انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
پول صادرات نفتی تا ریال آخر به خزانه واریز شده است/ مشکلات موجود را تاکنون از تریبون عمومی مجلس بیان نکردم
در خواست قوه قضائیه از ظریف برای ارائه اسناد پولشویی/ بازداشت ۹ نفر در پرونده تخلفات بانک مرکزی/ متواری شدن مدیرعامل کارخانه هفت‌تپه/ عدم محکومیت برادر لاریجانی در پرونده زمین‌خواری
سرمایه‌گذاری‌های مشترک بلندمدت ایران و عراق
برجام محل تقابل آمریکا و اروپا
ایران و عراق؛ همگرایی برای آرامش دو ملت
مقابل دشمنان «عراقِ قدرتمند و آرام» با قدرت بایستید
تذکر به احمدی‌نژاد در جلسه مجمع
درآمدهاي گمشده قبلي را پيدا كنيد
از بستنی‌فروشی شروع کردم و امروز نماینده مجلسم/ روزگاری می‌گفتند آبگوشت ایران هم مونتاژ است/ کسی روی پیشرفت‌های کشور مانور نمی‌دهد
می‌توانستیم آرای ممتنع کمیته حقوق بشر سازمان ملل را به نفع خودمان برگردانیم/ تعطیلات کل کشور زیاد است/ مجلس به نظر خود درباره CFT اصرار دارد
بندپی؛ سرپرست سازمان تامین اجتماعی شد
پیام ورود طیب‌نیا به شورای پول و اعتبار چیست؟
پرونده دانشجویان ستاره‌دار بسته می‌شود/در جریان نقض حقوق دانشجویان هستیم
پیام رییس‌جمهور عراق برای ایران
موازنه ظریف منافع ملی
نوربخش؛ سلیم النفس، پرکار و مسئولیت‌پذیر
سفرجاودانه «نوربخش» و «تاج الدين»
پاك كردن صورت مساله خطاست
برخي نمي‌خواهند زنان متوجه حقوق شان شوند
وعده رئیس‌جمهور عراق برای پیگیری موضوع ریزگردها/ توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری میان تهران و بغداد/ رایزنی درباره اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره
راهکار حل مشکلات امروز تشکیل کمیته و ستاد نیست/ زندگی مردم دیگر سادگی زمان جنگ را ندارد
دور زدن تحریم‌ها مرد روزهای سخت می‌خواهد/ برخی از کسانیکه برای کشور ارزآوری کردند، امروز خانه‌نشین شده‌اند
بازار ارز تمام اخبار منفی را پیش‌خور کرده است/ تحقق وعده‌های اروپا نرخ دلار را کاهش می‌دهد
آخرین اخبار از مرزبانان گروگان گرفته شده در میرجاوه
افزایش اعتماد آژانس به ایران به خاطر همکاری "فعالانه" و "به موقع"
بدون امنیت هیچ فعالیتی به نتیجه دلخواه خود نخواهد رسید
شفافیت، مجلس را پویا نگه می‌دارد/ تحقیق و تفحص‌ها در کشور به نتیجه نمی‌رسد/ ریل حرکت مجلس در حوزه هزینه‌‌‌‌ها را به راحتی نمی‌‌‌‌‌توان برگرداند
نیازها در شرایط تحریم به دانشگاه‌ها اعلام شود/صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل را می‌توانیم احیا کنیم
قاسمی: قطعنامه وضعیت حقوق بشر ایران با اهداف سیاسی تصویب شده و مردود است
سودجویی نباید در کشوری مثل جمهوری اسلامی شود/ مسئولان در مسائل اقتصادی ریزبین باشند/ هیچ رئیس‌جمهوری در امریکا کریه‌تر از ترامپ نبوده است
برخی با جناحی کردن مسائل تخصصی راه ترامپ را برای رسیدن به آرزوهایش هموار می‌کنند/ سخنان ظریف خودزنی نیست
استقبال از پیکر مدیرعامل تامین اجتماعی و معاون پارلمانی او+عکس و فیلم
می‌توانیم برای آزادی مرزبانان تیم مستشاری اعزام کنیم/ دشمن را بیش از این پر رو نکنیم
