انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
آزادی با یک فیش‌حقوقی!
نوزادفروشی و افزایش کودکان بی‌هویت
رانندگان از سگ‌گردانی بپرهیزند
آمادگی راهور برای شادی مردم پس از دیدار با پرتغال
ترک تحصیل ۱۵۱ هزار و ۴۶ دختر در سال جاری
بهار امسال هیچ استانی از افزایش دما در امان نماند
آبادانی‌ها از منابع آبی مطمئن استفاده کنند/عوارض آب شور برای بدن
شهریه‌های اضافی اخذ شده را برمی‌گردانیم
دستور فرمانده ناجا برای برخورد با بی حجابی، دور دور، شیشه دودی غیرمتعارف در خودروها
ساکنان روستاهای چابهار آب شرب را با احشام شریکند/آب شور تانکرها هر سه ماه یکبار می‌رسد
۷۹ درصد از استفاده‌کنندگان تلگرام، همچنان در این پیام‌رسان حضور دارند
حذف «مامور بدرقه» متهم از کلانتری‌ها
از نمای تمام شیشه‌ای تا کمبود پارکینگ/نباید تا زمان رفع مشکلات اجازه بهره‌برداری صادر شود
هشدار نسبت به آغاز دوباره نهضت سدسازی و نابودی روزافزون جنگل‌ها/ مسئولان راحت‌ترین کار برای تامین آب را در ساخت سد می‌بینند
واکنش معاون وزیر به اخذ شهریه‌ ۲۵ میلیون تومانی از والدین/شهریه‌های اضافی اخذ شده را برمی‌گردانیم
برخورد سلبی و انهدامی با کولبران جواب نمی‌دهد/انحصارطلبان از عدم توسعه اقتصادی سود می‌برند
تشدید کم‌آبی در تهران/ فرونشست در پایتخت جدی است
الزام اخذمجوز احداث پلاسکوی جدید ظرف۲ماه آینده/مقاوم سازی ساختمان پشتی پلاسکو بارأی اکثریت کسبه
حذف "مأمور بدرقه" متهم از کلانتری‌ها
پایان عمر مفید مقاوم سازی گود کنار برج میلاد/احتمال خطر برای سالن همایش های برج بدلیل گود فاز ۲
آب خوزستان به لحاظ بهداشتی قابل استفاده نیست/مردم از آب لوله‌ها برای شست‌وشوی البسه و ظروف هم استفاده نمی‌کنند/تاسیسات قدیمی پاسخگوی جمعیت نیست
تشکیل شورای راهبردی برای حل مشکلات کودکان کار/ شناسایی پیمارانکاران متخلف به صورت اورژانسی
۲ ماه فرصت برای دریافت پروانه نوسازی
بی‌توجهی مسئولان به «زلزله خاموش»
افزایش کشف موادمخدر در اطراف مدارس
افراد مستحق شناسایی می شوند/ اجرای طرح پنجره خدمات حمایتی
۴۰۰ هکتار باغِ تهران در خطر خشکانده شدن/مافیایِ باغ‌خواری و فسادِ سیستمایک هنوز ادامه دارد/ ۲۰۰ اصله درخت باغ برره خشکانده شد
