انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
سلامت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
مواد غذایی برای تقویت سیستم‌ایمنی
خوراکی‌های سالم برای کمک به ترک سیگار
هندوانه از فواید تا عوارض
نکاتی در مورد سیب‌زمینی
تغذیه مناسب برای کودکان
کنترل فشارخون با میوه‌های تابستانی
10 ماده غذایی که کلسیم بالایی دارند
خوراکی‌هایی که باعث جوش می‌شوند
خوراکی‌هایی برای دیابتی‌ها
راهکارهایی برای سلامت قلب
جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه
راهکارهای تعامل با بچه‌های بدغذا
استفاده از غذاهای سالم و مغذی
کیوی، سرشاراز مواد مغذی
خواص مهم آلو برای سلامتی
بهترین خوراکی‌ها برای پوست
خوراکی‌های رقیق‌ کننده خــون
عوارض مصرف بیش‌ از حد گوجه‌فرنگی
مواد غذایی مضر برای مغز
خوراکی‌های سرشار از ویتامین C
خوراکی‌های ممنوعه در صبحانه
این غذاها را هنگام سرگیجه مصرف نکنید
مواد غذایی مفید برای افراد بالای ۵۰ سال
کودکان و مصرف تخم‌مرغ
غذاهایی که باعث بروز «جوش» می‌شوند
خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان
محافظت در برابر سرطان با کلم بروکسل
بهبود عملکرد مغز با آب‌ هویج
آشنایی با سبزیجات کم قند
خواص باورنکردنی فلفل‌ قرمز
تقویت سیستم‌ایمنی با پیازچه
نکاتی در مورد ویتامین A
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت
دلایلی برای مصرف دانه‌ کدو تنبل
بهترین و بدترین غذاها برای شام
ناشتایی‌های ممنوعه
پیاز و کاهش‌خطر‌سرطان
بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند
خوراکی‌های سرشار از پروتئین
خواص بادام‌زمینی برای سلامتی
کنترل فشارخون با این خوراکی‌ها
تغذیه و سلامت دهان و دندان
همه خواص تره‌فرنگی
فواید تغذیه‌ای خرما
آسپرین‌های طبیعی و گیاهی
موادغذایی مفید برای بدن
غذاهایی که موجب اختلال در ‌خواب می‌شوند
مشکلات گوارشی مرتبط با روزه
غذاهایی برای پوست
بیشتر
کد خبر: 86651 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - 14:17
غذاهایی که به کلیه‌ها آسیب می‌زنند

غذاهایی که به کلیه‌ها آسیب می‌زنند

آرمان- حتما تعجب خواهید کرد اگر بدانید غذاهای زیادی هستند که می‌توانند به کلیه‌ها آسیب بزنند، حتی غذاهایی که سالم به‌نظر می‌رسند. پس بهتر است در مصرف خوراکی‌های زیر زیاده‌روی نکنید.

کافئین

اگر عادت دارید هر روز صبحتان را با فنجانی قهوه شروع کنید شاید کار خوبی نمی‌کنید. مطالعات نشان می‌دهند مصرف طولانی مدت کافئین می‌تواند بیماری مزمن کلیوی را بدتر کرده و احتمال سنگ کلیه را افزایش بدهد. کافئین، تا حدودی مدر است که بر توانایی کلیه‌ها برای جذب آب اثر می‌گذارد. اگر کافئین در حد متعادل مصرف شود و جلوی دسترسی کلیه‌ها به آب کافی را نگیرد مشکل‌ساز نخواهد بود اما مصرف زیاد آن برای کلیه‌ها دردسرساز است. کافئین، محرک جریان خون نیز هست، بنابراین فشار خون را بالا می‌برد. باز هم اگر فشار خون نرمالی دارید، کافئین مشکلی برایتان نخواهد داشت اما اگر فشارخونتان اغلب بالاست باید مصرف کافئین را محدودتر کنید.

