انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبر:
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شور شدن سالیانه صدها هکتار زمین به دلیل سوءمدیریت مسئولان/ در فرسایش خاک سرآمد دنیا هستیم/ خلاء قانونی برای مبازره با قاچاق خاک نداریم
فساد نتوانسته‌ کل بدنه دولت را آلوده کند/خطر ظهور گفتمان عوام فریب وجود دارد/ برخی محافل بحث شفافیت را مشمول مرور زمان می‌کنند/ ضرورت اجرای بدون تنازل قانون اساسی
تداوم نوسان نرخ مرغ /قیمت به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
مشکلات فروش بورسی نفت حل شد/ اطلاعات خریدار در تمام دنیا محرمانه است
۵۰ درصد هواپیماهای کشور فرسوده هستند/ از روسیه و اوکراین هواپیما بخریم
حذف صفرها از پول ملی اثری در قدرت خرید مردم و تورم ندارد
واردات بدون انتقال ارز اسم رمز است/ مرکز پژوهش‌های مجلس صدای مردم باشد نه عامل فلاکت مردم/ بازنده اصلی افزایش نرخ ارز خود دولت است
پشت پرده تعلل در اجرایى شدن ساز و کار ویژه مالی/ آمریکا در نشست ورشو دنبال یارگیرى جنگى و تقسیم هزینه است
قول اروپا قول نیست!
چه عواملی بیکاری را سرعت و وسعت می‌بخشد؟
واریز بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی به حساب روستاییان وعشایر
خواب زمستانی بازار مسکن
موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو
خزان صادرات در بهار ۹۸
نقدینگی به یک راه و اقتصاد ما به راه دیگر می‌رود/ دخالت دولت‌ها در بخش پولی پیش از ظهور نئولیبرالیسم
اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی پرویز کاظمی به حسین هدایتی/ خیانت ۱۴ هزارمیلیاردی در اموال فرهنگیان
ضربه مهلك قاچاق به صنعت پوشاك ملي
کلانشهرها دیگر جایی برای تولید ندارند / فرار سرمایه نتیجه 4 دهه «تصرف» است
ماهواره «پیام» در مدار آرام نگرفت/ به دنیا ثابت می‌کنیم که «دوستی» موفق می‌شود
فریب قیمتهای کذایی مسکن در سایت‌ها را نخورید!
راه پولشویی بسته شد؟
تشکیل بازار بدهی امکان استفاده از عملیات بازار باز را فراهم کرد/ اصلاحات پولی و مالی بر حذف صفرها اولویت دارد/ احتمالا تومان واحد رسمی پول شود
عقب‌ماندگی یک میلیون و ۳۳۳ هزار تومانی سبد معاش بازنشستگان/ بازنشستگان بسته حمایتی و افزایش بیست درصدیِ مستمری‌ها را نمی‌خواهند
عیدی کارگران اخراجی و پاره‌وقت چقدر است؟
افراد عاقل‌ در اروپا و آسیا راهی برای دور زدن زورگویی‌های آمریکا پیدا کنند/ «نیت خوب» سران کاخ سفید در خاورمیانه، نتیجه‌ای جز مرگ صدها هزار نفر نداشته است
بازارهای فراموش‌شده
وزارت نیرو در مساله زاینده‌رود مماشات می‌کند/ در شرق اصفهان فروپاشیدگی اجتماعی را شاهد هستیم/ گاوخونی خشک شود ریزگرد تهران، اصفهان و یزد را فرامی‌گیرد
۹ میلیاردی که از مردم گرفته می‌شود، به کجا می‌رود؟
جزئیات عیدی پایان سال کارکنان مشمول قانون کار
آیا چین به عمد نرخ ارز خود را پایین می‌آورد؟
پیش‌بینی نوبخت برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ٩٨
بن‌بست پولی صنایع در وفور سرمایه
برجام با تمام نقص‌هایش بهترین راه‌حل بود/ برخوردهای تنبیهی آمریکا پیش‌بینی روابط ایران و اروپا را سخت می‌کند/ تهران و واشنگتن تمایلی برای درگیری فیزیکی ندارند
کاهش فروش بنگاه‌ها تاثیر دومینووار دارد/ در کشور ما رشد اقتصاد منفی 6 درصدی هم سیاست‌گذار را نگران نمی‌کند
۱۵درخواست هواپیمایی‌ها از وزارت راه
گوشی‌های وارد شده با ارز دولتی به زودی عرضه می‌شود
مافیای رسانه‌ای برای جهش نرخ ارز در سال آینده بذرپاشی می‌کند/ بانک مرکزی عنوان اضافه برداشت بانک‌های خصوصی را به وام تغییر داد/ برون‌سپاری و خصوصی‌سازی در حیطه نفت خطرناک است
ساخت مسکن برای اقشار متوسط رو به پایین با مصالح ارزان‌قیمت/ مسکن مهر تا پایان سال 98 تمام نمی‌شود
در هفت تپه بیش از نیاز، نیرو داریم/ برای تعدیل کارگران برنامه‌ای نداریم/ "مادر تخصصی‌ها" تخصصی در تولید نداشتند
ارز دولتی در خدمت قاچاق کالا
افزایش حق مسکن، پیشنهاد دولت
حذف صفرهایی که بعدا شمارش می‌شوند
افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98
نظام تعرفه‌ای ما بین زمین و هوا معلق است/ دولت بجای نظارت، تصدی‌گری می‌کند/ دولت ذی‌نفع اصلی نظام تعرفه‌ای است
نگذاریم سال 45 و کوچ اجباری تکرار شود / آب استراتژیک‌ترین استان مرزی را تامین کنیم
صرافی‌ بانکها نرخ ارز را کاهش دادند/قیمت دلار به ۱۰۸۸۰ تومان رسید
بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی مشمولان بعدی دریافت «بسته‌های حمایتی»
وقتي فقر، شهري مي‌شود
دست‌ زدن به زاینده‌رود اشتباه بود/ روسای‌جمهور کویری با آب مناطق دیگر در منطقه خودشان سور و سات برپا می‌کنند
آزاد راه تهران-شمال ۲۴ ساله می‌شود!؟
بیشتر
کد خبر: 79968 | تاریخ : ۱۳۹۷/۲/۱۹ - 10:53
ضرر ۴۰میلیارد دلاری در انتظار ایرباس و بوئینگ
خروج آمریکا از برجام

