انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اجتماعی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
مسئولان به فکر مردم باشند
نیروهای جهاد دانشگاهی، روحیه "ما نمی توانیم" را شکست دادند
در حال پیگیری وضعیت معلمان بازداشتی هستیم/ نظام آموزش و پروش باید اصلاح شود
موضوع ارز دانشجویی روی میز نمایندگان مجلس
پاسخ سازمان غذا و دارو درباره مضر بودن محصولات تراریخته برای سلامت انسان/ درخواست واردات برنج تراریخته رد شد/شرط واردات، مصرف‌ در کشور مبدا است
انتقال روزانه حدود ۶۰ تن پسماند عفونی به مرکز جمع‌آوری پسماند آرادکوه
پیگیری وزارت علوم برای رفع مشکل شهریه دانشجویان ایرانی در خارج
مشق شب دستوری نیست
بسیاری از ویتامین‌ها و داروها از محصولات تراریخته ساخته می‌شود/ ذرت‌های دست‌کاری شده و محصولات کشاورزی فرآوری‌شده مشکل‌آفرین شده‌اند
قطع درختان در غرب کشور شدت گرفته/ انتقاد از سکوت سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی
دیوار کوتاه«پرستاری»در فصل بودجه/فقط برای پرستاران پول نیست
احتمال افزایش نرخ جرائم راهنمایی و رانندگی
تفكيك زباله براي بازيافت نوين
"بختگان" قربانی توسعه شد
الزامات جدید سازمان غذا و دارو درباره غذاهای تراریخته
تبلیغ کلیه‌ فروشی؛ ممنوع
«محسنی بندپی» استاندار تهران شد
بهبود زندگی مردم با شهر هوشمند
مراکز نگهداری معتادان در شهرداری به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌است/ اعتبارات تخصیص‌یافته کجا هزینه شده‌ است؟
تبلیغ کلیه‌فروشی؛ ممنوع!
واریز مبلغ «بسته حمایتی» به حساب مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تا هفته آتی
اغلب معتادان پس از ترک بازگشت دارند
«حلقه دوم طرح ترافیک» آلودگی هوا را کاهش نمی‌دهد
پولی شدن نسخ الکترونیک در داروخانه‌ها خلاف است
10 نفر در رابطه با حادثه تروریستی چابهار دستگیر شدند
هزينه‌هاي وزير در برابر غول كنكور
ایجاد بیش از ۵۰ هزار شغل در سال آینده/ معلولان در اولویت هستند
بیمارانی که حال اقتصاد را خوب می‌کنند
سرخوردگی و ناامیدی در دانشگاه‌ها مشهود است/مجلس در آموزش عالی، تبدیل به یک قوه حاشیه‌ای شده/جزئیات تلاش فراکسیون امید برای بهبود وضعیت دانشجویان
۱۲۰۰ اتوبوس نو خریداری شد/اتوبوس‌های دست‌ دوم می‌توانند جایگزین اتوبوس‌های ۱۲ ساله شوند
تصورات اشتباه درباره «گل»، دومین مخدر شایع در کشور
وضعیت پرستاری بحرانی است/ درخواست از مجلس و دولت
سیل و آبگرفتگی در ۶ استان کشور/ یک نفر جان باخت
ناتوانی روستاهای کهگیلویه وبویر احمد از تامین مایحتاج روزمره / جایگزینی شیر و ماست کارخانه‌ای به جای لبنیات محلی/ خالی شدن 589 روستای استان از سکنه
سلبریتی‌ها در درمان دخالت نکنند
1100 میلیارد تومان به بودجه بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از معلولین اضافه شد/بودجه هنوز برای اجرای قانون کافی نیست
عروسی خونین در کرمانشاه/ ۲۰ نفر کشته و زخمی شدند/ تیراندازی به مهمانان با اسلحه کلاشینکف/ ضارب متواری شد
جزئیات دستگیری عامل آتش‌زدن شهروندان
کودک همسری؛ تشدید محرومیت با بازتولید فقر
اظهارات خانم بازیگر درباره داروی "نالوکسان" صحت ندارد
اتمام حجت پلیس؛ نرده های چهارراه ولیعصر برداشته نمی‌شود
۶۹ ساله‌ها با ۱۱ سال سابقه بازنشسته می‌شوند
نگرانی ساکنان لاکان از ابتلا به سرطان/ اردک‌ها پس از خوردن آب فلج می‌شوند/ رئیس شورا: بودجه سامان‌دهی رودخانه‌ها در جای دیگر هزینه شد
از خیاط‌خانه خیابان فردوسی تا سطل‌های زباله پایتخت/آدم‌هایی که برای نان درآوردن «مچاله» می‌شوند
کاهش سن تن‌فروشی و فرار دختران/ آمار سقط‌های غیرقانونی در کشور بالاست/ ایجاد گروه‌هایی برای رصد مجلات
حذف زوج و فرد نیازمند تصویب شورای ترافیک/ توضیح پلیس درباره چرایی دستکاری چراغ‌های راهنمایی
کارگران به چه زبانی بگویند وضع زندگیشان خوب نیست؟
فرسایش خاک در ایران 2 تا 3 برابر حدمجاز است
داروی ایرانی بخورید و از کیفیت آن مطمئن باشید
آب همچنان در اهوازحاشیه‌ساز است
بیشتر
کد خبر: 78787 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - 13:57
خلبان نديد!

