انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
مراقب باشیم بهانه به دست کسی ندهیم
معیارهای قضاوت فراکسیون امید
تنش ايران- آمريكا مهار شده است
جلوي دولت پنهان را نمي‌گيرند
کارهایی شبیه شانتاژ، به حل پرونده نازنین زاغری کمک نمی‌کند/خیلی منتظر اروپا نخواهیم ماند/ نباید از وزارت خارجه توقع دخالت در کار اقتصادی داشت
جوانگرایی مهم است اما بدون رانت
«آشنا» به فکر بعد از دولت دوازدهم است/ تکلیفی برای حمایت از اشتباهات دولتمردان نداریم
واگذاری 100 هزار واحد مسکونی به نیروهای صف/ مدیران سهمی از این واحدها ندارند/ جاسوس اعدام شده بازنشسته بود/ برای لایه‌های بیرونی هم سپر امنیتی داریم
بحران اقتصادي ما با برخورد جزيره اي جواب نمي دهد
پاسخ دندان شکن به آمریکا تکرار پذیر است
«علاءالدین» متواری است
سرنگونی پهپاد، قدرت ایران را نشان داد/ کاخ سفید عامل تنش‌های اخیر است/ اسرائیل تمام تلاش خود را برای آغاز درگیری انجام می‌دهد
موسسات غیرمجاز 36 هزار میلیارد تومان به دولت خسارت وارد کردند/ با کسری 51 درصدی بودجه مواجه هستیم
حضور در انتخابات را ترجيح مي‌دهم
حقوق مردم در استفاده از ظرفیت‌ها نباید دچار آسیب شود
بازدارندگی همه‌جانبه
بزرگان جهانگیری را برگرداندند
چالش دیدار بهارستانی‌ها با زنجانی
ظریف: مذاکرات درباره پیمان‌های پولی با کشورهای مختلف در حال انجام است
ترامپ براي انتخابات به ايران نياز دارد
توطئه‌های منطقه‌ای ریاض؛ علل و عوامل
خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداریم
شلیک به پهپادها، مانور نظامی برای قدرت‌نمایی است/ سرنگونی پهپاد، بهانه خوبی برای آغاز جنگ نیست/ جنگ با ایران یک فاجعه است
حقوق اعلامی مدیران شهری در سایت شفافیت دقیق نیست/بخشی از دریافتی‌های مدیران فراتر از حقوق و دستمزد ثابت است
از آقای ولایتی چندین شغله می‌خواهیم کارها را به جوان‌ترها واگذار کند/ میلیاردها تومان هزینه تله کابین بلااستفاده دانشگاه آزاد شده است
چه چیز ترامپ را منصرف کرد؟
حسرت کشورهای منطقه به توان دفاعی و موشکی ایران
آمریکا پایان‌دهنده جنگ نخواهد بود
تاکید رئیس جمهور بر اصلاح ساختار بودجه بدون تاثیر منفی بر زندگی روزمره مردم
جنگ نمی ‌شود
غرور نا«آشنا»
هشدار فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه ها / دولت روحانی به قولش عمل نکرد
رئيس‌جمهور‌بعدي از‌دل انتخابات مجلس بیرون می‌آید
گاف مخالفان اصلاحات در بهشت!
ترساندن ايران از‌جنگ؛ راهكارآمريكا براي مذاکره
از دستور کار خارج شدن پالرمو و CFT به معنای بایگانی شدن آن‌ها نیست/ زمان بررسی دولایحه باقی‌مانده به رفتار ترامپ بستگی دارد
«روحانی» دست از سکوت بردارد/ مجلس دهم، مجلس اصلاح‌طلبان نیست
رسیدگی به پرونده نجفی هنوز تعیین وقت نشده است/ پرونده قتل شیرمحمدعلی به صورت ویژه رسیدگی می‌شود
دلار به کمترین نرخ ۵ ماه اخیر رسید
پرچم عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و فساد را امام برافراشت
تهران را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنم/ اینستکس را به زودی اجرایی می‌کنیم/ نمی‌خواهیم بعد از نابودی برجام افسوس بخوریم
ظهره‌وند: بقای برجام در گرو ایجاد توازن از سوی طرف‌های آن است
آخرین اخبار و واکنش‌ها پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا
حاج‌ علی‌اکبری: اگر جنگ را شروع کنید تمام کننده آن نخواهید بود/آمریکا از ملت ایران عذرخواهی کند
گزارشی از عقب‌نشینی ترامپ برای انجام اقدام تنش‌زا علیه ایران
شرایط پیچیده و مشکوکی در منطقه حاکم است/ سعودی‌ها کورکورانه در کنار آمریکایی‌ها قرار دارند
خط حرکتی ما در عرصه‌های علمی، سیاسی و اقتصادی بایستی مقاومت فعال باشد/ ضمن مقاومت باید در خط مقتدرسازی خودمان و نابودی دشمن حداکثر فعالیت را نشان دهیم/ ترامپ عرضه عکس‌العمل در برابر ایران را ندارد
طرح تحول سلامت قابل مقایسه با مسکن مهر است/ سیاست‌های تورم‌زا راهبردی‌ترین خطای دولت است/ دولت و جلسه سران قوا بنیه اندیشه‌ای تصمیمات را بالا ببرند
اقدام سپاه پاسداران قدرت نظامی کشور را نشان داد/ این آمریکاست که باید تنش‌ها را کم کند/ برنده نهایی ، جمهوری اسلامی ایران است
بیشتر
کد خبر: 86577 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - 10:59
امام خمینی اهل تندروی نبود/ اگر همه چیز را خلاف شرع بدانیم برای حکومت چیزی نمی‌ماند
آیت‌الله صانعی در همایش چالش‌های حقوق زنان در فقه:

