انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تلویزیون ما ایدئولوژی‌زده است/ مکتب انتقادی در ایران جواب نمی‌دهد/ نود و حالا خورشید به دلیل اتفاقاتی در مدیریت تلویزیون تعطیل شدند
تعطیلی «۸۷ متر» تمام می‌شود
«حافظ»برترین‌ها را شناخت/ پیشتازی «بانوی عمارت» و«متری شیش و نیم»
در تمام این سال‌ها سیاست‌گذاران فرهنگی غلط تصمیم گرفتند؛ غلط برداشت کردند و غلط هم مدیریت کردند/ صفر تا صد پرونده گاندو دست سپاه بود/ فکر می‌کردم نقش همه مدیران بی‌کفایت دزد را بازی می‌کنم
تئاتر سوژه می‌شود
نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم
درخشش تابلوی «فرشچیان» در حراج تهران
هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد
واقعیتی است که سریال‌های کره‌ای مخاطب دارند
این زندگی زیباست، آقا!
بدلکاران هیچ امنیت شغلی ندارند/ گفتند بدلکاری هنر نیست تا در جشنواره فجر باشد/ همچنان به دنبال برگزاری جشنواره بدلکاری در ایران هستم
تشکیل سازمان نظام صنفی، مانع دخالت برخی نهادها در کار رسانه‌ها می‌شود
بار هستی
ثبت آثار« مرادی کرمانی» در کمیته ملی حافظه جهانی
روس‌ها، فرهنگ ایرانی را از مهم‌ترین تمدن‌های جهان می‌دانند
اصلاح فرآیند اکران در «هنر و تجربه»
ناصر هوشمندوزیری درگذشت
در گاندو با یک‌سری جاسوس خنگ طرفیم/ نشان دادن شیوه‌های سنتی جاسوسی نیم قرن پیش خنده‌دار است/ یک جاسوس می‌تواند در هر شغلی باشد، هنرمند، پزشک و حتی روحانی
۶۰ درصد سریال‌های دنیا معمایی و پلیسی هستند/ در سینما و تلویزیون تنوع ژانر نداریم/ یک چهارم جمعیت جهان حاشینه‌نشین هستند
نقش متفاوتی در سریال «گاندو» دارم
به‌جای صحبت از کمبودها از قلب‌ها بگوییم
«گاندو» مخاطب را درگیر می‌کند
اولیس یا یولسیز؛ مساله این نیست!
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی۳ فیلم کار کردم
کار با مهران مدیری را دوست داشتم
برای اینکه به قانون بی‌احترامی نشود بهتر است شورای پروانه ساخت و نمایش را به مراکز دیگر منتقل کنیم!/ رابطه "ارتفاع پست" و "ما همه باهم هستیم" در چیست؟
در «عین شین قاف» یک نقش متفاوت بازی کرده‌ام
نویسنده موعظه‌گر نیست
تکلیف حریم تئاتر شهر امسال مشخص می‌شود
کبودی‌های برزخ
تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند
جاه‌طلبی در رأس برنامه‌های آمریکایی‌هاست
جمعیت پاپی‌های امروزی برای موسیقی کشور تصمیم‌گیری نمی‌کنند/ موسیقی امروز صرفا وسیله تفریح و تفنن است!
گوستاو فلوبر به روایت جولین بارنز
فیلم کوتاهی که ناتمام ماند!
گله‌مندم، اما ادامه می‌دهم
تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند با بازیگران فالووربالا کار کنند
اجرای محمد معتمدی به نفع سیل‌زدگان
آبیار: مردم نظراتشان درباره فیلم را منتشر کنند
برگرد به عقب
شرایط امروز ما دلخواه نیست
«فریدون شهبازیان» یک استاد و معلم بزرگ است
پرندگان ما را نشانه کرده‌اند
در عرصه تئاتر دچار بی‌سوادی شده‌ایم
ادامه تعمیرات در سالن اصلی تئاترشهر
تلویزیون تلاش گسترده‌ای می‌کند که به فشار امواج ماهواره‌ای پایان دهد/ هیچ خانمی نگفته ما می‌خواستیم در عصر جدید فلان عملیات را انجام دهیم ولی نگذاشتند/ خیلی از مجری‌ها اجازه پخش زنده ندارند
رسانه‌های ما به پول نفتی و آگهی عادت کرده‌اند/ تیراژهای اعلامی مطبوعات غیرواقعی‌ست/ می‌کوشیم کاغذ را مستقیم به چاپخانه برسانیم/ به خبرنگاران اخراجی مشاوره حقوقی می‌دهیم
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
«حنیف» مکمل ۲ نقش قبلی‌‌ام بود
بیشتر
کد خبر: 83310 | تاریخ : ۱۳۹۷/۶/۱۸ - 12:05
تفاوت فرهنگی یا جدال فرهنگی؟

