انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
اصلاح الگوی کشت را جدی بگیرید
یورو جایگزین دلار شد
هشدار؛ تابستان كم آب
چه کسب‌وکارهایی از افزایش قیمت دلار سود بردند؟
نکته‌ای درباره غیرقابل فیلتر شدن تلگرام
یورو جایگزین دلار در تکالیف ارزی شد/ مسئولیت بانک مرکزی برای مدیریت مستمر نرخ برابری ریال در مقابل یورو
نمادهاي متوقف بورس را دريابيد
خشكشويي آنلاين هم وارد بازار شد!
تامین نزدیک به۱۰۷ هزار مسکن اجتماعی برای دهک‌های کم‌درآمد/دولت با پول پرقدرت بانک مرکزی وارد عمل نمی‌شود
در تهران جیره بندی آب نداریم/ وضعیت سدها تعریفی ندارد
جزئیات حقوق و مزایا و حق اولاد کارگران در سال ۹۷
واردات مواد غذایی زیر ذره‌بین
سیاست‌های اقتصادی دارایی‌ها را حبس کرده/وجود ۱۴۰۰ دستورالعمل برای بازدارندگی فضای کسب و کار/مردم نرخ سود بانکی ۱۵ درصدی را پذیرفته‌اند
ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مسکن/شرط کاهش نرخ سود، دوره انتظار و افزایش سقف وام مسکن
افزایش قیمت میوه‌های وارداتی متاثر از نوسانات دلار/ کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه در بازار میوه و تره بار
پوشاک دستورپذیر نیست
مقاومت بانک‌ها در برابر امهال وام‌های زلزله‌زدگان/ممانعت برای بازسازی برخی روستاها/هفته‌ای یکبار هم به برخی مناطق آب نمی‌رسد
بازنشستگانِ زیر خط فقر و صندوق‌های بحران‌زده/تکلیف افزایش مستمری‌ها چه خواهد شد؟
ترمیم دستمزد کلید خورد
سطح پایین دستمزدها نتیجه شکاف دستمزدی سال‌های گذشته‌است/ لزوم ثبات ارزی برای بقای زندگی کارگران
وزارت ارتباطات مرجع تصمیم فیلترینگ یا رفع آن نیست/ اختیار داشته باشم برای صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی تلاش می‌کنم
اثرات تکانه‌های دلار بر بازار واردات و صادرات
صدور حواله ارزی در صرافی‌ها ممنوع شد
جزئیات جدید پرداخت ارز دانشجویی اعلام شد
سردرگمی در خرید تضمینی گندم
بخشی از اتفاقات اخیر بازار ارز، سیاسی است
صف ارزی جمع شد
صرفه‌جویی با کاهش شعب بانکی
شوك ارز تك‌نرخي به بازار
سیاست جدید ارزی دولت محدود کننده نیست و در جهت شفافیت بازار است
دستگیری ۱۲ نفر از اخلالگران بازار ارز/پلمب صرافی های فاقد مجوز
یورو بار تجارت ایران را به دوش می کشد نه دلار
اطلاع‌رسانی درباره ریسک‌های «گرام»
گران مانند دلار و سکه
تضعیف تولید به نفع نیرهای سفته باز، رانتی و غیرمولد اقتصاد را نابود می‌کند/ مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با آزاد به جیب شبه دولتی‌ها و خصولتی‌ها می‌رود
استقبال رهبری از پیشنهاد دولت درمورد جایگزینی یورو به جای دلار/ نقش عربستان و امارات در التهابات ارزی
باید از تصمیم دولت برای تثبیت نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی حمایت کنیم/ لاریجانی: نمایندگان برای اصلاح نرخ ارز جلسه‌ای با نوبخت داشته باشند
حال و هوای بازار ارز ساعاتی پس از اعلام تک نرخی شدن دلار
گام بلند ایران در ساخت خودرو مشارکتی
معیشتِ ۲۵ هزار صیاد سیستان‌و‌بلوچستان در خطر افتاده/چینی‌ها بستر دریا را هم می‌روبند
لاریجانی: وزیر صنعت ماهانه گزارش حمایت از کالای ایرانی را به مجلس ارائه کند
مردم به بانک‌ها بدبین شده‌اند/بانک مرکزی ارز کافی به صرافی‌ها نمی‌ده
تخصیص اعتبار وام ١٥ میلیونی ازدواج به بانک‌های عامل از اول اردیبهشت ٩٧
نقش روس‌ها در نفت ایران، هر روز پررنگ‌تر از دیروز
تولیدشدنی‌ها وارد نشوند
ماجرای ممنوعیت واردات کالا از ۴ کشور
تقاضای وارداتی با ارز ۵ هزار تومان به صرفه نیست/خروج امریکا از برجام هزینه‌های مبادلاتی بالایی به همراه دارد/در بودجه‌های سالیانه با کسری‌های پنهان روبرو هستیم
دولت باید مشخص کند کجای حمایت از طبقه کارگر ایستاده/ضرورت پایه‌گذاری دولت رفاه در ایران/حداقل تورم برای امسال ۱۳ تا ۱۵ درصد است
دعوت مجلس از مسئولان اقتصادی و بررسی علل گرانی نرخ ارز
سکه رکورد زد/ یورو از ۶۳۰۰ تومان گذشت
بیشتر
کد خبر: 67214 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - 13:08
کوچ مشتریان بازی از مارکت‌های داخلی

