انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
استقبال ایران از تصمیم FATF برای تمدید تعلیق‌ها/ تلاش‌ آمریکا برای سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای گروه ویژه اقدام مالی
اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران
گروه ویژه اقدام مالی تا فوریه 2019 به ایران مهلت داد
مخالفان FATF سعی نکنند با هوچی‌گری و فشار، نظر خود را تحمیل کنند
قیمت وام مسکن و نحوه محاسبات
منتظر کاهش ۴۰ درصدی ارزش دلار باشید!
افزايش خودسرانه سود سپرده بانكي
بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟
صدور کیفرخواست برای مدیران مسئول «شرق» و «شهروند»/ دستگیری مدیر ایرتویا و یک کارمند گمرک
گزارش راه‌اندازی «سامانه ثبت حقوق و مزایا» ارائه شد
خصوصی‌سازی «دانش‌بنیان‌ها» را جدی بگیرید
هند و چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهند / سی.ان.پی.سی رسما اپراتور فاز 11 شد/ تشریح جزئیات صادرات گاز به پاکستان و عمان
برای مدیریت مصرف، احیای کارت‌های سوخت راهکار مناسبی است
بورس‌ها در انتظار پرواز...
پازل حمایت از "تولید داخل" چگونه باید چیده شود؟
سرزمین کوه‌های مینیاتوری، جایگزین نفت ایران
دچار خودتحریمی هستیم/ فایده تحریم‌ها نجات اقتصاد از اتکا به نفت است/ ۲۵ درصد بنزین کشور توسط دهک دهم مصرف می‌شود
ادامه تحریم‌های غیرعادلانه اقتصادی مردود است/ قطع کامل صادرات نفتی ایران ممکن نیست/ روند توسعه‌ی میدان‌های مشترک نفت و گاز کُند است
فعال شدن کارت‌های سوخت‌ در دستور کار است
هیچ کس توان تولید بیشتر ندارد/ ترامپ با گردن‌کلفتی نمی‌تواند قیمت را پایین بیاورد/ مذاکره با اتحادیه اروپا ادامه دارد
با وجود تحمل سختی‌ها، خلق پول نکردیم/ علت کاهش تورم، انضباط مالی دولت بود
گسترش منطقه هلال فقر در تهران/ افزایش مهاجرت از سکونتگاه‌های رسمی به غیر رسمی با افزایش قیمت مسکن و اجاره
اپیدمی دو‌شغله‌بودن
تهران، اعضای FATF را قانع کرده است/ سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند/ مهلت‌ جدیدی به ایران دادیم
اجازه گران شدن بلیت هواپیما را نمی‌دهیم/یک نشست و برخاست هواپیما در نجف ۱۵ هزار دلار تمام می‌شود
گشایش درهای جهان به روی اقتصاد ایران
احتمال کاهش ۴۰ درصدی قیمت موبایل
یارانه ارزی به صورت مستقیم به مردم داده شود/ سبد حمایتی حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد/ احیای کارت سوحت برای جلوگیری از قاچاق
آیت الله هاشمی وضعیت امروز کشور را پیش بینی کرده بود/ برای ریاضت اقتصادی باید آماده شویم/ الان اصلا وقت مذاکره نیست
لوایح چهارگانه FATF مبتنی بر بانکداری استاندارد است/ نگرانی‌های موجود ناشی از عدم توجه به «حق شر‌ط‌ها» است
مردم قدرت خرید طلا را ندارند/ بازار نقره و بدلیجات رونق گرفته است/ 200 واحد طلافروشی در 6 ماه اخیر تعطیل شدند/ بازار عادی شود؛ قیمت سکه 800 هزار تومان کاهش می‌یابد
بلیت پروازهای اربعین به پایان رسید
تاکنون بین دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی سوخت توافقی انجام نشده است
اطمینان فلاحت‌پیشه به اتباع خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران
شرایط جدید اقتصادی باعث توقف صادرات لوازم خانگی شد/ برنامه ریزی برای حضور در بازار کشورهای cis
شارژ صدهراز تومانی جواب تورم افسار گسیخته را نمی‌دهد/ سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود
افزایش نرخ بنزین امسال اعمال نمی‌شود/ رشد قاچاق دلیل درخواست دولت برای دونرخی شدن قیمت بنزین
بهشتی‌پور: پیوستن به FATF زمینه‌ را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم می‌کند
منافع گروه قلیلی با تصویب CFT به خطر افتاده است
واگذاری خانه‌های خالی از سکنه به کارگران
ثبات در بازار طلا و سکه
وضعیت اقتصاد کشور بهتر می‌شود/افزایش قیمت نفت کمبود صادرات را جبران می‌کند/ ترکیه با دستگیری اجیرشدگان عربستان و امریکا خدمت بزرگی به ایران کرد
میرزایی: دولت برای افزایش قیمت بنزین ملاحظاتی را در نظر بگیرد
بررسی تحولات بازار ارز در گفت‌وگو با رئیس اسبق بانک مرکزی
اشکالات سیستم مالیاتی کشور ربطی بهCFT ندارد/ ناچاریم به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم/ سیستم بانکی ما از دنیا عقب است
فلاحت‌پیشه: اجرای CFT روزنه‌هایی در حوزه اقتصادی ایجاد می‌کند
برای حل مشکل نظام بانکی،نقدینگی،اشتغال وتورم تصمیم‌های جدی بگیرید
فرار مالياتي با كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي
رفوزگی شیطان این است که مبدا سکولار در عالم است/ سکولارها اقتصاد را به هم ریختند
سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می‌شود/افزایش مصرف سرانه حبوبات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم برای مصرف مرغ و گوشت
بیشتر
کد خبر: 66998 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - 12:01
بازگشت کارت سوخت؟

