انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
روش‌های علمی برای کاهش زوال عقل
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
تغذیه مناسب برای کودکان
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
خواص مهم آلو برای سلامتی
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
مواد غذایی مضر برای مغز
همه خواص تره‌فرنگی
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
آشنایی با سبزیجات کم قند
نکاتی در مورد ویتامین A
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
خواص بادام‌زمینی برای سلامتی
هندوانه از فواید تا عوارض
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
غذاهایی برای پوست
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
موادغذایی مفید برای بدن
راهکارهایی برای سلامت قلب
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
غذاهایی که موجب اختلال در ‌خواب می‌شوند
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
تغذیه و سلامت دهان و دندان
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
بهترین و بدترین غذاها برای شام
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند
خوراکی‌های سرشار از پروتئین
فواید تغذیه‌ای خرما
بیشتر
کد خبر: 86200 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲ - 12:48
پیاز سرشار از مواد مغذی

پیاز سرشار از مواد مغذی

آرمان- اگرچه مصرف سبزی‌های مختلف برای حفظ و بهبود سلامت ما اهمیت دارد، اما برخی انواع مشخص از آنها فواید منحصر به فردی را ارائه می‌کنند. پیاز، یکی از این سبزی‌ها محسوب می‌شود که عضو خانواده سیر است.از دیگر اعضای این خانواده می‌توان به سیر، موسیر، تره‌فرنگی و پیازچه اشاره کرد.این سبزی‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیب‌های گیاهی قوی مختلفی هستند که مشخص شده است به روش‌های مختلف می‌توانند سلامت انسان را تقویت کنند.در حقیقت، خواص پزشکی پیاز از گذشته‌های دور مورد توجه بوده و برای درمان شرایطی مانند سردرد، بیماری قلبی و زخم‌های دهان کاربرد داشته است.

مفید برای سلامت قلب

پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیب‌های گیاهی است که با التهاب مبارزه کرده، و سطوح تری‌گلیسریدها و کلسترول را کاهش می‌دهد که همگی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.خواص ضد التهاب این مواد ممکن است به کاهش فشار خون و محافظت در برابر لخته‌شدن خون نیز کمک کند.کوئرستین، یک آنتی‌اکسیدان فلاونوئید است که به میزان زیاد در پیاز وجود دارد. از آنجایی که یک ضد التهاب قوی است، کوئرستین ممکن است به کاهش عوامل خطرآفرین بیماری قلبی، مانند فشار خون بالا کمک کند.

سرشار از مواد مغذی

پیاز سرشار از مواد مغذی است، در شرایطی که کالری کمی دارد. یک پیاز اندازه متوسط دارای تنها 44 کالری است، اما مقدار قابل توجهی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر را ارائه می‌کند.به‌طور خاص، این سبزی منبع خوبی برای ویتامین C است که در تقویت سلامت سیستم ایمنی، تولید کلاژن، ترمیم بافت و جذب آهن نقش دارد.همچنین، ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مولکول‌های ناپایدار به‌نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

ضد سرطان

مصرف سبزی‌های خانواده سیر، مانند پیاز و سیر، با کاهش خطر برخی انواع سرطان، از جمله معده و کلورکتال، پیوند خورده است.یک بررسی شامل 26 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان مصرف سبزی‌های خانواده سیر را داشتند نسبت به آنهایی که کمترین میزان مصرف داشتند، 22 درصد احتمال کمتری داشت به سرطان معده مبتلا شوند.همچنین، پیاز حاوی فیستین و کوئرستین، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی، است که ممکن است رشد تومور را مهار کنند.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیب‌هایی هستند که اکسیداسیون، فرآیندی که به آسیب سلولی و ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری قلبی منجر می‌شود، را مهار می‌کنند.پیاز منبعی عالی برای آنتی‌اکسیدان‌هاست. در حقیقت، پیاز حاوی بیش از 25 نوع مختلف از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی است.به‌طور خاص، پیاز قرمز حاوی آنتوسیانین‌ها - رنگدانه گیاهی در خانواده فلاونوئید و مسئول رنگ قرمز پیاز - است.

خواص ضد باکتری

پیاز می‌تواند به طور بالقوه با باکتری‌های خطرناکی مانند اشرشیا کلی یا ئی کولای، سودوموناس آئروژینوزا، استافیلوکوکوس اورئوس، و باسیلوس سرئوس مبارزه کند.افزون بر این، عصاره پیاز نشان داده است که رشد ویبریو کلرا، باکتری که در کشورهای در حال توسعه یک نگرانی سلامت عمومی محسوب می‌شود را مهار کند.کوئرستین استخراج شده از پیاز به نظر می‌رسد گزینه‌ای قوی برای مبارزه با باکتری‌ها باشد. مطالعه‌ای آزمایشگاهی نشان داد که کوئرستین استخراج شده از پوست پیاز زرد در مهار رشد هلیکوباکتر پیلوری و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین موفق بوده است.هلیکوباکتر پیلوری با اولسرهای معده و برخی نگرانی‌های گوارشی دیگر پیوند خورده است، در شرایطی که استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین یک باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک است که موجب عفونت در بخش‌های مختلف بدن می‌شود.

تقویت تراکم استخوانی

در شرایطی که لبنیات به‌عنوان مواد غذایی تقویت‌کننده استخوان شناخته شده هستند، اما بسیاری مواد غذایی دیگر، از جمله پیاز، نیز ممکن است به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کنند.مطالعه‌ای با حضور 24 زن میانسال و یائسه نشان داد آنهایی که برای هشت هفته روزانه 3.4 اونس(100 میلی لیتر) عصاره پیاز مصرف کرده بودند، بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و فعالیت آنتی اکسیدانی در مقایسه با گروه کنترل را تجربه کردند.

تقویت سلامت گوارش

پیاز سرشار از فیبر و پری‌بیوتیک‌هاست که برای سلامت گوارش مطلوب ضروری هستند. باکتری‌های روده از پری‌بیوتیک‌ها تغذیه می‌کنند و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه از جمله استات، پروپیونات و بوتیرات تولید می‌کنند.پژوهش‌ها نشان داده اند که اسیدهای چرب زنجیره کوتاه سلامت روده را بهبود بخشیده، سیستم ایمنی را تقویت کرده، التهاب را کاهش داده و گوارش را بهبود می‌بخشند.

کمک به کنترل قند خون

مصرف پیاز ممکن است به کنترل قند خون کمک کند که به‌ویژه برای افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت مفید است.مطالعه‌ای با حضور 42 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف 3.5 اونس(100 گرم) پیاز قرمز تازه سطوح قند خون ناشتا را پس از گذشت چهار ساعت حدود 40 میلی گرم بر دسی لیتر کاهش داده است.افزون بر این، مطالعات با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده اند که مصرف پیاز ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد.یک مطالعه نشان داد موش‌های مبتلا به دیابت که برای 28 روز با غذایی حاوی 5 درصد عصاره پیاز تغذیه شدند، کاهش قند خون ناشتا را تجربه کرده و چربی بدن آنها نیز نسبت به گروه کنترل کاهش قابل توجهی داشت.ترکیب‌های خاصی که در پیاز یافت می‌شوند، مانند کوئرستین و ترکیب‌های گوگردی، آثار ضد دیابتی ارائه می‌کنند.به‌عنوان مثال، کوئرستین نشان داده است که با سلول‌ها در روده کوچک، پانکراس، ماهیچه اسکلتی، بافت چربی و کبد تعامل دارد تا قند خون کلی بدن را تنظیم کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.