انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
اخلاق
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس
نظم؛ گمشده آشنا
علل مهم غمگينی
موفقیت با تقویت اعتماد به نفس
چگونه افکار منفی را از بین ببریم ؟
علائم کمبود اعتماد به نفس
تصمیم گیری گام اول موفقیت
اگر انگیزه‌ای ندارید، بخوانید
قدرت اراده و انضباط
نشانه‌های اضطراب افراد درون گرا
درس بزرگ سیدالشهدا این است که «نباید دل بست»
ترس‌هایی که مانع پیشرفت می‌شوند
مدیریت زمان برای افراد پرمشغله
چگونه يك مادر شاد و خوشبخت باشيد؟
تقویت شادی و صمیمیت در خانواده
اشتباهات را توجیه نکنیم
اهمیت «احترام به خود» در زندگی
باز کردن گره‌های زندگی با دست
افراد باملاحظه چگونه هستند؟
تاثیر قدردانی از دیگران در زندگی
مدیریت چالش‌های زندگی
یک زندگی آرام می خواهید؟
شاد زیستن؛ امری آسان و ممکن
راهکارهای موثر برای پرورش کودک شاد
چگونه شرایط سخت را تحمل کنیم؟
فرزندتان را مجبور به عذرخواهی نکنید
راه های غلبه بر خودانتقادی مخرب
فرصت هایی برای خوشحال بودن
دلایل پایین آمدن عزت نفس
عادت‌هایی که باید ترک کنید
رضایت از زندگی چگونه به دست می آید؟
چگونه افکار منفی را دور کنیم؟
زندگی موفق چه ویژگی هایی دارد؟
كارها یتان را به تعويق نیندازید
چگونه باید افکار منفی را شکست داد؟
چطور با ملاحظه رفتار کنیم؟
مدیریت فرصت‌های زندگی
عصبانی شدن و از کوره در رفتن
رضایت از زندگی با این راهکارها
تصمیم‌ گیری از مهم‌ترین مهارت‌ها
مهارت قاطعانه رفتار کردن
خونسردی در شرایط سخت
چطور حرف‌های دیگران را به خودمان نگیریم؟!
برای زندگی‌تان وقت بگذارید
چگونه ترس کودکان را برطرف کنیم؟
ویژگی‌های یک زندگی موفق
تقویت مهارت گوش دادن
چگونه استرس را کنترل کنیم?
ذهنتان را سازماندهی کنید
چرا صداقت داشتن مهم است؟
بیشتر
کد خبر: 82116 | تاریخ : ۱۳۹۷/۵/۷ - 13:53
پذیرفتن اشتباه

پذیرفتن اشتباه

آرمان- هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این است که اشتباه خود را بپذیرید. و در چنین مواقعی پذیرش عواقب کارتان می‌تواند راه حلی برای برون رفت از این اشتباهات باشد. نوع اشتباه خود را تشخیص دهید و خود را برای رویارویی با آن آماده کنید. در این مورد با طرف مقابل خود صحبت کنید و از اشتباهی که صورت گرفته است، عذر خواهی کنید. سپس موقعیت را ترک کنید تا کمی اوضاع آرام شود.

تشخیص اشتباه

شما باید خودتان را برای انواع سرزنش‌ها آماده کنید. از میزان اشتباهی که از شما سر زده است با خبر شوید و یک آمار درستی از این اشتباه به دست آورید. در این مورد باید مسئولیت‌پذیر باشید. هر فردی ممکن است، اشتباه کند. در بیشتر موارد اشتباه کردن بخشی از زندگی ما انسان‌ها است. توجه داشته باشید، پذیرفتن کار اشتباه از طرف شما نشانه ضعف و یا ناتوانی شما در انجام امورات محوله نیست. به یاد داشته باشید برای انجام ندادن و یا اشتباه انجام دادن کار خود توجیه نتراشید. پذیرفتن اشتباه در بیشتر مواقع بهتر از توجیه آوردن برای اشتباه است.

خودتان را سرزنش نکنید

هر گاه اشتباه هایی مرتکب شدید، خودتان را سرزنش نکنید. شاید کم کاری شخص و یا گروهی دیگر نیز در این اشتباه دخیل باشد. اما تمام قصور را از شما ببینند. شاید این امر هم به خاطر آن باشد که شما اشتباه خود را گردن گرفته‌اید اما در چنین مواردی حق ندارید، دیگران را در اشتباه شخصی خود شریک کنید. به یاد داشته باشید، پذیرش اشتباه نشانه آن نیست که با شما هیچ گونه برخوردی نباید بشود. پذیرش اشتباه شجاعت می‌خواهد که هر کس از عهده آن بر نمی‌آید. شاید همین پذیرفتن اشتباه باعث شود دقت‌تان را در انجام اموراتی که به شما محول شده، بالا ببرید. شما می‌توانید از اشتباهتان، درس عبرت بزرگی بگیرید تا در آینده دوباره آن را تکرار نکنید. به عنوان مثال، اگر پروژه‌ای در زمان معین به پایان نرسید و شما هم از پرسنل این پروژه باشید، شما می‌توانید کم کاری‌هایی که از خودتان سر زده را لحاظ کنید، به فکر محکوم کردن دیگران نباشید، حتی اگر آنها بخشی از این مشکل به وجود آمده باشند.