امام خمینی اهل تندروی نبود/ اگر همه چیز را خلاف شرع بدانیم برای حکومت چیزی نمی‌ماند

آیت الله صانعی در همایش چالش‌های حقوق زنان در فقه با به موضوع سن دختران در ازدواج گفت: اگر مصلحت اندیشان مملکت گفتند سن ۱۵ یا ۱۸ سال باشد و با مرد هم اختلاف سن زیاد نداشته باشد همان می شود یعنی یک طرف مباح را گرفته و یک طرف را رها کرده‌اند. کجای آن خلاف شرع است.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، نشست پایانی دومین سری سلسله نشست‌های فقه پژوهی موسسه فقه‌الثقلین با حضور آیت‌الله صانعی، آیت‌الله بیات زنجانی، آیت الله سیدحسن خمینی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه زنان در قم برگزار شد.

آیت‌الله صانعی در این نشست گفت: همایشی که در قم برای حقوق زنان در فقه اسلامی برگزار شده برای بنده هم جای تاسف و جای خوشحالی دارد. جای خوشحالی است که فکر عقلانی بودن و مطابق با فطرت بودن اسلام در حوزه علمیه و دانشگاه دارد پر و بال می‌گیرد؛ اما جای تاسف است که در زمان حضرت امام دشمن اجازه نداد که این فقیه بزرگوار کم‌نظیر یا بی‌نظیر بتواند حقایق اسلامی را به صورت آشکار بیان کند و این همایش‌ها زیر نظر او برگزار شود.

این فقیه نواندیش افزود: نواندیشی در فقهی که از حوزه قم سرچشمه گرفته و ریشه آن از زمان امام امت بوده به این معنا نیست که نسبت به بزرگان بی‌احترامی شود. بحث‌ها باید با کمال احترام به بزرگان دنبال شود. نقد افراد دلیل بر احترام گذاشتن است. حضرت امام در مسجد سلماسی اصول می‌گفتند. یکی گفت مطلوب نیست که اینقدر به آقای نائینی حمله می‌کنید. امام گفت من چون او را بزرگ می‌دانم حرفش را نقد می‌کنم و حرف هرکسی را نقد نمی‌کنم. این یک اصل کلی در نقد است و پیشرفت بشر هم در علوم مختلف به خاطر همین نقد بوده است.

آیت الله صانعی افزود: این همایش‌ها خلاف احترام مشایخ نیست. از زمان امام صادق تا امروز برای بیان احکام اسلام رنج‌های زیادی کشیده شده است. یک نفر برای پرسیدن یک مساله لباس عوض می‌کند و به عنوان میوه فروش به خانه امام  صادق علیه السلام می‌رود. می‌بینید در مذمت زراره چقدر حدیث داریم. درحالی که اگر زراره‌ها نبودند از باقرالعلوم اثری باقی نمی‌ماند. این همه مذمت‌ها برای چیست؟ برای حفظ جان و حفظ مذهب زراره مورد لعن قرار می‌گیرد تا احکام بیان شود. این فقه اینگونه حفظ شده و به دست ما رسیده است. فقهی که امروز دنبال می‌کنیم به جایی رسیده که صاحب جواهر بیش از نیم میلیون سطر یا نیم میلیون بیت می‌نویسند و شیخ انصاری و امام امت هم در همین مقدار در فقه کتاب دارد.

