انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
گروه ویژه اقدام مالی تا فوریه 2019 به ایران مهلت داد
مخالفان FATF سعی نکنند با هوچی‌گری و فشار، نظر خود را تحمیل کنند
قیمت وام مسکن و نحوه محاسبات
منتظر کاهش ۴۰ درصدی ارزش دلار باشید!
افزايش خودسرانه سود سپرده بانكي
بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟
صدور کیفرخواست برای مدیران مسئول «شرق» و «شهروند»/ دستگیری مدیر ایرتویا و یک کارمند گمرک
گزارش راه‌اندازی «سامانه ثبت حقوق و مزایا» ارائه شد
خصوصی‌سازی «دانش‌بنیان‌ها» را جدی بگیرید
هند و چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهند / سی.ان.پی.سی رسما اپراتور فاز 11 شد/ تشریح جزئیات صادرات گاز به پاکستان و عمان
برای مدیریت مصرف، احیای کارت‌های سوخت راهکار مناسبی است
بورس‌ها در انتظار پرواز...
پازل حمایت از "تولید داخل" چگونه باید چیده شود؟
سرزمین کوه‌های مینیاتوری، جایگزین نفت ایران
دچار خودتحریمی هستیم/ فایده تحریم‌ها نجات اقتصاد از اتکا به نفت است/ ۲۵ درصد بنزین کشور توسط دهک دهم مصرف می‌شود
ادامه تحریم‌های غیرعادلانه اقتصادی مردود است/ قطع کامل صادرات نفتی ایران ممکن نیست/ روند توسعه‌ی میدان‌های مشترک نفت و گاز کُند است
فعال شدن کارت‌های سوخت‌ در دستور کار است
هیچ کس توان تولید بیشتر ندارد/ ترامپ با گردن‌کلفتی نمی‌تواند قیمت را پایین بیاورد/ مذاکره با اتحادیه اروپا ادامه دارد
با وجود تحمل سختی‌ها، خلق پول نکردیم/ علت کاهش تورم، انضباط مالی دولت بود
گسترش منطقه هلال فقر در تهران/ افزایش مهاجرت از سکونتگاه‌های رسمی به غیر رسمی با افزایش قیمت مسکن و اجاره
اپیدمی دو‌شغله‌بودن
تهران، اعضای FATF را قانع کرده است/ سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند/ مهلت‌ جدیدی به ایران دادیم
اجازه گران شدن بلیت هواپیما را نمی‌دهیم/یک نشست و برخاست هواپیما در نجف ۱۵ هزار دلار تمام می‌شود
گشایش درهای جهان به روی اقتصاد ایران
احتمال کاهش ۴۰ درصدی قیمت موبایل
یارانه ارزی به صورت مستقیم به مردم داده شود/ سبد حمایتی حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد/ احیای کارت سوحت برای جلوگیری از قاچاق
آیت الله هاشمی وضعیت امروز کشور را پیش بینی کرده بود/ برای ریاضت اقتصادی باید آماده شویم/ الان اصلا وقت مذاکره نیست
لوایح چهارگانه FATF مبتنی بر بانکداری استاندارد است/ نگرانی‌های موجود ناشی از عدم توجه به «حق شر‌ط‌ها» است
مردم قدرت خرید طلا را ندارند/ بازار نقره و بدلیجات رونق گرفته است/ 200 واحد طلافروشی در 6 ماه اخیر تعطیل شدند/ بازار عادی شود؛ قیمت سکه 800 هزار تومان کاهش می‌یابد
بلیت پروازهای اربعین به پایان رسید
تاکنون بین دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی سوخت توافقی انجام نشده است
اطمینان فلاحت‌پیشه به اتباع خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران
شرایط جدید اقتصادی باعث توقف صادرات لوازم خانگی شد/ برنامه ریزی برای حضور در بازار کشورهای cis
شارژ صدهراز تومانی جواب تورم افسار گسیخته را نمی‌دهد/ سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود
افزایش نرخ بنزین امسال اعمال نمی‌شود/ رشد قاچاق دلیل درخواست دولت برای دونرخی شدن قیمت بنزین
بهشتی‌پور: پیوستن به FATF زمینه‌ را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم می‌کند
منافع گروه قلیلی با تصویب CFT به خطر افتاده است
واگذاری خانه‌های خالی از سکنه به کارگران
ثبات در بازار طلا و سکه
وضعیت اقتصاد کشور بهتر می‌شود/افزایش قیمت نفت کمبود صادرات را جبران می‌کند/ ترکیه با دستگیری اجیرشدگان عربستان و امریکا خدمت بزرگی به ایران کرد
میرزایی: دولت برای افزایش قیمت بنزین ملاحظاتی را در نظر بگیرد
بررسی تحولات بازار ارز در گفت‌وگو با رئیس اسبق بانک مرکزی
اشکالات سیستم مالیاتی کشور ربطی بهCFT ندارد/ ناچاریم به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم/ سیستم بانکی ما از دنیا عقب است
فلاحت‌پیشه: اجرای CFT روزنه‌هایی در حوزه اقتصادی ایجاد می‌کند
برای حل مشکل نظام بانکی،نقدینگی،اشتغال وتورم تصمیم‌های جدی بگیرید
فرار مالياتي با كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي
رفوزگی شیطان این است که مبدا سکولار در عالم است/ سکولارها اقتصاد را به هم ریختند
سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می‌شود/افزایش مصرف سرانه حبوبات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم برای مصرف مرغ و گوشت
کشاورزان سیستان و بلوچستان در آغوش بیکاری و تشنگی/ دولت آدرس بهشت را می‌دهد...
فعالیت ٩ صرافی ممنوع شد
بیشتر
کد خبر: 79952 | تاریخ : ۱۳۹۷/۲/۱۸ - 12:16
اصابت ترکش نوسان دلار به بازار لاستیک

