انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تلاش دولت ، مردم و کارآفرینان بر تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر باشد
بهمنی: نقدینگی‌ را برای «رونق تولید» هزینه کنیم/ اجازه ندهیم کالای بنجل تولید شود
سهم درآمدهای نفتی به یک سوم منابع عمومی دولت کاهش یافت/ دولت اسناد خزانه را سر موعد، نقد کرد/ اعتبارات عمرانی قانون بودجه را پرداخت کردیم
کارگران تامین باشند؛ سال ۹۸ تحول اقتصادی صورت می‌گیرد
برنامه دولت برای اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاها چیست؟
رییس جمهوری، قانون بودجه سال 98 کل کشور را برای اجرا ابلاغ کرد
حداقل دستمزد 1 میلیون و 516 هزار تومان تعیین شد/ 45 درصد افزایش دریافتی کارگران
«سی‌اف‌تی»، «پالرمو» و دیگر الزامات FATF، ضرری برای منافع ملی ندارد/ صادرات ایران بیش از معافیت‌های آمریکاست/با مکانیزم مالی «ساحت» به دنبال گسترش روابط تجاری با دنیا هستیم
امسال حقوق تمام کارکنان دولت پرداخت شد/ برای کنترل نرخ تورم در سال جدید تلاش می‌کنیم
مسئولان درباره حذف گوشت و مرغ از سفره مردم فکری کنند/ حبوبات و تخم‌مرغ به عنوان غذای جایگزین هم گران است
تشریح نحوه پرداخت الکترونیکی عوارضی آزادراه‌ها/ پرداخت عوارض تمام آزادراه‌های کشور تا تیرماه سال آینده الکترونیک می‌شود
مقابله با بازار سیاه فروش بلیت اتوبوس/اعتراض مردم نسبت به گرانفروشی و تاخیر پروازها
بالا و پایین بازار آجیل شب عید و خریدهای متفاوت
افزایش ۳ میلیونی سکه در سال جاری/ روند بازار برخلاف سال‌های پیشین است
هدایتی: موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم کردم/ فقط یک فرزندم بیرون از ایران متولد شده/ شما را به خدا واگذار می‌کنم
صالحی: بتن‌ریزی زیرساخت‌ راکتورهای نیروگاه‌های بوشهر ۲ و ۳ تا تابستان انجام می‌شود
صف گوشت جمع نشده، صف مرغ هم آمد!
گردوغبار تندباد ارزی بر سفره هفت‌سین
عارف: امیدواریم مجمع تشخیص درباره پالرمو و CFT با رعایت منافع ملی تصمیم گیری کند
«اینستکس» را به عنوان آغاز تعاملات اروپا می‌پذیریم؛ نه اتمام آن/ اروپایی‌ها از آبروی سیاسی و دیپلماتیک خود صیانت کنند
توزیع مرغ دولتی در میادین بهمن و میوه و تره‌بار/ با واردات مرغ مخالفیم
۲۰ خودرو و موتور مجوز شماره‌گذاری نگرفتند
ادامه کاهش قیمت در بازار ارز
بن‌بست صادرات با «تجارت امانی»
برخی ملی کردن نفت را انزوا معنا می‌کنند/ روی هیچ مشتری راهبردی در زمان تحریم، جز خود آمریکا نمی‌توان حساب باز کرد
پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده
احتمال نهایی‌شدن حداقل دستمزد ۹۸ در نشست فردا قوت گرفت
خصوصی‌سازی با اخراج کارگران معنا ندارد/ به تخلفات بنگاه‌های واگذار شده باید رسیدگی شود
می‌توان ۷۰۰ هزار تومان بن غیرنقدی به کارگران داد/ دولت اگر به میدان نیاید، فاصله مزد- معیشت پر نمی‌شود
جنجال حقوق در پرونده مالی ۹۷
کام کارگران در نهایت شیرین می‌شود؟!
تدوین و ارائه سند ملی حمایت از کالای داخلی تا اردیبهشت ۹۸
ثروتی که می‌سوزد
صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و حمایت از تولید
چرا در آخرین هفته سال، هنوز تکلیف دستمزد مشخص نشده است؟!
سفر مدیر اینستکس به تهران جنبه نمایشی نداشت/ اروپایی‌ها سازوکار تجاری با ایران را مشروط به پیوستن به FATF نکرده‌اند
افزایش ۴۰۰ هزار تومانی دستمزد، حداقل و بی‌تاثیر در سفره کارگران
مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی
بلیت قطار گران نمی‌شود/ افزایش ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید
در سفر روحانی به عراق ۴ میلیارد دلار از طلب‌هایمان را وصول کردیم/ بغداد در کنار تحریم‌های ظالمانه آمریکا نمی‌ایستد/وجدان عمومی هیچ‌گاه اشتباه نمی‌کند
عنصر گوهری در رفتارهای مالی دکتر مصدق، شفافیت بود/ دولت در برابر تحریم‌ها، استراتژی انفعالی و غیرشفاف در پیش گرفته است
مصدق با اقتصاد بدون نفت ارکان ملی را حفظ کرد/ پیشنهاد دادم در قبال صادرات نفت طلا یا کارخانه دریافت کنیم
رشد ۲ درصدی قیمت سکه در یک هفته‌ اخیر
ممنوعیت پرواز بویینگ ۷۳۷ در آسمان ایران
تهیه «سبد نوروزی کالا» برای خانواده‌های کودکان کار و خیابان
خودروسازان از کولاک ۹۷ نجات می‌یابند؟
صف‌های گوشت جمع شد
تجارت نامبارک
انبارهایمان پر از کالاهای اساسی است/ مردم به رفتار نمایندگان نگاه می‌کنند نه نطق‌های انتخاباتی
حتی در دوره‌های رونق نیز به تامین نیازهای اساسی کارگران و خانواده‌هایشان توجه نشد/ جامعه کارگری به تنهایی از قدرت لازم برای چانه‌زنی برخوردار نیست
بیشتر
کد خبر: 86701 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - 10:08
افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98

افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98

در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که کاهشی متوجه بودجه حوزره ریلی در لایحه بودجه 98 نشده است اما مقایسه سهم بودجه ریلی نسبت به بودجه کل نشان می‌دهد که سهم بودجه ریلی در لایحه بودجه سال 98 نسبت به سال 97 با افت 38 درصدی مواجه شده است.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، براساس اعداد مصوب در لایحه بودجه 98 رقم کل بودجه کشور  معادل 1703 هزار میلیارد تومان و رقم بودجه تخصیص یافته به حوزه ریلی حدود 1398میلیارد تومان بوده است.

برای محاسبه سهم بودجه ریلی از کل بودجه کافی است این دو رقم را برهم تقسیم کنیم که ماحصل آن سهم بودجه ریلی در سال 98  را  حدود 0.076 درصد  نشان می‌دهد.

در مقابل این رقم، با مبنا قرار دادن بودجه 1194 هزار میلیارد کل کشور در سال 97  و رقم بودجه حوزه ریلی که حدود 1582 میلیارد تومان بوده؛ عددی حدود 0.013 به عنوان سهم راه آهن از بودجه سال 97 حاصل می‌شود.

مقایسه سهم 0.013 درصد حوزه ریلی در سال 97 و سهم  0.076  درصد حوزه ریلی در سال 98 به خوبی افت 38 درصدی سهم بودجه ریلی در بودجه سال آتی را نشان می‌دهد.

کاهش سهم شبکه ریلی از بودجه سال آینده در حالی است که در تمام اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز 1404 توسعه راه آهن و شبکه ریلی اعم از خطوط و ناوگان در اولویت قرار دارد و توصیه رهبری هم به مدیران مربوطه در اولویت قرار دادن صنعت ریلی بوده است.    

از سوی دیگر همزمان با رای اعتماد گرفتن سعید محمدزاده به عنوان مدیرعامل وقت راه آهن در 14  آذر ماه سال 95 ، رییس جمهوری با تاکید بر اولویت قرار داشتن حوزه ریلی وتوسعه آن از سازمان برنامه و بودجه خواست که با حمایت بیشتری این بخش را ساماندهی کند.

در شرایطی که مهم‌ترین مدهای حمل و نقل ایران یعنی حمل و نقل هوایی و دریایی تحت اعمال شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته، حمل و نقل ریلی می‌تواند گزینه مناسب برای جبران کاهش درآمدها در بخش مسافری،  باری و ترانزیت باشد اما راه‌آهن ایران در طول چند دهه اخیر متناسب با پتانسیل‌های موجود رشد نیافته و دچار عقب‌ماندگی‌ها نسبت به شبکه ریلی کشورهای همسایه و قوانین و تکالیف مصوب، شده است.          

همچنین طبق برنامه ششم توسعه این کشور که از قوانین در اولویت اجرا محسوب می‌شود سهم جابه جایی بار از طریق ریل باید حداقل به 30 درصد برسد که در حال حاضر این رقم چیزی حدود 10 الی 12 درصدی است. برای اینکه این قانون به اجرا برسد، تعداد ناوگان باری ایران باید به 55 هزار واگن برسد که 22 هزار واگن باری در ناوگان وجود دارد.

بنا بر این اعداد و ارقام، دولت ایران برای رسیدن به اهداف خود در بخش ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی دارد که البته فرصت زیادی هم برای تحقق این تکالیف باقی نمانده است.

از این رو اولویت دولت جذب فاینانس داخلی و خارجی جهت تامین منابع مالی برای توسعه شبکه و ناوگان ریلی است. 

حال اینکه حوزه ریل و سرمایه گذاری در این بخش به دلیل دیربازده بودن آن برای شرکت‌های ایرانی جذابیت ندارد و از آنجایی که سرمایه گذاری در این بخش از حمل و نقل با رقم‌های خرد امکان پذیر نیست و به واسطه کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار در یکسال گذشته،  شرکت‌های داخلی اساسا امکان سرمایه گذاری قابل توجه در این بخش را ندارند.

ردیف

 

سال 98

سال 97

1

بودجه کل کشور(هزار میلیارد تومان)

1703

1194

2

بودجه ریلی (میلیارد تومان)

1582    

1389

3

سهم بودجه ریلی از بودجه کل کشور (درصد )

0.013

0.076

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.