گروه‌های ثروتمندِ وابسته به قدرت، افکار عمومی در ایران را می‌سازند/ پول باید به فوریت به خانوارهای فقیر برسد/ محتکران به سختی مجازات شوند
برخی مسئولان مثل آدامس به صندلی خود چسبیده‌اند/ در صورت عدم تصویب FATF انتقالات مالی باید در چمدان انجام می‌شد/ ماشین‌سازی تبریز باید به مردم واگذار شود
سرلشگر صفوی: استعفای لیبرمن نشانه پیروزی مقاومت فلسطین است
سردار حاجی‌زاده: قدرت ایران را از زبان ترامپ بشنوید
وزیر مهاجرت اسرائیل نیز استعفا کرد
بی‌رحمی در برابر دلسوزی
شایسته ‌سالاری به گفتار نیست
رئیس‌جمهور به مطالبات زنان توجه کند
محسن هاشمي مركز ثقل انسجام شوراست
چیزی هم برای مصوبات مجلس باقی بگذارید! / چالش‌های دو نماینده بر سر یک مصوبه / ‌مصباحی مقدم: کمیسیون نظارت قانونی است
مشکلات اقتصادی حل خواهد شد
رحمانی فضلی با همسو نيست /وزیرکشور به سبد رأی روحانی توجه ندارد /مجلس پیگر حضور جوانان در مدیریت استان‌هاست
استاندار بايد دونده باشد
مسأله جنسیت نباید مانع شایسته‌سالاری شود/ آنقدر راه برای فروش نفت داریم که تحریم آمریکا بی‌اثر است
دوئل‌های ماکرون و ترامپ
صلاحیت‌شناسی یاران امام ممنوع
اعتراض ایران به IMO احقاق حق قانونی
بیشتر
کد خبر: 66149 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۱۶ - 12:32
حاکمیت قانون محور وحدت در جامعه

حاکمیت قانون محور وحدت در جامعه

دكتر سيدعلي ميرباقري - استاد دانشگاه

آرمان- دو عامل، رمز نظام خلقت و راز بقای جهان است و اگر بر هر یک از این دو، لطمه‌اى وارد شود، ازهم‌گسیختگی، فساد و تباهی پدید می‌آید. یكى وحدت در كثرت است و دیگری حاکمیت یگانه. توحید نه‌تنها اصل نخست دین اسلام است، بلکه تمام ادیان آسمانی بر آن تاکید دارند و ریشه‌اش در ذات و وجود آدمی نهفته است و به باور ما بر کل عالم وجود سایه‌انداخته است. در جهان‌بینی توحیدی است که حیات، نظم و تکامل، معنا و مفهوم می‌یابد و جامعه انسانی با نشاط و دلگرمی و امید، برای رسیدن به درجات متعالی کمال اجتماعی به پیش می‌رود. روشن است که پیامد اعتقاد توحیدی، وحدت است و انسان، تنها موجودی است که از آغاز خلقتش، اجتماعی زندگی کرده است و هرچه جامعه انسانی در مسیر تکامل جلوتر رود، میل به وحدت و اجتماعی‌زیستن نیز در او، رتبه بالاتری می‌یابد. به همین دلیل است که امام خمینی(ره) با الهام از کلام الهی «...لا نُفَرِقُ بَینَ اَحَدٍ مِنهُم» می‌فرماید: «اگر پیامبران الهی یکجا جمع شوند، هیچ ‌اختلافی باهم نخواهند داشت.» ثانیا، از نگاه ما، همه عالم با هماهنگی کامل، تحت یک نظام واحد و یک عقل و تدبیر یگانه، به‌سوی هدف واحد، در حال حرکت است و همین نظم و تدبیر و وحدت، در بدن آدمی نیز حاکم است و از شریف‌ترین و پیچیده‌ترین سلول‌ها، مانند سلول‌های مغز تا یک پرز ناخن، نه‌تنها بین آنها تزاحم و نزاعی وجود ندارد، بلكه با حفظ نظم و هماهنگى، از یک روح واحد پیروی می‌کنند و هر سلول یا عضو، برای زنده‌ماندن و تکامل، می‌کوشد در تمام لحظات، به روح و حیات مشترک، متصل بوده و اگر رابطه‌اش را با کل حفظ نکند، نابود می‌شود. جامعه نیز مثل بدن آدمی است، یعنی اگر غیر از این روند، حرکتی در آن صورت گیرد، نهایتا همه سقف‌ها و مرزهایش فرومی‌ریزد و سستی و کجی و