انتخاب تاریخ:   /  /   
کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
گرفتن ورودی از شهروندان برای تماشای فوتبال
از "زیر پله" گرفته تا "پشت‌بام" مجوز راه‌اندازی دانشگاه داده‌ایم/ ایجاد رقابت‌های کاذب در جذب دانشجو
واکنش استاندار به پیش‌فروش نوزاد در تهران
تعداد دختران قربانی تجاوز در ایرانشهر مشخص نیست/ سکوت خانواده‌های آسیب‌دیده برای حفظ آبرو/مردم ایرانشهر احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند
هوای کشور گرم‌تر می‌شود
گسترش فرونشست زمین‌ تا میدان انقلاب و فرودگاه مهرآباد/کج‌شدن مقبره شاه‌ عبدالعظیم
تهران به عنوان "شهری تاب‌آور" طراحی نشده است
ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سهمیه ایثارگران در صورت تاخیر مجلس/ دانشجویان ورودی دانشگاه‌های باکیفیت ناهمگن هستند
"برگزارکنندگان اردوهای تابستانی" اتوبوس و راننده آن را با دقت انتخاب کنند/افزایش نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی
پروژ‌ه‌‌ای که دو هزار خانوار را به خاک سیاه نشاند/پافشاری "شخص خاص" برای اجرای طرح
ساخت پلاسکو جدید آغاز شد/ ۲ سال دیگر برج ۱۵ طبقه آماده می‌شود
وزش باد شدید در تهران و ۵ استان دیگر/افزایش دمای اکثر مناطق کشور
در حوزه آب بچه‌ پولدار نیستیم
اجرای طرح امداد و نجات ساحلی/بکارگیری ۵۵۶ ناجی
تصویب و اجرای لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تا سال تحصیلی جدید/سیاست‌های کارآمد برای پیشگیری از کودک‌آزاری نداریم
تمهیدات دستگاه‌های ترافیکی و امدادی برای عید فطر
آغاز بزرگترین عملیات ترافیکی در جاده‌های کشور+ خط قرمزهای پلیس
آموزش ۱۷۸‌هزار معلم ورزش
مجلس تکلیف لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را مشخص کند/مجازات کودک‌آزاری بازدارندگی ندارد
تدابیر آموزش و پرورش برای جلوگیری از تکرار حادثه دبیرستان غرب تهران/ آموزش"روش‌های نظارت در مدرسه" به مدیران
ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی نماز عیدفطر در تهران اعلام شد
فروش روزنامه اندازه پول ناهار ما نمی‌شود/فکر می‌کنند چون زور دارند می‌توانند هر حکمی بدهند/ بدون فروش دخانیات و تنقلات توان پرداخت اجاره را نداریم
شناسایی دانش‌آموزان درمعرض خودکشی و اعتیاد
خنثی‌کردن اقدامات تروریستی توسط تکاوران پلیس و مرزبانان در شب‌های قدر/عامل انتحاری قبل از هرگونه اقدامی با ضرب گلوله از پای درآمد
بحران بی‌آبی در استان‌های جنوبی‌کشور/ سهمیه‌بندی آب در بوشهر/ مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند
تهران حال و هوای جام‌جهانی را ندارد/پخش مستقیم فوتبال در پارک‌ها و فضاهای عمومی موجب سرزندگی تهرانی‌ها می‌شود
کارِ پنهانِ کودکان، آژیر قرمز برای نهادها و مسئولان
خطر تولید مجدد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کمین سلامت مردم
وضعیت تالاب ها خوب نیست/کلیه ریزگردهای ٢.٥ میکرون منشاء خارجی دارند
۲۰۰ کودک معتاد تحت درمان بهزیستی
ایرانی‌ها رها شده در جام جهانی روسیه
هشدار نسبت به شیوع بالای ویروس HPV در ایران/ تزریق واکسن از ۱۲ سالگی ضروری است
انتقال پایتخت شدنی نیست/برخی فکر می‌کنند اگر مقامات را به جای امنِ بدون آلودگی ببریم، مسائل حل می‌شود!
قول آموزش و پروش برای "ثبت‌نامِ بی‌مشکل" دانش‌آموزان مدرسه غرب تهران/ تکلیف دبیرستان بعد از اعلام نظر مراجع قضایی مشخص می‌شود
آتش‌ز‌دن جنگل‌ها به‌دلیل دشمنی با سازمان
نابودی شهر در نزاع میان مال‌سازها/با توقف و تخریب یک پروژه غول‌پیکر، پیام خود را داده‌ایم
صدور پروانه شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش!/خطر کاهش اعتماد عمومی نسبت به سازمان حفاظت محیط‌زیست
جزییات تغییر قیمت برخی داروها/ افزایش نرخ‌ها به مردم منتقل نمی‌شود
دانش‌آموزان شین‌آبادی نیازمند درمان هستند
کمیته‌امداد درباره محل و نحوه توزیع پول‌های صندوق‌صدقات شفاف‌سازی کند/مردم نمی‌پسندند کمیته امداد ساختمان مجلل برای خود احداث کند
مصرف دخانیات سالانه جان ۱۱ هزار ایرانی را می‌گیرد
برخی بدلیل "دشمنی با نهاد یا سازمانی" جنگل‌ آتش می‌زنند/معرفی ۳۵ نفر از عاملان آتش‌سوزی جنگل‌ها به مراجع قضایی
سونامی "پلاستیک‌ها" / ایران جزو ۱۰ کشور پرمصرف ظروف "یکبار مصرف"
توقف مسمومیت های ناشی ازقارچ های سمی
بازنگری خطوط تاکسی‌ها در پایتخت کلید خورد
بارش باران در استان‌های شمالی کشور / وزش باد شدید در پایتخت/ وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان
وضعیت تالاب انزلی وخیم است/نیم‌متر آب هم در بخش‌های عمیق وجود ندارد
مهمترین چالش‌های محیط زیست ایران/دادن نمره منفی به عملکرد سازمان محیط زیست
واکنش آموزش و پرورش به گردش مالی میلیاردی کنکور
فقط ۵۰ درصد کودکان مبتلا به هموفیلی تحت پوشش پیشگیری از معلولیت هستند
بیشتر
کد خبر: 80829 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲۲ - 13:34
شناسایی دانش‌آموزان درمعرض خودکشی و اعتیاد

