انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شور شدن سالیانه صدها هکتار زمین به دلیل سوءمدیریت مسئولان/ در فرسایش خاک سرآمد دنیا هستیم/ خلاء قانونی برای مبازره با قاچاق خاک نداریم
فساد نتوانسته‌ کل بدنه دولت را آلوده کند/خطر ظهور گفتمان عوام فریب وجود دارد/ برخی محافل بحث شفافیت را مشمول مرور زمان می‌کنند/ ضرورت اجرای بدون تنازل قانون اساسی
تداوم نوسان نرخ مرغ /قیمت به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
مشکلات فروش بورسی نفت حل شد/ اطلاعات خریدار در تمام دنیا محرمانه است
۵۰ درصد هواپیماهای کشور فرسوده هستند/ از روسیه و اوکراین هواپیما بخریم
حذف صفرها از پول ملی اثری در قدرت خرید مردم و تورم ندارد
واردات بدون انتقال ارز اسم رمز است/ مرکز پژوهش‌های مجلس صدای مردم باشد نه عامل فلاکت مردم/ بازنده اصلی افزایش نرخ ارز خود دولت است
پشت پرده تعلل در اجرایى شدن ساز و کار ویژه مالی/ آمریکا در نشست ورشو دنبال یارگیرى جنگى و تقسیم هزینه است
قول اروپا قول نیست!
چه عواملی بیکاری را سرعت و وسعت می‌بخشد؟
واریز بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی به حساب روستاییان وعشایر
خواب زمستانی بازار مسکن
موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو
خزان صادرات در بهار ۹۸
نقدینگی به یک راه و اقتصاد ما به راه دیگر می‌رود/ دخالت دولت‌ها در بخش پولی پیش از ظهور نئولیبرالیسم
اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی پرویز کاظمی به حسین هدایتی/ خیانت ۱۴ هزارمیلیاردی در اموال فرهنگیان
ضربه مهلك قاچاق به صنعت پوشاك ملي
کلانشهرها دیگر جایی برای تولید ندارند / فرار سرمایه نتیجه 4 دهه «تصرف» است
ماهواره «پیام» در مدار آرام نگرفت/ به دنیا ثابت می‌کنیم که «دوستی» موفق می‌شود
فریب قیمتهای کذایی مسکن در سایت‌ها را نخورید!
راه پولشویی بسته شد؟
تشکیل بازار بدهی امکان استفاده از عملیات بازار باز را فراهم کرد/ اصلاحات پولی و مالی بر حذف صفرها اولویت دارد/ احتمالا تومان واحد رسمی پول شود
عقب‌ماندگی یک میلیون و ۳۳۳ هزار تومانی سبد معاش بازنشستگان/ بازنشستگان بسته حمایتی و افزایش بیست درصدیِ مستمری‌ها را نمی‌خواهند
عیدی کارگران اخراجی و پاره‌وقت چقدر است؟
افراد عاقل‌ در اروپا و آسیا راهی برای دور زدن زورگویی‌های آمریکا پیدا کنند/ «نیت خوب» سران کاخ سفید در خاورمیانه، نتیجه‌ای جز مرگ صدها هزار نفر نداشته است
بازارهای فراموش‌شده
وزارت نیرو در مساله زاینده‌رود مماشات می‌کند/ در شرق اصفهان فروپاشیدگی اجتماعی را شاهد هستیم/ گاوخونی خشک شود ریزگرد تهران، اصفهان و یزد را فرامی‌گیرد
۹ میلیاردی که از مردم گرفته می‌شود، به کجا می‌رود؟
جزئیات عیدی پایان سال کارکنان مشمول قانون کار
آیا چین به عمد نرخ ارز خود را پایین می‌آورد؟
پیش‌بینی نوبخت برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ٩٨
بن‌بست پولی صنایع در وفور سرمایه
برجام با تمام نقص‌هایش بهترین راه‌حل بود/ برخوردهای تنبیهی آمریکا پیش‌بینی روابط ایران و اروپا را سخت می‌کند/ تهران و واشنگتن تمایلی برای درگیری فیزیکی ندارند
