انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
طمع؛ ریشه احتکار
استقبال ایران از تصمیم FATF برای تمدید تعلیق‌ها/ تلاش‌ آمریکا برای سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای گروه ویژه اقدام مالی
اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران
گروه ویژه اقدام مالی تا فوریه 2019 به ایران مهلت داد
مخالفان FATF سعی نکنند با هوچی‌گری و فشار، نظر خود را تحمیل کنند
قیمت وام مسکن و نحوه محاسبات
منتظر کاهش ۴۰ درصدی ارزش دلار باشید!
افزايش خودسرانه سود سپرده بانكي
بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟
صدور کیفرخواست برای مدیران مسئول «شرق» و «شهروند»/ دستگیری مدیر ایرتویا و یک کارمند گمرک
گزارش راه‌اندازی «سامانه ثبت حقوق و مزایا» ارائه شد
خصوصی‌سازی «دانش‌بنیان‌ها» را جدی بگیرید
هند و چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهند / سی.ان.پی.سی رسما اپراتور فاز 11 شد/ تشریح جزئیات صادرات گاز به پاکستان و عمان
برای مدیریت مصرف، احیای کارت‌های سوخت راهکار مناسبی است
بورس‌ها در انتظار پرواز...
پازل حمایت از "تولید داخل" چگونه باید چیده شود؟
سرزمین کوه‌های مینیاتوری، جایگزین نفت ایران
دچار خودتحریمی هستیم/ فایده تحریم‌ها نجات اقتصاد از اتکا به نفت است/ ۲۵ درصد بنزین کشور توسط دهک دهم مصرف می‌شود
ادامه تحریم‌های غیرعادلانه اقتصادی مردود است/ قطع کامل صادرات نفتی ایران ممکن نیست/ روند توسعه‌ی میدان‌های مشترک نفت و گاز کُند است
فعال شدن کارت‌های سوخت‌ در دستور کار است
هیچ کس توان تولید بیشتر ندارد/ ترامپ با گردن‌کلفتی نمی‌تواند قیمت را پایین بیاورد/ مذاکره با اتحادیه اروپا ادامه دارد
با وجود تحمل سختی‌ها، خلق پول نکردیم/ علت کاهش تورم، انضباط مالی دولت بود
گسترش منطقه هلال فقر در تهران/ افزایش مهاجرت از سکونتگاه‌های رسمی به غیر رسمی با افزایش قیمت مسکن و اجاره
اپیدمی دو‌شغله‌بودن
تهران، اعضای FATF را قانع کرده است/ سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند/ مهلت‌ جدیدی به ایران دادیم
اجازه گران شدن بلیت هواپیما را نمی‌دهیم/یک نشست و برخاست هواپیما در نجف ۱۵ هزار دلار تمام می‌شود
گشایش درهای جهان به روی اقتصاد ایران
احتمال کاهش ۴۰ درصدی قیمت موبایل
یارانه ارزی به صورت مستقیم به مردم داده شود/ سبد حمایتی حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد/ احیای کارت سوحت برای جلوگیری از قاچاق
آیت الله هاشمی وضعیت امروز کشور را پیش بینی کرده بود/ برای ریاضت اقتصادی باید آماده شویم/ الان اصلا وقت مذاکره نیست
لوایح چهارگانه FATF مبتنی بر بانکداری استاندارد است/ نگرانی‌های موجود ناشی از عدم توجه به «حق شر‌ط‌ها» است
مردم قدرت خرید طلا را ندارند/ بازار نقره و بدلیجات رونق گرفته است/ 200 واحد طلافروشی در 6 ماه اخیر تعطیل شدند/ بازار عادی شود؛ قیمت سکه 800 هزار تومان کاهش می‌یابد
بلیت پروازهای اربعین به پایان رسید
تاکنون بین دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی سوخت توافقی انجام نشده است
اطمینان فلاحت‌پیشه به اتباع خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران
شرایط جدید اقتصادی باعث توقف صادرات لوازم خانگی شد/ برنامه ریزی برای حضور در بازار کشورهای cis
شارژ صدهراز تومانی جواب تورم افسار گسیخته را نمی‌دهد/ سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود
افزایش نرخ بنزین امسال اعمال نمی‌شود/ رشد قاچاق دلیل درخواست دولت برای دونرخی شدن قیمت بنزین
بهشتی‌پور: پیوستن به FATF زمینه‌ را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم می‌کند
منافع گروه قلیلی با تصویب CFT به خطر افتاده است
واگذاری خانه‌های خالی از سکنه به کارگران
ثبات در بازار طلا و سکه
وضعیت اقتصاد کشور بهتر می‌شود/افزایش قیمت نفت کمبود صادرات را جبران می‌کند/ ترکیه با دستگیری اجیرشدگان عربستان و امریکا خدمت بزرگی به ایران کرد
میرزایی: دولت برای افزایش قیمت بنزین ملاحظاتی را در نظر بگیرد
بررسی تحولات بازار ارز در گفت‌وگو با رئیس اسبق بانک مرکزی
اشکالات سیستم مالیاتی کشور ربطی بهCFT ندارد/ ناچاریم به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم/ سیستم بانکی ما از دنیا عقب است
فلاحت‌پیشه: اجرای CFT روزنه‌هایی در حوزه اقتصادی ایجاد می‌کند
برای حل مشکل نظام بانکی،نقدینگی،اشتغال وتورم تصمیم‌های جدی بگیرید
فرار مالياتي با كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي
رفوزگی شیطان این است که مبدا سکولار در عالم است/ سکولارها اقتصاد را به هم ریختند
بیشتر
کد خبر: 80823 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲۲ - 11:12
اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

در چند هفته اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده است. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت افزایش یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایسنا، خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد.

در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده است و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.

هم‌اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز معادل ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون تومان است. قیمت کارخانه‌ای سراتو ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون تومان است. قیمت کارخانه هیوندایی اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

اما گذشته از خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی که احتمال توقف تولید آنها مطرح شده و همین موضوع باعث سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار خودرو و ارائه قیمت‌های نجومی برای این خودروها شده است قیمت باقی خودروهای تولید داخل نیز در بازار افزایش قابل توجهی داشته است.

به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.

جک اتوماتیک نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه هاوال نیز ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۴۱ میلیون تومان است.

علاوه بر این خودروها اما قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمصرف داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. به عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

مروری بر قیمت خودروها در بازار نشان می‌دهد که این بازار به شدت ملتهب شده و در این شرایط هیچ نظارتی نیز بر آن وجود ندارد.

در شرایطی که دلالان و واسطه‌ها به ماهی‌گیری از آب گل‌آلود مشغول هستند از مسوولان و سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز خبری نیست و مشخص نیست چه کسی باید با سوءاستفاده‌ها در بازار خودرو برخورد کند.

در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسوول قصور در نظارت بر بازار خودرو دانسته و می‌گوید: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.

امرالله امینی با بیان اینکه تجربیات سال‌های گذشته نشان داده که دلالان بازار خودرو در هر وضعیتی به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، خاطرنشان می‌کند: در دوره قبل که نرخ دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز برخی‌ها یک شبه مولتی میلیاردر شدند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه می‌کند: ضعف نظارت بر بازار خودرو باعث شده فروشندگان قیمت‌های تخیلی و نجومی برای خودروها تعیین کنند. البته بعید است که مصرف‌کنندگان با چنین قیمت‌هایی حاضر به خرید خودرو باشند اما در نهایت اعلام چنین قیمت‌هایی تاثیر نامطلوبی بر افکار عمومی داشته و شرایط بازار را ملتهب می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه می‌کنند برخورد کنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.