شناسایی دانش‌آموزان درمعرض خودکشی و اعتیاد

آرمان- آرزو ضیایی: مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:« در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ دستگاه‌های همکار طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان اعم از وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور و قوه ‌قضائیه نسخه بروز‌رسانی شده شیوه نامه اجرایی این طرح را تهیه و تدوین کرده‌اند.» همچنین مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به این که همه افراد و دانش آموزان دارای سوء مصرف مواد ‌مخدر در جامعه هدف سازمان بهزیستی قرار ندارند، گفت: «وظیفه نگهداری افراد بی‌‌‌سرپرست و بد سرپرستی که نیازمند اقامت موقت هستند در زمینه درمان اعتیاد بر عهده سازمان بهزیستی است.»

روند رو به رشد آسیب‌های‌اجتماعی در کشور، مدارس و دانش‌آموزان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است و عواملی همچون کمبود مشاور در مدارس و تمرکز صرف بر مسائل آموزشی و کم‌توجهی به مباحث تربیتی و پرورشی منجر شده است تا محیط مدرسه و دانش‌آموزان نیز درگیر آسیب‌های‌اجتماعی از اعتیاد تا خشونت شوند. در این میان آنچه آموزش و پرورش قادر به انجام آن است امکان تعاملات بهتر و وسیع‌تر با والدین دانش‌آموزان و دانش‌آموزان است. در این فرآیند انواع آسیب‌های‌اجتماعی نوظهور و ناشی از مشکلات خانوادگی در دانش‌آموزان شناسایی شده و از آنها جلوگیری می‌شود. وزارت آموزش و پرورش با در اختیار داشتن قشر حساس کودکان و نوجوانان دانش‌آموز، مهمترین کانون پیشگیری و مداخله بهنگام آسیب‌های‌اجتماعی به شمار می‌رود؛ در واقع آموزش‌و پرورش پس از خانواده دومین نهاد برای جامعه‌پذیری در هر فرد است. هرچند انتقادات بسیاری به عملکرد این وزارتخانه در امر پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی وارد است. ولی آموزش و پرورش در دولت یازدهم با طراحی و اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان) با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط گام‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی برداشت. حال قرار است طرح اورژانس اجتماعی که از پنج سال گذشته که هدف شناسایی، درمان و مددکاری دانش‌آموزان در معرض خطر و دارای اختلال سوءمصرف مواد را دنبال می‌کند وارد فاز اجرایی جدیدی شده و در نهایت در طرح نماد ادغام شود.

