انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کاهش ۵۰۰ هزار تومانی سکه در ده روز گذشته/ احتمال کاهش سکه هنوز وجود دارد
دخالت دولت در اقتصاد ريشه در بوروكراسي دارد/ تسهیلات تکلیفی عامل سودهای بادآورده غیرتولیدی / سازمان پرقدرت؛ راهکار رفع دخالت‌‌های غیرلازم در اقتصاد
گشایش درهای اقتصاد به روی مردم
بهمنی: کوپنی شدن کالاها مُسکن موقتی است/باید به سمت افزایش ظرفیت تولید حرکت کرد
دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام اقداماتی برای «رونق تولید» شدند
نماینده دادستان: رضوی متهم خُرد نیست/ متهم با تشریفات در خیابان تردد می‌کرد/ رضوی بعد از اخذ تسهیلات به ۵۰ کشور سفر کرده است
جزئیات شرایط جدید بازگشت ارز صادراتی در سال ۹۸
اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه دوره قبل هویت خودشان را زیر سوال بردند/کلی‌گویی مُد شده است/ هر ارگان روزانه یک گام در جهت امید مردم بردارد
عبرت‌گیری از سیاست‌های ارزی سال ۹۷
۲سناریو برای اشتغال۹۸/ چرا یک میلیون شغل در کشور ایجاد نشد؟
تاثیرات مخرب شوک ارزی بر "اجاره‌نشین‌ها"
احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران‌خودرو به زودی
پتروشیمی‌ها 20 درصد گران‌تر از قیمت صادراتی به ما کالا می‌دهند/ برای تامین ظروف شب‌های قدر آماده‌ایم/ به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فقط به صادرات امید داریم
فروش نفت‌مان به صفر نخواهد رسید/ راه‌های دور زدن تحریم‌ها را به خوبی می‌دانیم/ هند و چین غیر از چای و برنج کالاهای دیگری هم برای مبادله دارند
مهاجرت بي‌صداي‌كار آفرينان
ظریف: کمیسیون مشترک برجام به تعهداتش عمل کند/ اسرائیل و حکام مرتجع در حال سیطره بر آمریکا هستند
دولت‌ها به تشكل‌ها ی‌صنفي تكيه نمي‌زنند
جنگ اقتصادی در حال از دست دادن کارکرد خود است
تهاتر نفت با کالا یا ارز تفاوتی ندارد/ مسیرهای‌ جدیدی برای تسویه حساب ارزی پیدا می‌کنیم
راهی جز سهمیه‌بندی نداریم/ دولت باید از غول‌های مالتی‌میلیاردر که در تحریم رشد می‌کنند، مالیات بگیرد/ هنوز اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفته‌ایم
افت دلار، قیمت طلا را کاهشی کرد
واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند
صادرات نفت به مشتریان سنتی ایران ادامه دارد
فشار بر صنایع ایران با عدالتِ مدنظر سازمان جهانی کار در تضاد است/ تلاش انجمن‌های صنفی کارفرمایی برای نشان دادن چهره ضد حقوق بشری تحریم‌ها
مؤدیان مالیاتی در اتاق شیشه‌ای
کوپنی‌شدن به معنای بازگشت به دهه ۶۰ نیست / 49 میلیون نفر آمریکایی هم کوپن غذا دریافت می‌کنند
چه‌کسانی بیشترین شکر را دریافت کردند؟
آغاز توقف برخی تعهدات برجامی بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی
وحید شقاقی: در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی با یک جعبه سیاه مواجه هستیم/ سوری: حذف نرخ ارز ترجیحی بار تورمی ندارد
ترخیص ۳۵۰ خودرو دپو شده از گمرک
جهانگیری: وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی به ۳۰ درصد کاهش یافته است
روش‌های جایگزین برای مالیات‌ستانی
آیا قانون ریزگردها به ۱۰۰میلیون دلار ارز نیاز دارد؟
ميانجي‌گري گره تحريم را مي‌گشايد
نماینده دادستان: رضوی میلیاردها تومان صرف عیش و نوش کرده است/متهم: داماد نتانیاهو نیستم/ استرس دارم مبادا برای من اتفاقی بیفتد/ فایل صوتی ارائه می‌کنم
خرازی: به دنبال رقابت با عربستان نیستیم/ آمریکا سیستم بانکی و مالی دنیا را گروگان گرفته است
ایران طرف‌های برجام را به تهران دعوت کند/ کنفرانس مشترک برای مهار مهاجرت و کنترل مواد مخدر با حضور اروپایی‌ها برگزار شود
عدم دخالت در بازار متشکل ارزی به ثبات بازار کمک می‌کند/ شبه‌صادرکنندگان تعهدی برای بازگشت ارز ندارند/ پیمان سپاری ارزی مشکلات جدی ایجاد کرده است
آمار به‌روز بازار مسکن/ کاهش ۳۷ درصدی معاملات
طرح «تسهیل و رفع موانع تولید» در جهت رونق تولید و توانمندسازی بنگاهها به تصویب رسید
کمالوندی: اگر موضوع هسته‌ای به شورای امنیت برود دیگر برجامی در کار نخواهد بود
رای حسین هدایتی تا چند روز دیگر اعلام می‌شود
اعتماد عمومی؛ پل گذر از بحران اقتصادی
افزایش جمعیت ملخ‌های بومی در برخی استان‌ها/ هنوز خبری از طغیان نیست
کشف قیمت واقعی در بازار متشکل ارزی میسر نیست
کمالوندی: اقدامات جدید خود را در چارچوب برجام آغاز کرده‌ایم/ آژانس ناظر است نه قاضی
شبهه‌ای در امر صادرات نمی‌بینیم
یک سال کار برای خرید ۲.۵ متر خانه
تهران با وجود تحریم‌ها نفت خود را خواهد فروخت/ ایران با توافق‌های دوجانبه با همسایگان، اقتصادش را تقویت کند/ جهانیان برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر مردم عادی تلاش کنند
بیشتر
کد خبر: 80823 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲۲ - 11:12
اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