پمغزها

اگر مستعد سنگ کلیه هستید پس مغزها اسنک خوبی برای شما نیستند. آجیل و مغزها حاوی دسته‌ای از مواد معدنی به نام اگزالات هستند که در بیشتر انواع سنگ کلیه یافته می‌شود. اگر سابقه‌ سنگ کلیه دارید، مصرف آجیل را خیلی محدود کنید. برای افراد سالم نیز آگاهی نسبت به مصرف غذاهای اگزالات‌دار اهمیت دارد به‌عنوان مثال اسفناج، چغندر، چیپس سیب‌زمینی، سیب‌زمینی سرخ کرده و برگه‌های جو و گندم.البته برخی از این خوراکی‌ها به‌خصوص مغزها می‌توانند در یک رژیم غذایی سالم به‌خوبی جا بگیرند اما نکته‌ اصلی، تعادل است.به‌جای اینکه اغلب فقط از اسفناج استفاده کنید، از سبزیجات متنوعی استفاده کنید یا آجیل را در حد اعتدال مصرف کنید.

نمک

سدیم همراه با پتاسیم، تعادل مایعات بدن را حفظ می‌کند که برای عملکرد درست کلیه‌ها مهم است. اما بیشتر افراد سدیم زیادی مصرف می‌کنند. محصولات فرآوری شده حاوی سدیم بسیار زیادی هستند، بیشتر از آنچه فکرش را بکنید! سدیم زیاد باعث احتباس آب در کلیه‌ها می‌شود تا نمک در خونتان رقیق شود، و این کار فشار زیادی به کلیه‌ها وارد می‌کند. عادت به مصرف نمک زیاد، فشار خون را بالا می‌برد و به نفرون‌های کلیه آسیب می‌زند. نفرون‌ها واحدهای عملکردی کلیه هستند و خون را تصفیه می‌کنند.

آووکادو

آوکادو میوه‌ای خوشمزه است که چربی‌های سالمی دارد اما مقدار پتاسیم آن نیز بالاست. کلیه‌ها نیاز دارند تا تعادل مناسبی از پتاسیم و سدیم در بدن برقرار باشد تا آنها کارشان را درست انجام دهند. هایپرکالمیا به معنی پتاسیم زیاد در خون است و در افرادی روی می‌دهد که بیماری کلیوی پیشرفته دارند. پتاسیم زیاد در خون اغلب موجب حالت تهوع، ضعف، کرختی و پایین بودن ضربان قلب می‌شود. خوشبختانه اگر هیچ بیماری کلیوی ندارید نیازی نیست نگران مصرف آووکادو باشید. بیشتر افراد از طریق رژیم غذایی خود نمی‌توانند پتاسیم کافی دریافت کنند.

محصولات لبنی

محصولات لبنی شامل شیر، پنیر و ماست، سرشار از کلسیم بوده و سطح کلسیم را در ادرار بالا می‌برند. در نتیجه احتمال سنگ کلیه بیشتر خواهد شد. افرادی که در حال حاضر بیماری کلیوی دارند باید مصرف لبنیات را کاهش دهند تا کار کلیه‌ها سبک‌تر شود. با این کار نیاز به دیالیز را به تاخیر خواهند انداخت. کره نیز محصولی لبنی است که پر از چربی اشباع است و ریسک بیماری قلبی را بالا می‌برد.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

اگر شما فکر می‌کنید که با استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در تلاش برای کاهش مصرف قند دریافتی‌تان هستید، اشتباه می‌کنید، چون هیچ نفعی برای بدنتان ندارد. هرچند عقایدی پیرامون بی‌ضرر بودن یا نبودن شیرین‌کننده‌های مصنوعی وجود دارد اما این را خوب می‌دانیم که تنها دو نوشابه‌ رژیمی در روز، عملکرد کلیه‌ها را تضعیف خواهد کرد. برخی مطالعات نتیجه گرفته‌اند افرادی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کنند، به‌طور کلی قند کمتری دریافت نمی‌کنند، اما اگر همچنان اصرار دارید قند جایگزین مصرف کنید،گیاه استویا مورد خوبی است. استویا، صدها سال است که در آمریکای جنوبی استفاده می‌شود و تاکنون هیچ عارضه‌ جانبی از آن گزارش نشده است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین است. پروتئین برای فرایند رشد و سلامت عضلات اهمیت زیادی دارد، اما سوخت و ساز آن، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که کلیه‌ها انجام می‌دهند. رژیم غذایی پُر از پروتئین‌های حیوانی، احتمال سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، رژیم‌های غذایی پرپروتئین به افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی هستند توصیه نمی‌شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.