مبارزه با مصرف مواد، اقدام اورژانس ‌اجتماعی مدارس

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های‌اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در سال تحصیلی جدید طرح اورژانس اجتماعی وارد فاز جدیدی می‌شود عنوان کرد: تجربه اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان کشور موجب شد تا آموزش و پرورش بعد از مقدمات فراهم شده در زمینه شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر مصرف مواد‌مخدر، گام‌های بزرگتری را برداشته و علاوه بر موضوع مصرف مواد به موضوعاتی مانند خودکشی و سایر آسیب‌های‌اجتماعی در مدارس بپردازد. نادر منصورکیایی افزود: قبل از اجرای طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان، سازمان‌های مختلف سابقه‌ای در مداخلات مربوط به درمان و بازتوانی دانش‌آموزان درگیر با اختلالات سومصرف مواد‌مخدر نداشتند. او با اشاره به این که راه‌اندازی طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و ارائه شیوه‌نامه‌های اجرایی بود، عنوان کرد: در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان با برگزاری کارگاه‌های مختلف آغاز شده و با اقدامات مختلف و استفاده از تجربیات قبلی دستورالعمل فنی مربوط به شناسایی و بازتوانی دانش‌آموزان در معرض خطر تدوین شد.

تولد 75‌درصد کودکان معتاد از والدین معتاد

مدیرکل دفتر آسیب‌های‌اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در حال‌حاضر حدود 5/5‌درصد از کودکان دچار سوء مصرف مواد‌مخدر، دارای والدین معتاد هستند. رضا جعفری با اشاره به این که اقدامات این سازمان در تمامی حوزه‌ها یکپارچه و فراگیر است، عنوان کرد: تمرکز صرف بر درمان کودکان دچار سومصرف مواد‌مخدر بدون توجه به والدین معتاد آنها مفهوم توانمندسازی فراگیر را خدشه‌دار می‌کند. در آمارهای مربوط به آسیب‌های‌اجتماعی عمق آسیب مهم‌تر از تعداد است و توانمندی کودکان یک کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی عامل موثری در توسعه‌یافتگی یک کشور به شمار می‌آید. او با اشاره به شمار مادران معتاد در کشور، عنوان کرد: حدود ۷۵‌درصد از کودکان معتاد در کشور از والدین معتاد متولد می‌شوند. جعفری گفت: اعتیاد در کودک مثال بارز خشونت است، الگوگیری و برداشت ذهنی کودک از اعمال والدین معتاد روند زندگی آن کودک را در مسیری مملو از آسیب‌های مختلف قرار می‌دهد.

