انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبر:
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بازار بورس نوسان‌هاي غيرعادي دارد
زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد/کارگرانِ فصلیِ کوره‌پزخانه‌ها به امانِ خدا رها شده‌اند
50 روز از مهلت سه‌ماهه FATF گذشت/نهادهای تصمیم‌گیر تا یک‌ماه آینده اعلام‌نظر می‌کنند
پدیده «سلطان خانه‌های خالی» موضوعیت ندارد/خارج‌نشینان، مالکان خانه‌های خالی و لوکس شمال تهران هستند/تهران عوارض خانه‌های خالی را می‌خواهد
فرمانده هوانیروز ارتش: در قطعه سازی به درجات بالایی رسیده‌ایم
پیش‌بینی یک اقتصاددان از وضعیت تورم در ماه‌های آینده
مانور دوباره بانکها با نرخ سود/ارز، رقیب این روزهای سپرده‌ها
"نداری و مظلومیت" برای عشایر ، "آسایش و سعادت" برای دلالان/گله‌ها سال به سال کوچکتر می‌شوند و جمعیت عشایر کمتر
افزایش تعداد جویندگان کار در سال ۹۷
سوال از وزیران ارشاد و نفت در دستور کار مجلس
محکم ایستاده‌ایم تا قیمت بلیت‌ پروازها را پایین بیاوریم/بسته جدید ارزی مانع از حضور گردشگران در ایران می‌شود
تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را ادامه می‌دهیم
یک هفته دیگر وضع دلار خوب می‌شود
حکایت «کسبه بی‌وفا»
باید پروژه‌های سودده جلوی پای مردم بگذاریم
چالش مهارنشدنی تورم
آغاز ثبت‌نام «وام ضروری» بازنشستگان از شهریور/خروج تامین اجتماعی از ۶۷ شرکت زیان‌ده/از نمایندگانی که به پسرم اتهام زدند، شکایت می‌کنم
اقتصاد ایران کشش دلار 8000 تومانی را ندارد/ یارانه 200 هزار تومان شود
بنويس كارتخوان- بخوان فرار مالياتي
مشکل فساد فقط با قانونگذاری حل نمی‌شود/عده‌ای کالا احتکار می‌کنند
موج بیکاری ۴۵۰ هزار نفر در قطعه‌سازی‌ها کلید خورد/وزارت صنعت هرچه سریعتر به مجادله قطعه‌سازی‌ها و خودروسازی‌ها ورود کند
ایران در بازار جهانی نفت چگونه باید رفتار کند؟
خرید دلار توسط خانه‌دارها در پوشش مسافر
صادرات برق به روسیه
سیف باید پاسخگوی تخلفات بازار سکه و ارز باشد
اگر در مزد ۹۷ بازنگری نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد/شرایط نابسامانِ طبقه‌ی کارگر قابل کتمان نیست
توییتر رفع فیلتر نمی‌شود
۲۵۰ میلیارد دلار ثبت‌سفارش واردات در ۴ ماه!
چگونگی بی‌اثرکردن تحریم‌ صنعت خودرو
بیکاری؛ در د مشترک خانواده‌های ایرانی
بلیت ایرلاین‌های خارجی به دو برابر رسید/ حمل و نقل هوایی از سبد خانوار در حال حذف شدن است
۱ لیتر آب‌معدنی ۲۰۰۰ تومان؛ ۱ لیتر آب گوارای سد لار ۶ ریال!
20 میلیون مصرف اضافی بنزین در کشور / میزان مصرف سوخت بوی قاچاق می‌دهد/ دولت بیش از نرخ تورم اجازه افزایش قیمت ندارد
مابه‌التفاوت بدهید، کالایتان را از گمرک ببرید!
بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم مجلس می شود/ معافیت شش ماهه صنایع کوچک از مالیات ارزش افزوده
تاثیر سیاست‌های جدید بانک مسکن بر بازار
خانه‌های خالی، آدرس غلط به مردم
استیضاح ربیعی تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی ندارد/ اعتمادها از بین رفت
ورود کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به مشکلات مبادلات «ارز مسافرتی»/ جلسه با «رئیس کل جدید بانک مرکزی» بعد از تعطیلات مجلس
کالا نداریم که بفروشیم/ تولید را کم کردند؛ واردات را ممنوع
ایرلاین‌های خارجی چه بازی‌ای را با مسافران ایرانی آغاز کرده‌اند؟
نیمه خاکستری بازار مسکن+ قیمت
تثبیت ارز در 9 هزار تومان تولید داخلی را تعطیل می‌کند/ به اسم بخش خصوصی غارت‌گری می‌کنند
بازداشت و ممنوع‌الخروجی چند دریافت کننده ارز دولتی
غفلت از نقش صنایع کوچک در رشد اقتصادی
۲۰۰هزار حساب مسدودي دستگاه‌‌های اجرایی
پیمانکار می‌آوردند تا درصد دلالی‌شان را بگیرند/ دیگران را له می‌کنیم تا خودمان عبور کنیم/ عدم مبارزه با فساد جامعه را آزار می‌دهد
خرید و فروش ملک خارجی در بنگاه‌ها ممنوع است/ شرط خرید خانه زیر 15 سال از وام حذف شود
افزایش بی سابقه قیمت پروازهای خارجی/تهران_ بانکوک ۶ میلیون!
هشدار وزیر صنعت به واردکنندگان خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی
بیشتر
کد خبر: 79952 | تاریخ : ۱۳۹۷/۲/۱۸ - 12:16
اصابت ترکش نوسان دلار به بازار لاستیک

