انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
منطق عملی عاشورا در منطق دفاع مقدس تکرار شد/ ترامپ خاورمیانه اکنون هم از کف شما رفته است
مخالفان انتشار لیست‌‌ ارزبگیران دولتی به هلدینگ‌های بانک‌ها و صندوق‌ها وصل هستند/ تحقیق و تفحص‌های مجلس اغلب عقیم می‌ماند
مراسم عزاداری شام غریبان امام حسین (ع) در حضور رهبر انقلاب برگزار شد
پارلمان اصلاحات یک شعار قشنگ اما غیرقابل تحقق است/ باید تا زمان شکل‌گیری احزاب فراگیر، شکل شبه ائتلافی را ادامه دهیم
رئیس‌جمهور موضع جدیدی در سازمان ملل مطرح کند
آنچه امام حسین(ع) به بشر آموخت
ترامپ به دنبال شوی تبلیغاتی است
عقلانیت جریان‌های شیعی عراق
پدرم حتي براي ساخت مترو هم، مخالف داشت
دولت نه«اختيار لازم» دارد؛ نه «تغيير» مي‌دهد
اصلاح‌طلبان زودتر تكليف را روشن كنند / روحانی خود را با اصلاح‌طلبان هماهنگ کند
ظریف: دیپلماسی اثر دارد
نشست سران روسیه و ترکیه گامی مهم برای زدودن تروریستها ازمنطقه است
موضوع بازنشستگی شهردار تهران را با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌کنند/ با تقلب نمی‌توان به مردم خدمت کرد/ صلاحیت جانبازی افراد سالانه احراز شود
آزادسازی نرخ ارز در راستای سیاست‌های شوک درمانی است
اسماعیلی: به حکم مشایی اعتراض نشده است/ پرونده سایر اتهامات مشایی مفتوح است
چالش‌های اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان
مقابله با تخریب‌کنندگان؛ آگاهی مردم و صراحت دولت
لزوم اصلاح ساختار اداری کشور
دلواپسان هجمه به «ناطق» را رها نمي‌كنند
بازنشستگان «تجربه‌ها»را منتقل كنند؛«خلاق‌ها» بيايند
روحاني از اصلاح طلبان عبور‌ كرد؛ اما اصلاح طلبان«نه!»
آخرین وضعیت بررسی استیضاح شریعتمداری و آخوندی در مجلس
دیوان محاسبات از بازنشستگان شاغل به مجلس گزارش می‌دهد
مخالف موازی‌کاری و اقدامات بدون نظارت دولت هستیم/ تشریح جزئیات رزمایش سراسری اقتدار عاشورایی بسیج/ با دولت زاویه‌ای نداریم
مجلس با رفع توقف ثبت سفارش خودرو موافقت نمی‌کند
تاجیک: با حضور در سازمان ملل زمین را برای یکه تازی به ترامپ واگذار نکنیم
وزیر کشور: تعدادی از استانداران جابجا می‌شوند
ربیعی و حاجی‌میرزایی گزینه‌های سخنگویی دولت
دولت به بی‌اعتمادی دامن نزند
انتقاد به روحانی برای‌کارآمد کردن دولت
آنچه باید انجام شود
نه به امتیازطلبی سیاسیون
بایدها و نبایدهای قانون بازنشستگان
شمر زمانه از نگاه آیت‌ا... هاشمی
حمله به سفارت‌؛ خلاف کنوانسیون وین
دردسر‌های احمدی‌نژاد در جلسات مجمع
قوانين بايد زنانه باشد
ضرب‌الاجل۶۰ روزه به بازنشستگان
تکروی درفراکسیون امید باید اصلاح شود
اصلاحات از «نقد دولت» نمی‌گذرد
هیات ایرانی در این دوره از اجلاس سازمان ملل حضور فعال‌تری داشته باشد/ ترامپ مانند هیتلر معاهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد
روند قاچاق دلار از افغانستان به ایران شدت گرفته است/ واردات کالا از ایران صرفه اقتصادی دارد/ مهاجران افغانی در حال ترک ایران هستند
جمالی: رییس‌جمهور از فرصت نشست سازمان ملل برای بیان مواضع ایران استفاده کند
چرا ظریف بهترین گزینه ایران، برای رویارویی با ترامپ در جلسه شورای امنیت است؟
شرکت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل؛ بایدها و نبایدها
برجام در نشست شورای امنیت احیا می‌شود
روحانی توپ را به زمین ترامپ بیندازد
دمل چرکین مشکلات سر باز کرده است
برخي در فراكسيون اميد«خاكستري» عمل مي‌كنند
بیشتر
کد خبر: 83315 | تاریخ : ۱۳۹۷/۶/۱۸ - 12:12
شرحی بر طرح جامع وکالت؛ کانون وکلا در اقلیت