نابودی، عاقبت آن جامعه است. بینش توحیدی، جامعه را امت واحدی می‌شناسد و همه اعضای آن را از طریق یک منبع هدایت می‌کند تا تخم صداقت، راست‌گرایی، اصلاح‌طلبی، اتحاد، وحدت، مهرورزی و همدلی، در قلب و عقل و روح انسان کاشته شده و خودخواهی و خودمحوری و منیّت و کینه‌ورزی و تفرقه از آنها پاک شود. قرآن که مروج و منادی چنین مرامی است و با تفرقه و نزاع و ستیزه‌گری به شدت مخالف است، مهم‌ترین هدف تمام انبیای الهی را، ایجاد یکپارچگی و دوستی و اتحاد می‌شناسد و دعوتی که به امر خدا، پیامبر ما از سایر ادیان به عمل می‌آورد نیز، در همین راستا قابل تفسیر است («قُل يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلي‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ ا... وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضا أَرْبابا مِنْ دُونِ ا...: بگو ای اهل کتاب، بیایید به‌سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است، که جز خداوند یگانه را نپرستیم و یکدیگر را به‌جای خدا به ربوبیت نگیریم...») (س. آل‌عمران، آ 64). قرآن، با صراحت و به‌روشنی، علت تفرقه و نزاع و نفاق و اختلاف را، انحراف از صراط مستقیم الهی می‌شناسد و در تمام آموزه‌ها و هدف‌های تربیتی خود، بر این مطلب تاکید دارد که در جامعه، نباید اختلاف و نزاع پدید آید و نتیجه اختلاف و نزاع و چنددستگی را ذلت و خواری می‌شناسد. و در موارد متعدد، مسلمانان را به مطالعه سرنوشت اقوام و ملت‌هایی که راه تفرقه و اختلاف را پیش گرفتند و به شدیدترین عذاب‌ها گرفتار شدند، تشویق می‌کند. پیامبر اسلام(ص) نیز، در اواخر عمر خود بارها نگرانی خود را از بروز اختلاف و چنددستگی، گوشزد کردند و خطر آن را از حمله کفار و غوغای جنگ‌های خارجی شدیدتر می‌دانستند. با این اوصاف معلوم است، آنجا که عده‌ای بر طبل نزاع و اختلاف می‌کوبند، نه خدا سایه دارد و نه بینش توحیدی، بلکه هوای نفس و غرور و شیطان حاکم است. در منظر قرآن، مهم‌ترین عامل حصول وحدت در جامعه، با همدیگر مهربان‌بودن و کینه به دل‌نداشتن است، همان‌گونه که رسول خدا چنان بود و بر آن تاکید داشت («فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ ا... لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي‌الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَي ا... إِنَّ ا... يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ: به برکت رحمت الهی، در برابر مردم نرمخو و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برایشان آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن...» (س. آل عمران، آ.159). به‌خصوص هنگامی که بیم هجوم دشمنان می‌رود، لزوم این رحمت و مودت بیشتر می‌شود، کمااینکه لازمه «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار»، «رُحَماءُبَینَهُم» خواهد بود. دومین عامل حفظ قدرت و عزت جامعه، رهبری واحد و حاکمیت یگانه و اطاعت کامل از قانون است. اگر در جامعه، هرکس خودسرانه تصمیم بگیرد و بر اجرای آن اصرار بورزد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، به همین دلیل است که قرآن پس از فرمان ملایمت و ملاطفت، بلافاصله