انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تلاش دولت ، مردم و کارآفرینان بر تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر باشد
بهمنی: نقدینگی‌ را برای «رونق تولید» هزینه کنیم/ اجازه ندهیم کالای بنجل تولید شود
سهم درآمدهای نفتی به یک سوم منابع عمومی دولت کاهش یافت/ دولت اسناد خزانه را سر موعد، نقد کرد/ اعتبارات عمرانی قانون بودجه را پرداخت کردیم
کارگران تامین باشند؛ سال ۹۸ تحول اقتصادی صورت می‌گیرد
برنامه دولت برای اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاها چیست؟
رییس جمهوری، قانون بودجه سال 98 کل کشور را برای اجرا ابلاغ کرد
حداقل دستمزد 1 میلیون و 516 هزار تومان تعیین شد/ 45 درصد افزایش دریافتی کارگران
«سی‌اف‌تی»، «پالرمو» و دیگر الزامات FATF، ضرری برای منافع ملی ندارد/ صادرات ایران بیش از معافیت‌های آمریکاست/با مکانیزم مالی «ساحت» به دنبال گسترش روابط تجاری با دنیا هستیم
امسال حقوق تمام کارکنان دولت پرداخت شد/ برای کنترل نرخ تورم در سال جدید تلاش می‌کنیم
مسئولان درباره حذف گوشت و مرغ از سفره مردم فکری کنند/ حبوبات و تخم‌مرغ به عنوان غذای جایگزین هم گران است
تشریح نحوه پرداخت الکترونیکی عوارضی آزادراه‌ها/ پرداخت عوارض تمام آزادراه‌های کشور تا تیرماه سال آینده الکترونیک می‌شود
مقابله با بازار سیاه فروش بلیت اتوبوس/اعتراض مردم نسبت به گرانفروشی و تاخیر پروازها
بالا و پایین بازار آجیل شب عید و خریدهای متفاوت
افزایش ۳ میلیونی سکه در سال جاری/ روند بازار برخلاف سال‌های پیشین است
هدایتی: موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم کردم/ فقط یک فرزندم بیرون از ایران متولد شده/ شما را به خدا واگذار می‌کنم
صالحی: بتن‌ریزی زیرساخت‌ راکتورهای نیروگاه‌های بوشهر ۲ و ۳ تا تابستان انجام می‌شود
صف گوشت جمع نشده، صف مرغ هم آمد!
گردوغبار تندباد ارزی بر سفره هفت‌سین
عارف: امیدواریم مجمع تشخیص درباره پالرمو و CFT با رعایت منافع ملی تصمیم گیری کند
«اینستکس» را به عنوان آغاز تعاملات اروپا می‌پذیریم؛ نه اتمام آن/ اروپایی‌ها از آبروی سیاسی و دیپلماتیک خود صیانت کنند
توزیع مرغ دولتی در میادین بهمن و میوه و تره‌بار/ با واردات مرغ مخالفیم
۲۰ خودرو و موتور مجوز شماره‌گذاری نگرفتند
ادامه کاهش قیمت در بازار ارز
بن‌بست صادرات با «تجارت امانی»
برخی ملی کردن نفت را انزوا معنا می‌کنند/ روی هیچ مشتری راهبردی در زمان تحریم، جز خود آمریکا نمی‌توان حساب باز کرد
پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده
احتمال نهایی‌شدن حداقل دستمزد ۹۸ در نشست فردا قوت گرفت
خصوصی‌سازی با اخراج کارگران معنا ندارد/ به تخلفات بنگاه‌های واگذار شده باید رسیدگی شود
می‌توان ۷۰۰ هزار تومان بن غیرنقدی به کارگران داد/ دولت اگر به میدان نیاید، فاصله مزد- معیشت پر نمی‌شود
جنجال حقوق در پرونده مالی ۹۷
کام کارگران در نهایت شیرین می‌شود؟!
تدوین و ارائه سند ملی حمایت از کالای داخلی تا اردیبهشت ۹۸
ثروتی که می‌سوزد
صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و حمایت از تولید
چرا در آخرین هفته سال، هنوز تکلیف دستمزد مشخص نشده است؟!
سفر مدیر اینستکس به تهران جنبه نمایشی نداشت/ اروپایی‌ها سازوکار تجاری با ایران را مشروط به پیوستن به FATF نکرده‌اند
افزایش ۴۰۰ هزار تومانی دستمزد، حداقل و بی‌تاثیر در سفره کارگران
مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی
بلیت قطار گران نمی‌شود/ افزایش ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید
در سفر روحانی به عراق ۴ میلیارد دلار از طلب‌هایمان را وصول کردیم/ بغداد در کنار تحریم‌های ظالمانه آمریکا نمی‌ایستد/وجدان عمومی هیچ‌گاه اشتباه نمی‌کند
عنصر گوهری در رفتارهای مالی دکتر مصدق، شفافیت بود/ دولت در برابر تحریم‌ها، استراتژی انفعالی و غیرشفاف در پیش گرفته است
مصدق با اقتصاد بدون نفت ارکان ملی را حفظ کرد/ پیشنهاد دادم در قبال صادرات نفت طلا یا کارخانه دریافت کنیم
رشد ۲ درصدی قیمت سکه در یک هفته‌ اخیر
ممنوعیت پرواز بویینگ ۷۳۷ در آسمان ایران
تهیه «سبد نوروزی کالا» برای خانواده‌های کودکان کار و خیابان
خودروسازان از کولاک ۹۷ نجات می‌یابند؟
صف‌های گوشت جمع شد
تجارت نامبارک
انبارهایمان پر از کالاهای اساسی است/ مردم به رفتار نمایندگان نگاه می‌کنند نه نطق‌های انتخاباتی
حتی در دوره‌های رونق نیز به تامین نیازهای اساسی کارگران و خانواده‌هایشان توجه نشد/ جامعه کارگری به تنهایی از قدرت لازم برای چانه‌زنی برخوردار نیست
بیشتر
کد خبر: 86497 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - 10:55
درآمدهای نفتی قابل اعتماد نیست
استاد اقتصاد دانشگاه تهران :

