انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
درآمد پزشکان باید سقف معقول داشته باشد/درآمدهای غیرعادی به پزشکی و سلامت مردم صدمه می‌زند/رشد خطاهای پزشکی با افزایش عمل‌های جراحی
زمزمه‌های کاهش کف مهریه
کشف ۷۰۰۰ تن کاغذ احتکار شده با ارز دولتی/ پلمب ۱۱ سوله و ۶ انبار
احیای بافت فرسوده بودجه نمی‌خواهد
جزئیات وام 50 میلیونی دانش آموزی
آماده باش راهور برای نماز عید قربان و سفرهای آخرهفته/ هشدار درباره تصادفات شهریور
سایه‌ی مدیران سفارشی، مافیای پسماند و پیمانکاران غیرمتخصص بر سر تهران
عمق خشکسالی در منطقه سیستان فراتر از یک زلزله
پسماندهای عفونی بلای جان مردم
کورین امنیت دارد اما اوضاع اقتصادی بسیار بد است/ازدواج دختران ۱۵ ساله به دلیل بیکاری و فقر/جوانان مجبور به قاچاق هستند
واکنش سازمان غذا و دارو به نبود داروی بیماران مبتلا به"اس.ام.ای" در فهرست دارویی کشور/ "اسپینرازا" هزینه اثربخشی ندارد
دریاچه مصنوعی تبریز، ناقض سیاست دولت در احیای دریاچه ارومیه
سازمان بهزیستی پاسخگوی انتظارات معلولان نیست
هورالعظيم هنوز خاموش نشده
هشدار نسبت به خشک شدن دریای خزر/صحبت از نداشتن تجهیزات برای پایش آلاینده‌ها در خزر بی‌ربط است
پیشنهاد نامگذاری مکانی به نام عزت الله انتظامی در پایتخت
ابراز نگرانی از ظهور مسائل نوپدید در بین جوانان/ لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در صدر آمار خودکشی/خودکشی‌ها بی‌ارتباط با بیکاری نیست
مشکل معلولان در تامین دارو و تجهیزات پزشکی/بهزیستی افراد معلول را نادیده می‌گیرد
سال تحصیلی جدید را بدون کسری آغاز خواهیم کرد
دریافت ۱۴۰ گزارش مردمی از تخلفات مدارس غیردولتی / احراز تخلف ۳۱ مدرسه
خبرهای خوشی برای کولبران گرفتار معلولیت در راه است/"صبور" باید بازهم صبوری کند
معتادان متجاهر مبتلا به ایدز و هپاتیت باید پذیرش و در قرنطینه‌های خاص نگهداری شوند/مسئولان برای درمان معتادان قدم بردارند
ارائه آموزش‌های بهداشتی به حجاج/آماده‌سازی پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی و هوایی
سرایت حاشیه‌نشینی به شهرهای متوسط
خدمات‌رسانی‌ها مخصوص شرایط بحران نیست
اخطارهای متعدد به وزارت کشور و فرمانداری‌ها برای عدم مدیریت پسماند/ وجود شیرابه‌های فاضلاب در تمام رودخانه‌های شمال کشور
قبل از رسیدن «بهمن»، صدای بهمن اعتراضات را بشنویم
بعید نیست حاشیه‌نشینی در تهران به وخامتِ هند و کشورهای آمریکای لاتین برسد/بی‌خبری افشانی از سندِ آسیب‌شناسی شهرها که در زمانِ خودش تهیه شد
تصویب رهاسازی آب از سوی ایران در بخش عراقی هورالعظیم
پراید درصدرخودروهای سرقتی/احضار ۸۵۰نفر دررابطه با پرونده سکه وارز
عمر «ازدواج‌ سفید» در ایران و آمارهایی درباره این شیوه زندگی
رابطه ناقص آموزش‌ و پرورش با آموزش‌عالی
مهاجرت از نخبگان به سطح اقشار متوسط رسيد
برخی ازمراکز مردم نهاد با انگیزه پولشویی تولید می‌شود
سیستان‌وبلوچستان دارای بیشترین مدارس خشتی و گلی/۱۱ استان زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی
دیگر با ماسک هم نمی‌شود نفس کشید / کم‌کم زنده به گور می‌شویم
واردات داروی مورد نیاز یک سال آینده تا مهر/عدم امکان گران‌فروشی دارو
دستور وزیر بهداشت برای دارو و درمان بیماران خاص/ اخذ تعهد از واردکنندگان دارو و کالاهای پزشکی
وضعیت زندانیان مهریه تعیین تکلیف شود
۱۷ ساعت کارِ سخت در قبال ۳۰ هزار تومان
«چشمه‌علی» را با تانکرِ آب پُر کردند؟
بیش از ۳۸۰۰ علی و فاطمه سال گذشته به خانه بخت رفتند
پروژه‌هاي فاقد سند در شهرداري
غلظت ذرات معلق در هوای سیستان به ۶۰ برابر حد مجاز رسید/ ۲۴۶ نفر روانه بیمارستان شدند
شرط بازگشایی مرز خسروی در اربعین/ گزارشی درباره آتش زدن هورالعظیم توسط عراقی‌ها نرسیده است
تدوین آیین‌نامه برای زباله‌های بیمارستانی/ گودهای حاشیه‌ی رودخانه کن تا ۵۰ سال دیگر هم پر نمی‌شود/ شهرداری درخصوص کلانتری‌ها به ما کم لطفی کرد
مرگ دانش‌آموزان یزدی و کم‌کاری سازمان‌ها
جنگ روانی درکنار انبارهای احتکار دارو/ماجرای کمبود داروهای بیهوشی
پیگیری اورژانسی وضعیت کودکان زباله‌گرد/انتقاد از نوع فعالیت برخی سمن‌ها به دلیل دامن زدن به کارِ کودک
گلایه سازمان حفاظت محیط زیست از نحوه مدیریت پسماندهای بیمارستانی/وزارت بهداشت نظارت بیشتری از بیمارستان‌ها کند
بیشتر
کد خبر: 80829 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲۲ - 13:34
شناسایی دانش‌آموزان درمعرض خودکشی و اعتیاد