آب شرب در آبادان سهمیه‌بندی شد
پرونده "تجاوز در ایرانشهر" در مرحله تحقیق است/ ماجرا آنطور که مطرح شده نیست
وجود دو میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف کننده «مواد مخدر» در کشور/ «تریاک» بیشترین ماده مخدر مصرفی در ایران
دستوری درباره تخلیه ویلای لواسان داده نشده است
بی‌توجهی مسئولان نسبت به وقوع "زلزله‌ خاموش" در کشور/"فرو نشست زمین" بتدریج ساختمان‌ها را از بین می‌برد
سقوط پرشتاب قعرنشینان/هنوز از جیب ملت خاصه‌خرجی می‌شود
مساله « تجاوز به دختران» تكرار فاجعه؛ اين بار ايرانشهر
طولانی‌ترین روز سال در انتظار زمینیان/دلایل علمی افزایش دما در تابستان
انتقاد از تحویل ویلچرهای بی‌کیفیت به معلولان/پروسه واگذاری ویلچر ۴ سال زمان می‌برد
ضرب و شتم معلمان را پیگیری می‌کنیم/ از تضییع حق و حقوق دانش‌آموزان جلوگیری خواهیم کرد
زخمِ ناسورِ بی‌‌شناسنامه‌گی برای زباله‌گرد بلوچ/توقیف و اردوگاه، ایستگاه آخر است
گرفتن ورودی از شهروندان برای تماشای فوتبال
از "زیر پله" گرفته تا "پشت‌بام" مجوز راه‌اندازی دانشگاه داده‌ایم/ ایجاد رقابت‌های کاذب در جذب دانشجو
واکنش استاندار به پیش‌فروش نوزاد در تهران
تعداد دختران قربانی تجاوز در ایرانشهر مشخص نیست/ سکوت خانواده‌های آسیب‌دیده برای حفظ آبرو/مردم ایرانشهر احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند
هوای کشور گرم‌تر می‌شود
گسترش فرونشست زمین‌ تا میدان انقلاب و فرودگاه مهرآباد/کج‌شدن مقبره شاه‌ عبدالعظیم
تهران به عنوان "شهری تاب‌آور" طراحی نشده است
ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سهمیه ایثارگران در صورت تاخیر مجلس/ دانشجویان ورودی دانشگاه‌های باکیفیت ناهمگن هستند
"برگزارکنندگان اردوهای تابستانی" اتوبوس و راننده آن را با دقت انتخاب کنند/افزایش نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی
پروژ‌ه‌‌ای که دو هزار خانوار را به خاک سیاه نشاند/پافشاری "شخص خاص" برای اجرای طرح
ساخت پلاسکو جدید آغاز شد/ ۲ سال دیگر برج ۱۵ طبقه آماده می‌شود
وزش باد شدید در تهران و ۵ استان دیگر/افزایش دمای اکثر مناطق کشور
بیشتر
کد خبر: 78787 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - 13:57
خلبان نديد!

