انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تایید حکم اعدام سلطان سکه و یک متهم اقتصادی دیگر در دیوان عالی کشور
جهانگیری: تحریم‌های آمریکا باج‌گیری است/با اتحاد دوره سختی‌ها کوتاه می‌شود
احیای بافت فرسوده بدون آخوندی
روند قانونی FATF به دور از تصمیمات احساساتی طی شود/ نیازی به کف خیابان کشاندن این مباحث نیست
لیزینگ کلاهبردار نیست/ وزارت صنعت پاسخگوی پیش‌فروش خودرو باشد
شیطنتی پشت قیمت بلیت هواپیما است؟ /ریزش سفرهای خارجی ادامه دارد
چرا آمریکا نمی‌خواهد ایران به FATF بپیوندد ؟
طمع؛ ریشه احتکار
استقبال ایران از تصمیم FATF برای تمدید تعلیق‌ها/ تلاش‌ آمریکا برای سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای گروه ویژه اقدام مالی
اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران
گروه ویژه اقدام مالی تا فوریه 2019 به ایران مهلت داد
مخالفان FATF سعی نکنند با هوچی‌گری و فشار، نظر خود را تحمیل کنند
قیمت وام مسکن و نحوه محاسبات
منتظر کاهش ۴۰ درصدی ارزش دلار باشید!
افزايش خودسرانه سود سپرده بانكي
بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟
صدور کیفرخواست برای مدیران مسئول «شرق» و «شهروند»/ دستگیری مدیر ایرتویا و یک کارمند گمرک
گزارش راه‌اندازی «سامانه ثبت حقوق و مزایا» ارائه شد
خصوصی‌سازی «دانش‌بنیان‌ها» را جدی بگیرید
هند و چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهند / سی.ان.پی.سی رسما اپراتور فاز 11 شد/ تشریح جزئیات صادرات گاز به پاکستان و عمان
برای مدیریت مصرف، احیای کارت‌های سوخت راهکار مناسبی است
بورس‌ها در انتظار پرواز...
پازل حمایت از "تولید داخل" چگونه باید چیده شود؟
سرزمین کوه‌های مینیاتوری، جایگزین نفت ایران
دچار خودتحریمی هستیم/ فایده تحریم‌ها نجات اقتصاد از اتکا به نفت است/ ۲۵ درصد بنزین کشور توسط دهک دهم مصرف می‌شود
ادامه تحریم‌های غیرعادلانه اقتصادی مردود است/ قطع کامل صادرات نفتی ایران ممکن نیست/ روند توسعه‌ی میدان‌های مشترک نفت و گاز کُند است
فعال شدن کارت‌های سوخت‌ در دستور کار است
هیچ کس توان تولید بیشتر ندارد/ ترامپ با گردن‌کلفتی نمی‌تواند قیمت را پایین بیاورد/ مذاکره با اتحادیه اروپا ادامه دارد
با وجود تحمل سختی‌ها، خلق پول نکردیم/ علت کاهش تورم، انضباط مالی دولت بود
گسترش منطقه هلال فقر در تهران/ افزایش مهاجرت از سکونتگاه‌های رسمی به غیر رسمی با افزایش قیمت مسکن و اجاره
اپیدمی دو‌شغله‌بودن
تهران، اعضای FATF را قانع کرده است/ سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند/ مهلت‌ جدیدی به ایران دادیم
اجازه گران شدن بلیت هواپیما را نمی‌دهیم/یک نشست و برخاست هواپیما در نجف ۱۵ هزار دلار تمام می‌شود
گشایش درهای جهان به روی اقتصاد ایران
احتمال کاهش ۴۰ درصدی قیمت موبایل
یارانه ارزی به صورت مستقیم به مردم داده شود/ سبد حمایتی حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد/ احیای کارت سوحت برای جلوگیری از قاچاق
آیت الله هاشمی وضعیت امروز کشور را پیش بینی کرده بود/ برای ریاضت اقتصادی باید آماده شویم/ الان اصلا وقت مذاکره نیست
لوایح چهارگانه FATF مبتنی بر بانکداری استاندارد است/ نگرانی‌های موجود ناشی از عدم توجه به «حق شر‌ط‌ها» است
مردم قدرت خرید طلا را ندارند/ بازار نقره و بدلیجات رونق گرفته است/ 200 واحد طلافروشی در 6 ماه اخیر تعطیل شدند/ بازار عادی شود؛ قیمت سکه 800 هزار تومان کاهش می‌یابد
بلیت پروازهای اربعین به پایان رسید
تاکنون بین دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی سوخت توافقی انجام نشده است
اطمینان فلاحت‌پیشه به اتباع خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران
شرایط جدید اقتصادی باعث توقف صادرات لوازم خانگی شد/ برنامه ریزی برای حضور در بازار کشورهای cis
شارژ صدهراز تومانی جواب تورم افسار گسیخته را نمی‌دهد/ سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود
افزایش نرخ بنزین امسال اعمال نمی‌شود/ رشد قاچاق دلیل درخواست دولت برای دونرخی شدن قیمت بنزین
بهشتی‌پور: پیوستن به FATF زمینه‌ را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم می‌کند
منافع گروه قلیلی با تصویب CFT به خطر افتاده است
واگذاری خانه‌های خالی از سکنه به کارگران
ثبات در بازار طلا و سکه
وضعیت اقتصاد کشور بهتر می‌شود/افزایش قیمت نفت کمبود صادرات را جبران می‌کند/ ترکیه با دستگیری اجیرشدگان عربستان و امریکا خدمت بزرگی به ایران کرد
بیشتر
کد خبر: 67214 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - 13:08
کوچ مشتریان بازی از مارکت‌های داخلی