شناسایی دانش‌آموزان درمعرض خودکشی و اعتیاد

آرمان- آرزو ضیایی: مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:« در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ دستگاه‌های همکار طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان اعم از وزارت آموزش‌ و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور و قوه ‌قضائیه نسخه بروز‌رسانی شده شیوه نامه اجرایی این طرح را تهیه و تدوین کرده‌اند.» همچنین مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به این که همه افراد و دانش آموزان دارای سوء مصرف مواد ‌مخدر در جامعه هدف سازمان بهزیستی قرار ندارند، گفت: «وظیفه نگهداری افراد بی‌‌‌سرپرست و بد سرپرستی که نیازمند اقامت موقت هستند در زمینه درمان اعتیاد بر عهده سازمان بهزیستی است.»

روند رو به رشد آسیب‌های‌اجتماعی در کشور، مدارس و دانش‌آموزان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است و عواملی همچون کمبود مشاور در مدارس و تمرکز صرف بر مسائل آموزشی و کم‌توجهی به مباحث تربیتی و پرورشی منجر شده است تا محیط مدرسه و دانش‌آموزان نیز درگیر آسیب‌های‌اجتماعی از اعتیاد تا خشونت شوند. در این میان آنچه آموزش و پرورش قادر به انجام آن است امکان تعاملات بهتر و وسیع‌تر با والدین دانش‌آموزان و دانش‌آموزان است. در این فرآیند انواع آسیب‌های‌اجتماعی نوظهور و ناشی از مشکلات خانوادگی در دانش‌آموزان شناسایی شده و از آنها جلوگیری می‌شود. وزارت آموزش و پرورش با در اختیار داشتن قشر حساس کودکان و نوجوانان دانش‌آموز، مهمترین کانون پیشگیری و مداخله بهنگام آسیب‌های‌اجتماعی به شمار می‌رود؛ در واقع آموزش‌و پرورش پس از خانواده دومین نهاد برای جامعه‌پذیری در هر فرد است. هرچند انتقادات بسیاری به عملکرد این وزارتخانه در امر پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی وارد است. ولی آموزش و پرورش در دولت یازدهم با طراحی و اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان) با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط گام‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی برداشت. حال قرار است طرح اورژانس اجتماعی که از پنج سال گذشته که هدف شناسایی، درمان و مددکاری دانش‌آموزان در معرض خطر و دارای اختلال سوءمصرف مواد را دنبال می‌کند وارد فاز اجرایی جدیدی شده و در نهایت در طرح نماد ادغام شود.

