انتخاب تاریخ:   /  /   
ارسال سوژه کانال تلگرام اینستاگرام سالنامه آرمان منتشر شد نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرمان ملی شماره 63 آرمان ملی شماره 62 برلیان نت
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
پیش‌بینی رییس اتحادیه درباره اوضاع بازار مسکن در سال آینده
ناک‌اوت نفت روی رینگ بورس
فساد مانع اجرای تصمیمات عاقلانه بانکی
ترامپ و پمپئو فاقد عقل و احمق هستند/ موقعیت سیاسی آمریکا در آینده تحلیل خواهد رفت/ باید از مردم بی‌گناه در مقابل تحریم‌ها حمایت کرد/ برجام قرارداد کاملی بود
نتوانسته‌ایم خاوری را برگردانیم/ پرونده عراقچی دوباره در دادسرا
در شرایطی که حقوق عرفی کشور ۳ میلیون تومان است، حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون در ذهن جامعه نجومی می‌شود
برای واردات کالا و خدمات، سالانه به 70 میلیارد دلار نیاز داریم/ در آمار صادرات با بیش‌اظهاری روبه‌رو بودیم/ افزایش نرخ ارز ریشه در عملکرد سایر وزارتخانه‌ها و نهادها دارد
چرا قشر فرودست‌ از "بسته حمایتی" جا ماند؟!
۱۰ونیم میلیارد دلار از حساب ارزی، پرداخت‌شده به فعالان اقتصادی تسویه نشده است
افزایش وام اشتغال از ۲۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان
حق مسکن کارگران ۶۰ هزار تومان بیشتر شد
جـزئـیـات طـرح سـهـمـیـه‌بـنـدی بـنـزیـن
به من نگفته‌اند ممنوع‌الخروجم
پیش‌فروش خودروهایی که وجود ندارند
افزایش سن جوانی به ۳۵ سال با هدف تسهیل جذب افراد در بازار کار/ میانگین سن ازدواج در حال رسیدن به ۳۱ سال است
بانک مرکزی وامی که دولت برای زلزله‌زدگان مصوب کرده بود، نداد/ افزایش قیمت آب، برق و گاز در مناطق زلزله‌زده
تلاش دوباره برای بازگشت ارز صادراتی/تشکیل کمیته چهارجانبه ارزی
سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ماه‌شمار شد
ایران واردکننده انرژی می‌شود؟
ضرورت تعمیق همکاری خودروسازان و دانشگاه در دوره تحریم
کشورهایی که مفاسدشان به گرد پای ایران نمی‌رسد هم اقتصاد باز دارند/ ریشه مفاسد در اقتصاد ناکارآمد دولتی است/ نهادهای مچ‌گیری در اینجا چند برابر کشورهای دیگر است
قاچاق، طبقه جدید اقتصادی ایجاد کرده است/ اداره جامعه مدرن با سیستم سنتی امکان‌پذیر نیست/ قاچاق به نام مرزنشینان؛ به کام دیگران
سیاست سپرده ریالی مبتنی بر ارز پیشنهاد خوبی نیست/ ترجیح بازار مشتقه ارزی بر گسترش بازار آتی است/ حذف سوبسید سپرده‌گذاران با نزدیک شدن نرخ تورم و نرخ سود بانکی
نرخ فروش هر دلار 11450 تومان شد
مشترکان پرمصرف آب‌وبرق به‌زودی جریمه می‌شوند
۱۹ ایراد CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد
آخرین وضعیت دریافت پول گاز صادراتی ایران از مشتریان
لابی‌‌گری پزشکان برای فرار از مالیات
شکست برجام، امنیت اروپا را هم تحت‌الشعاع قرار خواهد داد/ آمریکا اروپا را گروگان خود گرفته است
ابهامات «راننده محوری» در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث
آغاز واریز «بسته حمایتی» به حساب بیمه شدگان تامین اجتماعی/ رقم واریزی بنابر بُعد خانوارها
شور شدن سالیانه صدها هکتار زمین به دلیل سوءمدیریت مسئولان/ در فرسایش خاک سرآمد دنیا هستیم/ خلاء قانونی برای مبازره با قاچاق خاک نداریم
فساد نتوانسته‌ کل بدنه دولت را آلوده کند/خطر ظهور گفتمان عوام فریب وجود دارد/ برخی محافل بحث شفافیت را مشمول مرور زمان می‌کنند/ ضرورت اجرای بدون تنازل قانون اساسی
تداوم نوسان نرخ مرغ /قیمت به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
مشکلات فروش بورسی نفت حل شد/ اطلاعات خریدار در تمام دنیا محرمانه است
۵۰ درصد هواپیماهای کشور فرسوده هستند/ از روسیه و اوکراین هواپیما بخریم
حذف صفرها از پول ملی اثری در قدرت خرید مردم و تورم ندارد
واردات بدون انتقال ارز اسم رمز است/ مرکز پژوهش‌های مجلس صدای مردم باشد نه عامل فلاکت مردم/ بازنده اصلی افزایش نرخ ارز خود دولت است
پشت پرده تعلل در اجرایى شدن ساز و کار ویژه مالی/ آمریکا در نشست ورشو دنبال یارگیرى جنگى و تقسیم هزینه است
قول اروپا قول نیست!
چه عواملی بیکاری را سرعت و وسعت می‌بخشد؟
واریز بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی به حساب روستاییان وعشایر
خواب زمستانی بازار مسکن
موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو
خزان صادرات در بهار ۹۸
نقدینگی به یک راه و اقتصاد ما به راه دیگر می‌رود/ دخالت دولت‌ها در بخش پولی پیش از ظهور نئولیبرالیسم
اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی پرویز کاظمی به حسین هدایتی/ خیانت ۱۴ هزارمیلیاردی در اموال فرهنگیان
ضربه مهلك قاچاق به صنعت پوشاك ملي
کلانشهرها دیگر جایی برای تولید ندارند / فرار سرمایه نتیجه 4 دهه «تصرف» است
ماهواره «پیام» در مدار آرام نگرفت/ به دنیا ثابت می‌کنیم که «دوستی» موفق می‌شود
بیشتر
کد خبر: 86701 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - 10:08
افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98