خلبان نديد!

آرمان- آرزو ضیایی: در حالی که بیش از سه هفته از سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج می‌گذرد، اولین گزارش از دلایل سقوط و مقصران این حادثه منتشر شد. بر اساس گزارش منتشر شده شرکت هواپیمایی آسمان با توجه به رعایت‌نکردن محدودیت‌های‌پزشکی خلبان خود و اجرا‌نکردن آرایش فنی لازم به‌عنوان مقصر اصلی شناخته شده است. البته در کنار آن خلبان نیز در عملکرد خود با ابهام‌هایی روبه‌رو است. هواپیمایی آسمان در واکنش به این گزارش عنوان کرده است: «خلبان هواپیما برای پرواز مجاز بوده است.» در حالی که با انتشار گزارش کمیته بررسی پرواز یاسوج بار دیگر نظرات به سانحه‌ای که در ۲۹ بهمن امسال منجر به مرگ ۶۶ نفر شد، جلب شده است، انتشار اخبار پیرامون سقوط یک جت شخصی ترکیه‌ای در شهرکرد نیز ادامه پیدا کرد.

سقوط هواپیمای تهران- یاسوج قلب‌های بسیاری را در ایران داغدار کرد، حال پس از چند هفته بررسی و پیگیری، کمیته بررسی سانحه سازمان‌ هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی خود از حادثه سقوط هواپیما را منتشر کرد. براساس این گزارش شرکت هواپیمایی آسمان با توجه به رعایت‌نکردن محدودیت‌های پزشکی خلبان خود و اجرا‌نکردن آرایش فنی لازم به‌عنوان مقصر اصلی شناخته شده، البته در کنار آن خلبان نیز در عملکرد خود با ابهام‌هایی روبه‌رو است. براساس این گزارش، خلبان اصلی ۶۲‌ساله پرواز در سال ۸۸ عمل جراحی قلب خود را پشت سر گذاشته و پس از سپری شدن نه ماه از عمل به‌رغم وجود برخی محدودیت‌ها برای او منع پروازی خلبان برداشته شده است. از جمله این‌ محدودیت‌ها لزوم اعتبار شش‌ماهه گواهینامه پزشکی و همچنین پرواز با یک کمک خلبان بوده که محدودیت‌پزشکی و عملیات پرواز نداشته باشد. علاوه بر این او باید در هر چک پزشکی‌هوایی تحت ارزیابی تخصصی قلب و عروق قرار گیرد. در این گزارش اجرا‌نکردن آرایش فنی هواپیما نیز برای کمیته بررسی علل سقوط مساله‌ساز بوده است. در واقع با این وجود که شرکت هواپیمایی آسمان فرآیند تعمیرات سنگین این هواپیمای خود را در شیراز پیگیری کرد، اما به‌دلیل محدودیت‌های موجود و عدم‌پشتیبانی کارخانه آمریکایی سازنده قطعات امکان استفاده از سیستم جدید یخ‌زدا و انجام آرایش فنی لازم را پیدا نکرده است. پس از آن با