تفاوت فرهنگی یا جدال فرهنگی؟

مهدی سلطانی‌سروستانی - بازیگر‌ تئاتر، سینما و تلویزیون

آرمان-گاهی رویدادهای بسیاری در رمان‌ها، تئاترها، فیلم‌ها و یا آثار هنری دیگر دیده می‌شوند که غیرواقعی و یا احمقانه به‌نظر می‌رسند، اما اتفاقا بر‌گرفته از یک زندگی واقعی هستند. باید بپذیریم که همه آدم‌ها و افکارشان، چه درست و چه غلط، شبیه هم نیستند. غیرواقعی به‌نظر رسیدن بسیاری از رویدادها ممکن است به‌دلیل رواج‌نداشتن آن در جامعه و یا مغایرت‌داشتن با خواسته‌ها و یا عقایدمان باشد. اتفاقا کار هنرمند یافتن اینگونه رویدادهای کمتر دیده‌شده اما چالش‌برانگیز است. در واقع، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های درام همین است. هنرمند واقع‌گرا، در قالب سوژه‌ای که انتخاب می‌کند قصدش قضاوت افراد یا واقعیت‌هایشان نیست و نباید هم باشد. او به زعم یا باور خود، واقعیت را روایت می‌کند و قضاوت را به مخاطبانش می‌سپارد. اما اشکال کار در جایی حادث می‌شود که بخواهیم با نادیده‌گرفتن تفاوت‌های فرهنگی و عقیدتی، دیگران و رفتارهایشان را قضاوت کنیم. سریال «پدر» کوشید تا در ۳۰ قسمت ۴۵دقیقه‌ای و در حد توانش این تفاوت فرهنگی را که ممکن است به جنگ و جدال فرهنگی منجر شود تحلیل کند و به چالش بکشد.هر کدام از شخصیت‌های این سریال نماد یک قشر یا گروه از جامعه بودند و هستند. به‌عنوان مثال، کاوه خدا‌شناس کاربلد نقشی را ایفا می‌کند که استعاره‌ای از انسان‌های ظاهرفریب است. آدم‌هایی که سوراخ‌دعا‌ها را خوب پیدا کرده‌اند و ظاهرفریبی را ابزاری ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان. ظاهر آدم‌ها یا حتی گفتارشان، اگر تعیین‌کننده درونشان بود، هیچ ‌اختلاس، کلاهبرداری و یا تبهکاری صورت نمی‌گرفت. اغلب، کلاه‌بردار‌ترین آدم‌ها موجه‌ترین قیافه‌ها و دلنشین‌ترین کلام‌ها را دارند، وگر‌نه ما هیچ‌وقت قربانی آنها نمی‌شدیم و یا فریبشان را نمی‌خوردیم.‌ ای‌کاش، دستگاه‌ها و یا نهادهای گزینشی روشی اتخاذ کنند تا کسانی که قرار است مسئولیتی را بر عهده بگیرند نه به خاطر ظواهر و...، که به‌واسطه‌ انسان‌دوستی، اخلاق‌محوری، خداباوری، میهن‌پرستی، مردم‌داری و دلسوزی منصوب شوند و گرنه که بسیاری چیزها را یکی‌، دو شبه می‌توان از بر کرد بدون آنکه به آن اعتقاد داشت. در نتیجه نمی‌توان چنین ادعا کرد که شخصیت‌های این سریال یا اتفاقات آن غیرواقعی و غیرطبیعی هستند. کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازیم!

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.