کوچ مشتریان بازی از مارکت‌های داخلی

آرمان- سوسن یحیی‌پور: گنجاندن بندی در لایحه بودجه ۹۷ که بر اساس آن مقرر شده ۱۰درصد از فروش بازی‌های برخط خارجی و بازی‌های رایانه‌ای خارجی به مبلغ ۲۰۰‌میلیارد ریال به عنوان عوارض دریافت شود، موج نگرانی را در بین برخی از فعالان صنعت بازی در ایران برانگیخته است. استدلال آنها این است که این کار، علاقه‌مندان را از مارکت‌های رسمی داخل کشور به مارکت‌های خارجی و کانال‌های غیررسمی سوق می‌دهد و نتیجه آن خروج ۱۰۰‌درصدی ارز از کشور است. البته درمقابل این استدلال، برخی از بازی ساز‌های ایرانی معتقدند گران شدن بازی‌ها با دریافت عوارض جوسازی است و دریافت عوارض هیچ‌تاثیری بر کیفیت بازی داخلی ندارد.

بر اساس آمار منتشر شده در سال 95، در ایران حدود 50‌میلیون نفر کاربر اینترنت هستند و بازی بازهای فعال چه با رایانه، تبلت یا گوشی همراه حدود 20‌میلیون نفر هستند. هر ماه بین 140 تا 200‌میلیارد تومان از سوی ایرانی­‌ها صرف خرید بازی می‌شود. همچنین به‌طور متوسط 5/1 ساعت در روز برای آن در داخل کشور وقت صرف می‌شود. این در حالی است که ۹۵‌درصد از بازی‌های ویدئویی در بازار غیر بومی هستند. با توجه به این تعداد آمار و استفاده از بازی‌های ویدئویی، به ایجاد مرکز داده بازی‌های ملی نیازمندیم. در سال‌های اخیر از طریق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حدود 600 بازی در سطوح مختلف تولید شده که برخی از آنها در جشنواره‌های متعدد خارجی نیز جوایزی گرفته‌اند. بر اساس آمارهای ارائه شده از موسسه تحلیلی newzoo درآمد این صنعت تا آخر سال 2015 حدود 91 میلیارد دلار محاسبه شده و چین با درآمد 22‌میلیارد دلاری، در صدر لیست کشورهای تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای قرار دارد. طبق اعلام موسسهnewzoo، ایران هم توانسته جایگاه 36 را از بین کشورهای فعال در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای به خود اختصاص دهد و درآمد صنعت گیم این کشور تا پایان سال 2015، از مرز 194‌میلیون دلار عبور کرده است.