وی افزود: ای کاش امام زنده بود و ما چهره نواندیش و ژرف‌اندیش او را بیشتر می‌دیدیم. شما به فقه امام نگاه کنید. از کتاب الطهاره تا کتاب قبض و اقباض که در نجف گفته در همه جا امام تحقیق و مطلب جدید دارند و اینطور نیست که فقط نقل اقوال کرده باشد. موفق هم بوده و صحیفه امام هم همه‌اش اسلام و فقه است. صاحب جواهر و صاحب مفتاح‌الکرامه گاهی تند می‌روند اما امام هیچگاه تند نمی‌رفت. در مساله غنا و موسیقی که مرحوم فیض حرمت را حرمت محتوایی می‌داند همه به او حمله می‌کنند و امام می‌گوید حمله ندارد و جواب او را بدهید. در مساله کتب ضاله که مرحوم صاحب حدائق می‌گوید دلیلی بر حرمت حفظش نداریم، صاحب جواهر می‌گوید این حرف خودش از مسائل ضاله است. امام اهل تندروی نبود.

آیت‌الله صانعی تصریح کرد: ما با نوآوری بر پایه فقه جواهری و فقه شیخ انصاری موافقیم. نوآوری باید بر اساس کتاب و سنت و عقل باشد. اما خارج از این راه را که بنشینیم و بگوییم در اسلام چنین چیزی نبوده و ما الان می خواهیم بگوییم یا این مطلب خلاف عقل است و ما می خواهیم آن را موافق عقل جلوه دهیم را قبول نداریم و معتقدم اسلام همه چیز را بیان کرده است. پیامبر فرمودند « ما من شی ء یقربکم من الجنة ویباعدکم عن النار الا وقد امرتکم به ، وما من شی ء یقربکم من النار ویباعدکم عن الجنة الا وقد نهیتکم عنه» همه آنچه را که عامل سعادت بوده من بیان کردم و همه آنچه را که عامل شقاوت بوده را بیان و نهی کردم.

هرکسی هر حرفی می‌زند فوری نگوییم خلاف اجماع گفته است

آیت الله صانعی گفت: برای اینکه بتوانیم در قوانین پیشرفت کنیم یک راه این است که به حرف‌های شیخ در بحث اصولی در اجماع عنایت داشته باشیم. شیخ در رسائل وقتی به اجماع می رسد می‌گوید بیشتر این اجماعات اگر نگوییم کل آن، بیشتر آن اجماعات حدسی است. در کشف الغناء آقای شیخ اسدالله تستری ۱۱۴ مورد از شیخ الطائفه نقل می‌کند که ادعای اجماع کرده و خودش در کتاب دیگر خلاف آن فتوا داده است.

این بحث را همانطوری که مجلسی می‌خواسته باید عمل کرد. مجلسی اولی می‌گوید فقهاء ما در اصول می‌گویند اجماع خاص حجت است که کم پیدا می‌شود؛ اما به فقه که می‌رسند به اجماع عنایت دارند.

شیخ انصاری در معاطات که مقدس اردبیلی ۱۴ دلیل برای صحت آن می‌آورد، یک صفحه مکاسب را پر می‌کند و به خاطر ترس از یک شهرت و اجماع مطلب را طوری می‌گوید که خلاف آن را بگوید.

اجماعی که از زمان ائمه به ما رسیده را حجت بدانیم. اما اجماع از زمان شیخ طائفه را برای چه؟

صاحب معالم می‌گوید صدسال بعد از شیخ طوسی فقهاء هم مقلد بودند هم مجتهد؛ مقلد بودند چون حسن ظن به شیخ طوسی داشتند و هرچه او گفته بود می‌گفتند از کتاب و سنت بوده است. حالا اگر اجماعی از اینجا سرچشمه بگیرد، بگوییم حجت است؟

هرکسی هر حرفی می‌زند فوری نگوییم خلاف اجماع گفته است. ببینیم خلاف کدام اجماع سخن گفته است.