در چند هفته اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده است. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت افزایش یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایسنا، خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد.

در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده است و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.

هم‌اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز معادل ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون تومان است. قیمت کارخانه‌ای سراتو ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون تومان است. قیمت کارخانه هیوندایی اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

اما گذشته از خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی که احتمال توقف تولید آنها مطرح شده و همین موضوع باعث سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار خودرو و ارائه قیمت‌های نجومی برای این خودروها شده است قیمت باقی خودروهای تولید داخل نیز در بازار افزایش قابل توجهی داشته است.

به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.

جک اتوماتیک نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه هاوال نیز ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۴۱ میلیون تومان است.

علاوه بر این خودروها اما قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمصرف داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. به عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

مروری بر قیمت خودروها در بازار نشان می‌دهد که این بازار به شدت ملتهب شده و در این شرایط هیچ نظارتی نیز بر آن وجود ندارد.

در شرایطی که دلالان و واسطه‌ها به ماهی‌گیری از آب گل‌آلود مشغول هستند از مسوولان و سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز خبری نیست و مشخص نیست چه کسی باید با سوءاستفاده‌ها در بازار خودرو برخورد کند.

در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسوول قصور در نظارت بر بازار خودرو دانسته و می‌گوید: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.

امرالله امینی با بیان اینکه تجربیات سال‌های گذشته نشان داده که دلالان بازار خودرو در هر وضعیتی به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، خاطرنشان می‌کند: در دوره قبل که نرخ دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز برخی‌ها یک شبه مولتی میلیاردر شدند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه می‌کند: ضعف نظارت بر بازار خودرو باعث شده فروشندگان قیمت‌های تخیلی و نجومی برای خودروها تعیین کنند. البته بعید است که مصرف‌کنندگان با چنین قیمت‌هایی حاضر به خرید خودرو باشند اما در نهایت اعلام چنین قیمت‌هایی تاثیر نامطلوبی بر افکار عمومی داشته و شرایط بازار را ملتهب می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه می‌کنند برخورد کنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.