درآمدهای نفتی قابل اعتماد نیست

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اگر قیمت نفت در سطح جهانی پایین بیاید یا در سطح پایینی باقی بماند، در درآمدهای نفتی مشکل خواهیم داشت، برای همین با قاطعیت نمی شود روی درآمد پیش بینی شده دولت از محل صادرات نفت و میعانات گازی در بودجه سال آینده حساب باز کرد.

آرمان-به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، تیمور رحمانی- رئیس موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران - درباره دو منبع عمده درآمدی دولت در لایحه پیشنهادی بودجه در سال ۱۳۹۸ معتقد است دولت نباید روی درآمدهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی زیاد حساب کند.

آنطور که لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ نشان می‌دهد در سال آینده، دولت میزان درآمدهای حاصل از نفت و میعانات گازی را در حد ۱۴۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که این میزان در قانون بودجه سال ۹۷ تنها اندکی بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر در میزان درآمد ریالی دولت از محل فروش و صادرات نفت و میعانات گازی، حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان افزایش در بودجه سال آینده به وجود آمده است، این افزایش در حالی است که درآمد دولت از محل مالیات هم افزایش چشمگیری داشته و از ۱۲۹ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۹۷ (صرف نظر از تحقق یافتن یا نیافتن) به ۱۵۷ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی بودجه در سال آینده افزایش داشته که نشان دهنده دست کم ۲۸ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد مالیاتی دولت است.

سئوال اینجاست درآمدهای دولت از محل این دو منبع عظیم، چقدر واقعی است و چه اثراتی روی بودجه خواهد گذاشت. برای یافتن پاسخ این پرسش اصلی به سراغ دکتر تیمور رحمانی، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه اقتصاد وابسته به دانشگاه تهران رفتیم که ماحصل گفت‌وگوی ایلنا با این اقتصاددان را در ادامه می خوانید:

در شرایط رکود و نرخ منفی رشد اقتصادی بدون نفت، افزایش ۲۸ هزار میلیاردی تومانی درآمد مالیاتی دولت، چه اثراتی را روی اقتصاد خواهد داشت؟

نمی توان گفت این موضوع باعث مشکل در روند اقتصاد می شود، چون این ارقام به صورت مالیات اسمی یا nominal tax است و واقعی نیست. یعنی نمی‌توان با توجه به افزایش نرخ تورم، رقم افزایش مالیات در کلان کشور را افزایش مالیات هر واحد اقتصادی در نظر گرفت. به طور طبیعی، وقتی شما با اقتصاد تورمی روبرو هستید، افزایش میزان مالیات در کل اقتصاد، به معنی افزایش مالیات هر بنگاه اقتصادی معنی نمی‌شود.

