انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
هدررفت نقدینگی در نهادهای غیرمولد
برای خرید 5 فروند هواپیمای ای.تی.آر وام کوتاه مدت داخلی گرفتیم/ انتشار اوراق مشارکت برای پرداخت وام است نه خرید هواپیمای جدید
پشت پرده توطئه برخی اعضای اوپک علیه ایران
اجناس محتکران هنوز وارد بازار نشده است/ به زودی قیمت‌ها می‌شکند
مخالفان انتشار لیست‌‌ ارزبگیران دولتی به هلدینگ‌های بانک‌ها و صندوق‌ها وصل هستند/ تحقیق و تفحص‌های مجلس اغلب عقیم می‌ماند
ارز دیجیتال تلگرام، می‌تواند پول ملی را زیر سوال ببرد
عمده سپرده‌های مردم در کدام بانک‌هاست؟
دست‌ها به لوازم التحرير نمي‌رسد
هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین نگرفته‌ایم/ بسیج 15 هزار ناوگان اتوبوسی برای جابه جایی زائران
واردات خودرو فعلا ممنوع است/ روند ترخیص انواع کالاهای وارداتی
چالش های حوزه سلامت در شرایط تحریم/ گلایه از بیمه ها
سازمان هواپیمایی کشوری هیچ اختیاری در تعیین نرخ بلیت هواپیما ندارد/ایرلاین‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمی‌کنند
هشدار نسبت به تاثیر منفی افزایش قیمت مصالح بر اتمام پروژه‌های درمانی مناطق زلزله‌زده
آزادسازی نرخ ارز در راستای سیاست‌های شوک درمانی است
۸ علت مهاجرت جمعیت در سال گذشته/ «جستجوی شغل» دومین عامل مهاجرت
عراق، مقصد کالاهای کمیاب ایران
آخرین وضعیت بررسی استیضاح شریعتمداری و آخوندی در مجلس
ترخیص موبایل‌ها از گمرک آغاز شده است/ ثبت سفارش موبایل‌های جدید از هفته آینده آغاز می‌شود/ مسئولان سریع‌تر گوشی‌های موبایل را قیمت‌گذاری کنند
کوپن الکترونیکی کالاهای اساسی را به نرخ دولتی به دست مردم می‌رساند/کوپن الکترونیکی نه اختلال در بازار ایجاد می‌کند و نه رانت
دولت موضوعات را از مردم پنهان نکند/کاهش واردات موجب رکود می‌شود/خریدهای مرزی تاثیری در قحطی و صادرات ندارد/اسامی دریافت‌کنندگان ارز 4200 باوجود تاکید رییس‌جمهور منتشر نشد
مجلس با رفع توقف ثبت سفارش خودرو موافقت نمی‌کند
بسته اشتغال باز شد
روند قاچاق دلار از افغانستان به ایران شدت گرفته است/ واردات کالا از ایران صرفه اقتصادی دارد/ مهاجران افغانی در حال ترک ایران هستند
تخصیص ارز ٧ هزار توماني برای زائران
بررسی توزیع کوپن الکترونیکی در کمیسیون اقتصادی/ تا ۶ ماه باید شرایط اضطرار وجود داشته باشد/ دست به کار نشویم، مسیر ونزوئلا را خواهیم رفت
نرخ پروازهای اربعین باارز بازارثانویه/پتروشیمی‌ها علیه ایرلاین‌ها
خروج ثروت 80 میلیون ایرانی از مرزها
وضعیت سدها بحرانی است
کری خطاب به ترامپ: اگر می‌خواهی چیزی از توافق هسته‌ای یاد بگیری کتابم را بخر
توضیحات تعزیرات حکومتی البرز درباره پوشک‌های احتکار شده/توزیع به زودی آغاز می‌شود
اجرایی شدن حمایت‌های غذایی و اجتماعی دولت از اقشار ویژه در نیمه دوم سال جاری/ می‌خواهیم فشارهای ناشی از نوسانات قیمت‌ها را پوشش دهیم
قیمت‌های نجومی خودرو "فِیک" است
سود بانکی هم سد راه دلار نشد
احتمال جهش قیمت نفت به ۸۰ دلار
روند بازسازی در مناطق زلزله‌زده متوقف شده است/ کرمانشاه علاوه بر زمین لرزه، آهن‌لرزه هم دارد
دروازه عتبات عالیات نیازمند زیرساخت‌های فرودگاهی
صادرات کالاهای اساسی و ضروری از تمامی مرزهای کشور ممنوع است/ تشکیل کمیته‌ای ویژه برای مقابله با قاچاق و کنترل فرآورده‌های سوختی
انبارهای محتکران را بین مزدبگیران توزیع کنید/چرخشِ سفره‌های کارگران به سمتِ نانِ خالی
ما با صدای "حسین عرفانی" خندیدیم و گریه کردیم
صدا و سیما از بنده خوشش نمی‌آید؛ اما از متخلفان هم حمایت نکند / کلنگ‌زنی 3400 مسکن مشارکتی در پرند/ هیچ‌کس نباید از محل امضافروشی ارتزاق کند
توزیع کالاهای اساسی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای واگذار شود
تصمیمی در مورد دو نرخی‌شدن بنزین نگرفتیم
دلار چند؟
دولت متمرکز؛ آفت توسعه اقتصادی
وزرای کارواقتصادسریعترمعرفی شوند/روحانی تحت تاثیرلابی‌سیاسی نباشد
رشد قیمت مسکن نتیجه تراکم فروشی است!/ زندگی در تهران سخت شده است
دلایل حذف خودروهای با کیفیت از پیش فروش خودروسازی‌ها/ این روزها فقط جلسات بدون خروجی برگزار می‌شود
توان افزایش سقف وام مسکن را نداریم/ سپرده گذارانی که از امتیازشان استفاده نکردند، مشمول تغییرات شرایط وام می‌شوند
تشکیل کمیته‌ای از ۱۳ دانشگاه برتر برای حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی کشور/جو ناامیدی بر جامعه حاکم است
بازنشسته‌ها چطور راضی می‌شوند فرزندان‌شان در خانه بمانند و خودشان مجددا سر کار بروند؟
بیشتر
کد خبر: 83180 | تاریخ : ۱۳۹۷/۶/۱۴ - 10:39
ستاد تنظیم بازار، جایگزین شورای رقابت