غیرمسلمان، کافر نیست/ مسئولیت غیرمسلمان به معنای سبیل داشتن بر مسلمان نیست

آیت‌الله صانعی خواستار   دقت بیشتر در تفسیر آیات و روایت شد با اشاره به آیه «لم یجعل الله للکافرین على‌المؤمنین سبیلا» گفت: در خود آیه احتمالاتی مطرح است. یکی از آن این است که برای دلیل و برهان باشد، یکی این است که برای قیامت است و یک احتمال هم این است که برای قانونگذاری است. در قانون‌گذاری سبیلی برای کافر بر مومن نیست. علامه طباطبائی می‌گوید همه این موارد مدنظر است. اما خدا می‌گوید «للکافرین». کفر غیر از عدم اسلام است. از نظر ما انسان‌ها یا مسلمانند یعنی شهادتین گفته‌اند یک دسته کافرند یعنی می‌داند اسلام حق است اما نمی‌پذیرد و یک دسته غیرمسلمانند. امروز جمعیت دنیا غیرمسلمانند یا کافر. کسی که در آفریقا زندگی می‌کند می‌توان فهماند قرآن معجزه پیامبر است؟ او قاصر است. شما قاصر را در احکام شرعیه مستحق عذاب نمی‌دانید. چطور اینجا مستحق عذاب می‌دانید؟ میرزای قمی صاحب قوانین می‌گوید کفر به معنای ستر و انکار است. کفر یعنی ستر یعنی شخص با دانستن، انکار کند. به زارع کافر را به کار می‌برند چون بذر را در زمین می‌فشاند. حالا ما این آیه را بر همه غیرمسلمانان جاری کرده و آنها را از همه حقوق محروم می‌کنیم. اگر شخص شهادتین بگوید و دزدی کند و اختلاس کند همه حقوق را دارد اما اگر از باب قاصر بودن نگوید چه؟ اگر فرد در اصول اعتقادات قاصر باشد چه؟ کمااینکه جمعیت زیادی در دنیا اینچنین هستند، همه را از حقوق محروم می‌کنیم و می‌گوییم غیرمسلم نه می‌تواند رئیس شود و نه فرمانده. اینها غیرمسلم هستند نه کافر. ثانیا اصلا سبیلی نیست. مالکیت چون مستلزم سلطه بر مملوک است ممنوع است اما اینجا قانون وجود دارد و اگر شخص طبق آن عمل نکرد با او برخورد می‌شود.

آیت‌الله صانعی سپس با اشاره به عبارت «کل شیء مطلق حتی یرد فیه نهی» گفت: مرحوم صدوق برای قنوت فارسی به این عبارت تمسک کرده است. می‌گوید همه چیز آزاد است مگر اینکه حرمت بیاید. در مباحات یک طرف را نظام انتخاب می‌کند تا هرج و مرج ایجاد نشود. می‌خواهی به خارج بروی باید گذرنامه بگیری و می‌خواهی مطب بزنی باید مجوز بگیری. اینها همه مباح است و طرف آزاد است اما قوانین جلو شما را می‌گیرد. یعنی یک طرف مباح را با قانون و حفظ نظام می‌بندیم. الان درباره سن ازدواج بحث است. برخی می‌گویند دختر ۹ ساله را با مرد ۵۰ ساله به عقد هم در بیاورید. اگر مصلحت اندیشان مملکت گفتند سن ۱۵ یا ۱۸ سال باشد و با مرد هم اختلاف سن زیاد نداشته باشد،  همان می‌شود، یعنی یک طرف مباح را گرفته و یک طرف را رها کرده‌اند. کجای آن خلاف شرع است؟ اگر همه اینها را خلاف شرع بدانیم برای حکومت چیزی نمی‌ماند. امام می‌گوید مسجد را برای توسعه جاده می‌توان خراب کرد. باید با این دید وسیع به مسائل اجتماعی نگاه کرد و درباره حقوق زنان هم همینطور.

چرا قانونگذار قاعده انصاف را رعایت نکند؟

وی  با اشاره به قاعده انصاف گفت: برای این قاعده باید رساله‌ای نوشته شود. کلینی قدس سره الشریف در اصول کافی که روایات را جمع کرده بابی به نام باب الانصاف و العدل دارد. آنجا انصاف را مقدم کرده است. از ۲۰ روایت ۱۲ روایت برای انصاف است و هشت روایت بعدی ظهوری در عدالت دارد. چرا قانونگذار این قاعده را رعایت نکند؟! حتی قانون خدا. به پیامبر عرض می‌کنیم یا رسول الله اگر خودت جای کسی بودی که می‌خواستی قانون را برای او وضع کنی آیا چنین فکر وضع می‌کردی؟ آیا فکر می‌کردی که دخترت را شوهر بدهی و اگر خواست پایش را از منزل بیرون بگذارد خلاف شرع بدانی اما مردش تا آخر شب بیرون برود و گاهی عیاشی کند و بعد هم با آن وضع بیاید خانه. یا اینکه به صورت مطلق طلاق را دست مرد بدهیم.

قاعده دیگر قاعده حاجت عامه است. مفتاح الکرامه به این قانون اشاره کرده است. حاجت بالاتر از سهولت و پایین‌تر از ضرورت است. اگر چیزی حاجت عامه شد باید جائز شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.