مبارزه با مصرف مواد، اقدام اورژانس ‌اجتماعی مدارس

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های‌اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در سال تحصیلی جدید طرح اورژانس اجتماعی وارد فاز جدیدی می‌شود عنوان کرد: تجربه اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان کشور موجب شد تا آموزش و پرورش بعد از مقدمات فراهم شده در زمینه شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر مصرف مواد‌مخدر، گام‌های بزرگتری را برداشته و علاوه بر موضوع مصرف مواد به موضوعاتی مانند خودکشی و سایر آسیب‌های‌اجتماعی در مدارس بپردازد. نادر منصورکیایی افزود: قبل از اجرای طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان، سازمان‌های مختلف سابقه‌ای در مداخلات مربوط به درمان و بازتوانی دانش‌آموزان درگیر با اختلالات سومصرف مواد‌مخدر نداشتند. او با اشاره به این که راه‌اندازی طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و ارائه شیوه‌نامه‌های اجرایی بود، عنوان کرد: در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ طرح اورژانس‌اجتماعی دانش‌آموزان با برگزاری کارگاه‌های مختلف آغاز شده و با اقدامات مختلف و استفاده از تجربیات قبلی دستورالعمل فنی مربوط به شناسایی و بازتوانی دانش‌آموزان در معرض خطر تدوین شد.

تولد 75‌درصد کودکان معتاد از والدین معتاد

مدیرکل دفتر آسیب‌های‌اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در حال‌حاضر حدود 5/5‌درصد از کودکان دچار سوء مصرف مواد‌مخدر، دارای والدین معتاد هستند. رضا جعفری با اشاره به این که اقدامات این سازمان در تمامی حوزه‌ها یکپارچه و فراگیر است، عنوان کرد: تمرکز صرف بر درمان کودکان دچار سومصرف مواد‌مخدر بدون توجه به والدین معتاد آنها مفهوم توانمندسازی فراگیر را خدشه‌دار می‌کند. در آمارهای مربوط به آسیب‌های‌اجتماعی عمق آسیب مهم‌تر از تعداد است و توانمندی کودکان یک کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی عامل موثری در توسعه‌یافتگی یک کشور به شمار می‌آید. او با اشاره به شمار مادران معتاد در کشور، عنوان کرد: حدود ۷۵‌درصد از کودکان معتاد در کشور از والدین معتاد متولد می‌شوند. جعفری گفت: اعتیاد در کودک مثال بارز خشونت است، الگوگیری و برداشت ذهنی کودک از اعمال والدین معتاد روند زندگی آن کودک را در مسیری مملو از آسیب‌های مختلف قرار می‌دهد.