رشد بازی‌های آنلاین

در سالیان گذشته به ویژه طبق آمار سال ۱۳۹۲، از ۱۶‌میلیون گیمری که در آن سال وجود داشت و طبق پرسشنامه‌ای که توسط بازی‌کنندگان پر شد، حدود ۷۵‌درصد کسانی بودند که روی PC و رایانه‌های شخصی بازی می‌کردند، در حالی که این عدد در حال حاضر به ۱۵‌درصد رسیده است و اکثر افراد به سمت بازی روی گوشی‌های هوشمند رفتند. همچنین بر اساس آخرین آماری که در بحث درآمد و فروش وجود دارد، در سال ۱۳۹۵ تقریبا ۷۰ تا ۸۰‌میلیارد ریال درآمد محتوای دیجیتال شامل اپلیکیشن و بازی توسط کاربران ایرانی برای محصولاتی بوده که کاربران باید آن را از ابتدا خریداری می‌کردند، که اصطلاحا به آن پریمیوم گفته می‌شود، در حالی که حدود ۶۴۰‌میلیارد ریال فروش درون‌برنامه‌ای برای اپلیکیشن و بازی بوده است. در حال حاضر به لطف افزایش پهنای باند اینترنت، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از رشد بازی‌های آنلاین خبر داده است که درنهایت باعث اقبال گیمرها به بازی‌های آنلاین با پرداخت درون‌برنامه‌ای نسبت به بازی‌هایی که در ابتدا خریداری می‌شوند شده است.

ماجرای اخذ عوارض از بازی‌های خارجی

در لایحه پیشنهادی بودجه سال 97، بندی در جدول شماره 5 (درآمدها،‌ واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی بر حسب قسمت،‌ بخش‌، بند‌،‌ اجزا در سال 97) به شماره طبقه‌بندی 160178وجود دارد (صفحه 56)‌ که بر اساس آن مقرر شده 10درصد از فروش بازی‌های برخط خارجی و بازی‌های رایانه‌ای خارجی به مبلغ 200‌میلیارد ریال به عنوان عوارض دریافت شود. دریافت عوارض از بازی‌های خارجی که اثرات متعددی بر صنعت بازی در پی خواهد داشت با واکنش‌های متفاوتی از سوی فعالان این صنعت مواجه شده است. برخی بر این باورند که اخذ عوارض از بازی‌‌های خارجی درنهایت باعث افزایش قیمت آنها در کانال‌های رسمی و حرکت خریداران ایرانی به سمت کانال‌های غیررسمی خواهد شد. نتایج تحقیقات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 94نشان می‌دهد که حدود 3000‌میلیارد ریال فروش بازی‌های موبایلی در این سال در کشور انجام شده که کل مبلغ فروش از کانال رسمی بزرگ‌ترین فروشگاه اندرویدی در ایران تنها پنج‌درصد از این مقدار بوده است. درهمین راستا، مدیرعامل یک مارکت داخلی درگفت‌و‌گو با خبرگزاری «ایسنا» گفت: «این کار، علاقه‌مندان را از مارکت‌های رسمی داخل کشور به مارکت‌های خارجی و کانال‌های غیررسمی سوق می‌دهد و نتیجه آن خروج ۱۰۰‌درصدی ارز از کشور است.» امین امیرشریفی معتقد است: «اخذ عوارض از بازی‌های خارجی، قیمت برای مصرف‌کننده را در کانال‌های رسمی افزایش می‌دهد، در حالی که کانال‌های غیررسمی متعددی برای فروش بازی‌های خارجی وجود دارد. می‌توان به مارکت‌های داخلی گفت برای بازی‌ها عوارض دهند، اما سایت‌هایی که جم‌فروشی می‌کنند یا مارکت‌هایی مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور که بدون مجوز داخلی و بدون اینکه در ایران رسمیتی داشته باشند، کار کرده و مردم هم از آنها استفاده می‌کنند، عوارضی نمی‌دهند.» این اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که عده دیگری از بازی سازهای ایرانی گران شدن بازی‌ها با دریافت عوارض را جوسازی می‌دانند و بر این باورند که عوارض هیچ‌تاثیری بر کیفیت بازی داخلی ندارد و رقابت همچنان وجود دارد. در همین رابطه، حمزه آزاد، بازی ساز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که «دریافت عوارض از بازی‌های خارجی کمک به حوزه گیم داخلی است. بازی خارجی به هر حال وارد کشور می‌شود و با پرداخت عوارض تنها ۱۰‌درصد از سودش کم می‌شود، از طرفی قرار نیست پولی به بازی‌ساز داده شود و حمایت‌ها در قالب زیرساخت و تقویت سرور بازی‌هاست.»‌