شرحی بر طرح جامع وکالت؛ کانون وکلا در اقلیت

بهمن کشاورز - حقوقدان

آرمان-در حال حاضر آنچه که به نام طرح جامع وکالت مطرح شده است و ظاهرا همین متن به گفته نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد، متنی است که کانون‎های وکلا در تنظیم آن نقشی نداشته‎اند. در مورد محتوای طرح تا آنجا که حافظه یاری می‎کند، می‎توانم بگویم در مسائل کلیدی مربوط به وکالت، نقش کانون‎های وکلا بسیار کمرنگ شده است. به طور خلاصه مسأله وکالت شامل چند محور اساسی است که استقلال کانون‎های وکلا به آن بستگی دارد؛ نخست؛ مسأله پذیرش حرفه است. در این مرحله باید مراحل کار به وسیله کانون‎های وکلا و البته با دخالت تخصصی مراجع متخصص انجام شود. از این رو است که در حال حاضر کانون‎های وکلا بر مبنای تعداد تعیینی کمیسیون موضوع تبصره ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، از طریق آزمون ورودی اقدام به جذب کارآموز می‎کنند، اما این آزمون را سازمان سنجش که متخصص امر است، انجام می‎دهد. به عبارت دیگر تعداد را کمیسیون مورد اشاره تعیین می‎کند، اما صدور پروانه و آموزش کارآموزان و اختیار نهایی آنان با کانون‎های وکلاست. این ترکیب و تنظیم در طرح وکالت به طور کلی برهم خورده است و عواملی دخیل شده‎اند که حضور آنان توجیهی ندارد و کانون‎های وکلا در اقلیت مطلق قرار گرفتند. دوم؛ موضوع کنترل رفتار و رسیدگی به تخلفات وکلاست که در حال حاضر برعهده دادسراها و دادگاه‎های انتظامی وکلا است، اما مقامات قضائی نیز حق اعلام تخلف دارند و دادگاه‎‎های عالی انتظامی قضات در مرحله تجدیدنظر احکام دادگاه‎های انتظامی وکلا اظهارنظر می‎کنند. سوم؛ موضوع بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در هیات مدیره کانون‎هاست که در گذشته‎های دور، منحصرا بر عهده خود کانون‎ها بود و در حال حاضر بر عهده قوه قضائیه است. به هر حال آنچه مسلم است این است که لباسی که قرار است برتن وکلا و کانون‌های آن‎ها پوشانده شود، باید بدوا بر قامت آن‎ها آزمایش شود. این حالت جز با دخالت مستقیم کانون‎های وکلا در تنظیم این قانون ممکن نیست. یادآوری می‎کنم در مجلس محترم طرحی وجود دارد که یک بار 157 امضا و بار دیگر با حدود 50 امضا تقدیم و اعلام وصول شد و چنان متنی بود که مورد تایید و قبول کانون‎ها بود، اما به این طرح عنایت نشد و متنی جایگزین آن شد که کمیسیون قضائی، کلیات آن را رد کرد. البته این متن مردود، در اواخر دوران ریاست‎جمهوری آقای احمدی‎نژاد به شکلی که تقریبا همه خواسته‎های کانون‎ها در آن رعایت شده بود، تکمیل و امضا و درنهایت به مجلس وقت تقدیم شد. لکن با تغییر ریاست‌جمهوری، فرایند تنظیم لایحه‎ای آغاز شد که نهایت کار آن به رد در کمیسیون قضائی رسید. باید توجه داشت مساله حق دفاع مردم و اینکه به وسیله چه کسانی اعمال می‎شود و چگونگی اعمال آن چیست، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که میزان مردمی بودن حکومت‎ها و وجود دموکراسی در جوامع بر مبنای آن سنجیده می‎شود.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.