انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تلویزیون ما ایدئولوژی‌زده است/ مکتب انتقادی در ایران جواب نمی‌دهد/ نود و حالا خورشید به دلیل اتفاقاتی در مدیریت تلویزیون تعطیل شدند
تعطیلی «۸۷ متر» تمام می‌شود
بدلکاران هیچ امنیت شغلی ندارند/ گفتند بدلکاری هنر نیست تا در جشنواره فجر باشد/ همچنان به دنبال برگزاری جشنواره بدلکاری در ایران هستم
واقعیتی است که سریال‌های کره‌ای مخاطب دارند
در تمام این سال‌ها سیاست‌گذاران فرهنگی غلط تصمیم گرفتند؛ غلط برداشت کردند و غلط هم مدیریت کردند/ صفر تا صد پرونده گاندو دست سپاه بود/ فکر می‌کردم نقش همه مدیران بی‌کفایت دزد را بازی می‌کنم
نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم
ناصر هوشمندوزیری درگذشت
«حافظ»برترین‌ها را شناخت/ پیشتازی «بانوی عمارت» و«متری شیش و نیم»
درخشش تابلوی «فرشچیان» در حراج تهران
تئاتر سوژه می‌شود
این زندگی زیباست، آقا!
اصلاح فرآیند اکران در «هنر و تجربه»
در «عین شین قاف» یک نقش متفاوت بازی کرده‌ام
به‌جای صحبت از کمبودها از قلب‌ها بگوییم
روس‌ها، فرهنگ ایرانی را از مهم‌ترین تمدن‌های جهان می‌دانند
هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد
کار با مهران مدیری را دوست داشتم
کبودی‌های برزخ
نویسنده موعظه‌گر نیست
اولیس یا یولسیز؛ مساله این نیست!
برای اینکه به قانون بی‌احترامی نشود بهتر است شورای پروانه ساخت و نمایش را به مراکز دیگر منتقل کنیم!/ رابطه "ارتفاع پست" و "ما همه باهم هستیم" در چیست؟
بار هستی
در گاندو با یک‌سری جاسوس خنگ طرفیم/ نشان دادن شیوه‌های سنتی جاسوسی نیم قرن پیش خنده‌دار است/ یک جاسوس می‌تواند در هر شغلی باشد، هنرمند، پزشک و حتی روحانی
تکلیف حریم تئاتر شهر امسال مشخص می‌شود
۶۰ درصد سریال‌های دنیا معمایی و پلیسی هستند/ در سینما و تلویزیون تنوع ژانر نداریم/ یک چهارم جمعیت جهان حاشینه‌نشین هستند
ثبت آثار« مرادی کرمانی» در کمیته ملی حافظه جهانی
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی۳ فیلم کار کردم
گوستاو فلوبر به روایت جولین بارنز
نقش متفاوتی در سریال «گاندو» دارم
تلویزیون و سینما باید به سمت کارهای فاخر بروند
تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند با بازیگران فالووربالا کار کنند
پرندگان ما را نشانه کرده‌اند
چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا
گله‌مندم، اما ادامه می‌دهم
اجرای محمد معتمدی به نفع سیل‌زدگان
«فریدون شهبازیان» یک استاد و معلم بزرگ است
آبیار: مردم نظراتشان درباره فیلم را منتشر کنند
برگرد به عقب
شرایط امروز ما دلخواه نیست
ادامه تعمیرات در سالن اصلی تئاترشهر
تلویزیون تلاش گسترده‌ای می‌کند که به فشار امواج ماهواره‌ای پایان دهد/ هیچ خانمی نگفته ما می‌خواستیم در عصر جدید فلان عملیات را انجام دهیم ولی نگذاشتند/ خیلی از مجری‌ها اجازه پخش زنده ندارند
تشکیل سازمان نظام صنفی، مانع دخالت برخی نهادها در کار رسانه‌ها می‌شود
جاه‌طلبی در رأس برنامه‌های آمریکایی‌هاست
«حنیف» مکمل ۲ نقش قبلی‌‌ام بود
«گاندو» مخاطب را درگیر می‌کند
در عرصه تئاتر دچار بی‌سوادی شده‌ایم
جمعیت پاپی‌های امروزی برای موسیقی کشور تصمیم‌گیری نمی‌کنند/ موسیقی امروز صرفا وسیله تفریح و تفنن است!
