انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
یک مرد تنها در انقلاب فرهنگی چین
کیومرث پوراحمد به تئاتر بازمی‌گردد
پیکر سلیم نیساری به خانه ابدی بدرقه شد
در جست‌وجوی عدالت
سلیقه‌ای و شخصی به آثار نگاه می‌شود
«حسین محب‌اهری» بدرقه شد
قسطی شدن سفر به جای ارزان سازی/ اجرای دوباره طرح زمین خورده سفر
«فوران»؛ قصه نسل‌ سوخته نفت
«محب ‌اهری» مظلومانه و غریب‌ رفت
این فیلم‌ها جایی در جشنواره فجر ندارند
حسین محب اهری درگذشت
وفاداران به فضا و زبان شعر نیمایی کم شده‌اند
تلفیق سینمای ایران و چین، تحول‌آفرین است
مجبوریم از سلبریتی‌ها دعوت کنیم/ نمی‌خواهم با صحبت درباره خط قرمزها برنامه را داغ کنم/ اجراهای جیمی فالون، جیمی کمل و خانم الن را دنبال می‌کنم
علی رفیعی ۸۰ ساله شد
کاشت صیفی و کاهو در قلعه ساسانی/ شدت حفاری‌های غیرمجاز در قلعه ایرج بیشتر شد/ خاک قلعه تاریخی را برای کشاورزی می‌برند
زندگی؛ شرط یا بازی؟!
تاثیر موسیقی بر سینما همیشه برایم جذاب است
«پایتخت ۶» ساخته می‌شود
درگذشت هنرمندی که تخت جمشید را به آرژانتین برد
طنز، زبان آزادي است
مریم مومن : از حاشیه بیزارم
احتمال ساخت فصل دوم بانوی عمارت
همه عوامل «بانوی عمارت» با رقم‌های پایین کار کردند
جدال بر سر تاریخ؛ سفید یا سیاه؟
قهرمان «معکوس» ارتباطی با سینمای پدرم ندارد
پیشتازی ژانر اجتماعی در میان آثار سودای سیمرغ
حمیدنژاد: اگر بودجه هم داشتم از سوپراستارها استفاده نمی‌کردم/ مینا وحید: جواهر بهترین ضد‌قهرمانی است که تا به‌حال دیده‌ام
اشکال از بازیگر نیست، از تفکر است
بانوی عمارت؛ از بودجه فقیرانه تا شباهت به «بازی تاج و تخت»
پیمان معادی؛ هم ممنوع التصویر هم ممنوع الصدا
همه فیلم های جشنواره ملی فیلم فجر اعلام شد/ حاشیه و متن یک رقابت
۱۰۰۱ کتاب: «ابریشم»، شاهکار الساندرو باریکو
فصل دوم «بانوی عمارت» را نمی‌سازم
غافلگیری‌های «بانوی عمارت» ادامه دارد
مــرگ؛ مساله این است!
جذابیت سینما در سروکله هم‌زدن نیست
سهم «فرهنگ» در بودجه ۹۸ کمتر از «نیم درصد» شد
فعلا از «پایتخت» خبری نیست
نقد آنچه در تلویزیون کیش اتفاق افتاد
در تاریخ اسطوره پسرکشی، شفا یعنی مرگ
هر خانوار برای سفر می‌تواند ۵ تا ۵۰ میلیون تومان دریافت کند
خودم را فرزند تلویزیون می‌دانم
کشفِ تهرانِ گونزالس کلاویخو
روز یا شب؟ مساله این است!
«اتاق تاریک» سوژه خیلی متفاوتی دارد
کتاب دلخواهتان را نمی‌یابید؛ خودتان آن را بنویسید
نمی‌توان با بودجه اندک وزارت ارشاد آرمان‌گرایانه عمل کرد
«بانوی عمارت» را یک‌‌شبه خواندم
به چالش‌کشاندن وضعیت انسان معاصر ایرانی
بیشتر
کد خبر: 86302 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۵ - 12:47
«اتاق تاریک» سوژه خیلی متفاوتی دارد

«اتاق تاریک» سوژه خیلی متفاوتی دارد

آرمان- فیلم سینمایی «اتاق تاریک» پنجمین ساخته روح‌ا... حجازی پس از آثاری چون «در میان ابرها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «مرگ ماهی» است. او این‌بار هم سراغ موضوعی اجتماعی رفته و دغدغه‌های اجتماعی‌اش را در قالب این اثر به تصویر کشیده است. این فیلم که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد درباره زن و شوهر جوانی است که با کودک خردسالشان چالش‌هایی دارند و این مواجهه قصه اصلی اثر را تشکیل می‌دهد. «خبرآنلاین»، به بهانه روی پرده‌رفتن این فیلم گفت‌وگویی با روح‌ا... حجازی کارگردان «اتاق تاریک» داشته است که در ادامه می‌خوانید.

ردپای دغدغه‌های اجتماعی در آثار قبلی شما دیده می‌شود و در «اتاق تاریک» هم این بحث وجود دارد، این تفکر از کجا شکل می‌گیرد؟

یک ایده به جهت داستانی یا یک موقعیت و حتی شاید یک تصویر در ذهن من شکل می‌گیرد و همه چیز با آن شروع می‌شود. به آن فکر می‌کنم، یک قهرمان یا شخصیت اصلی می‌سازم و خود به خود در ادامه آن دغدغه می‌آید. یکسری دغدغه‌ها و مشغله‌ها دارم چون در این اجتماع زندگی می‌کنم و طبیعتا معضلاتی را می‌بینم که نه تنها ذهن من بلکه ذهن خیلی‌های دیگر را هم درگیر می‌کند. البته تاکید می‌کنم که آن دغدغه به همان ایده یک خطی ربط دارد.