کاهش فروش بنگاه‌ها تاثیر دومینووار دارد/ در کشور ما رشد اقتصاد منفی 6 درصدی هم سیاست‌گذار را نگران نمی‌کند
۱۵درخواست هواپیمایی‌ها از وزارت راه
گوشی‌های وارد شده با ارز دولتی به زودی عرضه می‌شود
مافیای رسانه‌ای برای جهش نرخ ارز در سال آینده بذرپاشی می‌کند/ بانک مرکزی عنوان اضافه برداشت بانک‌های خصوصی را به وام تغییر داد/ برون‌سپاری و خصوصی‌سازی در حیطه نفت خطرناک است
ساخت مسکن برای اقشار متوسط رو به پایین با مصالح ارزان‌قیمت/ مسکن مهر تا پایان سال 98 تمام نمی‌شود
در هفت تپه بیش از نیاز، نیرو داریم/ برای تعدیل کارگران برنامه‌ای نداریم/ "مادر تخصصی‌ها" تخصصی در تولید نداشتند
ارز دولتی در خدمت قاچاق کالا
افزایش حق مسکن، پیشنهاد دولت
حذف صفرهایی که بعدا شمارش می‌شوند
افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98
نظام تعرفه‌ای ما بین زمین و هوا معلق است/ دولت بجای نظارت، تصدی‌گری می‌کند/ دولت ذی‌نفع اصلی نظام تعرفه‌ای است
نگذاریم سال 45 و کوچ اجباری تکرار شود / آب استراتژیک‌ترین استان مرزی را تامین کنیم
صرافی‌ بانکها نرخ ارز را کاهش دادند/قیمت دلار به ۱۰۸۸۰ تومان رسید
بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی مشمولان بعدی دریافت «بسته‌های حمایتی»
وقتي فقر، شهري مي‌شود
دست‌ زدن به زاینده‌رود اشتباه بود/ روسای‌جمهور کویری با آب مناطق دیگر در منطقه خودشان سور و سات برپا می‌کنند
آزاد راه تهران-شمال ۲۴ ساله می‌شود!؟
بیشتر
کد خبر: 79202 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱/۲۰ - 12:16
گام بلند ایران در ساخت خودرو مشارکتی

گام بلند ایران در ساخت خودرو مشارکتی

آرمان- سهیلا وکیلی: چندی پیش بود که به‌دنبال سفر مسئولان ایرانی به جمهوری آذربایجان و رایزنی با دولتمردان این همسایه شمالی که به امضای هشت سند همکاری بین دو کشور منجر شد، همکاری مشترک در بخش‌های مختلف از جمله خودروسازی، حمل‌و‌نقل، ترانزیت ریلی و هوایی، گردشگری، کشاورزی و بهداشتی بین دو کشور ‌مورد توجه مسئولان دو طرف قرار گرفت‌. صنعت خودرو‌سازی به‌عنوان صنعتی که می‌تواند تولید ملی را رونق بخشیده و برای کشور ما ارز‌آوری داشته باشد، در دولت دوازدهم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. تولید مشارکتی خودرو، موضوعی است که در این دولت و دولت یازدهم مورد توجه بوده است. ایران اکنون به‌صورت مشترک با برخی کشور‌ها از جمله فرانسه خودرو مشترک تولید می‌کند، اما این مشارکت‌ها تاکنون به ایجاد کارخانه جدید منجر نشده و خودرو‌سازان ایرانی تنها خط تولید تازه‌ای به کارخانه خود اضافه کرده‌اند. به‌دنبال سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به جمهوری آذربایجان، تولید خودرو مشترک با همسایه شمالی مورد بررسی قرار گرفت و توافقاتی در این زمینه حاصل شد. این‌بار ساخت خودرو توسط شرکت خزر آذربایجان می‌تواند گامی بلند در راستای تولید خودرو مشارکتی بوده و برای دو کشور ایران و آذربایجان ارزآوری قابل توجهی داشته باشد.