اصابت ترکش نوسان دلار به بازار لاستیک

آرمان- سوسن یحیی‌پور: به‌تازگی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرده که افزایش قیمت رسمی دلار سبب شده که هزینه واردکنندگان نیز بالا رود و همین امر در نهایت باعث افزایش ۱۵‌درصدی قیمت لاستیک‌های وارداتی خواهد شد. هرچند که هنوز وارداتی انجام نشده و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است. همچنین این مقام مسئول نگرانی خود را از افزایش تلفات جاده‌ای در پی بالا رفتن قیمت لاستیک نیز ابراز کرده و معتقد است این امر باعث می‌شود مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت. گلایه از افزایش تعرفه و بالا رفتن هزینه‌های وارداتی در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته وزیر صنعت در این‌باره اتمام حجت کرده بود و به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند.

براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدا از خودروهای نظامی و انتظامی ما بیش از ۲۰‌میلیون و ۳۰۰‌هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بین‌المللی نیازمند سالانه ۴۰۰‌هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستند. در حال حاضر تولید داخل کشور ۲۵۰‌هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی ۱۵۰‌هزار تن تماما از طریق واردات از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه،چین،کره،ژاپن،تایلند،هند و... به غیراز آمریکا صورت می‌گیرد. حدود ۳۰‌درصد بازار کل لاستیک‌های جهان در اختیار چین است و در کشور ما نیز اصلی‌ترین بازار را در اختیار دارد.

افزایش قیمت لاستیک‌های وارداتی

به‌دنبال التهابات اخیر ارزی، دولت قیمت دلار را برای واردات کلیه کالاها و مواد اولیه   4200  تومان  اعلام کرده است، اما براساس اطلاعات منتشر شده، از آنجایی که به‌گفته برخی از فعالان اقتصادی محل تامین ارز مورد نیاز واردات و حتی نرخ آن مشخص نیست، این موضوع باعث سردرگمی اصناف و تولیدکنندگان شده است. بازار لاستیک نیز متاثر از همین تحولات و فراز و نشیب‌های ارزی بوده و اخیرا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درمورد قیمت جدید دلار و تاثیر آن بر بازار لاستیک کشور، عنوان کرده است که از سوی دولت قیمت دلار برای واردات ۴۲۰۰ تومان اعلام شده، هرچند هنوز هیچ‌وارداتی صورت نگرفته و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است، اما نکته مهم آن است که برخی فکر می‌کنند این قیمت تماما به‌نفع واردکننده شده است. میرعابدینی درباره تعرفه واردات لاستیک نیز گفت: با توجه به اینکه اختلاف بین تایر ایرانی با تایر چینی 20‌درصد بود، ولی تعرفه تایر سواری امسال از ۳۲‌درصد به ۴۰‌درصد افزایش یافته و تعرفه لاستیک اتوبوسی و کامیون نیز از ۲۰‌درصد به ۲۶‌درصد رسید. ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار ۳۸۰۰ تومانی از ما هزینه می‌گرفت، اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه می‌شود. همین امر سبب شده که ما در آینده افزایش قیمت حداقل ۱۵‌درصدی داشته باشیم.

پیش‌بینی افزایش تلفات جاده‌ای

افزایش قیمت رسمی دلار که موجب بالا رفتن هزینه واردات لاستیک به کشور می‌شود، موجبات نگرانی میرعابدینی را فراهم کرده، چراکه او معتقد است که وقتی کشور ما نیاز به ۱۵۰‌هزار تن واردات دارد و به هیچ‌عنوان صنایع داخلی نمی‌تواند آن را تامین کند و اکنون ۴۰‌درصد مصرف لاستیک سواری ۸۰‌درصد اتوبوسی و کامیونی و ۱۰۰ لاستیک ماشین‌های راهسازی و فوق راهسازی از طریق واردات تامین می‌شود، چرا باید قیمت‌ها افزایش یابد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین بر این باور است که این امر سبب افزایش تلفات جاده‌ای در کشور خواهد شد. او در این‌باره به خبرگزاری ایلنا ابراز کرد که «با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت لاستیک به‌ویژه در حوزه اتوبوسی و کامیونی این نگرانی وجود دارد که مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت.» او افزود: «امروز قدرت خرید مردم کمتر شده است و سعی می‌کنند با حداقل هزینه‌ها زندگی خود را بگذرانند و اکنون با افزایش قیمت لاستیک خارجی و داخلی زمان تعویض لاستیک طولانی‌تر شود که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.» درحالی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نگرانی خودش را از افزایش تعرفه واردات ابراز کرده که سال گذشته وزیر صنعت نسبت به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند. افزایش تعرفه و جلوگیری از واردات راه‌حل اول ما نیست، اما اگر تولید داخلی تحت فشار قرار گیرد، محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