جرقه «اتاق تاریک» چطور در ذهن‌تان زده شد و ایده‌اش بر چه اساسی و از کجا شکل گرفت؟

از یک موقعیتی که یک بچه ۵ ساله می‌خواهد خودش را از یک ارتفاعی پایین بیندازد، همین مساله عجیب است، اینکه یک بچه با این سن و سال بخواهد این کار را انجام دهد. شاید اگر یک آدم بزرگ بخواهد این کار را انجام دهد به این اندازه عجیب نباشد، همین اتفاق درباره یک کودک ذهن را مشغول می‌کند و ایده این فیلم هم از همینجا شروع شد. تصاویر مختلفی از یک کودک ۵ ساله در ذهن من شکل گرفت و ادامه پیدا کرد. بعد به این فکر کردم که چرا این کودک باید این کار را انجام دهد، پدر و مادرش چه کسی هستند و...این اتفاق در «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» هم افتاد و ایده آن با تصویر یک مرد میانسال که در دستشویی قدیمی ایستاده و سیگار می‌کشد در ذهنم شکل گرفت. سکانسی که در فیلم هم می‌بینیم و حمید فرخ‌نژاد بازی‌اش می‌کرد. آنجا هم پیش خودم گفتم مساله این مرد چیست، شاید با مشکلی با همسرش دارد که می‌رود و آنجا سیگار می‌کشد. بعد در ادامه به موارد دیگر هم رسیدم. طلاق عاطفی هم دغدغه فیلم شد.

نزدیک‌شدن به دنیای یک کودک و شناخت دقیق او قاعدتا خیلی سخت است، از چه تجربیات بیرونی برای این شناخت و آگاهی استفاده کردید؟

من خودم بچه دارم و یک کودک ۵ ساله هم دارم. یک بخش از اطلاعاتم را از همین طریق دریافت کردم و بچه‌هایی که در اطرافم بودند هم ایده گرفتم. ضمن اینکه و من به‌طور کلی بچه‌ها را حتی غیر از بچه‌های فامیل را هم خیلی خوب می‌شناسم در واقع با دنیای بچه‌ها آشنا هستم. در کارهای قبلی‌ام هم با کودک کار کردم و این مساله خودش در این «اتاق تاریک» به من کمک کرد. هدف من این بود وقتی مخاطب فیلم را می‌بیند بتواند با آن ارتباط برقرار کند.واقعیت این است که من اگر فضایی را نشناسم به سمت آن نمی‌روم، کمااینکه وقتی می‌خواستم فیلم «کت‌واک» را کار کنم دو سال درگیر آن شدم، البته که در نهایت آن فیلم ساخته نشد. تحقیقاتی که من سر آن فیلم انجام دادم خیلی زیاد بود، با آدم‌های مرتبط با مد و فشن مواجهه زیادی داشتم و مصاحبه‌های زیادی با آنها کردم. آن کار هم برایم تجربه جالبی بود. اما در کل وقتی می‌خواهم سراغ کاری بروم یا باید تحقیق اساسی کنم یا نسبت به موضوعی که می‌خواهم سراغش آن موضوع شناخت کافی داشته باشم.

صرفنظر از فیلم‌هایی که در طول سال، آن‌هم بسیار محدود در ژانرهای مختلف اکران می‌شوند، اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کلی از فیلم‌های روی گرده داشته باشیم به دو دسته کمدی و اجتماعی می‌رسیم. «اتاق تاریک» را هم می‌توان در دسته آثار اجتماعی قرار داد؟

بله، این فیلم یک درام اجتماعی است.

در سال‌های اخیر فیلم‌های اجتماعی زیادی ساخته شده و حتی در جشنواره فیلم فجر سال گذشته که «اتاق تاریک» برای اولین بار در آن به نماش درآمد آثار اجتماعی به تعداد بالا به چشم می‌خوردند. وجه تمایز «اتاق تاریک» با آثاری که در سال‌های اخیر مخاطب به تماشایشان نشسته است در چیست؟

پیش از پاسخ به این سوالتان باید بگویم امسال فیلم‌های کمدی زیادی هم اکران شدند، در واقع اگر تعداد این فیلم‌ها با آثار اجتماعی برابری نکند کمتر از آنها نخواهد بود. داخل پرانتز یک نکته‌ای را هم یادآوری کنم، شما وقتی از تعداد آثار اجتماعی که ساخته می‌شوند می‌گویید یک بحث است، موضوع اکران آنها هم بحثی دیگر، ما در اکران معمولا آثار اجتماعی خیلی شاخصی نمی‌بیینم و حق این آثار در اکران همیشه ضایع می‌شوند. در واقع اکران همیشه به سمت آثار کمدی می‌رود و بعد هم آثاری که حمایت‌های دولتی دارند. شاید تولید در این ژانر زیاد باشد اما مهم این است که این آثار دیده شوند که متاسفانه در اکران این اتفاق نمی‌افتد.اما درباره وجه تمایز این فیلم با سایر آثار اجتماعی باید بگویم «اتاق تاریک» سوژه خیلی متفاوتی دارد، به جرات می‌توانم بگویم تا به حال چنین سوژه‌ای در سینمای ایران ایران کار نشده است. فصل مشترک آن با سایر آثار من، روابط است.

در بین صحبت‌هایتان به فیلم «کت‌واک» هم اشاره کردید، ساخت آن به‌طور کلی متوقف شد یا تصمیم جدید برایش گرفته‌اید؟

نه کار منتفی نشده و هر زمان که اجازه ساختش را بدهند آن را می‌سازم چون دوست دارم آن را کارگردانی کنم. شاید اگر قرار باشد آن را الان بسازم با توجه به تجربیات جدیدی که کسب کردم طور دیگری بازنویسی‌اش کنم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.