پایان سریال «آنام» را دوست داشتند
سينما با «پول‌حكومتي‌ها» نبايد اداره شود
وزیر ارشاد از مجلس کارت زرد دریافت کرد
همه فروشگاه‌ها موظف هستند که از نام‌های انگلیسی و غیرفارسی استفاده نکنند/وزارت ارشاد با خاطیان برخورد کند
بودجه نداشتند؛«قند پهلو» ساخته نشد
ناگزیر از جهانی‌شدن هستیم، وگرنه در جهان سوم می‌مانیم
گوینده مانند چراغ برق است
«آنام» را مثل فرزند ته تغاری‌ام دوست دارم
ثریا در اغما؛ از پاریس تا نمایشگاه کتاب
۲ ماهی ‌‌سیاه‌‌ کوچولوی نمایشگاه کتاب
به سینمای ایران حسادت می‌کنم
اکران سینماها در رمضان چگونه است؟
رهبر انقلاب: کتاب و کتابخوانی از ضرورت‌های زندگی آحاد مردم بویژه جوانان است
صداوسیما کارهایی را که خودش تولید کرده هم، غیرقابل پخش اعلام می‌کند!
رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند
نظر منتقدان درباره «همه می‌دانند» فرهادی
لازمه رشد فرهنگی، رشد شرایط اقتصادی است
امیدوارم نمایشگاه روزی واقعا نمایشگاه شود
مسئولیت من فیلم خوب ساختن است
مشکل کم‌خواندن در ایران جدی است
از اولین تا سی‌ویکمین ‌نمایشگاه درجا زده‌ایم‌
حاتمي‌كيا پوزش خواست
دیگر شاهد سرک‌کشیدن‌ها در نمایشگاه کتاب نیستیم
مسیر جامعه در جهت عکس کتابخوانی است
کتاب‌های افست کمر ناشران را می‌شکند
وداع با خالق «باران عشق»
سیاست‌های غلط فرهنگی موجب بحران کتاب شده
چاره بحران، آشناکردن کودکان با کتاب است
اقبال «خندوانه» در غیاب «دورهمی» و بازگشت «جناب‌خان»
شکل حضور چهره‌ها در تئاتر امروز غلط است
کتاب، حاصل عرق‌ریزان روح است
بحران کتاب بخشی از بحران کلی جامعه است
ربناي شجريان را آزاد كنيد
گزارش سریال‌های نامزد پخش در رمضان
هجوم سلبریتی‌ها به نمایشگاه ناخوشایند است
بیشتر
کد خبر: 66148 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۱۶ - 12:30
هنرمند، محصول تفکر جامعه است

هنرمند، محصول تفکر جامعه است

جمشید مشایخی - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

آرمان- من با علی حاتمی از اوایل سال 40 آشنا شدم. آن زمان او برای تئاتر نمایشنامه می‌نوشت. با آقای فخیمی که خدا رحمتش کند، یک دفتر تبلیغاتی درست کرده بودند که یک روز از من هم دعوت کرد. در آنجا گفت که می‌خواهم یک فیلم سینمایی بسازم و نفشی برای شما در نظر گرفته‌ام که متاسفانه این فیلم ساخته نشد. گذشت تا اینکه در فیلم «طوقی» قرار بود نقش مهمی به من بدهند؛ نمی‌گویم برای کدام نقش و بعدتر کدام بازیگر آن را ایفا کرد. به هرحال من با تهیه‌کننده به توافق نرسیدم و در آن فیلم بازی نکردم. علی از من دلخور شد و فکر کرد من نمی‌خواهم با او کار کنم. این مساله باقی بود تا سال 1352 که قصد داشت مجموعه‌ای بر اساس شش داستان از مولانا بسازد. در این کار هم قرار شد باهم کار کنیم و برای هر شش قسمت، نقشی به من داده بودند. نشستیم و صحبت کردیم و درنهایت معلوم شد مسائل گذشته به چه شکلی بوده و کدورت‌ها برطرف شد. این مجموعه به شکلی بود که داستان هر قسمت در یکی از شهرها فیلمبرداری می‌شد و مجموعه برای تلویزیون تهیه می‌شد. سال 1353 ایشان سریالی ساختند به‌نام «سلطان صاحبقران» که من در آن نقش ناصرالدین‌شاه را بازی کردم. در سال 54 هم «سوته‌دلان» را باهم کار کردیم. پس از انقلاب در سال 58 بود که سریال «هزاردستان» را شروع کردند؛ سریالی که نقش اصلی آن را به من سپردند. بعد از این سریال که ساخت آن،زمان زیادی به طول انجامید، قرار بود در فیلم‌های دیگر او هم حاضر باشم و حتی برای دو فیلم گریم شدم که متاسفانه مسائلی پیش آمد و میسر نشد. در میان ‌آثار مشترکمان، «سوته‌دلان» را دوست دارم. البته سریال «هزار‌دستان» هم اثری جاودانه است. به‌نظرم، اینکه بعد از فوت حاتمی، از روی آن دو فیلم تهیه شد، کار درستی نبود و اصلا نمی‌دانم چرا این کار را کردند. متاسفانه ما در بحث حقوق مادی و معنوی خالقاین اثر دچار مشکل هستیم و دیگر زمانی که یک نفر عمرش به دنیا نباشد و از میان ما برود، آش شورتر هم خواهد بود. نمی‌دانم آیا واقعا روح علی حاتمی راضی به انجام این کار بود یا نه! به عقیده من علی حاتمی یک نابغه بود. سال‌ها پیش، زمانی که هنوز در قید حیات بودند، گفتم که علی حاتمی سعدی سینمای ایران است. این اعتقاد را هنوز هم دارم. در دیالوگ‌نویسی یگانه بود. این اواخر دیگر سناریو را از قبل به ما نمی‌داد، چون اتفاق افتاده بود که دیگران از دیالوگ‌های او در فیلم‌هایشان استفاده می‌کردند. برای همین دیالوگ‌ها را سر صحنه می‌گفت و چون دیالوگ‌هایش را دوست داشتم، همان‌جا سر صحنه از حفظ می‌شدم. دیالوگ‌های حاتمی زیبا و شاعرانه بود. هنرمند، محصول تفکر یک جامعه است. هر زمان که هنر به ابتذال کشیده شود، شک نکنید که جامعه این را خواسته تا هنر به این سمت کشیده شود. اگر امروز فیلمسازان ما مانند علی حاتمی نیستند، به ‌دلیل این است که شاید حتی اگر امروز علی حاتمی فیلمی به کیفیت سوته‌دلان بسازد، مردم ترجیح بدهند که به تماشای فیلم‌های دیگر بروند و این فیلم (مثل حسن‌کچل در دوران پیش از انقلاب اسلامی) با شکست مواجه شود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.