پیشنهاد کارخانه سازنده هواپیما یک راه‌حل مقطعی شامل آموزش‌های خاص و اصلاحات در مدارک هواپیما به شرکت آسمان ارائه شده بود که می‌بایست به تایید سازمان‌هواپیمایی کشوری ایران می‌رسید، اما این راه‌حل جایگزین به سازمان ارائه نشد و در زمان وقوع سانحه اجرای امریه فنی فوق بلاتکلیف بوده است. بنا بر این گزارش سیستم‌های ضدیخ در این هواپیما براساس استانداردهای اروپایی بوده و اگر در زمان لازم فعال می‌شدند خلبان احتمالا توانایی کنترل‌هواپیما را داشت، اما آرایش‌فنی قابل‌قبول نبوده و باید در تعمیرات سال ۹۶ مورد انجام قرار می‌گرفته است. از سوی دیگر خلبان نیز ارتفاع پرواز خود را به کمتر از ۱۷‌هزار پا رسانده، اما با توجه به این‌که شرایط آب‌و‌هوایی در ارتفاع مذکور برای فرود مناسب نبوده خلبان باید با حفظ حداقل ارتفاع اقدام به فرود یا رفتن به فرودگاه‌های جایگزین می‌کرده است. این گزارش همچنین گفته خلبانان تا ثانیه‌ای قبل از برخورد به‌دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه نشده‌اند و تا لحظه آخر با مشاهده آن سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ برای پرهیز از برخورد داشته‌اند که بی‌نتیجه بوده است.

خلبان مشکلی برای پرواز نداشت

به‌رغم گزارش کمیته بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری از علت حادثه، هواپیمایی آسمان در واکنش به گزارش مقدماتی وقوع حادثه به‌دلیل مشکلات‌جسمانی خلبان را رد کرد. این سازمان‌هواپیمایی در توضیحات ارائه ‌شده درباره علت سقوط هواپیما گفت: نظر به ابهام ایجاد شده در گزارش مقدماتی بررسی سانحه پرواز یاسوج از سوی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان‌هواپیمایی کشوری توضیح ذیل ضروری است: براساس گزارش صفحه نه سانحه‌هوایی، از ٢4 خرداد سال ٨٩ زنده‌یاد خلبان فولاد پس از عمل قلب، مجاز بوده تا با یک کمک‌خلبان بدون محدودیت‌پزشکی و عملیاتی پرواز کند که این امر توسط شرکت هواپیمایی آسمان کاملا رعایت شده است. همچنین زنده‌یاد خلبان فولاد از اردیبهشت ٩6 معلم خلبان بوده و از 2/7/96 معلم خلبان منتخب سازمان‌ هواپیمایی کشوری بوده است و مشکلی برای پرواز نداشته است. خلبانان منتخب سازمان TRE اساتیدی هستند که مجاز به ارزیابی سایر خلبان‌ها در حین پرواز هستند.