کوچ مشتریان بازی از مارکت‌های داخلی

آرمان- سوسن یحیی‌پور: گنجاندن بندی در لایحه بودجه ۹۷ که بر اساس آن مقرر شده ۱۰درصد از فروش بازی‌های برخط خارجی و بازی‌های رایانه‌ای خارجی به مبلغ ۲۰۰‌میلیارد ریال به عنوان عوارض دریافت شود، موج نگرانی را در بین برخی از فعالان صنعت بازی در ایران برانگیخته است. استدلال آنها این است که این کار، علاقه‌مندان را از مارکت‌های رسمی داخل کشور به مارکت‌های خارجی و کانال‌های غیررسمی سوق می‌دهد و نتیجه آن خروج ۱۰۰‌درصدی ارز از کشور است. البته درمقابل این استدلال، برخی از بازی ساز‌های ایرانی معتقدند گران شدن بازی‌ها با دریافت عوارض جوسازی است و دریافت عوارض هیچ‌تاثیری بر کیفیت بازی داخلی ندارد.

بر اساس آمار منتشر شده در سال 95، در ایران حدود 50‌میلیون نفر کاربر اینترنت هستند و بازی بازهای فعال چه با رایانه، تبلت یا گوشی همراه حدود 20‌میلیون نفر هستند. هر ماه بین 140 تا 200‌میلیارد تومان از سوی ایرانی­‌ها صرف خرید بازی می‌شود. همچنین به‌طور متوسط 5/1 ساعت در روز برای آن در داخل کشور وقت صرف می‌شود. این در حالی است که ۹۵‌درصد از بازی‌های ویدئویی در بازار غیر بومی هستند. با توجه به این تعداد آمار و استفاده از بازی‌های ویدئویی، به ایجاد مرکز داده بازی‌های ملی نیازمندیم. در سال‌های اخیر از طریق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حدود 600 بازی در سطوح مختلف تولید شده که برخی از آنها در جشنواره‌های متعدد خارجی نیز جوایزی گرفته‌اند. بر اساس آمارهای ارائه شده از موسسه تحلیلی newzoo درآمد این صنعت تا آخر سال 2015 حدود 91 میلیارد دلار محاسبه شده و چین با درآمد 22‌میلیارد دلاری، در صدر لیست کشورهای تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای قرار دارد. طبق اعلام موسسهnewzoo، ایران هم توانسته جایگاه 36 را از بین کشورهای فعال در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای به خود اختصاص دهد و درآمد صنعت گیم این کشور تا پایان سال 2015، از مرز 194‌میلیون دلار عبور کرده است.