بازگشت کارت سوخت؟

آرماننوشین ایزدپناه: گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سهمیه‌بندی بنزین مجددا بازگردد و کارت سوخت که به نوعی بلااستفاده بود، بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد. طبق سخنان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس آخرین راهکار برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دونرخی‌کردن بنزین است که در این صورت بنزین حتما باید سهمیه‌بندی شده و از کارت سوخت استفاده شود.

سهمیه ‌بندی سوخت در ایران طرحی برای هدفمندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد. به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر شد و تمامی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت مجهز به دستگاه‌های کارتخوان و پین‌پد شدند. مطابق محاسباتی که توسط کارشناسان وزارت نفت در اوایل دهه 80 صورت گرفت، این جمع‌بندی حاصل شد که با توجه به روند سریع افزایش مصرف داخلی، در سال‌های آینده میزان واردات بنزین، بسیار بیشتر از تولید داخلی آن خواهد بود و این موضوع با توجه به مواضع سیاسی در صحنه‌های بین‌المللی، ریسک بالایی داشت. به همین دلیل پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که با استمرار روند سریع افزایش مصرف بنزین، احتمال به وجودآمدن خلل جدی در تامین و توزیع بنزین کشور بالا بوده و این موضوع منجر به ایجاد چالش‌های متعدد و بحران‌های اجتماعی در کشور خواهد شد. بنابراین ضرورت استفاده از راهکارهایی کوتاه‌مدت برای کاهش واردات بنزین که به خاطر افزایش شدید و سریع میزان مصرف بنزین نسبت به تولید آن شکل گرفته بود، از سوی مسئولان ارشد و قوای مجریه و مقننه احساس می‌شد. برای حصول این موضوع، سه راهکار کلی وجود داشت:1- افزایش تولید بنزین از طریق احداث پالایشگاه‌های جدید یا افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های فعلی 2- کاهش مصرف بنزین از طریق آزادسازی قیمت این فراورده و سایر فراورده‌های نفتی (هدفمندی یارانه‌ها) 3- کاهش مصرف بنزین از طریق سهمیه‌بندی‌کردن آن. استفاده از راهکار اول، هم با توجه به اینکه احداث پالایشگاه‌های جدید در برنامه وزارت نفت دولت اصلاحات نبود و هم با درنظرگرفتن این موضوع که افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های فعلی و به‌ویژه احداث پالایشگاه‌های جدید، نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی داشته و ساخت و راه‌اندازی آن چندین سال طول می‌کشد، به همین دلیل، راهکاری میان‌مدت و بلندمدت محسوب می‌شود و راهکار مطلوبی برای افزایش سریع تولید بنزین در کوتاه‌مدت محسوب نمی‌شود. استفاده از راهکار دوم نیز با توجه به اینکه امکان آزادسازی قیمت بنزین بدون آزادسازی قیمت سایر فراورده‌های نفتی و سایر حامل‌های انرژی و همچنین اتخاذ سازوکارهای حمایتی از مردم یا همان هدفمند‌کردن یارانه‌ها امکانپذیر نبود، راهکار کوتاه‌مدتی محسوب نمی شود. با توجه به توضیحات مذکور، سهمیه‌بندی بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت تنها و بهترین راهکار کاهش سریع مصرف بنزین در کشور محسوب می‌شد؛ راهکاری که ابتدا توسط معاونت برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در سال 1382 برای کنترل مصرف بنزین پیشنهاد شد و مطالعات اولیه برای اجرای آن نیز توسط همین شرکت در آن سال انجام پذیرفت. تا اینکه دولت از خرداد سال 1394، عرضه بنزین دونرخی را متوقف کرد و بر این اساس نرخ بنزین معمولی در سراسر کشور لیتری 10‌هزار ریال تعیین شد که بدون سهمیه‌بندی عرضه می‌شود.