خلبان نديد!

آرمان- آرزو ضیایی: در حالی که بیش از سه هفته از سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج می‌گذرد، اولین گزارش از دلایل سقوط و مقصران این حادثه منتشر شد. بر اساس گزارش منتشر شده شرکت هواپیمایی آسمان با توجه به رعایت‌نکردن محدودیت‌های‌پزشکی خلبان خود و اجرا‌نکردن آرایش فنی لازم به‌عنوان مقصر اصلی شناخته شده است. البته در کنار آن خلبان نیز در عملکرد خود با ابهام‌هایی روبه‌رو است. هواپیمایی آسمان در واکنش به این گزارش عنوان کرده است: «خلبان هواپیما برای پرواز مجاز بوده است.» در حالی که با انتشار گزارش کمیته بررسی پرواز یاسوج بار دیگر نظرات به سانحه‌ای که در ۲۹ بهمن امسال منجر به مرگ ۶۶ نفر شد، جلب شده است، انتشار اخبار پیرامون سقوط یک جت شخصی ترکیه‌ای در شهرکرد نیز ادامه پیدا کرد.

سقوط هواپیمای تهران- یاسوج قلب‌های بسیاری را در ایران داغدار کرد، حال پس از چند هفته بررسی و پیگیری، کمیته بررسی سانحه سازمان‌ هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی خود از حادثه سقوط هواپیما را منتشر کرد. براساس این گزارش شرکت هواپیمایی آسمان با توجه به رعایت‌نکردن محدودیت‌های پزشکی خلبان خود و اجرا‌نکردن آرایش فنی لازم به‌عنوان مقصر اصلی شناخته شده، البته در کنار آن خلبان نیز در عملکرد خود با ابهام‌هایی روبه‌رو است. براساس این گزارش، خلبان اصلی ۶۲‌ساله پرواز در سال ۸۸ عمل جراحی قلب خود را پشت سر گذاشته و پس از سپری شدن نه ماه از عمل به‌رغم وجود برخی محدودیت‌ها برای او منع پروازی خلبان برداشته شده است. از جمله این‌ محدودیت‌ها لزوم اعتبار شش‌ماهه گواهینامه پزشکی و همچنین پرواز با یک کمک خلبان بوده که محدودیت‌پزشکی و عملیات پرواز نداشته باشد. علاوه بر این او باید در هر چک پزشکی‌هوایی تحت ارزیابی تخصصی قلب و عروق قرار گیرد. در این گزارش اجرا‌نکردن آرایش فنی هواپیما نیز برای کمیته بررسی علل سقوط مساله‌ساز بوده است. در واقع با این وجود که شرکت هواپیمایی آسمان فرآیند تعمیرات سنگین این هواپیمای خود را در شیراز پیگیری کرد، اما به‌دلیل محدودیت‌های موجود و عدم‌پشتیبانی کارخانه آمریکایی سازنده قطعات امکان استفاده از سیستم جدید یخ‌زدا و انجام آرایش فنی لازم را پیدا نکرده است. پس از آن با پیشنهاد کارخانه سازنده هواپیما یک راه‌حل مقطعی شامل آموزش‌های خاص و اصلاحات در مدارک هواپیما به شرکت آسمان ارائه شده بود که می‌بایست به تایید سازمان‌هواپیمایی کشوری ایران می‌رسید، اما این راه‌حل جایگزین به سازمان ارائه نشد و در زمان وقوع سانحه اجرای امریه فنی فوق بلاتکلیف بوده است. بنا بر این گزارش سیستم‌های ضدیخ در این هواپیما براساس استانداردهای اروپایی بوده و اگر در زمان لازم فعال می‌شدند خلبان احتمالا توانایی کنترل‌هواپیما را داشت، اما آرایش‌فنی قابل‌قبول نبوده و باید در تعمیرات سال ۹۶ مورد انجام قرار می‌گرفته است. از سوی دیگر خلبان نیز ارتفاع پرواز خود را به کمتر از ۱۷‌هزار پا رسانده، اما با توجه به این‌که شرایط آب‌و‌هوایی در ارتفاع مذکور برای فرود مناسب نبوده خلبان باید با حفظ حداقل ارتفاع اقدام به فرود یا رفتن به فرودگاه‌های جایگزین می‌کرده است. این گزارش همچنین گفته خلبانان تا ثانیه‌ای قبل از برخورد به‌دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه نشده‌اند و تا لحظه آخر با مشاهده آن سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ برای پرهیز از برخورد داشته‌اند که بی‌نتیجه بوده است.

خلبان مشکلی برای پرواز نداشت

به‌رغم گزارش کمیته بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری از علت حادثه، هواپیمایی آسمان در واکنش به گزارش مقدماتی وقوع حادثه به‌دلیل مشکلات‌جسمانی خلبان را رد کرد. این سازمان‌هواپیمایی در توضیحات ارائه ‌شده درباره علت سقوط هواپیما گفت: نظر به ابهام ایجاد شده در گزارش مقدماتی بررسی سانحه پرواز یاسوج از سوی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان‌هواپیمایی کشوری توضیح ذیل ضروری است: براساس گزارش صفحه نه سانحه‌هوایی، از ٢4 خرداد سال ٨٩ زنده‌یاد خلبان فولاد پس از عمل قلب، مجاز بوده تا با یک کمک‌خلبان بدون محدودیت‌پزشکی و عملیاتی پرواز کند که این امر توسط شرکت هواپیمایی آسمان کاملا رعایت شده است. همچنین زنده‌یاد خلبان فولاد از اردیبهشت ٩6 معلم خلبان بوده و از 2/7/96 معلم خلبان منتخب سازمان‌ هواپیمایی کشوری بوده است و مشکلی برای پرواز نداشته است. خلبانان منتخب سازمان TRE اساتیدی هستند که مجاز به ارزیابی سایر خلبان‌ها در حین پرواز هستند.