رشد بازی‌های آنلاین

در سالیان گذشته به ویژه طبق آمار سال ۱۳۹۲، از ۱۶‌میلیون گیمری که در آن سال وجود داشت و طبق پرسشنامه‌ای که توسط بازی‌کنندگان پر شد، حدود ۷۵‌درصد کسانی بودند که روی PC و رایانه‌های شخصی بازی می‌کردند، در حالی که این عدد در حال حاضر به ۱۵‌درصد رسیده است و اکثر افراد به سمت بازی روی گوشی‌های هوشمند رفتند. همچنین بر اساس آخرین آماری که در بحث درآمد و فروش وجود دارد، در سال ۱۳۹۵ تقریبا ۷۰ تا ۸۰‌میلیارد ریال درآمد محتوای دیجیتال شامل اپلیکیشن و بازی توسط کاربران ایرانی برای محصولاتی بوده که کاربران باید آن را از ابتدا خریداری می‌کردند، که اصطلاحا به آن پریمیوم گفته می‌شود، در حالی که حدود ۶۴۰‌میلیارد ریال فروش درون‌برنامه‌ای برای اپلیکیشن و بازی بوده است. در حال حاضر به لطف افزایش پهنای باند اینترنت، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از رشد بازی‌های آنلاین خبر داده است که درنهایت باعث اقبال گیمرها به بازی‌های آنلاین با پرداخت درون‌برنامه‌ای نسبت به بازی‌هایی که در ابتدا خریداری می‌شوند شده است.

ماجرای اخذ عوارض از بازی‌های خارجی

در لایحه پیشنهادی بودجه سال 97، بندی در جدول شماره 5 (درآمدها،‌ واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی بر حسب قسمت،‌ بخش‌، بند‌،‌ اجزا در سال 97) به شماره طبقه‌بندی 160178وجود دارد (صفحه 56)‌ که بر اساس آن مقرر شده 10درصد از فروش بازی‌های برخط خارجی و بازی‌های رایانه‌ای خارجی به مبلغ 200‌میلیارد ریال به عنوان عوارض دریافت شود. دریافت عوارض از بازی‌های خارجی که اثرات متعددی بر صنعت بازی در پی خواهد داشت با واکنش‌های متفاوتی از سوی فعالان این صنعت مواجه شده است. برخی بر این باورند که اخذ عوارض از بازی‌‌های خارجی درنهایت باعث افزایش قیمت آنها در کانال‌های رسمی و حرکت خریداران ایرانی به سمت کانال‌های غیررسمی خواهد شد. نتایج تحقیقات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 94نشان می‌دهد که حدود 3000‌میلیارد ریال فروش بازی‌های موبایلی در این سال در کشور انجام شده که کل مبلغ فروش از کانال رسمی بزرگ‌ترین فروشگاه اندرویدی در ایران تنها پنج‌درصد از این مقدار بوده است. درهمین راستا، مدیرعامل یک مارکت داخلی درگفت‌و‌گو با خبرگزاری «ایسنا» گفت: «این کار، علاقه‌مندان را از مارکت‌های رسمی داخل کشور به مارکت‌های خارجی و کانال‌های غیررسمی سوق می‌دهد و نتیجه آن خروج ۱۰۰‌درصدی ارز از کشور است.» امین امیرشریفی معتقد است: «اخذ عوارض از بازی‌های خارجی، قیمت برای مصرف‌کننده را در کانال‌های رسمی افزایش می‌دهد، در حالی که کانال‌های غیررسمی متعددی برای فروش بازی‌های خارجی وجود دارد. می‌توان به مارکت‌های داخلی گفت برای بازی‌ها عوارض دهند، اما سایت‌هایی که جم‌فروشی می‌کنند یا مارکت‌هایی مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور که بدون مجوز داخلی و بدون اینکه در ایران رسمیتی داشته باشند، کار کرده و مردم هم از آنها استفاده می‌کنند، عوارضی نمی‌دهند.» این اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که عده دیگری از بازی سازهای ایرانی گران شدن بازی‌ها با دریافت عوارض را جوسازی می‌دانند و بر این باورند که عوارض هیچ‌تاثیری بر کیفیت بازی داخلی ندارد و رقابت همچنان وجود دارد. در همین رابطه، حمزه آزاد، بازی ساز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که «دریافت عوارض از بازی‌های خارجی کمک به حوزه گیم داخلی است. بازی خارجی به هر حال وارد کشور می‌شود و با پرداخت عوارض تنها ۱۰‌درصد از سودش کم می‌شود، از طرفی قرار نیست پولی به بازی‌ساز داده شود و حمایت‌ها در قالب زیرساخت و تقویت سرور بازی‌هاست.»‌