ستاد تنظیم بازار، جایگزین شورای رقابت

آرمان- سحر افشاری: افزایش قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر سرعتی سرسام‌آور به خود گرفت و ترمز برید. پس از افزایش قیمت خودروهای وارداتی خودروهای داخلی نیز با افزایش مواجه شدند. برخی خودروسازان برای توقف افزایش روزافزون قیمت خودرو با پیش‌فروش آن تلاش بر کاهش قیمت‌ها و کنترل بازار خودرو داشتند، اما این اتفاق با نبود امکان ثبت‌سفارش در سایت فروش به مشکل خورد و اکثر سایت‌های فروش برای متقاضیان از دسترس خارج بود. مخالفت‌های بسیاری با شورای رقابت وجود داشت، اما برخی معتقد بودند وجود شورای رقابت برای حمایت از قشرهای ضعیف و متوسط و حفظ قدرت خرید آنها امری ضروری بوده و حذف آن بخش عظیمی از قدرت خرید این افراد را کاهش می‌دهد. از طرفی برخی وجود شورای رقابت را سمی برای کیفیت خودرو و کارخانه‌های خودروسازی می‌دانستند تا در نهایت روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از حذف شورای رقابت داد.

با توجه به این مساله که جمع کثیری از متقاضیان خودرو در ماه‌های اخیر مشتریان واقعی خودرو نبودند بلکه دلالانی به‌دنبال سود در شرایط نابسامان بودند، این امر تاثیرات منفی بر بازار خودرو گذاشت تا جایی که اختلاف قیمت‌ها در بازار و کارخانه به چندبرابر نیز رسید. برخی معتقدند پول‌های سرگردان باعث چنین بحرانی در بازار خودرو شده است، اما از آنجا که خرید و فروش خودرو نسبت به کالاهای دیگری چون سکه و دلار سخت‌تر است تاثیر آن در مدت بیشتری خود را نشان داده است. در صورتی که سیاستگذاران به مدیریت بازار خودرو نپردازند خریداران واقعی قدرت خرید خودرو را نیز از دست می‌دهند و با راهکارهایی چون پیش‌فروش نیز نمی‌توان به کنترل بازار امیدی داشت. طبق اخبار منتشرشده و بر اساس اعلام مدیرعامل سایپا برآوردهای سایپا و ایران‌خودرو نشان می‌دهد کشش و نیاز مردم به خودرو در ایران سالیانه حدود یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دستگاه است که سال گذشته محقق شد اما امسال شکل هجوم مشتریان به بازار خودرو بیشتر شبیه سفته‌بازی است و ناشی از نیاز نیست. به گزارش ایسنا، محسن جهرودی گفت: گروه خودروسازی سایپا در پنج‌ماهه نخست امسال حدود ۱۸‌هزار دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید و عرضه کرده به‌گونه‌ای که هدف تولید خود را به‌رغم تحریم‌ها محقق کرده است. او افزود: خودرو احتکارپذیر نیست و ۹‌هزار خودرو تنها تولید سه روز کاری گروه خودروسازی سایپا است که اصولا امکان احتکار آن وجود ندارد. از ساعت ۱۰صبح امروز چهارشنبه ۵۰‌هزار دستگاه خودرو از خانواده محصولات پراید، تیبا و وانت‌نیسان با قیمت مصوب زمان تحویل عرضه می‌شود. اما تصمیمی مبنی بر حذف شورای رقابت از سوی وزارت صنعت معدن تجارت گرفته شده بود که روز گذشته علنی شد.