مدارس کلانتری نمی‌خواهند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌وگو با «آرمان» با اعلام مخالفت صریح خود با وجود اورژانس اجتماعی در مدارس می‌افزاید: یکی از سازمان‌های همکاران اصلی اورژانس اجتماعی از حدود 20 سال پیش آموزش و پرورش بوده است. حسن موسوی‌چلک می‌گوید: آموزش‌وپرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی است و کانون آسیب‌های‌اجتماعی نیست، اما راه‌اندازی اورژانس‌اجتماعی در مدارس به معنای آن است که آموزش وپرورش را کانون آسیب‌های‌اجتماعی بدانیم. این تصور ظلم و جفا در حق مددکاری اجتماعی و آموزش و پرورش است. او تاکید می‌کند: مدارس همچنان سالم‌ترین محیط اجتماعی هستند. ‌ اتفاقات اخیر ممکن است در هر کشور دیگر جز ایران نیز رخ دهند. موسوی چلک خاطرنشان می‌کند: به‌طورکلی حساسیت همواره نسبت به مدارس بیشتر بوده است، گاهی دانش‌آموز در مدرسه بیمار است، آیا برای او اورژانس‌پزشکی در مدرسه ایجاد می‌کنند؟!‌ خیر. او را به اورژانس ارجاع می‌دهند. بنابراین اگر دانش‌آموزی درگیر آسیب‌های‌اجتماعی باشد باید مدرسه او را به اورژانس‌اجتماعی ارجاع دهد و اورژانس‌اجتماعی موارد مربوط به خود را رسیدگی می‌کند. او می‌گوید: بجای ایجاد اورژانس اجتماعی به‌عنوان یک اشتباه استراتژیک باید واحد مددکاری اجتماعی را در مدارس ایجاد کند. این وزارتخانه در طول 40 سال یک مددکار اجتماعی را استخدام نکرده است. اگر یک مددکار اجتماعی در مدرسه حضور داشته باشد از بروز آسیب‌های‌اجتماعی پیشگیری و دانش‌آموزان در معرض‌آسیب و آسیب‌دیده را نیز شناسایی می‌کند. علاوه بر این به فرآیند بازگشت و پذیرش‌اجتماعی دانش‌آموزان پس از دریافت خدمات در حوزه آسیب‌ها کمک می‌کند. مددکاران اجتماعی بستر لازم را برای بازگشت این دانش‌آموزان به مدارس ایجاد می‌کنند. همچنین ارتباط میان خانه، مدرسه، دانش‌آموز و سایر نهادهای اجتماعی را بهبود می‌بخشد. موسوی‌چلک می‌افزاید: اگر قصد کمک به آموزش‌ و پرورش را داریم، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در این وزاتخانه به منزله بی‌اعتمادی به این سازمان است. براساس مجموعه این دلایل با ایجاد اورژانس‌اجتماعی مدارس مخالفت جدی دارم. او تاکید‌ می‌کند: اگر اتفاقی در یک مدرسه می‌افتد آن را به نظام آموزش‌وپرورش نسبت ندهیم و این کار ظلم درحق این سازمان است. او خاطرنشان می‌کند: تبعات منفی ایجاد اورژانس‌اجتماعی در مدارس بسیار بیشتر از تبعات مثبت آن است. در این صورت والدین تصور می‌کنند فرزندان خود را در ساعات مشخصی از شبانه‌روز در محلی تنها می‌گذارند که هرلحظه امکان مواجعه با آسیب‌های اجتماعی را دارد که تصوری اشتباه است. موسوی چلک‌ می‌گوید: وظیفه اورژانس‌اجتماعی مداخله در مسائلی مانند همسرآزاری، زن‌آزاری، کودک‌آزاری، فرار از خانه و... است. آیا محیط مدارس کانونی با آسیب‌های‌اجتماعی فوق‌الذکر است. او می‌افزاید: بسیاری از اتفاقاتی که دانش‌آموزان را درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌کنند به محیط مدرسه بی‌ارتباط است. آیا در محیط‌های کارگری، هنری، دانشگاهی و... اعتیاد نداریم؟ بنابراین در محیط مدرسه نیز مانند سایر محیط‌ها امکان وقوع آسیب‌های‌اجتماعی وجود دارد. موسوی‌چلک تاکید می‌کند: حق تصمیم‌ احساسی و بدون بررسی‌های کارشناسی را نداریم. مشکل در بهبود شرایط آسیب‌های اجتماعی تصمیم‌گیری‌های احساسی است. او می‌گوید: آموزش‌وپرورش باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت کند و به‌گونه‌ای عمل کند که انتخاب اول نخبگان اجتماعی تدریس باشد. این سازمان نیازمند تقویت و حمایت است. همچنین منزلت‌اجتماعی معلمان نیز باید ارتقاع یابد. ایجاد اورژانس‌اجتماعی در مدارس همپای ایجاد کلانتری در آن است. معتقدم این طرح اجرا نخواهد شد، زیرا خانواد‌ه‌های دانش‌آموزان با این طرح موافقت نمی‌کنند. زیرا امروز خانواده‌ها با اطمینان فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند و اگر در مدارس پلیس، اورژانس‌اجتماعی و... مستقر باشند باید فاتحه نظام‌آموزشی کشور را خواند وی افزود طرح ایجاد اورژانس‌اجتماعی مدارس نوعی فرافکنی است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.