انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شور شدن سالیانه صدها هکتار زمین به دلیل سوءمدیریت مسئولان/ در فرسایش خاک سرآمد دنیا هستیم/ خلاء قانونی برای مبازره با قاچاق خاک نداریم
فساد نتوانسته‌ کل بدنه دولت را آلوده کند/خطر ظهور گفتمان عوام فریب وجود دارد/ برخی محافل بحث شفافیت را مشمول مرور زمان می‌کنند/ ضرورت اجرای بدون تنازل قانون اساسی
تداوم نوسان نرخ مرغ /قیمت به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
مشکلات فروش بورسی نفت حل شد/ اطلاعات خریدار در تمام دنیا محرمانه است
۵۰ درصد هواپیماهای کشور فرسوده هستند/ از روسیه و اوکراین هواپیما بخریم
حذف صفرها از پول ملی اثری در قدرت خرید مردم و تورم ندارد
واردات بدون انتقال ارز اسم رمز است/ مرکز پژوهش‌های مجلس صدای مردم باشد نه عامل فلاکت مردم/ بازنده اصلی افزایش نرخ ارز خود دولت است
پشت پرده تعلل در اجرایى شدن ساز و کار ویژه مالی/ آمریکا در نشست ورشو دنبال یارگیرى جنگى و تقسیم هزینه است
قول اروپا قول نیست!
چه عواملی بیکاری را سرعت و وسعت می‌بخشد؟
واریز بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی به حساب روستاییان وعشایر
خواب زمستانی بازار مسکن
موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو
خزان صادرات در بهار ۹۸
نقدینگی به یک راه و اقتصاد ما به راه دیگر می‌رود/ دخالت دولت‌ها در بخش پولی پیش از ظهور نئولیبرالیسم
اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی پرویز کاظمی به حسین هدایتی/ خیانت ۱۴ هزارمیلیاردی در اموال فرهنگیان
ضربه مهلك قاچاق به صنعت پوشاك ملي
کلانشهرها دیگر جایی برای تولید ندارند / فرار سرمایه نتیجه 4 دهه «تصرف» است
ماهواره «پیام» در مدار آرام نگرفت/ به دنیا ثابت می‌کنیم که «دوستی» موفق می‌شود
فریب قیمتهای کذایی مسکن در سایت‌ها را نخورید!
راه پولشویی بسته شد؟
تشکیل بازار بدهی امکان استفاده از عملیات بازار باز را فراهم کرد/ اصلاحات پولی و مالی بر حذف صفرها اولویت دارد/ احتمالا تومان واحد رسمی پول شود
عقب‌ماندگی یک میلیون و ۳۳۳ هزار تومانی سبد معاش بازنشستگان/ بازنشستگان بسته حمایتی و افزایش بیست درصدیِ مستمری‌ها را نمی‌خواهند
عیدی کارگران اخراجی و پاره‌وقت چقدر است؟
افراد عاقل‌ در اروپا و آسیا راهی برای دور زدن زورگویی‌های آمریکا پیدا کنند/ «نیت خوب» سران کاخ سفید در خاورمیانه، نتیجه‌ای جز مرگ صدها هزار نفر نداشته است
بازارهای فراموش‌شده
وزارت نیرو در مساله زاینده‌رود مماشات می‌کند/ در شرق اصفهان فروپاشیدگی اجتماعی را شاهد هستیم/ گاوخونی خشک شود ریزگرد تهران، اصفهان و یزد را فرامی‌گیرد
۹ میلیاردی که از مردم گرفته می‌شود، به کجا می‌رود؟
جزئیات عیدی پایان سال کارکنان مشمول قانون کار
آیا چین به عمد نرخ ارز خود را پایین می‌آورد؟
پیش‌بینی نوبخت برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ٩٨
بن‌بست پولی صنایع در وفور سرمایه
برجام با تمام نقص‌هایش بهترین راه‌حل بود/ برخوردهای تنبیهی آمریکا پیش‌بینی روابط ایران و اروپا را سخت می‌کند/ تهران و واشنگتن تمایلی برای درگیری فیزیکی ندارند
کاهش فروش بنگاه‌ها تاثیر دومینووار دارد/ در کشور ما رشد اقتصاد منفی 6 درصدی هم سیاست‌گذار را نگران نمی‌کند
۱۵درخواست هواپیمایی‌ها از وزارت راه
گوشی‌های وارد شده با ارز دولتی به زودی عرضه می‌شود
مافیای رسانه‌ای برای جهش نرخ ارز در سال آینده بذرپاشی می‌کند/ بانک مرکزی عنوان اضافه برداشت بانک‌های خصوصی را به وام تغییر داد/ برون‌سپاری و خصوصی‌سازی در حیطه نفت خطرناک است
ساخت مسکن برای اقشار متوسط رو به پایین با مصالح ارزان‌قیمت/ مسکن مهر تا پایان سال 98 تمام نمی‌شود
در هفت تپه بیش از نیاز، نیرو داریم/ برای تعدیل کارگران برنامه‌ای نداریم/ "مادر تخصصی‌ها" تخصصی در تولید نداشتند
ارز دولتی در خدمت قاچاق کالا
افزایش حق مسکن، پیشنهاد دولت
حذف صفرهایی که بعدا شمارش می‌شوند
افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98
نظام تعرفه‌ای ما بین زمین و هوا معلق است/ دولت بجای نظارت، تصدی‌گری می‌کند/ دولت ذی‌نفع اصلی نظام تعرفه‌ای است
نگذاریم سال 45 و کوچ اجباری تکرار شود / آب استراتژیک‌ترین استان مرزی را تامین کنیم
صرافی‌ بانکها نرخ ارز را کاهش دادند/قیمت دلار به ۱۰۸۸۰ تومان رسید
بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی مشمولان بعدی دریافت «بسته‌های حمایتی»
وقتي فقر، شهري مي‌شود
دست‌ زدن به زاینده‌رود اشتباه بود/ روسای‌جمهور کویری با آب مناطق دیگر در منطقه خودشان سور و سات برپا می‌کنند
آزاد راه تهران-شمال ۲۴ ساله می‌شود!؟
بیشتر
کد خبر: 79952 | تاریخ : ۱۳۹۷/۲/۱۸ - 12:16
اصابت ترکش نوسان دلار به بازار لاستیک

