انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
ارز پایین آمد، قیمت‌ها نه
شبکه‌هایی‌که باید مدیون صداوسیما باشند!
مصادیق فساد سیاسی کدام است؟
كرباسچي: آشنا دروغ مي‌گويد
نمی‌توانیم بگوییم شرایط عادی است
عزم حناچي؛ احياي فرهنگ دوچرخه سواري
رویش‌های انقلاب در سراسر‌کشور محسوس است
روحاني حق دارد از تبعات افشاگري، نگران باشد
بحران فرانسه؛ پايان اتوريته اروپا
مسئولان باید مراقب باشند/ خادم حرمین شریفین باید «اشداءُ علی الکفار»باشد
قوه قضائیه همان‌گونه که از ظریف سند خواست، مستندات اظهارات کریمی‌قدوسی را هم مطالبه کند/ بیسوادی سیاسی در سطوح بالا هم وجود دارد
کفه ترازو به نفع ایران است/ 66 درصد تحریم‌ها در جهان شکست خورده‌اند/ کارگروه فرصت‌های تحریم تشکیل شود
«محسنی بندپی» استاندار تهران شد
تاکید جنتی بر ضرورت توجه نمایندگان مجلس به شأن و جایگاه خود
امیرعبداللهیان: وعده‌های مثبت اروپا درباره SPV نیازمند گام‌های عملی است
توطئه‌های دشمنان در تحریم‌ها را با شکست مواجه می‌کنیم
لزوم بازتعريف روش‌هاي نوين تعامل دولت- ملت / دموکراسي دسترسي مکمل دموکراسي نمايندگي
ضرورت حمایت نمایندگان مجلس از دولت
چرایی مخالفت‌ها با FATF
دانشجويان گروه‌هاي خودسر را افشا كنند
کاش تو اسلام را می‌فهمیدی!
الان نبايد اختلافات را عميق كنيم
آينده سياسي ايران دراختيار «ميانه‌روها»ست
دشمن در تهاجم به معنویات نیز همچون جنگ سخت، شکست خواهد خورد
رهنمود رهبری درباره بودجه 98 /ممکن است اصلاحاتی در بودجه سال آینده انجام شود
وزیر صنعت عرضه خودرو با نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار را تایید کرد
تفلیس گزارش مستدل و قانع‌کننده‌ای در مورد برخورد با شهروندان ایرانی ارائه نکرده است/ ایرانیان فعلا از سفر به گرجستان خودداری کنند
بهرام قاسمی: مردم تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند
رهبری پیش‌بینی کرده بودند بیداری‌اسلامی به اروپا سرایت می‌کند/دی ماه ۹۶ مسئولان غربی غوغا کردند
نمایندگان خانه‌ملت در معرض اتهام!
نکاتی درباره اصلاحیه قانون بازنشستگان
آسیب حرف‌های بی‌سند به کشور
دولت درباره عدم تحقق وعده‌هایش شفاف‌سازی‌کند
نه به فسق مباهات می‌کنم و نه زهد می‌فروشم /علت اصلی اين فضاسازی‌ها نمايان شد
اما واگرهای«اصلاح قانون بازنشستگي»
چالش دوچرخه‌اي دو شهردار
دشمنانمان بيشتر از دوستانمان نشوند
پیشنهاد دونرخی کردن سوخت بر اساس کیفیت رانندگی افراد/ مخالفان FATF آثار شعارشان را برای مردم ترجمه کنند
شرکت‌های هندی ریسک انتقال پول نفت را قبول نمی‌کنند/ آمریکا می‌خواهد ایران را از مسیر انرژی شبه‌قاره دور بزند/ همکاری گازی با چین؛ فرصتی استثنائی
نباید برای انتخابات ریاست‌جمهوری دیدگاهمان را به افراد خاصی محدود کنیم/ ایجاد گفت‌و‌گو بسیاری از سوءتفاهم‌ها را رفع می‌کند
10 نفر در رابطه با حادثه تروریستی چابهار دستگیر شدند
واکنش ایران به ادعای درخواست تهران برای حضور در مذاکرات استکهلم
حکم اعدام باقری درمنی تایید شد/ محکومیت مدیر موسسه ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس
تروریسم دونالد ترامپ
وعده‌های رئیس‌جمهور در میدان عمل
ایجاد فرصتی برابر در استخدام نیروها
عمل به وعده‌ها فراموش نشود
«رانت» مبناي رشد اصولگرايان
بازهم سخنراني نيمه تمام اين بار پزشكيان
دولت مديران جسور ندارد /فراکسیون امید و شورای شهر کارنامه موفقی ندارند/ظرفیت پذیرش پارلمان اصلاحات وجود ندارد
بیشتر
کد خبر: 84954 | تاریخ : ۱۳۹۷/۸/۱۸ - 12:12
تحلیل عملکرد رسانه‌های داخلی و رسانه‌های فارسی‌زبان در جنگ اقتصادی و تبلیغاتی
در گفت‌وگو با یک فعال سیاسی و رسانه‌ای بررسی شد