آخرین وضعیت هواپیمای سقوط‌کرده ترکیه‌ای

مینا باشاران به‌همراه هفت دوست، دو خدمه و خلبان جت شخصی قصد بازگشت از سفر تفریحی خود از شارجه به استانبول را داشت که جت او با کوه‌های مرتفع واقع در شهرکرد برخورد کرد. بر اثر این حادثه یک فروند جت‌شخصی بمباردیه CL۶۰ متعلق به هواپیمایی Basaran ترکیه، شارجه را به مقصد استانبول ترک کرد که حوالی ساعت ۱۸ یکشنبه، بیستم اسفند با یازده مسافر پس از اینکه خلبان از مرکز تقاضای کاهش ارتفاع کرد با کوه‌های مرتفع حوالی شهرکرد در منطقه اردل‌ناغان برخورد کرده است. عملیات جست‌وجو و انتقال پیکرهای جانباختگان این سانحه سقوط هواپیمای که از ساعات اولیه شامگاه بیستم اسفند آغاز شده بود صبح دیروز پس از پایان جست‌وجوی اجساد این مسافران به پزشکی‌قانونی شهرکرد انتقال داده شد.

نقص فنی علت سقوط نبوده است

نماینده شرکت هواپیمایی ترکیه گفت: قطع به یقین در حادثه سقوط هواپیمای ترکیه، مشکل از هواپیما نبوده است. حسین حافظ‌امینی ضمن اشاره به آشنایی و ارتباط خود با خانواده برخی جانباختگان هواپیمای ترکیه، در مورد تمایل خانواده‌های داغدار ترکیه در حادثه سقوط هواپیما برای انجام DNA در ایران و اعلام آمادگی پزشکی قانونی ایران برای انجا‌م این کار گفت: نمی‌دانم پروسه این کار چگونه است؟ اما احتمالا این خانواده‌ها تمایل داشته باشند در ترکیه آزمایش DNA از آنها گرفته شود و احتمالا آزمایش در کشور خود را قبول می‌کنند و خواهان این هستند که اجساد به ترکیه منتقل شود و این کار آنجا صورت گیرد. او در تحلیل ‌حادثه رخ داده هم افزود: بالاخره یک سانحه‌هوایی رخ داده ولی قطعا مشکل از هواپیما نبوده است. امینی با اظهار تشکر از سوی شرکت هواپیمایی خود و همکارش در ترکیه از مسئولان و دست‌اندرکاران ایرانی و همکاری خوب آنها در این حادثه، گفت: واقعا از زمان وقوع حادثه گروه‌های امداد و نجات و مسئولان ذی‌ربط با وجود تمام مشکلات، شرایط و سختی کار‌، وضعیت آب‌و‌هوایی، شرایط نامساعد منطقه و با وجود امکانات در اختیار تمام سعی و تلاش خود را در این زمینه انجام دادند و واقعا از همه سپاسگزارم و در این زمینه بسیار عالی عمل کردند.

انتقال اجساد به سازمان پزشکی‌قانونی شهرکرد

مدیرکل بحران سازمان پزشکی‌قانونی از انتقال اجساد قربانیان هواپیمای سانحه دیده ترکیه‌ای به پزشکی قانونی خبر داد. مهرداد علی بخشی گفت: با کشف آخرین جسد از 11 جان‌باخته هواپیمای ترکیه‌ای که عصر دیروز در حوالی شهر کرد سقوط کرد، تمامی این اجساد به پزشکی قانونی شهرستان شهر کرد منتقل خواهد شد. او با بیان اینکه تمامی مراحل مربوط به تشخیص هویت و شناسایی این افراد برابر پروتکل‌های موجود انجام خواهد شد،‌ گفت: معاینه اجساد، بررسی مشخصات، هم پیمایی و سایر آزمایش‌های تخصصی روی این اجساد انجام خواهد شد. بخشی درباره اینکه آیا نیازی به اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده این قربانیان وجود دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه تعدادی از افراد خانواده‌های قربانیان این حادثه به فرودگاه شهر کرد رفته‌اند در صورت نیاز نمونه‌گیری از آنها انجام خواهد شد. اما در حال‌حاضر نمی‌توان به شکل قطعی اعلام کرد که آیا نیازی به اخذ نمونه ژنتیکی وجود دارد یا خیر؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.