اصابت ترکش نوسان دلار به بازار لاستیک

آرمان- سوسن یحیی‌پور: به‌تازگی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرده که افزایش قیمت رسمی دلار سبب شده که هزینه واردکنندگان نیز بالا رود و همین امر در نهایت باعث افزایش ۱۵‌درصدی قیمت لاستیک‌های وارداتی خواهد شد. هرچند که هنوز وارداتی انجام نشده و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است. همچنین این مقام مسئول نگرانی خود را از افزایش تلفات جاده‌ای در پی بالا رفتن قیمت لاستیک نیز ابراز کرده و معتقد است این امر باعث می‌شود مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت. گلایه از افزایش تعرفه و بالا رفتن هزینه‌های وارداتی در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته وزیر صنعت در این‌باره اتمام حجت کرده بود و به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند.

براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدا از خودروهای نظامی و انتظامی ما بیش از ۲۰‌میلیون و ۳۰۰‌هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بین‌المللی نیازمند سالانه ۴۰۰‌هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستند. در حال حاضر تولید داخل کشور ۲۵۰‌هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی ۱۵۰‌هزار تن تماما از طریق واردات از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه،چین،کره،ژاپن،تایلند،هند و... به غیراز آمریکا صورت می‌گیرد. حدود ۳۰‌درصد بازار کل لاستیک‌های جهان در اختیار چین است و در کشور ما نیز اصلی‌ترین بازار را در اختیار دارد.

افزایش قیمت لاستیک‌های وارداتی

به‌دنبال التهابات اخیر ارزی، دولت قیمت دلار را برای واردات کلیه کالاها و مواد اولیه   4200  تومان  اعلام کرده است، اما براساس اطلاعات منتشر شده، از آنجایی که به‌گفته برخی از فعالان اقتصادی محل تامین ارز مورد نیاز واردات و حتی نرخ آن مشخص نیست، این موضوع باعث سردرگمی اصناف و تولیدکنندگان شده است. بازار لاستیک نیز متاثر از همین تحولات و فراز و نشیب‌های ارزی بوده و اخیرا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درمورد قیمت جدید دلار و تاثیر آن بر بازار لاستیک کشور، عنوان کرده است که از سوی دولت قیمت دلار برای واردات ۴۲۰۰ تومان اعلام شده، هرچند هنوز هیچ‌وارداتی صورت نگرفته و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است، اما نکته مهم آن است که برخی فکر می‌کنند این قیمت تماما به‌نفع واردکننده شده است. میرعابدینی درباره تعرفه واردات لاستیک نیز گفت: با توجه به اینکه اختلاف بین تایر ایرانی با تایر چینی 20‌درصد بود، ولی تعرفه تایر سواری امسال از ۳۲‌درصد به ۴۰‌درصد افزایش یافته و تعرفه لاستیک اتوبوسی و کامیون نیز از ۲۰‌درصد به ۲۶‌درصد رسید. ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار ۳۸۰۰ تومانی از ما هزینه می‌گرفت، اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه می‌شود. همین امر سبب شده که ما در آینده افزایش قیمت حداقل ۱۵‌درصدی داشته باشیم.