ضرر ۴۰میلیارد دلاری در انتظار ایرباس و بوئینگ

خروج آمریکا از برجام، قراردادهای ۴۰ میلیارد دلاری ایرباس و بوئینگ با ایران را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از  ایسنا، به نقل از بلومبرگ، شب گذشته که دونالد ترامپ – رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا – در سخنرانی خود، خروج این کشور از توافق هسته ای موسوم به برجام را اعلام کرد، بسیاری از رسانه ها از احتمال به تعلیق در آمدن قراردادهای تجاری اروپا و برخی کشورهای دیگر با ایران از جمله قراردادهایی که با غول های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ به امضا رسیده بود، خبر دادند.

ترامپ علاوه بر اعلام خروج از معاهده برجام، گفت که تحریم های اقتصادی با شدت بسیار بیشتری به ایران باز خواهند گشت که این تحریم ها صادرات نفت و خرید تجهیزات نفتی و  قراردادهای خرید هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی را نشانه گرفته است.  

ترامپ که همواره توافق نامه هسته ای ایران را برای آمریکا مایه تاسف می‌دانست، حالا به سنگ اندازی های مداومش مهر تایید زد و به ادامه توافق هسته ای با ایران خاتمه داد.

شرکت اروپایی ایرباس و بوئینگ آمریکا در مجموع قراردادهایی را به ارزش ۴۰ میلیارد دلار با شرکت هواپیمایی ایران ایر و آسمان به امضا رسانده بودند و قرار بود هرکدام به ترتیب ۱۰۰ و ۸۰ فروند هواپیما را به ایران تحویل دهند.

استیون منوچین -‌ وزیر خزانه‌ داری ایالات متحده آمریکا – دقایقی بعد از سخنرانی ترامپ اعلام کرد که پس از بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران لغو خواهد شد و این شرکت ها نیز تنها چندماه فرصت دارند تا به این همکاری‌ها پایان دهند.

احتمال لغو قرارداد خرید هواپیماهای جدید و به روز از سوی بزرگترین غول های هواپیماسازی برای ناوگان هواپیمایی و حمل و نقل هوایی ایران می‌تواند خبر ناخوشایندی محسوب شود؛ چراکه در صورت تحویل این هواپیماهای جدید، ایرلاین های ایران می توانستند با افزایش خدمات و مسافران بین‌المللی خود، علاوه بر افزایش درآمد و امنیت پروازی خود، به هاب منطقه خاورمیانه تبدیل شده و با ایرلاین های کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات و قطر که هم اکنون گوی رقابت را از ایران ربوده‌اند، به رقابت بپردازد.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، خروج آمریکا از برجام موجب ضرر مالی ۴۰ میلیارد دلاری به این شرکت های هواپیماسازی خواهد شد.

گوردون جاندرو – معاون مدیرعامل بوئینگ - در بیانیه ای در واکنش به خبر خروج ترامپ از برجام گفت: ما در اقدامات بعدی، با دولت آمریکا در این خصوص مشورت خواهیم کرد چراکه باید از سیاست های کشور خود، ایالات متحده، پیروی کنیم.

ایرباس نیز در بیانیه ای اعلام کرده که تصمیم گیری ما درباره لغو قراردادمان با ایران، قطعا زمان می برد.

ایران ایر پس از برجام ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ ATR را سفارش داده بود که تاکنون سه فروند ایرباس و هشت فروند ATR را تحویل گرفته است.

شرکتهای اروپایی به دلیل اینکه شماری از قطعات هواپیماهای تولیدی آنها در آمریکا تولید می‌شود، به مجوز صادرات واشنگتن برای تکمیل قراردادهایشان نیاز دارند. تا قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام، برخی از مجوزهای لازم برای تحویل هواپیماهای ایرباس به ایران از سوی واشنگتن داده شده بود اما حالا با خروج این کشور از برجام معلوم نیست دقیقا چه بر سر سرنوشت قراردادهای خرید هواپیما می آید.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.