اصابت ترکش نوسان دلار به بازار لاستیک

آرمان- سوسن یحیی‌پور: به‌تازگی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرده که افزایش قیمت رسمی دلار سبب شده که هزینه واردکنندگان نیز بالا رود و همین امر در نهایت باعث افزایش ۱۵‌درصدی قیمت لاستیک‌های وارداتی خواهد شد. هرچند که هنوز وارداتی انجام نشده و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است. همچنین این مقام مسئول نگرانی خود را از افزایش تلفات جاده‌ای در پی بالا رفتن قیمت لاستیک نیز ابراز کرده و معتقد است این امر باعث می‌شود مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت. گلایه از افزایش تعرفه و بالا رفتن هزینه‌های وارداتی در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته وزیر صنعت در این‌باره اتمام حجت کرده بود و به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند.

براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدا از خودروهای نظامی و انتظامی ما بیش از ۲۰‌میلیون و ۳۰۰‌هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بین‌المللی نیازمند سالانه ۴۰۰‌هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستند. در حال حاضر تولید داخل کشور ۲۵۰‌هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی ۱۵۰‌هزار تن تماما از طریق واردات از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه،چین،کره،ژاپن،تایلند،هند و... به غیراز آمریکا صورت می‌گیرد. حدود ۳۰‌درصد بازار کل لاستیک‌های جهان در اختیار چین است و در کشور ما نیز اصلی‌ترین بازار را در اختیار دارد.

افزایش قیمت لاستیک‌های وارداتی

به‌دنبال التهابات اخیر ارزی، دولت قیمت دلار را برای واردات کلیه کالاها و مواد اولیه   4200  تومان  اعلام کرده است، اما براساس اطلاعات منتشر شده، از آنجایی که به‌گفته برخی از فعالان اقتصادی محل تامین ارز مورد نیاز واردات و حتی نرخ آن مشخص نیست، این موضوع باعث سردرگمی اصناف و تولیدکنندگان شده است. بازار لاستیک نیز متاثر از همین تحولات و فراز و نشیب‌های ارزی بوده و اخیرا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درمورد قیمت جدید دلار و تاثیر آن بر بازار لاستیک کشور، عنوان کرده است که از سوی دولت قیمت دلار برای واردات ۴۲۰۰ تومان اعلام شده، هرچند هنوز هیچ‌وارداتی صورت نگرفته و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است، اما نکته مهم آن است که برخی فکر می‌کنند این قیمت تماما به‌نفع واردکننده شده است. میرعابدینی درباره تعرفه واردات لاستیک نیز گفت: با توجه به اینکه اختلاف بین تایر ایرانی با تایر چینی 20‌درصد بود، ولی تعرفه تایر سواری امسال از ۳۲‌درصد به ۴۰‌درصد افزایش یافته و تعرفه لاستیک اتوبوسی و کامیون نیز از ۲۰‌درصد به ۲۶‌درصد رسید. ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار ۳۸۰۰ تومانی از ما هزینه می‌گرفت، اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه می‌شود. همین امر سبب شده که ما در آینده افزایش قیمت حداقل ۱۵‌درصدی داشته باشیم.