لاستیک ایرانی مهجور مانده

در حالی که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به‌تازگی اعلام کرده است که «در منطقه می‌توان گفت هیچ‌کارخانه لاستیک‌سازی وجود ندارد، اما ما نتوانستیم بیشتر از پنج‌درصد صادرات داشته باشیم.لاستیک‌های وارداتی باید استانداردهای روز دنیا مانند ایمارک و استانداردهای سه گانه را برای ورود به کشور پاس کنند در صورتی که لاستیک‌های داخلی از این امر مستثنا هستند، همچنین واردکنندگان الزام به دادن گارانتی پنج‌ساله هستند. وقتی تولیدکننده داخلی الزامی به پاس کردن استانداردهای روز دنیا نداشته باشد مطمئنا چشم انداز صادراتی هم نمی‌تواند داشته باشد و به‌ این ترتیب تولیدکننده صرفا به دنبال تامین نیاز داخل است و همواره به‌دنبال افزایش تعرفه و به تبع آن از دست دادن و دور شدن از بازار جهانی و فضای رقابتی خواهد شد. در حال حاضر در برخی از سایزهای سواری اصلا هیچ‌تولید داخلی نداریم و همچنین فقط یک کارخانه داریم که لاستیک‌های اتوبوسی کامیونی رادیال تولید می‌کند که فقط 20درصد از نیاز کشور را تامین کند.» اما درمقابل رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تیر سال گذشته با بیان اینکه لاستیک‌های وارداتی لاستیک‌های با سایز خاص هستند، گفته بود: «در سال گذشته حدود ٢40‌هزار تن تولید داشتیم و امسال به ٢60‌هزار تن خواهیم  رسید و با این رقم نیاز داخل را تامین کرده و باید برای بازاریابی و صادرات اقدام کنیم.» محمدرضا گنجی ضمن بیان اینکه  واردات یکی از مشکلات اصلی تایرسازان است، عنوان کرده بود: «وقتی ما می‌توانیم در داخل نیاز بازار را تامین کنیم نیازی به واردات وجود ندارد و خودروسازان حدود 55 تا 0‌6درصد از تولیدات ما استفاده می کنند.» او ادامه داده بود: «بعضی از خودروسازان از لاستیک‌های خارجی استفاده می‌کنند در حالی که تولیدات داخلی هم می‌تواند مورد استفاده آنها باشد.» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر همچنین اضافه کرده بود که «لاستیک سازان داخلی از فناوری روز دنیا بهره می برند، اما نهادینه نشدن فرهنگ مصرف کالای ایرانی موجب شده تا مردم از تایرهای خارجی که با همان کیفیت تایرهای ایرانی است استقبال نشان دهند و در این مورد قاچاق هم مزید بر علت شده تا لاستیک ایرانی مهجور باشد.» گنجی تاکید کرده بود:  «کالای قاچاق کیفیت ندارد و چون گمرکی هم پرداخت نمی کند ارزان تمام می‌شود. ما حتی در بازارهای صادراتی استانداردهای بالاتری را هم پاس کردیم و کارخانه‌های ما در قبال تولیداتشان پاسخگو هستند و بخش خدمات پس از فروش در لاستیک‌سازان فعال است.» گنجی ادامه داد: «در حال حاضر تولید‌کنندگان چینی مشوق صادراتی از طرف دولت دارند اما ما مشکلات زیادی داریم. دولت باید با سازوکار مناسب، واردات و صادرات را کنترل کند و بازارهای هدف ما انقدرها مناسب نیست و این در حالی است که ما در اروپای شرقی و شمال آفریقا می‌توانیم به بازاری 100 هزارتنی دست پیدا کنیم.» او همچنین در مورد کیفیت سنجی تایرهای ایرانی، گفته بود: «شاخص‌های 16 گانه‌ای برای سنجش کیفیت لاستیک وجود دارد  و طبق استانداردهای جهانی تایرهای داخلی رتبه بندی می‌شوند، اما  نباید به استانداردهای اجباری اکتفا کرد و برای ارتقای کیفیت  باید تلاش کرد.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.