چگونگی حمایت از بازی سازها

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری در صنایع فناوری کاری پرریسک است و صنعت بازی‌سازی مثل همه صنایع های‌تک در دنیا، ضریب موفقیت بالایی ندارد، یعنی ۸۰‌درصد محصولاتش با شکست مواجه می‌شوند، اما آن موفقیت۲۰‌درصد باقیمانده به حدی است که می‌توانند سرمایه بزرگی را به تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران برگردانند. همین موضوع لزوم حمایت از این صنعت را افزون می‌کند. یکی از راه‌هایی که در این راستا در پیش گرفته شده ارائه وام به بازی‌سازهاست. در همین رابطه مهرداد آشتیانی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره حمایت‌ها از بازی‌سازها گفته است: تلاش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این است که حمایت‌های مالی خود را به سمت حمایت‌های غیرنقدی مثل بسته‌های زیرساختی و غیره ببرد، اما یکی از ارکان حمایتی ساخت بازی حمایت مالی یا نقدی است و بنیاد تعاملاتی با ارگان‌هایی که بودجه‌های مناسبی برای حمایت از صنعت داخلی در اختیار دارند داشته است و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات از طریق وام وجوه اداره‌شده به بازی‌سازها کمک نقدی می‌شود. درمقابل اما برخی فعالان بازی ساز معتقدند که هیچ‌جای دنیا دادن وام به ویژه برای بازی‌سازی راه‌حل مناسبی نیست، زیرا وام یعنی ریسک چند برابری روی دوش بازی‌ساز و تولیدکننده. بلکه بازی‌سازی باید سرمایه‌گذار خصوصی داشته باشد که روی چند پروژه سرمایه‌گذاری کند تا موفقیت حداقل یک مورد از پروژه‌ها، پروژه‌های ناموفق را جبران ‌کند و تولیدکننده و سرمایه‌گذار متضرر نشوند. این عده بر این باورند که برای حمایت از بازی‌سازها باید پروژه‌ها را به صورت علمی بررسی کنند و در پروژه‌ها شریک شوند، کاری که خود بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای قبلا انجام می‌داد و علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی بنیاد مانند برگزاری رویداد و نمایشگاه، باید سازمان‌های خصوصی وجود داشته باشند که حاضر به سرمایه‌گذاری شوند.

معافیت مالیاتی برای بهبود کیفیت

از آنجایی که امروز هم بازی‌های داخلی و هم بازی‌های خارجی مالیات پرداخت می‌کنند. برخی از فعالان این صنعت معافیت مالیاتی را راهکار حمایتی مناسبی می‌دانند. درواقع استدلال این عده این است که می‌توان برای حمایت از بازی‌های داخلی، ۹‌درصد مالیات را از بازی‌های ایرانی برداشت و این معافیت را برای مدت دو تا پنج سال برای بازی‌های داخلی قائل شد، در حالی که بازی‌های خارجی همچنان این مبلغ را بپردازند. این مساله در سایر کشورها نیز تجربه شده است و بدین وسیله موجبات رشد صنایع فراهم می‌شود. سرمایه‌گذاری 9‌درصد می‌تواند در راستای بهبود کیفیت بازی‌ها و توسعه آنها به کار گرفته شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.