فیلم کوتاهی که ناتمام ماند!
رسانه‌های ما به پول نفتی و آگهی عادت کرده‌اند/ تیراژهای اعلامی مطبوعات غیرواقعی‌ست/ می‌کوشیم کاغذ را مستقیم به چاپخانه برسانیم/ به خبرنگاران اخراجی مشاوره حقوقی می‌دهیم
بیشتر
کد خبر: 86198 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲ - 12:39
تئاتر و رسانه ملی به یکدیگر نیازمند هستند

تئاتر و رسانه ملی به یکدیگر نیازمند هستند

آرمان- کارگردان شناخته‌شده تئاتر با انتقاد از این نکته که مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی گمان می‌کنند هنرمندان تئاتر نیازمند آنها هستند و صدا و سیما بی‌نیاز از اهالی هنر نمایش است، گفت: تئاتر و رسانه ملی به شکل توأمان به هم نیازمند هستند.دکتر قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: وجود این تفکر که دست‌اندرکاران و مدیران شبکه‌های صدا و سیما نیازمند هنرمندان تئاتر نیستند به همان اندازه اشتباه است که هنرمندان تئاتر به این مساله فکر کنند که نیازی به صدا و سیما برای ارتقای کیفی آثارشان ندارند.وی یادآور شد: لازمه اجرای کاربردی و عملیاتی برنامه‌های کلان به‌ویژه با محوریت تاثیرگذاری رسانه در ارتقای محصولات فرهنگی نیازمند نگاه دوسویه است و حرکت بر مسیر تفکر تک بعدی و نگاه یک‌سویه، مهم‌ترین آسیب جریان‌های فرهنگی و رسانه‌ای در کشور ما به شمار می‌رود.کارگردان نمایش «دوران بیگناهی» تصریح کرد: اگر نگاه مدیران و برنامه‌سازان شبکه‌های صدا و سیما بر این نکته استوار باشد که تنها هنرمندان تئاتر برای معرفی و فراگیری حوزه فعالیت خود به آنان نیازمند هستند، شاهد بی‌نیازی رسانه به حضور هنرمندان تئاتر و برنامه‌های تئاتری خواهیم بود. نتیجه این اتفاق اُفت کیفی و عدم تنوع در شکل برنامه‌های صدا و سیما خواهد بود.این کارگردان گفت: در شرایط تحقق عکس این مساله، یعنی بی‌نیازی هنرمندان تئاتر به صدا و سیما، در نهایت شاهد انزوا و عدم توفیق هنرمندان نمایش در ارتقای سطح فرهنگی جامعه به‌عنوان یکی از اهداف کلان فرهنگی تئاتر خواهیم بود.این چهره بین‌المللی حوزه تئاتر کشورمان با تاکید بر اینکه صدا و سیما و تئاتر هر دو از تاثیرگذارترین رسانه‌ها در عصر مدرن شناخته می‌شوند، یادآور شد: اتحاد این دو در کنار یکدیگر می‌تواند یکی از مهم‌ترین بسترها برای ریل گذاری جریان‌های فرهنگی در هر جامعه‌ای به شمار آید.به گفته صادقی، با از میان رفتن تعامل میان فعالان و دست‌اندرکاران این دو حوزه با یکدیگر باشیم، بدون هیچ شکی مسیر جریان سازی فعالیت‌های فرهنگی- هنری در جامعه با آسیب‌ها، موانع و چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد که بیشترین ضرر این اتفاق، گریبان مخاطبان این دو رسانه را خواهد گرفت.