یکی از اتفاقاتی که در صنعت خودروسازی کشور پس از برجام رخ داد، عقد چندین قرارداد خودروسازی با شرکت‌های بین‌المللی بود. خودرو مشترک «سیتروئن» و «سایپا» که قرار است سال‌جاری وارد بازار کشور شود، محصول یکی از این توافقات بین‌المللی پس از برجام است. به باور بسیاری از کارشناسان، امروز بالاترین رضایتمندی مردم از خودروها، مربوط به محصولاتی است که به‌صورت مشارکتی با صاحبان برند تولید می‌شود. باید یادآور شد پس از برجام نه‌فقط خودروسازان فرانسوی که بیشتر خودروسازان کشورهای اروپایی چون آلمان و ایتالیا نیز خواستار تعامل بیشتر با ایران بودند که به‌دلیل مشکلاتی نظیر نبود تعاملات بانکی بین‌المللی و تحریم‌های بانکی این بخش از تعاملات تا به امروز تنها محدود به فرانسه مانده است. باید اذعان داشت تا به امروز پس از توافقات برجام صنعت خودرو یکی از معدود صنایعی بوده که توانسته از موهبت برجام حداکثر استفاده را داشته باشد‌ و تولیدکنندگان خودرو از این فرصت استفاده کردند، تا جایی که به‌نقل از‌ رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، پس از برجام نزدیک به ۸/۱‌میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه خودروسازی ایران انجام شده است. در ادامه به‌رغم تمام تعاملات تجاری‌که بین برخی شرکت‌های خودروساز بزرگ ایرانی با کشور فرانسه صورت گرفت، برخی کارشناسان بر این باورند که حضور سرمایه‌گذاران خارجی در راستای انتقال فناوری‌های به‌روز در این بخش از صنعت بوده است و ادامه استفاده از تجارب سایر کشورها برای ایران مزید بر علت خواهد بود تا بتوانند در این صنعت از درآمد‌های ارزی بیشتری برخوردار شوند. همچنین می‌توان به تجربه کشور چین اشاره کرد، سیاست دولت چین و خودروسازانش این بود که با انتخاب چند شریک بتوانند ضمن ورود دانش و فناوری بحث توسعه محصول را در بازار کشور خودشان دنبال کنند. در شرایط کنونی این سیاست برای ایران نیز می‌تواند موجب تغییرات جدی در بازار خودرو کشور شود. از این رو طی چند سال اخیر پس از توافقات برجام صرفا نه‌فقط موضوع حضور سرمایه‌گذاران خارجی بلکه بیشتر موضوع انتقال و استفاده از تجربیات و فناوری‌های ‌آنان در بخش صنعت خودرو مدنظر اهالی صنعت بوده است؛ موضوعی که اهالی صنعت خودرو آن را موجب افزایش رقابت در صنعت خودرو عنوان می‌کنند. از سوی دیگر برخی اقتصاددانان بر این باورند در بخش صنعت خودرو دو بحث جداگانه مطالبه جدی این صنعت است؛ یکی نیاز به سرمایه‌گذار خارجی است و دیگری ضعف در مدیریت این صنعت است؛ دو مقوله جداگانه‌ای که عنوان می‌شود صنعت خودرو بیش از همه بدان نیاز دارد. اقتصاددانان بر این باورند که صنعت‌گران کشور می‌توانند با ارتقای دانش فنی خود مسیر توسعه را به سرعت طی کنند، اما مدیریت‌های نامناسب عاملی شده تا مزیت‌های اقتصادی شناسایی نشده و توسعه در بخش صنعت خودرو آنگونه که باید در کشور ایجاد نشود.