شورای رقابت؛ به‌صلاح یا نه؟

در شرایط پرنوسان بازار خودرو بسیاری معتقدند که آزادسازی قیمت خودرو به‌صلاح خودروسازی کشور نیست، اما برخی معتقدند شورای رقابت با تعیین قیمت خودرو باعث افت کیفیت خودرو و تعطیلی کارخانه‌ها شده است. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با توجه به وضعیت ناپایدار قیمت خودرو و افزایش‌های بیش از حد آن، آزادسازی قیمت خودرو اصلا به‌صلاح نیست. به گزارش ایسنا، رضا علیزاده متذکر شد: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف آزادسازی قیمت خودرو هم نباشد نباید اجازه دهد این ایده برای خودروهای زیر ۴۵‌میلیون تومان به اجرا درآید چرا که فلسفه شکل‌گیری شورای رقابت، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و کمک به حفظ قدرت آنان برای خریداری یک خودرو مناسب توسط آنان بود اما با آزادشدن قیمت خودرو و افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵‌میلیون تومان قدرت خرید بخش قابل توجهی از اقشار حقوق‌بگیر از دست می‌رود. او تاکید کرد: دولت به هر شیوه و طریق ممکن یا از طریق پیش‌بینی بسته‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف جامعه را حفظ کند تا این اقشار توان خرید خودروهای زیر ۴۵‌میلیون تومان را داشته باشند. اما دبیر انجمن خودروسازان از حضور شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی انتقاد کرد. احمد نعمت‌بخش با انتقاد از فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، گفت: راهی که شورای رقابت برای قیمت‌گذاری اتخاذ کرده، راهگشا نبوده چرا که می‌بینید اختلاف قیمت در حاشیه بازار به وجود آمده است. او افزود: قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، اگر اینطور بود که خودروهای پیش‌فروش در زمان تحویل به اندازه قیمت حاشیه بازار مابه‌التفاوت‌شان از سوی خریدار پرداخت می‌شد، این مشکلات به وجود نمی‌آمد و بخش عمده‌ای از این تقاضا از بین می‌رفت، چرا که مردم بیشتر به‌دنبال اختلاف قیمت با حاشیه بازار و سود هستند. این مقام مسئول ادامه داد: من نمی‌دانم فرمول شورای رقابت چگونه است که با این افزایش قیمت‌ها، قیمت خودرو در سه سال ۱۳‌درصد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین دلیل بی‌‌‌کیفیتی دقیقا همین است. شورای رقابت به جای انحصار خودرو جلو انحصار آلومینیوم و فولاد آلیاژی را بگیرد.

افزایش قیمت نداریم

از این پس شورای رقابت قیمت کالاها از جمله خودرو را پیشنهاد می‌دهد، اما ستاد تنظیم بازار تعیین‌کننده قیمت‌هاست. در پی اعلام خبرهایی مبنی بر صدور مجوز افزایش قیمت خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع افزایش قیمت خودرو را تکذیب و اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو فعلا در دستور کار نیست و این وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد‌دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند. در این‌باره عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دولت باید با واقعی‌سازی قیمت‌های رسمی خودرو، زمینه خروج دلالان و سفته‌بازان از این بازار را فراهم کند. در آن صورت مصرف‌کنندگان واقعی نیز موفق به خرید خودرو با قیمت‌های رسمی می‌شوند. شهرام آزادی اظهار کرد: اصرار بر تعیین دستوری قیمت خودرو بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی همچون افزایش دوبرابری نرخ ارز و همچنین مواد اولیه، نادرست است و زیان آن هم به مصرف‌کننده و هم به خودروساز می‌رسد. او ادامه داد: وضعیت فعلی که قیمت خودرو در کارخانه پایین‌تر از قیمت‌های واقعی است، شرایط را برای حضور دلالان و سفته‌بازان فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای که همه به‌دنبال این هستند که خودرو را به قیمت رسمی از خودروساز دریافت کنند و در بازار آزاد بفروشند. عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: چنین وضعیتی از یک سو به ضرر مصرف‌کنندگان واقعی است که به‌دلیل هجوم تقاضا نمی‌توانند خودرو مورد نیاز خود را به قیمت رسمی تهیه کنند و از آن سو نیز به ضرر خودروساز است که باعث می‌شود سود تولید به جیب دلالان و سفته‌بازان برود. آزادی با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو هم به‌نفع مصرف‌کننده و هم خودروساز می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت از بین‌رفتن اختلاف بین قیمت رسمی و آزاد خودرو، تقاضاهای سفته‌بازانه از این بازار خارج شده و با کاهش شدید تقاضای خرید از خودروسازان مواجه می‌شویم. او تصریح کرد: در آن صورت مصرف‌کنندگان واقعی می‌توانند خودرو مورد نیاز خود را به‌راحتی و با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بازار آزاد، از شرکت‌های خودروسازی تامین کنند؛ ضمن آنکه از خروج نقدینگی و انتقال سود تولید از شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز به جیب دلالان و سفته‌بازان جلوگیری شده و به‌نفع اقتصاد ملی است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.