انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
قیمت دام زنده در عید قربان هرکیلو 23 هزار و 500 تومان است
میوه‌های ممنوعه برای لاکچری‌ها
تمدید یک‌ماهه نرخ سود سپرده‌های بازه ۲ تا ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
صادرات برق ایران دوباره استارت خورد
توضیح می‌دهم چرا مبارزه با فساد به نتیجه نرسید
اظهار امیدواری نهاوندیان نسبت به بسته شدن روزنه‌های رانتی در بسته دوم ارزی
خداحافظی با بلیت‌های کمتر از ۲۵۰ هزار تومان!
۳۰ درصد قیمت خودرو حباب است
بازارهای هدف چای ایرانی واگذار می‌شود؟
سرمايه‌ها با ماليات به خزانه برگردد
سهم نفت و گاز ایران در خزر هنوز مبهم است/مکانیسم حل اختلاف پیش‌بینی نشده است
قدرت خرید طبقه متوسط متناسب با رشد تورم نیست
اطمینان خاطر نهاوندیان در مورد کنترل نوسانات ارزی
بازار بورس نوسان‌هاي غيرعادي دارد
زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد/کارگرانِ فصلیِ کوره‌پزخانه‌ها به امانِ خدا رها شده‌اند
50 روز از مهلت سه‌ماهه FATF گذشت/نهادهای تصمیم‌گیر تا یک‌ماه آینده اعلام‌نظر می‌کنند
پدیده «سلطان خانه‌های خالی» موضوعیت ندارد/خارج‌نشینان، مالکان خانه‌های خالی و لوکس شمال تهران هستند/تهران عوارض خانه‌های خالی را می‌خواهد
فرمانده هوانیروز ارتش: در قطعه سازی به درجات بالایی رسیده‌ایم
پیش‌بینی یک اقتصاددان از وضعیت تورم در ماه‌های آینده
مانور دوباره بانکها با نرخ سود/ارز، رقیب این روزهای سپرده‌ها
"نداری و مظلومیت" برای عشایر ، "آسایش و سعادت" برای دلالان/گله‌ها سال به سال کوچکتر می‌شوند و جمعیت عشایر کمتر
افزایش تعداد جویندگان کار در سال ۹۷
سوال از وزیران ارشاد و نفت در دستور کار مجلس
محکم ایستاده‌ایم تا قیمت بلیت‌ پروازها را پایین بیاوریم/بسته جدید ارزی مانع از حضور گردشگران در ایران می‌شود
تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را ادامه می‌دهیم
یک هفته دیگر وضع دلار خوب می‌شود
حکایت «کسبه بی‌وفا»
باید پروژه‌های سودده جلوی پای مردم بگذاریم
چالش مهارنشدنی تورم
آغاز ثبت‌نام «وام ضروری» بازنشستگان از شهریور/خروج تامین اجتماعی از ۶۷ شرکت زیان‌ده/از نمایندگانی که به پسرم اتهام زدند، شکایت می‌کنم
اقتصاد ایران کشش دلار 8000 تومانی را ندارد/ یارانه 200 هزار تومان شود
بنويس كارتخوان- بخوان فرار مالياتي
مشکل فساد فقط با قانونگذاری حل نمی‌شود/عده‌ای کالا احتکار می‌کنند
موج بیکاری ۴۵۰ هزار نفر در قطعه‌سازی‌ها کلید خورد/وزارت صنعت هرچه سریعتر به مجادله قطعه‌سازی‌ها و خودروسازی‌ها ورود کند
ایران در بازار جهانی نفت چگونه باید رفتار کند؟
خرید دلار توسط خانه‌دارها در پوشش مسافر
صادرات برق به روسیه
سیف باید پاسخگوی تخلفات بازار سکه و ارز باشد
اگر در مزد ۹۷ بازنگری نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد/شرایط نابسامانِ طبقه‌ی کارگر قابل کتمان نیست
توییتر رفع فیلتر نمی‌شود
۲۵۰ میلیارد دلار ثبت‌سفارش واردات در ۴ ماه!
چگونگی بی‌اثرکردن تحریم‌ صنعت خودرو
بیکاری؛ در د مشترک خانواده‌های ایرانی
بلیت ایرلاین‌های خارجی به دو برابر رسید/ حمل و نقل هوایی از سبد خانوار در حال حذف شدن است
۱ لیتر آب‌معدنی ۲۰۰۰ تومان؛ ۱ لیتر آب گوارای سد لار ۶ ریال!
20 میلیون مصرف اضافی بنزین در کشور / میزان مصرف سوخت بوی قاچاق می‌دهد/ دولت بیش از نرخ تورم اجازه افزایش قیمت ندارد
مابه‌التفاوت بدهید، کالایتان را از گمرک ببرید!
بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم مجلس می شود/ معافیت شش ماهه صنایع کوچک از مالیات ارزش افزوده
تاثیر سیاست‌های جدید بانک مسکن بر بازار
خانه‌های خالی، آدرس غلط به مردم
بیشتر
کد خبر: 80823 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲۲ - 11:12
اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

اختلاف ۹۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار خودرو/ مسوولان کجایند!؟

در چند هفته اخیر بازار خودرو به شدت ملتهب شده است. فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت افزایش یافته و هیچ مقامی هم پاسخگو نیست.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایسنا، خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد.

در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده است و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.

هم‌اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز معادل ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون تومان است. قیمت کارخانه‌ای سراتو ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون تومان است. قیمت کارخانه هیوندایی اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

اما گذشته از خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی که احتمال توقف تولید آنها مطرح شده و همین موضوع باعث سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار خودرو و ارائه قیمت‌های نجومی برای این خودروها شده است قیمت باقی خودروهای تولید داخل نیز در بازار افزایش قابل توجهی داشته است.

به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.

جک اتوماتیک نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه هاوال نیز ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۴۱ میلیون تومان است.

علاوه بر این خودروها اما قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمصرف داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. به عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

مروری بر قیمت خودروها در بازار نشان می‌دهد که این بازار به شدت ملتهب شده و در این شرایط هیچ نظارتی نیز بر آن وجود ندارد.

در شرایطی که دلالان و واسطه‌ها به ماهی‌گیری از آب گل‌آلود مشغول هستند از مسوولان و سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز خبری نیست و مشخص نیست چه کسی باید با سوءاستفاده‌ها در بازار خودرو برخورد کند.

در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسوول قصور در نظارت بر بازار خودرو دانسته و می‌گوید: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.

امرالله امینی با بیان اینکه تجربیات سال‌های گذشته نشان داده که دلالان بازار خودرو در هر وضعیتی به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، خاطرنشان می‌کند: در دوره قبل که نرخ دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز برخی‌ها یک شبه مولتی میلیاردر شدند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه می‌کند: ضعف نظارت بر بازار خودرو باعث شده فروشندگان قیمت‌های تخیلی و نجومی برای خودروها تعیین کنند. البته بعید است که مصرف‌کنندگان با چنین قیمت‌هایی حاضر به خرید خودرو باشند اما در نهایت اعلام چنین قیمت‌هایی تاثیر نامطلوبی بر افکار عمومی داشته و شرایط بازار را ملتهب می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه می‌کنند برخورد کنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.