مدارس کلانتری نمی‌خواهند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌وگو با «آرمان» با اعلام مخالفت صریح خود با وجود اورژانس اجتماعی در مدارس می‌افزاید: یکی از سازمان‌های همکاران اصلی اورژانس اجتماعی از حدود 20 سال پیش آموزش و پرورش بوده است. حسن موسوی‌چلک می‌گوید: آموزش‌وپرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی است و کانون آسیب‌های‌اجتماعی نیست، اما راه‌اندازی اورژانس‌اجتماعی در مدارس به معنای آن است که آموزش وپرورش را کانون آسیب‌های‌اجتماعی بدانیم. این تصور ظلم و جفا در حق مددکاری اجتماعی و آموزش و پرورش است. او تاکید می‌کند: مدارس همچنان سالم‌ترین محیط اجتماعی هستند. ‌ اتفاقات اخیر ممکن است در هر کشور دیگر جز ایران نیز رخ دهند. موسوی چلک خاطرنشان می‌کند: به‌طورکلی حساسیت همواره نسبت به مدارس بیشتر بوده است، گاهی دانش‌آموز در مدرسه بیمار است، آیا برای او اورژانس‌پزشکی در مدرسه ایجاد می‌کنند؟!‌ خیر. او را به اورژانس ارجاع می‌دهند. بنابراین اگر دانش‌آموزی درگیر آسیب‌های‌اجتماعی باشد باید مدرسه او را به اورژانس‌اجتماعی ارجاع دهد و اورژانس‌اجتماعی موارد مربوط به خود را رسیدگی می‌کند. او می‌گوید: بجای ایجاد اورژانس اجتماعی به‌عنوان یک اشتباه استراتژیک باید واحد مددکاری اجتماعی را در مدارس ایجاد کند. این وزارتخانه در طول 40 سال یک مددکار اجتماعی را استخدام نکرده است. اگر یک مددکار اجتماعی در مدرسه حضور داشته باشد از بروز آسیب‌های‌اجتماعی پیشگیری و دانش‌آموزان در معرض‌آسیب و آسیب‌دیده را نیز شناسایی می‌کند. علاوه بر این به فرآیند بازگشت و پذیرش‌اجتماعی دانش‌آموزان پس از دریافت خدمات در حوزه آسیب‌ها کمک می‌کند. مددکاران اجتماعی بستر لازم را برای بازگشت این دانش‌آموزان به مدارس ایجاد می‌کنند. همچنین ارتباط میان خانه، مدرسه، دانش‌آموز و سایر نهادهای اجتماعی را بهبود می‌بخشد. موسوی‌چلک می‌افزاید: اگر قصد کمک به آموزش‌ و پرورش را داریم، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در این وزاتخانه به منزله بی‌اعتمادی به این سازمان است. براساس مجموعه این دلایل با ایجاد اورژانس‌اجتماعی مدارس مخالفت جدی دارم. او تاکید‌ می‌کند: اگر اتفاقی در یک مدرسه می‌افتد آن را به نظام آموزش‌وپرورش نسبت ندهیم و این کار ظلم درحق این سازمان است. او خاطرنشان می‌کند: تبعات منفی ایجاد اورژانس‌اجتماعی در مدارس بسیار بیشتر از تبعات مثبت آن است. در این صورت والدین تصور می‌کنند فرزندان خود را در ساعات مشخصی از شبانه‌روز در محلی تنها می‌گذارند که هرلحظه امکان مواجعه با آسیب‌های اجتماعی را دارد که تصوری اشتباه است. موسوی چلک‌ می‌گوید: وظیفه اورژانس‌اجتماعی مداخله در مسائلی مانند همسرآزاری، زن‌آزاری، کودک‌آزاری، فرار از خانه و... است. آیا محیط مدارس کانونی با آسیب‌های‌اجتماعی فوق‌الذکر است. او می‌افزاید: بسیاری از اتفاقاتی که دانش‌آموزان را درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌کنند به محیط مدرسه بی‌ارتباط است. آیا در محیط‌های کارگری، هنری، دانشگاهی و... اعتیاد نداریم؟ بنابراین در محیط مدرسه نیز مانند سایر محیط‌ها امکان وقوع آسیب‌های‌اجتماعی وجود دارد. موسوی‌چلک تاکید می‌کند: حق تصمیم‌ احساسی و بدون بررسی‌های کارشناسی را نداریم. مشکل در بهبود شرایط آسیب‌های اجتماعی تصمیم‌گیری‌های احساسی است. او می‌گوید: آموزش‌وپرورش باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت کند و به‌گونه‌ای عمل کند که انتخاب اول نخبگان اجتماعی تدریس باشد. این سازمان نیازمند تقویت و حمایت است. همچنین منزلت‌اجتماعی معلمان نیز باید ارتقاع یابد. ایجاد اورژانس‌اجتماعی در مدارس همپای ایجاد کلانتری در آن است. معتقدم این طرح اجرا نخواهد شد، زیرا خانواد‌ه‌های دانش‌آموزان با این طرح موافقت نمی‌کنند. زیرا امروز خانواده‌ها با اطمینان فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند و اگر در مدارس پلیس، اورژانس‌اجتماعی و... مستقر باشند باید فاتحه نظام‌آموزشی کشور را خواند وی افزود طرح ایجاد اورژانس‌اجتماعی مدارس نوعی فرافکنی است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.