کار را به بعد موکول نکنید

سعی کنید به محض اینکه اشتباهی از شما سر زد همکار و یا همکاران خود را در جریان بگذارید. چرا که ممکن است، به زودی اتفاق ناخوشایندتری به خاطر اشتباهی که از شما سر زده، به وجود آید. در چنین شرایطی شما و دیگر همکارانتان باید زودتر اقداماتی را صورت دهید تا بر مشکلات اضافه نشود. یادتان باشد هر چقدر شناسایی مشکل زودتر صورت گیرد، حل آن نیز کم هزینه‌تر خواهد بود اما اگر مشکلات و اشتباهات روی هم انبار شوند، شاید دیگر وقتی برای جبران در اختیار نداشته باشید. شما با یک اقدام فوری می‌توانید از بروز انواع مشکلات پیشگیری کنید. نگذارید یک اشتباه باعث شود تا کل سیستم به هم بریزد. پذیرش و رفع اشتباه در چنین شرایطی بسیار حیاتی است. یادتان نرود شما باید در مورد اشتباهی که از شما سر زده است، جوابگو باشید. هر چقدر مشکلات به وجود آمده از اشتباهاتتان کمتر باشد، به نفع شما خواهد بود. با این تفاسیر پذیرش اشتباه و عنوان کردن آن کاملا به نفع شما است. البته ممکن است، اشتباهی که از شما سر زده، آن چنان حیاتی نباشد. در چنین شرایطی اگر می‌توانید بدون آنکه به مجموعه کاری خود ضرر بزنید، مشکل را برطرف کنید. نیازی نیست دیگران را از هر اشتباهی که از شما سر می‌زند، باخبر سازید.

احساسات شخص مقابل را درک کنید

وقتی که اعتراف می‌کنید، در انجام دادن کاری که به شما محول شده بود، اشتباه کرده‌اید. ممکن است مدیر و یا سر کارگر شما عصبی و یا ناراحت شود. در چنین شرایطی با توجه به خلقیات طرف مقابل بگویید که درک می‌کنم، عصبی و ناراحت باشید. در حد امکان می‌توانم برای جبران این اشتباه، تلاش کنم. چنین حرف‌هایی باعث می‌شود، شخص مقابل کمی آرام شود. البته این کار ممکن است، روی همه افراد تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی حتما موقعیت خود و طرف مقابل خود را بسنجید. سپس ابراز ندامت کنید.

پیامدها را بپذیرید

پذیرش پیامدهای هر اشتباهی ممکن است ترسناک باشد. به خصوص اگر از عواقب آن با خبر باشید. در چنین شرایطی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و با شجاعت تمام با چنین مشکلی برخورد کنید. این شرایط ممکن است، برای هر شخصی پیش بیاید. به یاد داشته باشید که شما تجربه این کار را از قبل داشته‌اید. سعی کنید یکپارچگی شخصیتی خود را در هر شرایطی حفظ کنید. برخی از اشتباهات ممکن است به حدی جدی باشند که مجبور شوید کار خود را ازدست بدهید و یا تبعات خیلی سنگین‌تری را تجربه کنید. اما دلیل نمی‌شود که یک عمر به خاطر یک اشتباه از خود و دیگران فراری باشید. شاید وجود یکسری واکنش‌ها باعث شود، مسیر زندگی‌تان تغییر کند اما فرار کردن از اشتباهی که از شما سر زده، نمی‌تواند ایده خوبی باشد.

عجله نکنید

دیده شده است، افرادی که دچار اشتباه می‌شوند، به خاطر استرس آن اشتباه دچار اشتباهات بزرگ‌تری می‌شوند. از این رو وقتی اشتباهی مرتکب شدید خونسردی خود را حفظ کنید و در صورت ممکن چند نفس عمیق بکشید. وقتی آرامش‌تان حفظ شد، اقدامات مقتضی را انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است در صورت بروز اشتباه عجله کنید و همین عجله کردن در پاره‌ای از اوقات کار را خراب‌تر کرده و مجموعه کاریتان را بیش از پیش متضرر کند.

مراقب تجربه‌های تازه باشید

سعی کنید در مورد کارهایی که به شما سپرده می‌شود، با اشخاص خبره و یا دیگر همکاران مشورت کنید. شاید شما به فکر ابداع و یا آزمایش جدید در عملکرد کاری خود باشید. قبل از انجام چنین گزینه‌هایی با همکاران خود صحبت کنید. شاید چنین روشی اصلا کاربردی نباشد و احتمال بروز اشتباه را چندین برابر افزایش دهد. این در حالی است که شما فکر می‌کنید، کارتان درست است. سعی کنید هر کاری را طبق اصولی که از شما خواسته شده، انجام دهید. در پشت این درخواست‌ها و راهنمایی‌ها سال‌ها تجربه وجود دارد. تصور اینکه کاری که از شما خواسته شده، نتیجه سال‌ها تفکر افراد با تجربه است، شاید به شما کمک کند، هر کاری را خودسرانه آزمایش نکنید. سعی کنید برای اینکه کار خود را بدون نقص انجام دهید و مرتکب اشتباه نشوید، از تجربه همکاران خود بهره ببرید. توجه داشته باشید، ندانستن خیلی بدتر از نپرسیدن است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.