شما معتقدید افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال آینده، باعث فشار به تولیدکنندگان نمی‌شود؟ این را در نظر داشته باشید که سهم مالیات بر ارزش افزوده که در چرخه تولید و توزیع اخذ می‌شود، در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده، ۳۹ هزار میلیارد تومان است؟

شما باید عوامل مختلف را در کل سیستم مالیات‌ستانی کشور در نظر بگیرید. به طور مثال باید این واقعیت را هم محاسبه کنید که ما فرار مالیاتی گسترده در کشور داریم و پایه مالیاتی بنگاه‌هایی که اقتصاد غیرشفاف دارند به اندازه کافی تعمیق نشده است. برای همین نمی‌شود گفت افزایش ۲۲ درصدی حجم کل مالیات ستانده شده از بنگاه‌های کشور، به معنی فشار به تولیدکنندگان شناخته شده است. در مجموع شما باید در نظر داشته باشید که دولت نیازهای مالی برای تامین خدمات عمومی دارد و باید این هزینه‌ها را جبران کند. به نظر می‌رسد با توجه به عوامل مختلف اقتصادی از قبیل تورم، فرار مالیاتی گسترده و عمیق نبودن پایه مالیات ستانی و نیاز خدمات عمومی کشور، افزایش درآمدهای دولت به میزانی که در لایحه پیش بینی شده بودجه ۹۸ آمده است، موضوع عجیبی نیست.

دومین منبع عمده درآمد دولت در بودجه ۹۸ هم افزایش را نشان می‌دهد. یعنی درآمد نفتی از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده که افزایش ۳۲ هزار میلیارد تومانی با بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این درآمد با توجه به تحریم‌های نفتی، چقدر واقع بینانه است؟

شما به تحریم‌ها اشاره کردید و این نکته مهمی است. طبیعی است وقتی محدودیت‌هایی از قبیل تحریم نفتی و فشار برای فروش نرفتن محصولات در بازارهای بین المللی دارید باید کمتر روی این منبع حساب کنید. نگرانی اینجاست که حالت بدبینانه، در افزایش درآمدهای نفتی دولت در نظر گرفته نشده است. اگر قیمت نفت در بازارهای جهانی تنزل کند حتی با فرض آنکه میزان صادرات پیش بینی شده کم نشود، باز هم دولت در سطح کمتری درآمد خواهد داشت. به همین دلیل معتقدم در بودجه دولت در حوزه درآمد نفتی، نگاه محافظه‌کارانه‌ای باید حاکم می‌شده که این اتفاق نیفتاده است. البته باید در نظر داشت نرخ تسعیر ارز نفتی در بودجه به طور متوسط حدود ۵۷۰۰ تا شش هزار تومان در نظر گرفته شده است و شاید افزایش حجم ریالی درآمد نفتی را با توجه به افزایش نرخ دلار در بودجه بشود توجیه کرد. ولی باز هم باید شرایط بین المللی و تنگناهای احتمالی را هم در نظر داشت.

نگرانی اصلی درباره درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال آینده چیست؟

در بودجه پیش بینی شده است که روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت و ۱۳۵ هزار بشکه میعانات گازی صادر شود که برخی تحلیل‌ها می‌گوید وابستگی بودجه ۹۸ به نفت، در روی کاغذ حدود ۳۵ درصد است که واقع بینانه نیست و سهم حقیقی بیشتر از این است. با این حساب، هر بشکه نفت را ۵۴ دلار در نظر گرفته‌اند و محاسبات می‌گوید اگر درآمد هر بشکه نفت، یک دلار کم شود تبعات کسری درآمد نفتی ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی را در اقتصاد داریم، هر چند نمی‌شود گفت که نفت گرانتر می شود یا در همین حد می ماند یا ارزان می شود. نگرانی اصلی اینجاست که اگر قیمت نفت در سطح جهانی پایین بیاید یا در سطح پایینی باقی بماند، در درآمدهای نفتی مشکل خواهیم داشت، برای همین با قاطعیت نمی شود روی درآمد پیش بینی شده دولت از محل صادرات نفت و میعانات گازی در بودجه سال آینده حساب باز کرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.