پیش‌بینی افزایش تلفات جاده‌ای

افزایش قیمت رسمی دلار که موجب بالا رفتن هزینه واردات لاستیک به کشور می‌شود، موجبات نگرانی میرعابدینی را فراهم کرده، چراکه او معتقد است که وقتی کشور ما نیاز به ۱۵۰‌هزار تن واردات دارد و به هیچ‌عنوان صنایع داخلی نمی‌تواند آن را تامین کند و اکنون ۴۰‌درصد مصرف لاستیک سواری ۸۰‌درصد اتوبوسی و کامیونی و ۱۰۰ لاستیک ماشین‌های راهسازی و فوق راهسازی از طریق واردات تامین می‌شود، چرا باید قیمت‌ها افزایش یابد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین بر این باور است که این امر سبب افزایش تلفات جاده‌ای در کشور خواهد شد. او در این‌باره به خبرگزاری ایلنا ابراز کرد که «با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت لاستیک به‌ویژه در حوزه اتوبوسی و کامیونی این نگرانی وجود دارد که مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت.» او افزود: «امروز قدرت خرید مردم کمتر شده است و سعی می‌کنند با حداقل هزینه‌ها زندگی خود را بگذرانند و اکنون با افزایش قیمت لاستیک خارجی و داخلی زمان تعویض لاستیک طولانی‌تر شود که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.» درحالی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نگرانی خودش را از افزایش تعرفه واردات ابراز کرده که سال گذشته وزیر صنعت نسبت به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند. افزایش تعرفه و جلوگیری از واردات راه‌حل اول ما نیست، اما اگر تولید داخلی تحت فشار قرار گیرد، محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

لاستیک ایرانی مهجور مانده

در حالی که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به‌تازگی اعلام کرده است که «در منطقه می‌توان گفت هیچ‌کارخانه لاستیک‌سازی وجود ندارد، اما ما نتوانستیم بیشتر از پنج‌درصد صادرات داشته باشیم.لاستیک‌های وارداتی باید استانداردهای روز دنیا مانند ایمارک و استانداردهای سه گانه را برای ورود به کشور پاس کنند در صورتی که لاستیک‌های داخلی از این امر مستثنا هستند، همچنین واردکنندگان الزام به دادن گارانتی پنج‌ساله هستند. وقتی تولیدکننده داخلی الزامی به پاس کردن استانداردهای روز دنیا نداشته باشد مطمئنا چشم انداز صادراتی هم نمی‌تواند داشته باشد و به‌ این ترتیب تولیدکننده صرفا به دنبال تامین نیاز داخل است و همواره به‌دنبال افزایش تعرفه و به تبع آن از دست دادن و دور شدن از بازار جهانی و فضای رقابتی خواهد شد. در حال حاضر در برخی از سایزهای سواری اصلا هیچ‌تولید داخلی نداریم و همچنین فقط یک کارخانه داریم که لاستیک‌های اتوبوسی کامیونی رادیال تولید می‌کند که فقط 20درصد از نیاز کشور را تامین کند.» اما درمقابل رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تیر سال گذشته با بیان اینکه لاستیک‌های وارداتی لاستیک‌های با سایز خاص هستند، گفته بود: «در سال گذشته حدود ٢40‌هزار تن تولید داشتیم و امسال به ٢60‌هزار تن خواهیم  رسید و با این رقم نیاز داخل را تامین کرده و باید برای بازاریابی و صادرات اقدام کنیم.» محمدرضا گنجی ضمن بیان اینکه  واردات یکی از مشکلات اصلی تایرسازان است، عنوان کرده بود: «وقتی ما می‌توانیم در داخل نیاز بازار را تامین کنیم نیازی به واردات وجود ندارد و خودروسازان حدود 55 تا 0‌6درصد از تولیدات ما استفاده می کنند.» او ادامه داده بود: «بعضی از خودروسازان از لاستیک‌های خارجی استفاده می‌کنند در حالی که تولیدات داخلی هم می‌تواند مورد استفاده آنها باشد.» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر همچنین اضافه کرده بود که «لاستیک سازان داخلی از فناوری روز دنیا بهره می برند، اما نهادینه نشدن فرهنگ مصرف کالای ایرانی موجب شده تا مردم از تایرهای خارجی که با همان کیفیت تایرهای ایرانی است استقبال نشان دهند و در این مورد قاچاق هم مزید بر علت شده تا لاستیک ایرانی مهجور باشد.» گنجی تاکید کرده بود:  «کالای قاچاق کیفیت ندارد و چون گمرکی هم پرداخت نمی کند ارزان تمام می‌شود. ما حتی در بازارهای صادراتی استانداردهای بالاتری را هم پاس کردیم و کارخانه‌های ما در قبال تولیداتشان پاسخگو هستند و بخش خدمات پس از فروش در لاستیک‌سازان فعال است.» گنجی ادامه داد: «در حال حاضر تولید‌کنندگان چینی مشوق صادراتی از طرف دولت دارند اما ما مشکلات زیادی داریم. دولت باید با سازوکار مناسب، واردات و صادرات را کنترل کند و بازارهای هدف ما انقدرها مناسب نیست و این در حالی است که ما در اروپای شرقی و شمال آفریقا می‌توانیم به بازاری 100 هزارتنی دست پیدا کنیم.» او همچنین در مورد کیفیت سنجی تایرهای ایرانی، گفته بود: «شاخص‌های 16 گانه‌ای برای سنجش کیفیت لاستیک وجود دارد  و طبق استانداردهای جهانی تایرهای داخلی رتبه بندی می‌شوند، اما  نباید به استانداردهای اجباری اکتفا کرد و برای ارتقای کیفیت  باید تلاش کرد.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.