چگونگی حمایت از بازی سازها

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری در صنایع فناوری کاری پرریسک است و صنعت بازی‌سازی مثل همه صنایع های‌تک در دنیا، ضریب موفقیت بالایی ندارد، یعنی ۸۰‌درصد محصولاتش با شکست مواجه می‌شوند، اما آن موفقیت۲۰‌درصد باقیمانده به حدی است که می‌توانند سرمایه بزرگی را به تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران برگردانند. همین موضوع لزوم حمایت از این صنعت را افزون می‌کند. یکی از راه‌هایی که در این راستا در پیش گرفته شده ارائه وام به بازی‌سازهاست. در همین رابطه مهرداد آشتیانی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره حمایت‌ها از بازی‌سازها گفته است: تلاش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این است که حمایت‌های مالی خود را به سمت حمایت‌های غیرنقدی مثل بسته‌های زیرساختی و غیره ببرد، اما یکی از ارکان حمایتی ساخت بازی حمایت مالی یا نقدی است و بنیاد تعاملاتی با ارگان‌هایی که بودجه‌های مناسبی برای حمایت از صنعت داخلی در اختیار دارند داشته است و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات از طریق وام وجوه اداره‌شده به بازی‌سازها کمک نقدی می‌شود. درمقابل اما برخی فعالان بازی ساز معتقدند که هیچ‌جای دنیا دادن وام به ویژه برای بازی‌سازی راه‌حل مناسبی نیست، زیرا وام یعنی ریسک چند برابری روی دوش بازی‌ساز و تولیدکننده. بلکه بازی‌سازی باید سرمایه‌گذار خصوصی داشته باشد که روی چند پروژه سرمایه‌گذاری کند تا موفقیت حداقل یک مورد از پروژه‌ها، پروژه‌های ناموفق را جبران ‌کند و تولیدکننده و سرمایه‌گذار متضرر نشوند. این عده بر این باورند که برای حمایت از بازی‌سازها باید پروژه‌ها را به صورت علمی بررسی کنند و در پروژه‌ها شریک شوند، کاری که خود بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای قبلا انجام می‌داد و علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی بنیاد مانند برگزاری رویداد و نمایشگاه، باید سازمان‌های خصوصی وجود داشته باشند که حاضر به سرمایه‌گذاری شوند.

معافیت مالیاتی برای بهبود کیفیت

از آنجایی که امروز هم بازی‌های داخلی و هم بازی‌های خارجی مالیات پرداخت می‌کنند. برخی از فعالان این صنعت معافیت مالیاتی را راهکار حمایتی مناسبی می‌دانند. درواقع استدلال این عده این است که می‌توان برای حمایت از بازی‌های داخلی، ۹‌درصد مالیات را از بازی‌های ایرانی برداشت و این معافیت را برای مدت دو تا پنج سال برای بازی‌های داخلی قائل شد، در حالی که بازی‌های خارجی همچنان این مبلغ را بپردازند. این مساله در سایر کشورها نیز تجربه شده است و بدین وسیله موجبات رشد صنایع فراهم می‌شود. سرمایه‌گذاری 9‌درصد می‌تواند در راستای بهبود کیفیت بازی‌ها و توسعه آنها به کار گرفته شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.