کارگردان نمایش «سحوری» با اشاره به سابقه سه - چهار دهه اخیر در زمینه ارتباط برنامه سازان صدا و سیما با هنرمندان تئاتر، خاطرنشان کرد: اتحاد، همراهی و همدلی فعالان این دو عرصه با یکدیگر در حقیقت شکوفایی بسترهای فرهنگی و ارتقای سطح کیفی آثار تئاتری در کشور را رقم زد؛ به‌عنوان نمونه به دهه 60 و 70 هجری خورشیدی می‌توانیم اشاره کنیم.وی ادامه داد: درست در نقطه مقابل وقتی در دهه 80، شاهد ایجاد فاصله میان هنرمندان تئاتر و برنامه‌سازان صدا و سیما بودیم، یعنی زمانی که فعالان این دو عرصه خود را بی‌نیاز از یکدیگر می‌دیدند، شاهد افت و نزول کیفیت آثار در برنامه‌های صدا و سیما و اجراهای صحنه‌ای بودیم.کارگردان نمایش‌های «مویه جم» و «هفتخوان رستم» مهم‌ترین راهکار عملیاتی ارتقا و تاثیرگذاری رسانه در حوزه تئاتر را ارتباط مستمر برنامه‌سازان و مدیران شبکه‌های صدا و سیما با هنرمندان تئاتر دانست و تصریح کرد: وقتی نشست‌های مشترک اهالی خانواده تئاتر با برنامه‌سازان و مدیران صدا و سیما برگزار شود به فصل مشترکی از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌سازی دست پیدا خواهیم کرد.وی افزود: اما در شکل عینی و اجرایی کمتر شاهد ارتباط مستقیم و برگزاری چنین نشست‌های صمیمانه برای بیان دغدغه‌ها و مطالبات هنرمندان تئاتر از خانواده صدا و سیما و مدیران و برنامه‌سازان این رسانه از اهالی تئاتر هستیم. شکی وجود ندارد که چنین فاصله و دیواری، بالاترین آسیب را بر هدف غایی این دو رسانه، یعنی ارتباط گیری مستمر با مخاطب و ارتقای سطح فرهنگی جامعه به همراه خواهد داشت.کارگردان نمایش‌های «سی‌مرغ، سیمرغ» و «آرش» یکی دیگر از آسیب‌ها در مسیر ارتقا و تاثیرگذاری صدا و سیما در حوزه تئاتر را حرکت بر مدار تکرار و عدم تنوع بخشی فعالیت‌ها در رادیو و تلویزیون برای پرداخت به هنرهای نمایشی دانست و یادآور شد: در شیوه برنامه‌سازی صدا و سیما در حوزه تئاتر ما با دو رویکرد مواجه هستیم؛ یک رویکرد برنامه‌هایی «برای تئاتر» و دیگری رویکرد برنامه‌هایی «درباره تئاتر.» وی ادامه داد: برنامه‌هایی «برای تئاتر» متوجه مخاطبان هدف این هنر، یعنی عموم مردم برای آشنایی هرچه بیشتر، همراهی، شناخت و درنهایت فراگیری هنر نمایش در بین رفتار فرهنگی مردم و قرار گرفتن تئاتر در سبد فرهنگی افراد جامعه استوار است. در حالی که برنامه‌سازی «درباره تئاتر» به حوزه فعالیت خانواده نمایش، اجرا‌های تئاتری، آسیب‌شناسی و نقد نمایش‌ها برمی‌گردد.این مدرس دانشگاه افزود: در شکل عینی و عملیاتی کمتر شاهد برنامه‌هایی جهت آشنایی و اشراف عموم مردم با هنر تئاتر هستیم و اغلب برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی تمرکز خود را بر تولید برنامه‌هایی در ارتباط با تئاتر، اهالی و دست‌اندرکاران آن در نظر گرفته‌اند، بدون آنکه در این برنامه‌ها جایگاهی برای عموم مخاطبان قائل باشند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.