پیش‌بینی افزایش تلفات جاده‌ای

افزایش قیمت رسمی دلار که موجب بالا رفتن هزینه واردات لاستیک به کشور می‌شود، موجبات نگرانی میرعابدینی را فراهم کرده، چراکه او معتقد است که وقتی کشور ما نیاز به ۱۵۰‌هزار تن واردات دارد و به هیچ‌عنوان صنایع داخلی نمی‌تواند آن را تامین کند و اکنون ۴۰‌درصد مصرف لاستیک سواری ۸۰‌درصد اتوبوسی و کامیونی و ۱۰۰ لاستیک ماشین‌های راهسازی و فوق راهسازی از طریق واردات تامین می‌شود، چرا باید قیمت‌ها افزایش یابد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین بر این باور است که این امر سبب افزایش تلفات جاده‌ای در کشور خواهد شد. او در این‌باره به خبرگزاری ایلنا ابراز کرد که «با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت لاستیک به‌ویژه در حوزه اتوبوسی و کامیونی این نگرانی وجود دارد که مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت.» او افزود: «امروز قدرت خرید مردم کمتر شده است و سعی می‌کنند با حداقل هزینه‌ها زندگی خود را بگذرانند و اکنون با افزایش قیمت لاستیک خارجی و داخلی زمان تعویض لاستیک طولانی‌تر شود که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.» درحالی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نگرانی خودش را از افزایش تعرفه واردات ابراز کرده که سال گذشته وزیر صنعت نسبت به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند. افزایش تعرفه و جلوگیری از واردات راه‌حل اول ما نیست، اما اگر تولید داخلی تحت فشار قرار گیرد، محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

لاستیک ایرانی مهجور مانده

در حالی که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به‌تازگی اعلام کرده است که «در منطقه می‌توان گفت هیچ‌کارخانه لاستیک‌سازی وجود ندارد، اما ما نتوانستیم بیشتر از پنج‌درصد صادرات داشته باشیم.لاستیک‌های وارداتی باید استانداردهای روز دنیا مانند ایمارک و استانداردهای سه گانه را برای ورود به کشور پاس کنند در صورتی که لاستیک‌های داخلی از این امر مستثنا هستند، همچنین واردکنندگان الزام به دادن گارانتی پنج‌ساله هستند. وقتی تولیدکننده داخلی الزامی به پاس کردن استانداردهای روز دنیا نداشته باشد مطمئنا چشم انداز صادراتی هم نمی‌تواند داشته باشد و به‌ این ترتیب تولیدکننده صرفا به دنبال تامین نیاز داخل است و همواره به‌دنبال افزایش تعرفه و به تبع آن از دست دادن و دور شدن از بازار جهانی و فضای رقابتی خواهد شد. در حال حاضر در برخی از سایزهای سواری اصلا هیچ‌تولید داخلی نداریم و همچنین فقط یک کارخانه داریم که لاستیک‌های اتوبوسی کامیونی رادیال تولید می‌کند که فقط 20درصد از نیاز کشور را تامین کند.» اما درمقابل رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تیر سال گذشته با بیان اینکه لاستیک‌های وارداتی لاستیک‌های با سایز خاص هستند، گفته بود: «در سال گذشته حدود ٢40‌هزار تن تولید داشتیم و امسال به ٢60‌هزار تن خواهیم  رسید و با این رقم نیاز داخل را تامین کرده و باید برای بازاریابی و صادرات اقدام کنیم.» محمدرضا گنجی ضمن بیان اینکه  واردات یکی از مشکلات اصلی تایرسازان است، عنوان کرده بود: «وقتی ما می‌توانیم در داخل نیاز بازار را تامین کنیم نیازی به واردات وجود ندارد و خودروسازان حدود 55 تا 0‌6درصد از تولیدات ما استفاده می کنند.» او ادامه داده بود: «بعضی از خودروسازان از لاستیک‌های خارجی استفاده می‌کنند در حالی که تولیدات داخلی هم می‌تواند مورد استفاده آنها باشد.» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر همچنین اضافه کرده بود که «لاستیک سازان داخلی از فناوری روز دنیا بهره می برند، اما نهادینه نشدن فرهنگ مصرف کالای ایرانی موجب شده تا مردم از تایرهای خارجی که با همان کیفیت تایرهای ایرانی است استقبال نشان دهند و در این مورد قاچاق هم مزید بر علت شده تا لاستیک ایرانی مهجور باشد.» گنجی تاکید کرده بود:  «کالای قاچاق کیفیت ندارد و چون گمرکی هم پرداخت نمی کند ارزان تمام می‌شود. ما حتی در بازارهای صادراتی استانداردهای بالاتری را هم پاس کردیم و کارخانه‌های ما در قبال تولیداتشان پاسخگو هستند و بخش خدمات پس از فروش در لاستیک‌سازان فعال است.» گنجی ادامه داد: «در حال حاضر تولید‌کنندگان چینی مشوق صادراتی از طرف دولت دارند اما ما مشکلات زیادی داریم. دولت باید با سازوکار مناسب، واردات و صادرات را کنترل کند و بازارهای هدف ما انقدرها مناسب نیست و این در حالی است که ما در اروپای شرقی و شمال آفریقا می‌توانیم به بازاری 100 هزارتنی دست پیدا کنیم.» او همچنین در مورد کیفیت سنجی تایرهای ایرانی، گفته بود: «شاخص‌های 16 گانه‌ای برای سنجش کیفیت لاستیک وجود دارد  و طبق استانداردهای جهانی تایرهای داخلی رتبه بندی می‌شوند، اما  نباید به استانداردهای اجباری اکتفا کرد و برای ارتقای کیفیت  باید تلاش کرد.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.