ارزآوری‌‌‌‌‌‌ صنعت خودرو در آذربایجان

مروری بر اخبار هفته‌های گذشته حاکی از انعقاد توافقنامه‌هایی بین دو شرکت ایران خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ایران با شرکت آذرماش آذربایجان است؛ شرکت‌هایی که این‌بار پس از توافق ‌روسای‌جمهور دوکشور در قالب یک واحد خودروسازی مشترک با عنوان شرکت خزر قرار بر ساخت خودروهای مشترکی دارند که می‌تواند از ارزآوری بالایی برای کشور ایران نیز برخوردار باشد‌. در این زمینه معاون صادرات شرکت ایران خودرو به «آرمان» می‌گوید: شرکت ایران خودرو به‌عنوان نماینده بزرگ‌ترین شرکت خوروسازی کشور با شرکت خزر از کشور آذربایجان برای ساخت و تولید قطعات خودروهای مشترک به توافق رسیده است که براساس این قرار داد شرکت ایران خودرو برای ساخت خودروهایی چون دنا، رانا و سایر محصولات ایران خودرو با این شرکت تعامل خواهد داشت. حسن گل‌جوبیان از ظرفیت ساخت سالانه 10‌هزار دستگاه خودرو در سال خبر می‌دهد و می‌افزاید: شرکت ایران‌خودرو براساس توافق صورت‌گرفته با شرکت خزر و طی درخواست تولید ارائه‌شده در سه شیفت کاری ظرفیت تولید سالانه 50‌هزار دستگاه را دارد. او ‌در توضیح این مهم می‌گوید: ظرفیت تولید سالانه خودرو در این قرارداد در اختیار شرکت آذربایجانی است که مشخص می‌کند سالانه چه میزان از تولید صورت بگیرد. گل‌جوبیان در ادامه اشاره‌ای به کیفیت خودروهای ارائه‌شده می‌کند و می‌افزاید: کیفیت خودروهای شرکت ایران‌خودرو از نظر طرف قرارداد آذربایجانی خوب ارزیابی شده و با استانداردهای جهانی مطابقت داشته است که با ما وارد قرارداد شده است. اما اگر با ایران توافقی دال بر تغییرات نیز داشته باشند، قطعا از این تغییرات در ساخت یا طراحی و حتی افزایش کیفیت نیز استقبال می‌شود. ‌قائم‌مقام صادرات شرکت ایران‌خودرو تصریح می‌کند: به هر اندازه که در این قرارداد سهم تولید شرکت ایران‌خودرو بالاتر باشد قطعا کشور نیز از مزیت اقتصادی و ارزآوری بالایی برخوردار خواهد شد. او در ادامه سخنان خود اشاره‌ای به مزیت صادرات و ساخت قطعات خودرو در آذربایجان دارد و خاطرنشان می‌کند: صادرات خودرو یا تعامل در ساخت قطعات برای ایران از دو جهت حائز اهمیت است؛ یکی ارزآوری این قبیل مراودات تجاری است و دیگری ارتقای کیفیت است که می‌تواند به مرور زمان در تولیدات از آن بهره گرفت. او در مورد ارتقای کیفیت تولیدات به سطح خواسته طرف قرارداد خود اشاره و تاکید می‌کند: در مورد این قرارداد نیز شرکت ایران خودرو در طراحی و تامین قطعات و همچنین تولیدات با شرکت طرف قرارداد آذربایجانی یعنی شرکت خزر آذربایجان به توافق رسیده است که باید متذکر شد طرف قرارداد کیفیت تولیدات ایران خودرو را قبول کرده که پای قرارداد نشسته است. از سوی دیگر اگرشرکت «خزر»، طرف قرارداد آذربایجانی خواستار بهبود کیفیت یا تغییرات‌ دیگری در تولید باشد، شرکت ما نیز از این تغییرات استقبال خواهد کرد. هرچند باید خاطرنشان کرد در ارتقای کیفیت تولید خودرو رضایت مشتری، گردش سرمایه در داخل و اشتغال‌زایی هر کدام تاثیر بسزایی در ادامه رویه تولید دارند. تولیدات نیز در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی برای جوانان سهم بسزایی دارد. گل جوبیان ادامه می‌دهد: هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی به ارزآوری در کشور منجر ‌می‌شود که در ادامه این قبیل مشارکت‌های بین‌المللی و اقتصادی منجر به ارتقای بخش‌های مختلف تولید چون بخش‌های فنی و اقتصادی در کشور می‌شود.‌

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.