استفاده از کارت‌سوخت در جایگاه‌ها

همان‌طور که گفته شد در سال‌های اخیر با غیرفعال‌شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین، استفاده از کارت‌های سوخت عملا منتفی شده بود. اکنون بار دیگر سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت الزامی خواهد شد، گفته است: افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به‌منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند. زیبا اسماعیلی با اشاره به قانون مصوب مجلس افزود: با توجه به اینکه قانون مصوب مجلس تاکید کرده است که سوختگیری فقط با کارت سوخت امکانپذیر است و کارت سوخت جایگاهدار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به‌منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. او با بیان اینکه برای زمان از سرگیری استفاده از کارت سوخت زمان مشخصی تعیین نشده است، تصریح کرد: افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای اخذ این کارت به نمایندگی‌های پلیس+۱۰ مراجعه کنند. این در حالی است که معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در مرداد سال جاری با تکذیب در دستور کارداشتن افزایش قیمت و سهمیه‌بندی دوباره بنزین، گفت: مشکلی در تامین بنزین و انواع سوخت وجود ندارد و به‌خوبی توزیع سوخت در کشور در حال مدیریت است. عباس کاظمی درباره چرایی افزایش مصرف بنزین در سال 96، افزود: دلیل اصلی افزایش مصرف بنزین و سوخت، بهبود روند رشد اقتصادی کشور و رفاه بیشتر است. او تصریح کرد: به دلیل رشد اقتصادی کشور، میزان استفاده از خودرو و شماره‌گذاری آن، حدود 5/8‌درصد افزایش داشته است که افزایش مصرف بنزین را به دنبال دارد. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه افزایش 5/8‌درصدی مصرف بنزین، یک رشد غیرطبیعی به شمار نمی‌رود، ادامه داد: به دلیل افزایش رشد اقتصادی، میزان مصرف انواع حامل‌های انرژی، از جمله برق نیز افزایش داشته طوری که گزارش‌‌ها از رشد حدود 10‌درصدی مصرف برق حکایت دارند.

کارت‌سوخت، کلید کنترل قیمت‌ها؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پیشنهاد رئیس مجلس برای دونرخی‌کردن بنزین، گفت: آخرین راهکاری که برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی می‌ماند، دونرخی‌کردن بنزین است، اما زمانی که بنزین دونرخی می‌شود حتما باید سهمیه‌بندی شده و از کارت سوخت استفاده شود. اسدا... قره‌خانی با بیان اینکه با دونرخی‌شدن بنزین حتما باید به روال گذشته اعمال شود، افزود: با دونرخی‌دن بنزین باید از یک منظر به طبقات پایین جامعه سهمیه داده شود، تا این مقدار از سهمیه برای خودروهایی که استفاده شخصی دارند، مصرف شود و از سوی دیگر یک سهمیه برای خودروهایی که فعالیت‌های خدمات عمومی دارند، اختصاص یابد. او با بیان اینکه با دونرخی‌شدن بنزین اثرات جانبی افزایش قیمت تاثیر کمتری می‌گذارد، یادآور شد: با این اقدام اثرات افزایش قیمت تیز و با شتاب بالا نبوده و فزاینده نیست و رشد قیمت‌ها بطئی و کند است. نماینده مردم علی‌آبادکتول افزود: اگر قیمت بنزین همانند آب، برق و گاز که اعلام شد گران نشود، دیگر نیازی به کارت سوخت و سهمیه بندی و دونرخی‌شدن نیست. از طرفی برخی کارشناسان معتقدند بنزین با اینکه استراتژیک است، اما یک کالا به حساب می‌آید و بازار قیمت آن را تعیین می‌کند، اگر روزی دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشته باشد، آن را گران خواهد کرد و مصرف‌کنندگان با توجه به قیمت و میزان نیاز خود به سوختگیری می‌پردازند. این انتقاد که اگر کارت سوخت نباشد نمی‌توان بنزین را در آینده گران کرد، در حالی مطرح می‌شود که تا قبل از سال 1386 و آمدن کارت سوخت بارها قیمت سوخت گران شد و اتفاقی در کشور رخ نداد. به‌طور مثال در اوایل روی کارآمدن دولت نهم هر لیتر بنزین 80 تومان قیمت داشت که با گذر عمر دولت وقت هر لیتر بنزین به 100 تومان افزایش یافت و اتفاق خاصی در کشور رخ نداد، اما در زمانی که کارت سوخت به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، اتفاقات ناخوشایند اجتماعی و اقتصادی در کشور به‌ویژه تهران رخ داد. البته با توجه به ارتقای تکنولوژی به‌ویژه در زمینه خرید الکترونیکی پیشنهاد می‌شود این کارت‌ها حذف نشود و از آنها به عنوان یک کیف الکترونیکی استفاده کرد، در چند وقت اخیر بارها دیده شده که افراد در زمان پرداخت وجه سوخت مصرفی خود از کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند و این در حالی است که تمام جایگاه‌ها به سیستم‌های به‌روز پرداخت الکترونیک مجهز نشده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.