افت 38 درصدی سهم راه آهن از بودجه سال 98

در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که کاهشی متوجه بودجه حوزره ریلی در لایحه بودجه 98 نشده است اما مقایسه سهم بودجه ریلی نسبت به بودجه کل نشان می‌دهد که سهم بودجه ریلی در لایحه بودجه سال 98 نسبت به سال 97 با افت 38 درصدی مواجه شده است.

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، براساس اعداد مصوب در لایحه بودجه 98 رقم کل بودجه کشور  معادل 1703 هزار میلیارد تومان و رقم بودجه تخصیص یافته به حوزه ریلی حدود 1398میلیارد تومان بوده است.

برای محاسبه سهم بودجه ریلی از کل بودجه کافی است این دو رقم را برهم تقسیم کنیم که ماحصل آن سهم بودجه ریلی در سال 98  را  حدود 0.076 درصد  نشان می‌دهد.

در مقابل این رقم، با مبنا قرار دادن بودجه 1194 هزار میلیارد کل کشور در سال 97  و رقم بودجه حوزه ریلی که حدود 1582 میلیارد تومان بوده؛ عددی حدود 0.013 به عنوان سهم راه آهن از بودجه سال 97 حاصل می‌شود.

مقایسه سهم 0.013 درصد حوزه ریلی در سال 97 و سهم  0.076  درصد حوزه ریلی در سال 98 به خوبی افت 38 درصدی سهم بودجه ریلی در بودجه سال آتی را نشان می‌دهد.

کاهش سهم شبکه ریلی از بودجه سال آینده در حالی است که در تمام اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز 1404 توسعه راه آهن و شبکه ریلی اعم از خطوط و ناوگان در اولویت قرار دارد و توصیه رهبری هم به مدیران مربوطه در اولویت قرار دادن صنعت ریلی بوده است.    

از سوی دیگر همزمان با رای اعتماد گرفتن سعید محمدزاده به عنوان مدیرعامل وقت راه آهن در 14  آذر ماه سال 95 ، رییس جمهوری با تاکید بر اولویت قرار داشتن حوزه ریلی وتوسعه آن از سازمان برنامه و بودجه خواست که با حمایت بیشتری این بخش را ساماندهی کند.

در شرایطی که مهم‌ترین مدهای حمل و نقل ایران یعنی حمل و نقل هوایی و دریایی تحت اعمال شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته، حمل و نقل ریلی می‌تواند گزینه مناسب برای جبران کاهش درآمدها در بخش مسافری،  باری و ترانزیت باشد اما راه‌آهن ایران در طول چند دهه اخیر متناسب با پتانسیل‌های موجود رشد نیافته و دچار عقب‌ماندگی‌ها نسبت به شبکه ریلی کشورهای همسایه و قوانین و تکالیف مصوب، شده است.          

همچنین طبق برنامه ششم توسعه این کشور که از قوانین در اولویت اجرا محسوب می‌شود سهم جابه جایی بار از طریق ریل باید حداقل به 30 درصد برسد که در حال حاضر این رقم چیزی حدود 10 الی 12 درصدی است. برای اینکه این قانون به اجرا برسد، تعداد ناوگان باری ایران باید به 55 هزار واگن برسد که 22 هزار واگن باری در ناوگان وجود دارد.

بنا بر این اعداد و ارقام، دولت ایران برای رسیدن به اهداف خود در بخش ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی دارد که البته فرصت زیادی هم برای تحقق این تکالیف باقی نمانده است.

از این رو اولویت دولت جذب فاینانس داخلی و خارجی جهت تامین منابع مالی برای توسعه شبکه و ناوگان ریلی است. 

حال اینکه حوزه ریل و سرمایه گذاری در این بخش به دلیل دیربازده بودن آن برای شرکت‌های ایرانی جذابیت ندارد و از آنجایی که سرمایه گذاری در این بخش از حمل و نقل با رقم‌های خرد امکان پذیر نیست و به واسطه کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار در یکسال گذشته،  شرکت‌های داخلی اساسا امکان سرمایه گذاری قابل توجه در این بخش را ندارند.

ردیف

 

سال 98

سال 97

1

بودجه کل کشور(هزار میلیارد تومان)

1703

1194

2

بودجه ریلی (میلیارد تومان)

1582    

1389

3

سهم بودجه ریلی از بودجه کل کشور (درصد )

0.013

0.076

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.