تحلیل عملکرد رسانه‌های داخلی و رسانه‌های فارسی‌زبان در جنگ اقتصادی و تبلیغاتی

یک فعال سیاسی و رسانه‌ای با بیان اینکه دلیل جذب مخاطب توسط رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی پوشش اخباری است که رسانه‌های داخلی بیان نمی‌کنند، گفت: تا زمانی که اعتماد به رسانه بازنگردد، نه صدا وسیما و نه رسانه‌های دولت نمی‌توانند خیلی با افکار عمومی گفت‌وگو کنند.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایسنا، عبدالله ناصری درباره عملکرد رسانه‌های داخلی بویژه رسانه ملی در  تقابل با جنگ رسانه‌ای و اقتصادی آمریکا  و عربستان علیه کشورمان با اشاره به اینکه صدا و سیما در این جنگ رسانه‌ای موفق نبوده است، اظهار کرد: جامعه وقتی خود را مخاطب یک رسانه می‌داند که به آن رسانه اعتماد داشته باشد و رسانه هم واقعیات را بیان کند. جامعه انتظار دارد اخبار کف خیابان که در رسانه‌های مجازی و رسانه‌های خارجی بیان می‌شود، توسط صدا و سیما هم بیان شود اما صدا و سیما جهت‌گیری سیاسی داشته و با رویکرد باز نسبت به سانسور اخبار اقدام می‌کند. به همین دلیل اعتماد عمومی را از دست داده است.

وی ادامه داد: تا اعتماد جامعه به صدا و سیما باز نگردد و مثل دو دهه قبل مخاطبان صدا و سیما طیف‌ها و اقشار مختلف جامعه را در برنگیرد، صدا و سیما هر چه خبر و تحلیل بدهد، مخاطب جذب نمی‌کند. صداوسیما به اصلاح روش‌های خود نیاز دارد که البته چنین چیزی را اکنون من نمی‌بینم. متاسفانه در تحلیل مسائل جهان عرب، منطقه، آمریکا یا مسائل بین‌المللی، گفتمان دهه اول انقلاب و دوران جنگ تحمیلی در رسانه مطرح می‌شود و صدا و سیما به این سمت حرکت نکرده است که مسائل مختلف را بر اساس چارچوب‌های جدید و بر اساس منافع ملی تحلیل کند. در واقع هنوز رویکرد رسانه‌ای دهه اول انقلاب در رسانه‌ها غالب است.

این فعال سیاسی همچنین با بیان اینکه دولت نیز به علت ضعف ساختار اطلاع‌رسانی خود نتوانسته است از ظرفیت رسانه‌های موجود و فضای مجازی که در اختیار جامعه رای رئیس جمهور بود، به نحو احسن استفاده کند، بیان کرد: جامعه آمارهایی که دولت بیان می‌کند نمی‌پذیرد زیرا بی‌اعتماد گسترش یافته است. مثلا اگر دولت در مورد ذخایر ارزی آماری را بیان کند، 80 درصد جامعه آن را باور ندارند. من معتقدم تا زمانی که اعتماد به رسانه بازنگردد، نه صدا و سیما و نه رسانه‌های دولت نمی‌توانند خیلی با افکار عمومی گفت‌وگو کنند.

وی با اشاره به تجربه شبکه المنار در تاثیرگذاری در منطقه، گفت: شبکه تلویزیونی المنار با پول ایران اداره می‌شود و یکی از حرفه‌ای‌ترین رسانه‌های خبری و تحلیلی در جهان عرب است و جهت‌گیری‌های المنار بسیار تاثیرگذارتر از شبکه الجزیره در افکار عمومی جهان عرب است. این یک اتفاق خیلی خوب است.

ناصری درباره فعالیت رسانه‌های خارجی فارسی زبان تصریح کرد: من بین BBC، صدای آمریکا، رادیو فردا یا ایران اینترنشنال تفاوت قائلم. من قبول ندارم رویکرد کلی همه این رسانه‌ها براندازی باشد. از سویی نباید انتظار هم داشته باشیم تحلیل‌های این رسانه‌ها همسو با تحلیل‌های تحریری صدا و سیما باشد. درست است که برخی تحلیل‌هایی که  ایران اینترنشنال یا BBC ارائه می‌کنند، تخاصم‌آمیز و در مخالفت با جمهوری اسلامی است اما اخباری که صدا و سیما بیان نمی‌کند، این رسانه‌ها بیان کرده و به همین دلیل مخاطب دارند. این واقعیت تلخی است که اگر من صدا و سیما را نبینم، احساس بی‌خبری نمی‌کنم اما اگر این رسانه‌ها را مرور نکنم، احساس خلاء می‌کنم.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا درباره فعالیت برخی فعالان رسانه‌ای ایرانی در رسانه‌های فارسی‌زبان ادامه داد: همه نیروهایی که در این شبکه‌ها کار می‌کنند، مانند مسیح علی‌نژاد نبوده و دنبال براندازی نیستند. اگر برخی تحلیل‌گران یا مدیران این رسانه‌ها در صدا و سیما حضور می‌یافتند، اخبار صدا و سیما واقع‌بینانه و علمی می‌شد و حتما مخاطب بیشتری جلب می‌کرد. برخی از نیروهایی که در این رسانه‌ها کار می‌کنند، ممکن است حتی دغدغه ملی هم داشته باشند اما متاسفانه شرایط کشور بویژه بعد از سال 88 به گونه‌ای شد که فضا برای فعالیت این افراد تنگ شد و آنها ناچار شدند به خارج از کشور بروند. اگر اکنون اعلام شود که در صورت بازگشت آنها به کشور اتفاقی برایشان نمی‌افتد، خیلی از آنها به کشور باز می‌گردند.

این عضو بنیاد باران در پایان تاکید کرد: صدا و سیما و رسانه‌های داخلی باید متحول شوند. با امثال این مدیرانی که در صداو سیما هستند، رسانه ملی به هیچ جایگاهی نمی‌رسد و روز به روز مخاطبین خود را بیشتر از دست می‌دهد. باید سیاست‌های صدا و سیما تغییر کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.