انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
اشتغال‌زایی با مروارید سبز
نقشه ارزی‌مان معیوب است/ دولت باید تصمیمات سختی بگیرد
بالا بردن قیمت خودرو باعث قهر مردم از بازار می‌شود/شرکت‌های چینی هیچ افزایش قیمتی اعمال نکرده‌اند/ بازار خودروی دست دوم دچار شوک شده است
رنو در ایران می‌ماند
گرانی میوه هیچ ربطی به میوه‌فروشان ندارد
چه کسانی یک روزه هزار گوشی را چمدانی وارد می‌کنند؟!
جام‌جهانی؛ تورنمنتی ورزشی یا فرصتی اقتصادی؟
ترامپ: قیمت نفت زیادی بالاست، این خوب نیست/ ایران: این تجارت است، آقای رییس جمهور بهتر می‌داند
اختلاف طبقاتی در قبرستان!
کاهش 80 درصدی قدرت خرید مردم طی 8 ماه/ اقتصاد ایران سکته زد
یارانه خردادماه فردا واریز می‌شود
فروش روزنامه اندازه پول ناهار ما نمی‌شود/فکر می‌کنند چون زور دارند می‌توانند هر حکمی بدهند/ بدون فروش دخانیات و تنقلات توان پرداخت اجاره را نداریم
نان گران نمی‌شود
جابه‌جایی مستند پول؛ راه رهایی از فساد
قاچاق ‌میلیاردی لوازم زیبایی
اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟
بحران بی‌آبی در استان‌های جنوبی‌کشور/ سهمیه‌بندی آب در بوشهر/ مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند
کارِ پنهانِ کودکان، آژیر قرمز برای نهادها و مسئولان
سکه به دو میلیون و ۵۱۱ هزار تومان رسید/ یورو ۸۱۰۸ تومان
انزوا طلبی، آفت توسعه است
«بیمه کولبران» منتفی‌ است
خانه متری ۱.۵ میلیون گران شد
دلالان، بلای جان خطوط هوایی
قیمت نفت با تحریم ایران به ۱۴۰ دلار می‌رسد/ کشورهای عضور اوپک زیر بار درخواست‌های آمریکا نخواهند رفت
باید حمله اقتصادی سال 2019 را مهار کرد/ اقتصاد دستوری فساد را نهادینه‌تر می‌کند/ تورم پایین دوام نمی‌آورد/برنامه‌های توسعه بی‌نتیجه بوده‌اند
برطرف کردن مشکلات اقتصادی دولت پیشین هنر بزرگی بود/ دولت، مانع خروج واحدها از فرایند تولید شود
توزیع سبد کالای اساسی برای کارگران و بازنشستگان
احتمال مذاکره با روسیه، چین و ترکیه برای استفاده از پول‌های ملی در مبادلات
باید در عرصه مدیریت اقتصادی کشور تک صدایی حاکم شود/ ۳ قوه مشکلات را بر هم تحمیل نکنند
تمام شغل‌هایی که تلگرام ایجاد کرده بود
سود ۱۰۰‌میلیون تومانی از گل‌فروشی
کلید وزارت نیرو برای حل مساله آب
حرف‌هاي خصوصي از مرگ بخش‌خصوصي
تورم خانوارهای شهری ۸.۱ درصد شد/تورم خانوارهای روستایی ۷.۹ درصد
فرار اختلاس گران اعتماد عمومی را تضعیف می‌کند/ ضرورت اعلام عفو عمومی برای شکل‌گیری سرمایه اجتماعی/ رسانه ملی بستر گفتگوی ملی را فراهم کند
جزییات جدید افزایش حقوق کارکنان/واریز مابه‌التفاوت تا آخر خرداد
افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس اجرا شد/دولت از احتکار لاستیک و لوازم مصرفی رانندگان جلوگیری کند
پسته صادراتی در گیرودار نگاه سیاسی
شغلی که به‌رسمیت شناخته نمی‌شود
آخرین وضعیت بازار بلیت هواپیما در تعطیلات پیش رو+ قیمت
حلیم‌فروشی در بنگاه‌های املاک
خرید ۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تن گندم تا تاریخ ۶ خرداد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت
ادعای عجیب برخی کاربران سروش+پاسخ مدیر پیام رسان
مقصد خروج سرمايه ايرانيان
سایه سنگین نفت و نوسانات ارزی بر سر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر/80 شرکت فناور در انتظار بازارسازی
سوءاستفاده دولت‌های آمریکا از ابزار «دلار» / قدرت پایین یورو؛ دلیل ناتوانی اروپا در مقابله با تحریم‌های «ترامپ»
استفاده ۵۳میلیون نفر از اینترنت موبایل/ پهنای باند ۱۵۰۰گیگابیت شد
کاهش 40‌درصدی ارزش پول ملی مساوی‌ست با کاهش قدرت خرید مزدبگیران/ ارتقای کیفیت زندگی کارگران با حمایت از تولید داخلی
تکان دوباره بازار مسکن در تهران+ قیمت‌ها
نرخ‌های تورم اعلام شده با واقعیت سازگار است؟
بیشتر
کد خبر: 80823 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲۲ - 11:12
اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

در چند هفته اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده است. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت افزایش یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایسنا، خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد.

در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده است و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.

هم‌اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز معادل ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون تومان است. قیمت کارخانه‌ای سراتو ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون تومان است. قیمت کارخانه هیوندایی اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

اما گذشته از خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی که احتمال توقف تولید آنها مطرح شده و همین موضوع باعث سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار خودرو و ارائه قیمت‌های نجومی برای این خودروها شده است قیمت باقی خودروهای تولید داخل نیز در بازار افزایش قابل توجهی داشته است.

به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.

جک اتوماتیک نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه هاوال نیز ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۴۱ میلیون تومان است.

علاوه بر این خودروها اما قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمصرف داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. به عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

مروری بر قیمت خودروها در بازار نشان می‌دهد که این بازار به شدت ملتهب شده و در این شرایط هیچ نظارتی نیز بر آن وجود ندارد.

در شرایطی که دلالان و واسطه‌ها به ماهی‌گیری از آب گل‌آلود مشغول هستند از مسوولان و سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز خبری نیست و مشخص نیست چه کسی باید با سوءاستفاده‌ها در بازار خودرو برخورد کند.

در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسوول قصور در نظارت بر بازار خودرو دانسته و می‌گوید: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.

امرالله امینی با بیان اینکه تجربیات سال‌های گذشته نشان داده که دلالان بازار خودرو در هر وضعیتی به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، خاطرنشان می‌کند: در دوره قبل که نرخ دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز برخی‌ها یک شبه مولتی میلیاردر شدند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه می‌کند: ضعف نظارت بر بازار خودرو باعث شده فروشندگان قیمت‌های تخیلی و نجومی برای خودروها تعیین کنند. البته بعید است که مصرف‌کنندگان با چنین قیمت‌هایی حاضر به خرید خودرو باشند اما در نهایت اعلام چنین قیمت‌هایی تاثیر نامطلوبی بر افکار عمومی داشته و شرایط بازار را ملتهب می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه می‌کنند برخورد کنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.