بر حاکمیت یگانه تاکید دارد («با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش) و بر خدا توکل کن، زیرا خدا توکل‌کنندگان را دوست دارد»). سستی و رخوت در امت اسلامی، طمع گرگ‌های جهانی را برای حمله و بلعیدن آنان فراهم می‌کند و تفرقه و منازعات داخلی، مسبب اصلی این رخوت است، گویا امروز هم فریاد امیرالمومنین علی علیه‌السلام به گوش می‌رسدکه: «... وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ: و از تفرقه حذر كنيد، زيرا كسانى كه از جماعت كنارى مى‌گيرند، طعمه شيطان‌اند مانند گوسفندى كه از گله جدا مى افتد و گرگ او را برمى‌درد.» (خطبه 127 نهج‌البلاغه). تاریخ نیز نشان داده است که هر زمان مسلمانان متحد بودند، قدرت و عظمت و شکوه هم داشته‌اند و هر زمان که تفرقه و نفاق و چنددستگی بین آنها افتاد، ذلیل و خوار شده‌اند. هر زمان که ‌اشخاصی از توده عظیم مردم و از خط رهبری واحد، جدا شوند، آتش کینه و بدبینی در دل آنها روشن می‌شود و سرچشمه و آغازگر نفاق و اختلاف می‌‌شوند، و بنابر کلام مولا علی علیه‌السلام، بر اثر جهالتی که با روح و روان آنان عجین شده است، گاهی در جامعه افراط می‌کنند و گاهی مسیر تفریط را طی می‌کنند («لا تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطا أَوْ مُفَرِّطا: جاهل و نادان را نمی‌بینی مگر اینکه یا تندروی می‌کند یا کندروی»). ضروری‌ترین نیاز ملت ایران، در مقابل دشمنانی که تا دندان مسلح‌اند و کینه‌توزانه به‌سوی ما چنگ و دندان نشان می‌دهند، حفظ وحدت و اطاعت از رهبرى در سايه حاكميت قانون است و اگر این انسجام و اطاعت، به هر دلیل کمرنگ شود، همان‌گونه که قرآن، این مهم را در قالب «برهان تمانع» بیان می‌کند («لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا ا... لَفَسَدَتا»)، نتیجه هراقدام و هرحرکت، فساد و تباهی است. متاسفانه ‌این روزها افرادی، از سر جهالت یا بر اثر نفاق و خباثت، به انحا مختلف، برخی ستون‌های قانونى نظام اسلامی را نشانه گرفته‌اند و با توهین و تهمت و افترا جامعه را به‌سوی تشویش و افتراق سوق می‌دهند که مسلما این اقدام آنان در قالب نصیحت و نقد و انذار نمی‌گنجد، زیرا اساس و قوام نصیحت، بر انگیزه‌های خیرخواهانه استوار است نه توهین و دروغ و تهمت. توهین‌کردن، دروغ‌گفتن، افترابستن، جنجال و هیاهو به پاکردن و بست‌نشستن و تشویش اذهان عمومی، جز تضعیف نظام و خوشحالی دشمنان و تشویق آنان به تهاجم بر ملت و کشور عزیز ما، ثمر دیگری به‌ بار نمی‌آورد و اینگونه افراد با اقدامات و جنجال‌افکنی‌های خود، در حقیقت سر بن نشسته و شاخه را می‌برند و نه‌تنها به ملت خیانت می‌کنند بلکه خود را نیز به هلاکت می‌اندازند. این است که به قول امیرالمومنین علی علیه‌السلام، اینگونه نفاق‌افکنان، صدایشان باید هرچه زودتر قطع شود تا خسارت‌های سیل‌آسایشان، جامعه را به تباهی نکشاند («أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِهِ: آگاه باشید، هرکس مردم را به‌این شعار (تفرقه) فراخواند، صدایش را خفه کنید، حتی اگر خود را به من بچسباند و زیر لباس من پنهان شود.»)

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.