انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 رونمایی از کتاب برلیان نت
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
افزایش تسهیلات مسکن مهر پردیس به ۵۰ میلیون تومان/ منابع تامین تسهیلات اجاره را وزارت اقتصاد باید پاسخ دهد
بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود/ طبق قانون پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند/ گاهی اجساد را به دلیل جمع شدن بدنه‌ها نمی‌توانیم از خودرو خارج کنیم
دلایل کاهش نرخ ارز در بازار / پیش‌شرط‌های تداوم ثبات در بازار
مسکن از دلار جلو زد
مرغ به کانال ۱۴هزارتومان پرکشید/سنگ هم بباردصادرات نبایدمتوقف شود
ممنوعیت واردات ۱۴۴۸ قلم کالا به کشور/ تولیدکنندگان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند
قیمت طلا به نرخ ۲ سال قبل رسید
صدور حکم سید هادی رضوی/ ورود قوه قضائیه به ماجرای نفتکش توقیف شده ایران/ آزادی متهمان پرونده دارو با قرار وثیقه/ تکذیب خبر بازداشت یکی از منسوبین به رئیس پیشین دستگاه قضا
مسکن اقساطی کارمندان به سازمان برنامه ارجاع شد
ممنوعیت خروج کالاهای اساسی مربوط به یکسال قبل است
جهانگیری: بازگشت ایران به برجام کار بسیار ساده‌ای است
کم‌فروشی در بسته‌های اینترنتی را رد نمی‌کنیم/ برای لو نرفتن سوالات کنکور در ۲۱۰ نقطه، اینترنت را قطع کردند
قیمت طلا، سکه و ارز در روز دوشنبه
حکم ۱۵ سال حبس بهروز و فیروز ریخته گران‌ قطعی شد
۳ دروغ بزرگ درباره‌ وزیر نفت
نرخ نیما به بازار آزاد نزدیک شد/بازار ارز از ثبات برخوردار است
شکست بازار مسکن در شمال پایتخت + قیمت
«تیغ‌زدن» کارجویان با تله‌‌ استخدام
توقف کامل واردات غیرضروری
توقیف نفتکش بی‌پاسخ نمی‌ماند/ درباره اقدام انگلیس تصمیم می‌گیریم
اگر ۴ سال به عقب برگردیم باز هم برجام را امضا خواهم کرد
نشست شورای حکام نشان‌گر میل جمعی برای نجات برجام بود/ هیچ اجماع جهانی علیه ایران وجود ندارد/ حمایت چین و روسیه از ایران، کار آمریکا را سخت کرده است/ قبل از بازگشت به برجام باید به دیپلماسی بازگردیم
قیمت لاستیک کاهش یافت
اختلال در توزیع مسکن
عراق می‌تواند مسیر ترانزیت کالا‌های ایرانی شود/ بازاریابی محصولات ایرانی را به عهده می‌گیریم/ عربستان، ترکیه و امارات از ایرانی‌ها پیشی گرفتند
شرکت نفت قصد فروش املاک زنجانی را دارد/ ادعای ممانعت وزارت نفت از پیگیری این پرونده یک شوخی است
دهک‌های پردرآمد بیش از ۱۷ برابر دهک‌های کم‌درآمد از یارانه منتفع می‌شوند/ امکان هدفمند کردن یارانه‌ها وجود ندارد
وقتی اسم زنجانی را می‌آوریم عده‌ای جیره‌خوار به ما حمله می‌کنند/ رئیس حراست محلی، با حفر چاه ۵ متری نفت می‌دزدید/چوب مبارزه با فساد را می‌خورم
مقام‌ها به گونه‌ای اظهارنظر نکنند که معادله معکوس شود/ اروپا، روسیه و چین باید پشت درهای بسته نسبت به اقدامات ایران توجیه شوند/ «کاهش تعهدات برجامی» و «مذاکره با اروپا» را همزمان انجام دهیم
اظهارات «لاریجانی» درباره روش بودجه‌نویسی، یارانه، دریافت مالیات، طرح‌های عمرانی و ...
خرید ۳۸ هزار سکه توسط یک نفر!
نتایج دادگاه‌های مفاسد اقتصادی کاملاً شفاف به اطلاع مردم رسانده شود
قرار نیست بنزین گران شود/ می‌توان کارت‌های عابر را به عنوان کارت سوخت هم استفاده کرد
آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی همچنان امن و به‌صرفه است/ مخالفتی با انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام ندارم/ شرط واگذاری فرودگاه‌ها به استانداری‌ها
پای رئیس وقت مجلس به پرونده باز شد/ ضیایی مربی غندالی و امامی است نه مهره آنها/ اعضای شرکت‌ها همه کارتن خواب بودند
بلاتکلیفی پیش‌خریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت
زود است که از بحران اقتصادی در ایران نام ببریم
با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن بیت کوین در ایران!
صنعت خودروسازی باید از نخبگان استفاده کند/ دستگاه‌های دولتی ظرفیت پذیرش این همه فارغ‌التحصیل را ندارد
زنگ خطر شاخص فلاکت به صدا درآمد
اصلاح نظام بانكي دست بانك‌ها را ازجيب بانك مركزي بيرون مي‌آورد
تعرفه مکالمه برای حجاج اعلام شد
قیمت سکه، طلا و ارز در روز سه‌شنبه
ایران به خوبی مقاومت در شرایط تحریم را می‌داند/ فشار حداکثری آمریکا جواب نداده است/ نشست شورای حکام، فرار رو به جلوی ترامپ برای دور کردن انتقادهاست
افزایش ابهامات نسبت به عوامل صادرات شکر یارانه‌ای
توقیف نفتکش ایرانی بی‌پاسخ نمی‌ماند/دست به ماشه آماده واکنش هستیم
خودروسازان بازار را تشنه نگه‌ داشته‌اند/ هزینه بهره‌وری پایین خودروسازان را مردم می‌پردازند/ تولید خودرو سرپوش‌گذاری روی موضوع تولید ملی بود
جعفرزاده: دولت هرچه سریع‌تر لایحه ممنوعیت بیت‌کوین را تدوین کند
فراز و فرودهای ارز دلالان را غافلگیر کرد
بیشتر
کد خبر: 86701 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - 10:08
افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98

افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98

در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که کاهشی متوجه بودجه حوزره ریلی در لایحه بودجه 98 نشده است اما مقایسه سهم بودجه ریلی نسبت به بودجه کل نشان می‌دهد که سهم بودجه ریلی در لایحه بودجه سال 98 نسبت به سال 97 با افت 38 درصدی مواجه شده است.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، براساس اعداد مصوب در لایحه بودجه 98 رقم کل بودجه کشور  معادل 1703 هزار میلیارد تومان و رقم بودجه تخصیص یافته به حوزه ریلی حدود 1398میلیارد تومان بوده است.

برای محاسبه سهم بودجه ریلی از کل بودجه کافی است این دو رقم را برهم تقسیم کنیم که ماحصل آن سهم بودجه ریلی در سال 98  را  حدود 0.076 درصد  نشان می‌دهد.

در مقابل این رقم، با مبنا قرار دادن بودجه 1194 هزار میلیارد کل کشور در سال 97  و رقم بودجه حوزه ریلی که حدود 1582 میلیارد تومان بوده؛ عددی حدود 0.013 به عنوان سهم راه آهن از بودجه سال 97 حاصل می‌شود.

مقایسه سهم 0.013 درصد حوزه ریلی در سال 97 و سهم  0.076  درصد حوزه ریلی در سال 98 به خوبی افت 38 درصدی سهم بودجه ریلی در بودجه سال آتی را نشان می‌دهد.

کاهش سهم شبکه ریلی از بودجه سال آینده در حالی است که در تمام اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز 1404 توسعه راه آهن و شبکه ریلی اعم از خطوط و ناوگان در اولویت قرار دارد و توصیه رهبری هم به مدیران مربوطه در اولویت قرار دادن صنعت ریلی بوده است.    

از سوی دیگر همزمان با رای اعتماد گرفتن سعید محمدزاده به عنوان مدیرعامل وقت راه آهن در 14  آذر ماه سال 95 ، رییس جمهوری با تاکید بر اولویت قرار داشتن حوزه ریلی وتوسعه آن از سازمان برنامه و بودجه خواست که با حمایت بیشتری این بخش را ساماندهی کند.

در شرایطی که مهم‌ترین مدهای حمل و نقل ایران یعنی حمل و نقل هوایی و دریایی تحت اعمال شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته، حمل و نقل ریلی می‌تواند گزینه مناسب برای جبران کاهش درآمدها در بخش مسافری،  باری و ترانزیت باشد اما راه‌آهن ایران در طول چند دهه اخیر متناسب با پتانسیل‌های موجود رشد نیافته و دچار عقب‌ماندگی‌ها نسبت به شبکه ریلی کشورهای همسایه و قوانین و تکالیف مصوب، شده است.          

همچنین طبق برنامه ششم توسعه این کشور که از قوانین در اولویت اجرا محسوب می‌شود سهم جابه جایی بار از طریق ریل باید حداقل به 30 درصد برسد که در حال حاضر این رقم چیزی حدود 10 الی 12 درصدی است. برای اینکه این قانون به اجرا برسد، تعداد ناوگان باری ایران باید به 55 هزار واگن برسد که 22 هزار واگن باری در ناوگان وجود دارد.

بنا بر این اعداد و ارقام، دولت ایران برای رسیدن به اهداف خود در بخش ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی دارد که البته فرصت زیادی هم برای تحقق این تکالیف باقی نمانده است.

از این رو اولویت دولت جذب فاینانس داخلی و خارجی جهت تامین منابع مالی برای توسعه شبکه و ناوگان ریلی است. 

حال اینکه حوزه ریل و سرمایه گذاری در این بخش به دلیل دیربازده بودن آن برای شرکت‌های ایرانی جذابیت ندارد و از آنجایی که سرمایه گذاری در این بخش از حمل و نقل با رقم‌های خرد امکان پذیر نیست و به واسطه کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار در یکسال گذشته،  شرکت‌های داخلی اساسا امکان سرمایه گذاری قابل توجه در این بخش را ندارند.

ردیف

 

سال 98

سال 97

1

بودجه کل کشور(هزار میلیارد تومان)

1703

1194

2

بودجه ریلی (میلیارد تومان)

1582    

1389

3

سهم بودجه ریلی از بودجه کل کشور (درصد )

0.013

0.076

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.