آخرین وضعیت هواپیمای سقوط‌کرده ترکیه‌ای

مینا باشاران به‌همراه هفت دوست، دو خدمه و خلبان جت شخصی قصد بازگشت از سفر تفریحی خود از شارجه به استانبول را داشت که جت او با کوه‌های مرتفع واقع در شهرکرد برخورد کرد. بر اثر این حادثه یک فروند جت‌شخصی بمباردیه CL۶۰ متعلق به هواپیمایی Basaran ترکیه، شارجه را به مقصد استانبول ترک کرد که حوالی ساعت ۱۸ یکشنبه، بیستم اسفند با یازده مسافر پس از اینکه خلبان از مرکز تقاضای کاهش ارتفاع کرد با کوه‌های مرتفع حوالی شهرکرد در منطقه اردل‌ناغان برخورد کرده است. عملیات جست‌وجو و انتقال پیکرهای جانباختگان این سانحه سقوط هواپیمای که از ساعات اولیه شامگاه بیستم اسفند آغاز شده بود صبح دیروز پس از پایان جست‌وجوی اجساد این مسافران به پزشکی‌قانونی شهرکرد انتقال داده شد.

نقص فنی علت سقوط نبوده است

نماینده شرکت هواپیمایی ترکیه گفت: قطع به یقین در حادثه سقوط هواپیمای ترکیه، مشکل از هواپیما نبوده است. حسین حافظ‌امینی ضمن اشاره به آشنایی و ارتباط خود با خانواده برخی جانباختگان هواپیمای ترکیه، در مورد تمایل خانواده‌های داغدار ترکیه در حادثه سقوط هواپیما برای انجام DNA در ایران و اعلام آمادگی پزشکی قانونی ایران برای انجا‌م این کار گفت: نمی‌دانم پروسه این کار چگونه است؟ اما احتمالا این خانواده‌ها تمایل داشته باشند در ترکیه آزمایش DNA از آنها گرفته شود و احتمالا آزمایش در کشور خود را قبول می‌کنند و خواهان این هستند که اجساد به ترکیه منتقل شود و این کار آنجا صورت گیرد. او در تحلیل ‌حادثه رخ داده هم افزود: بالاخره یک سانحه‌هوایی رخ داده ولی قطعا مشکل از هواپیما نبوده است. امینی با اظهار تشکر از سوی شرکت هواپیمایی خود و همکارش در ترکیه از مسئولان و دست‌اندرکاران ایرانی و همکاری خوب آنها در این حادثه، گفت: واقعا از زمان وقوع حادثه گروه‌های امداد و نجات و مسئولان ذی‌ربط با وجود تمام مشکلات، شرایط و سختی کار‌، وضعیت آب‌و‌هوایی، شرایط نامساعد منطقه و با وجود امکانات در اختیار تمام سعی و تلاش خود را در این زمینه انجام دادند و واقعا از همه سپاسگزارم و در این زمینه بسیار عالی عمل کردند.

انتقال اجساد به سازمان پزشکی‌قانونی شهرکرد

مدیرکل بحران سازمان پزشکی‌قانونی از انتقال اجساد قربانیان هواپیمای سانحه دیده ترکیه‌ای به پزشکی قانونی خبر داد. مهرداد علی بخشی گفت: با کشف آخرین جسد از 11 جان‌باخته هواپیمای ترکیه‌ای که عصر دیروز در حوالی شهر کرد سقوط کرد، تمامی این اجساد به پزشکی قانونی شهرستان شهر کرد منتقل خواهد شد. او با بیان اینکه تمامی مراحل مربوط به تشخیص هویت و شناسایی این افراد برابر پروتکل‌های موجود انجام خواهد شد،‌ گفت: معاینه اجساد، بررسی مشخصات، هم پیمایی و سایر آزمایش‌های تخصصی روی این اجساد انجام خواهد شد. بخشی درباره اینکه آیا نیازی به اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده این قربانیان وجود دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه تعدادی از افراد خانواده‌های قربانیان این حادثه به فرودگاه شهر کرد رفته‌اند در صورت نیاز نمونه‌گیری از آنها انجام خواهد شد. اما در حال‌حاضر نمی‌توان به شکل قطعی اعلام کرد که آیا نیازی به اخذ نمونه ژنتیکی وجود دارد یا خیر؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.